[LO] hoe longeerlijn vastmaken aan bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:13

O ja, en op school is mij verteld dat wanneer je de longeerlijn over het kopstuk doet, dus achter de oren langs, dat dat een strenge manier van longeren is voor het paard, je krijgt namelijk veel druk op de nek. Deze manier wordt daarom afgeraden en ze raden aan deze manier alleen te gebruiken bij erg moeilijke paarden.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:07

Door de binnenste ring halen en aan de buitenste ring vastmaken is geen goede methode.Dan wordt het bit bij druk dubbelgevouwen naar boven en prikt het dus in het gehemelte van het paard.
Een bitstukje werkt veel beter.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:22

Georgette schreef:
Ik heb geleerd op mijn laatste stage dat je altijd druk moet hebben op je longeerlijn. Je gooit toch ook niet je teugels los tijdens het rijden?


Dat zegt idd iedereen en het staat ook in elk longeerboekje.
Ik hoorde alleen een keer een verhaal van een man wiens paarden ik een tijdje verzorgt heb (en hij zat al ontzettend lang in de paarden, had zelfs les gegeven aan Piet Raymakers en Jos lanssink). Hij zei het volgende: Als je constant druk op de longeerlijn hebt, wat denk je dan dat daar fout aan is?, dus ik zo: uhh ja weet ik niet...dat hoort toch zo?. Toen zei hij: nou denk maar eens na, als ik de hele tijd bij jou aan 1 kant aan je trui ga trekken wat doe jij dan?. Nou dan ga ik dus terughangen. En een paard doet dus precies hetzelfde. Als jij druk op het bit hebt, dan gaat je paard een beetje naar buiten hangen en loopt dus niet zelf op zijn benen.

Toen ik dit verhaal hoorde vond ik het eigenlijk wel heel logisch, maar ik heb het verder van nog niemand gehoord. Dezelfde meneer had dit verhaal weleens aan mensen verteld en zij waren het wel met hem eens.
Wat vinden jullie daar nou van?

even on-topic: ik gebruik altijd bitstukje. Mijn pony is pas 2 1/2 en hoeft eigenlijk nog niet veel te doen. Het is maar dat hij het longeren een beetje leert, dus heel af en toe doe ik dit eens 5 minuten. En ik vind het heel irritant om de elke keer de longeerlijn weer te moeten "verhangen".

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:44

Geloof me Die meneer heeft gelijk. boogje niet konstante druk........

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:48

Ha fijn, eindelijk eens iemand die me niet aan staat te kijken of ik helemaal gestoord ben!! Het leek mij ook ontzettend logisch, maar op de manege waar ik werk hebben ze dus constante druk Verward

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:41

Je kan ook de longeerlijn door de binnenste bitring halen en door de neusriem(je moet dan wel met hoofdstel longeren) En wat de druk betreft, geen constante druk, dat gaat ten koste van de aanleuning die je nodig hebt om goed te kunnen longeren. Zelf longeren wij altijd gewoon aan een halster, zonder hulpteugels of touwtjes.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:47

ik steek de lijn eerst door de binnenste ring achter de oren en dan vast aan de buitenste ring.

nog nooit paarden of pony's gekend die er een probleem van maakten (zelf juist zadelmak) want meestal hangt de lijn toch losjes.

soms neem ik zo'n hulpstukje maar ik heb wel eens gelezen dat dit niet goed is en te veel druk geeft in de mond

zou eigenlijk ook wel willen weten wat nu het beste is

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:02

Op school hebben ze een andere manier van longeren dan op mijn eerste stage adres. Op mijn tweede stageadres hebben ze weer een andere manier dan op mijn eerste stageadres....
Wordt er onderhand een beetje gek van.. Verward

