mennen in de sneeuw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnestraal2
Berichten: 1463
Geregistreerd: 28-10-06

mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 15:19

Gaan jullie mennen in de sneeuw? Of laten jullie je karretje gewoon staan?
Ik weet dat er bokkers zijn die de slee er achter binnen, maar dit durf ik nog
niet zo goed.
Is het 'veilig' om met een tweewieler te gaan rijden in de sneeuw?

tijgerr91

Berichten: 698
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:21

Oehh dat ligt natuurlijk helemaal aan je kar en of je echt door de sneeuw gaat of gewoon de weg op gaat waar ook wel gestrooid word! Heb je een kar met brede banden of met hele smalletjes? met brede banden heb je wat meer grip dan met smalle.. echt door de sneeuw zou ik denk ik niet doen, als het heel glad is glij je ben ik bang weg.. :D

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:22

Als er niet te veel sneeuw ligt en je pony loopt niet op ijzers kan je gewoon rijden.
Hier ligt nog te kort sneeuw om te sleeen en gaat als ik een groom kan vinden gewoon de wagen er nog achter.
Bij een pak van 10cm of meer word het natuurlijk lastiger.

Als de weg schoon is kan je ook (ook op ijzers) gewoon de weg op, maar doe dit zelf liever niet ivm opvriezing en eventuele gladheid (niet eens zo zeer voor je zelf, maar ook voor het overige verkeer).

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:23

de wegen zijn hier goed te doen, dus ik kan wel rustig stappen op de weg. Maar ivm de hoefijzers waar ijballen onder gaan zitten, kan ik niet door de sneeuw.

zonnestraal2
Berichten: 1463
Geregistreerd: 28-10-06

Re: mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 15:31

pony staat niet op ijzers en er zitten vrij dunne bandjes onder, van die bromfiets gevalletjes zegmaar
Afbeelding

er ligt hier nu een centimetertje of 5 a 10 ;)

_Groover_
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-12-10

Re: mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:33

zoals er boven al staat, mt ijzer zou ik zelf niet gaan. Zonder ga ik wel, al ga ik liever onder de man naar buiten dan omdat je met je wagen toch wel groter bent en als je pony uit mocht glijden met wagen en al...
Ik heb zelfs weleens gedraafd door de sneeuw maar nogmaals alleen onder de man en zonder ijzers.

*zag net foto's van shetjes met sokken :D misschien een idee?!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:30

Ik ben bang dat de sokken na een km al af zijn. In verse sneeuw kan ik nog wel redelijk mennen, als het wat opgevroren is, wordt het lastiger

EdwinStok73

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:28

Wij hebben sneeuwbeslag of hufflex ringen, we rijden dan met widiastiftjes.
Volop grip voor de paarden, en de wagen loopt gewoon lekker in de sneeuw.
Je kan dus met de juiste voorbereiding in elk gewenst weer het bos in.
De wegen zou ik maar zoveel mogelijk vermijden, auto's zijn niet te vertrouwen.

Wij hebben dus volop winterpret... ooit nog eens een leuke arrenslee en dan zijn we compleet.
Veel plezier deze winter!!!

Groetjes Edwin

_Groover_
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-12-10

Re: mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:51

Als je dan speciaal sneeuwbesalg hebt, kan je daar dan wel mee over de weg (bv oversteken) als er even geen sneeuw ligt?

EdwinStok73

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Doorwerth

Re: mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:16

Ja geen probleem, de stiftjes waar wij mee rijden zijn slechts 5mm hoog en geven dus geen nadelige gevolgen op asfalt of niet besneeuwde stukken. Als er zoveel sneeuw is gevallen dat er langere stiften in moeten voor de nodige grip dan moet je uitkijken met wegen etc.

Groetjes
Edwin

dintje

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-06-10

Re: mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:11

zolang je gewicht niet te zwaar is in het totaal.
en je moet ook letten op je banden.
+ hoeven pony.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:23

zonder ijzers heb je op bijvoorbeeld een weide niet zo snel problemen, ik zou hier op de weides best kunnen rijden denk ik, ik heb mijn beesten eigenlijk altijd ijzerloos als er sneeuw ligt.
een speciaal beslagje is natuurlijk ook een optie.

hoe dan ook is het natuurlijk ook persoonlijk hoe en wat, je moet je er wel goed bij voelen. bij twijfel, gewoon niet doen.

pien_2010

Berichten: 43514
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:27

Wij rijden altijd maar vandaag voor het eerst niet want door sneeuw is het gewoon te glad. We hebben ijzers zonder schroeven. Dus als je gaat mennen dan kan dat als je paard geen ijzers heeft of als je ijzers hebt waar je dan schroeven onder draait en dan de sneeuw in. Anders vind ik het levens gevaarlijk!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 08:36

[pien_2010] schreef:
Anders vind ik het levens gevaarlijk!


de ijzers zijn net schaatsen, zo glad
en de sneeuw blijft eronder plakken.
Dan krijgen ze 'hakken' en is de kans op
blessures best groot. :+

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:55

zonder ijzers wil het best goed, mijn beesten zijn met het huidige weer goed vast ter been, ook in een flinke galop. alleen waar de sneeuw echt is platgereden glijden ze weleens. mijn stalgenootje is vandaag nog op pad geweest, ook met een paard zonder ijzers, en dat ging ook prima. zij rijdt met een draverssulky.

overigens heb ik mijn dieren vrijwel direct van de ijzers afgehaald met de sneeuw, met name vanwege het aanballen van sneeuw onder de voeten. mijn dieren staan 24/7 buiten, weliswaar met een luxe schuilstal maar ze zijn toch veel met de voetjes in de sneeuw. met van die ijsklonten kunnen ze niet normaal rondrennen, plus dat de hele stand van het onderbeen verdraaid wordt, wat resulteert in scheefstand in de gewrichten, en onregelmatige/ verkeerde belasting van de pezen. voor eventjes is dat niet zo'n ramp, maar wel als dat uren per dag zo is. daarnaast glijden ze met de ijzers veel makkelijker uit waardoor ze amper normaal durven lopen, laat staan draven of galopperen. ik heb bij mijn dieren gemerkt dat ze er echt niet blij van worden, dus heb ik het beslag er onderuit gehaald. nu kunnen ze gewoon lekker tekeer gaan, rennen en stoeien. en als de dooi komt zit het er zó weer onder.

bijkomend voordeel vind ik dat de hoeven beter doorbloeden zonder ijzers, waardoor de groei gewoon lekker blijft gaan. ondertussen groeien de oude nagelgaten er lekker uit en kunnen we van het voorjaar weer gewoon met een vers voetje van start.

mijn ene pony heeft niet van die beste voorvoeten, bij hem moet ik wel héél voorzichtig zijn en hem goed bijhouden. vorig jaar ging het goed, dus we gaan er gewoon voor dat dat dit jaar ook het geval is.

anneiskool
Berichten: 46
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:19

ehmm.. een 2 wieler?

ik denk dat het wel kan, maar het ligt een beetje aan de kar en aan het paard natuurlijk,
ligt er ook aan of je pony hoefijzers of niet heeft. Maar als hij/zij hoefijzers heeft kun je ook kalkoenen aandraaien ;)



(_)

juulsor
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:31

ik men meestal niet in de winter maar als ze geen ijzers hebben en als de weg niet glad is moet het wel kunnen! }>

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:52

Ik heb vandaag met mijn ijzerloze pony in de sneeuw getraint. Behalve een glijdende kar ging het hartstikke goed :+

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: mennen in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:57

Gisteren met mijn ijzerloze pony's gereden: sneeuw geen problemen maar wegen waar sneeuw heeft gelegen wat is plat gereden en vervolgens is opgevroren: geen succes. Werd erg geglibberd. Gelukkig zijn ze niet gevallen en kon ik nog enigszins de berm door