[NH] Heeft iemand hier ervaring mee???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

[NH] Heeft iemand hier ervaring mee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 10:56

Hey mensen,

Ik ben een paar dagen geleden begonnen met freestyle rijden en mijn rijpony reageerde heel goed op de eerste oefening uit het boek van Emiel Voest (loswerken). Maar toen ik daarna een van onze andere pony's pakte, snapte ze er helemaal niks van! En weer een andere pony deed het wel weer....echt vaag.

Wat moet ik doen om het haar wel te laten begrijpen???(Ik heb gewoon een ruimte van 15x15 m, maar ze weigert op de een of andere manier rond te lopen Verward )

Iemand tips?

Alvast bedankt! OK dan!


dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:19

Mischien moet je alle oefeningen echt heel rustig doen.Eerst het eerste stukje en pas als ze dat snapt het andere stukje.Ik weet niet precies wat de situatie is kun je ff uitleggen om welke oefening het gaat en wat ze niet goed doet... gr laura

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:21

Het ene paard is wat actiever dan de andere, misschien ziet ze de noodzaak er wel niet van in om zomaar te gaan rondlopen als er geen reden voor is.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:27

het kan goed zijn dat er nog een dominantie probleem is, ik bedoel het ene paard is het andere niet, misschien stond jij bij die twee waar t wel mee lukte hoger op de dominantie ladder, en bij die waar t niet lukte nogg wat lager. Ik zou zeggen lees het boek helemaal voor je begind, en probeer ook wat meer literatuur te lezen. Want het boek van emiel is wel duidelijk, maar vaak ontbreekt er nog achtergrond informatie

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 20:48

Het kan ook zijn dat die ene er gewoon niet op reageert, je hebt paarden dei er wel op reageeren en andere niet en degene die er niet op reageren gaan er meestal ook niet op reageren (ik heb het ook gehad)

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:31

filou schreef:
Het kan ook zijn dat die ene er gewoon niet op reageert, je hebt paarden dei er wel op reageeren en andere niet en degene die er niet op reageren gaan er meestal ook niet op reageren (ik heb het ook gehad)


Dat is onzin, ieder paard heeft de paardentaal in zijn genen. Alleen moet je bij sommige paarden zelf wat duidelijker overkomen voor ze het snappen, of genoeg motivatie krijgen om wat te doen. Er zijn inderdaad genoeg paarden die niet zomaar rondjes gaan rennen als je met een touwtje gaat zwaaien, maar dit betekent niet dat je op andere manieren van lichaamstaal met ze kan werken hoor!

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:40

helemaal eens. ALle paarden snappen het wel, maar leg je het wel goed uit (in paarden taal dan....). Dat is niet onaardig bedoelt, maar wat hierboven ook al staat, het ene paard is dominanter dan de andere. Wat wellicht goed werkt als eerste oefening (Hempling) is het paard van zijn plek verdringen in de bak, dit doe je door doelbewust zonder aarzelen naar de plek waar het paard staat toe te lopen en met het touw voor je uit te zwaaien zonde bewust het paard te willen raken. Hierdoor wordt het paard al bewuster van jouw aanwezigheid in de ruimte. Ook hier geldt houdt de oefeningen kort, zo'n 5 a 10 minuten is al best lang.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 09:27

Mee eens ieder paard begrijpt het, net als dat iedere nederlander naderlands kan verstaan, of ie er naar luisterd is idd een tweede verhaal. Om te zorgen dat er naar je geluisterd wordt moet je respect winnen, bij paarden (kudde en familie en vluchtdieren) kan je respect winnen door te laten zien dat je gominanter bent, maar niet alleen dat, dat je ook de goedde keuzes maakt, dat het paard op je kan bouwen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:03

dat wegjagen van z'n plek kan nogal gevaarlijk zijn als het echt een dominante is, zou ik dus niet zo maar doen. Ik zou eerder het leiden van hemfling doen, lekker makkelijk en veilig.