Ik denk dat iedereen het maar op zijn eigen manier moet doen. Haha Knipoog

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:09

Als je de longeerlijn op die manier van joou doet (door binnenkant naar buitenkant vast buitenkant bitring) kan je ook zijn onderkaak breken
Daarbij drukt het bit idd in zijn geheemetle.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:12

volgens mij heb ik mijn manier hier nog niet tussen gelezen..
Ik longeerde altijd met de longeerlijn achter de oren langs (zoals hier een aantal keer genoemd is)
Stom genoeg dacht ik altijd dat dit een heel vriendelijke manier was Schijnheilig
Mijn fysio legde mij een veel betere manier uit..

namelijk..longeerlijn door de binnenste ring, terug en weer erdoor (dus je legt een slag om de binnenste ring) dan vast maken aan de buitenste OK dan!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:55

Anjatjeuh schreef:
door de binnenste bitring, over zijn hoofd heen (achter zijn oren), vastklikken aan de buitenste bitring.
=> zo doe ik het altijd

Met welk paard dan? Je hebt er geen Knipoog Tong uitsteken

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 06:53

Mientjeuh"]
[quote="Anjatjeuh schreef:
door de binnenste bitring, over zijn hoofd heen (achter zijn oren), vastklikken aan de buitenste bitring.
=> zo doe ik het altijd

Met welk paard dan? Je hebt er geen Knipoog Tong uitsteken
[/quote]

Maar daarom kan je toch wel longeren? Of in ieder geval er een idee bij hebben.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:34

marloes-joy schreef:
volgens mij heb ik mijn manier hier nog niet tussen gelezen..
Ik longeerde altijd met de longeerlijn achter de oren langs (zoals hier een aantal keer genoemd is)
Stom genoeg dacht ik altijd dat dit een heel vriendelijke manier was Schijnheilig
Mijn fysio legde mij een veel betere manier uit..

namelijk..longeerlijn door de binnenste ring, terug en weer erdoor (dus je legt een slag om de binnenste ring) dan vast maken aan de buitenste OK dan!


Volgens mij was deze manier al genoemd Haha!
Ik doe het ook zo, ideaal. Bitstukjes vind ik niks omdat je alsnog meer druk hebt op de buitenkant.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 13:52

Ik haal het longeertouw van de bitring naar het ringetje onder aan de singel.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:09

Ik gebruik dus GEEN bit tussen stukjes meer heel Simba zijn bekkie lag op zat gewoon een hele winkelhaak in ze vel echt zielig (hij voelde zich ook meteen heel zielig toen ik ernaar wees)
Ik maak altijd een knoop in longeerlijn zo'n 20 cm onder de knip en dan steek ik de lijn door beide bitringen heen en zet ik hem met de knip onder die knoop vast.

Die knoop maak ik omdat als je een beetje druk op die lijn krijg die knip gaat schuiven en dan trek je de bitringen naar elkaar toe...

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:55

LuvdaTossa schreef:
werkt een longeerbitstukje goed? Ik heb er ooit eens een negatieve reactie van gelezen maar weet niet meer waar en wanneer. Verward

Een longeerstukje werkt perfect
We longeren Zorah er soms mee, en het gaat perfect, je moet er wel ff aan wennen, maar eens je het gewoon bent ... OK dan!

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:13

bitstukje kopen !!! dat is echt heel fijn !

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:38

Kitty schreef:
Ik haal het longeertouw van de bitring naar het ringetje onder aan de singel.

Door de binnenste bitring? Heb je er een foto van?

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:20

Ik longeer ook altijd met de longeer lijn achter de oren langs, als Miro eventueel raar gaat doen hoef ik hem tenminste niet zo in zijn mond te trekken plus dat hij lekker voorwaarts neerwaarts loopt Knipoog Het nadeel van zo'n bitstukje is dat als je trekt je averechts werkt, kijk maar eens wat er gebeurd, als je druk uitoefent komt de druk op de buitenste bitring waardoor je paard dus niet naar binnen maar naar buiten gebogen loopt...

-X- Anja

Ragebol_love

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 09:24

Ik vind dat je altijd druk moet hebben op die lijn!!!!