[AR] frans gareel? (foto)

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

visje

[AR] frans gareel? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 12:21

Zijn er mensen onder jullie die ervaring hebben met een frans gareel? Het ziet er echt iets goed uit, vind ik.

Afbeelding

Wij willen binnenkort gaan mennen met onze tinker en ik weet echt niet of ik best een gareel of een borsttuig gebruik, of niet beter iets tussenin zoals dit gareel.

Wat zijn de voordelen van een borsttuig en van een gareel? En wordt de beslissing bepaald door het soort paard (bouw?) waarmee je ment?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:35

Ik heb er hele goede ervaringen mee. Ik vind dat het de druk beter verspreidt en daardoor lijkt het me fijner voor het paard. Je kunt het goed op maat maken voor het paard. Als je de zoekfunctie gebruikt, dan zul je er wel meer info over vinden, want er is niet zo lang geleden nog een topic over geweest.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:21

Bij Van der Wiel raden ze het Franse gareel juist AF. Het was omdat de druk juist op de verkeerde plekken terecht komt, er werden totaal verkeerde spieren en gewrichten door belast.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:29

Ik ben ook niet zo enthousiast over een Franse gareel.
Paarden die er zwaar mee moeten werken krijgen drukkingen op de boeg en last van de warmte door de grote plaat leer op de plaats waar spieren zitten die koeling nodig hebben.
Het is eigenlijk gewoon een Borsttuig met een te dikke schoft.
Een gewoon borsttuig werkt echt beter, van der Wiel heeft zelf nooit een frans gareel in zijn assortiment opgenomen dat is niet zomaar.

4 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 09:11

Mmm... dat is niet zo positief. Raden jullie mij dan toch een gewoon borsttuig aan, of is een gareel voor een tinker beter?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:11

Ik moet idd ook bekennen, dat ik wel eens m'n twijfels heb bij het Frans gareel. Ik heb er jaren mee gereden en ik heb nog nooit last van drukkingen gehad erdoor, terwijl ik er toch behoorlijke ritten mee heb gereden. Verder zit de bovenkant niet te hoogte van de schoft.

Gast546

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:22

Een goed gareel is erg duur want moet op maat gemaakt worden en kan daarna ook nagenoeg niet meer versteld worden.
Bovendien hoor je bij een gareel met paddestoelen te trekken, om een stille ligging te waarborgen, terwijl bijna alle wagens tegenwoordig gewoon een knuppeltje/oosthout hebben.
Een borsttuig is dus een betere oplossing.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:48

Maar een Frans gareel is eigenlijk niet te vergelijken met een gewoon gareel. Een frans gareel kun je namelijk op maat maken (zie foto) en het gaat meer naar een borsttuig toe, dan naar een gareel.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 17:34

Tessebes schreef:
Verder zit de bovenkant niet te hoogte van de schoft.

Waar komt die dan wel precies? En zit er aan de bovenkant een soort 'boom' zoals bij een zadel?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:57

visje"]
[quote="Tessebes schreef:
Verder zit de bovenkant niet te hoogte van de schoft.

Waar komt die dan wel precies? En zit er aan de bovenkant een soort 'boom' zoals bij een zadel?
[/quote]

Op dezelfde hoogte als waar die riem (weet ff niet hoe het heet) van het borsttuig zit. Op de schoft zit het schofttuig.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie