[AR] bouwtekening of adres voor lichte koets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

[AR] bouwtekening of adres voor lichte koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 22:26

Ik zou graag in het bezit komen van een lichte, mogelijk inklapbare/uitneembare koets die mee kan in de bestelauto. We hebben gefilosofeerd over een mountainbike wiel en dito verende vorken. Maar hoe de constructie voor het frame en de bomen te maken. De wielen en vering zijn sterk en licht en kunnen met gemak ca 250 kg dragen (2 volwassenen en karconstructie).

Heeft iemand een idee? Liefst met voorbeeld foto of tekening of weet waar zo iets te koop is. Enkele jaren geleden heb ik op de beurs Paard iemand gezien die lichte karretjes maakte die in de auto pasten, maar wel sterk genoeg waren.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:20

De fietsvorken en wielen zijn alleen wat draagvermogen sterk genoeg. Ze zijn in het geheel niet berekend op zijdelingse belasting en vouwen direct dubbel bij een béétje bocht. Enkelsporige voertuigen krijgen met deze belasting namelijk nauwelijks mee te maken.
Dit is ook een probleem bij veel motorfietsspaakwielen als die zonder meer onder een zijspan geschroefd zouden worden. Heb je echt díkke spaken en speciale naven voor nodig.
Voor een kar voldoet een wiel van een dikke viertaktcrosser. Wél het achterwiel nemen! Kun je ook mooi de schijf, remklauw en schetsplaat daarvoor meenemen.
Het zelf bouwen van een degelijke kar is al snel duurder dan een gebruikt profi ding. Met name een goede wielophanging loopt snel in de papieren.

Overigens, een sulky past al snel op zijn kant in een bestelauto. Wielen en ev. bok eraf en presto! Afhankelijk van de auto moet je wellicht twee openingen in het tussenschot maken voor de lamoen'opnemers'.
Een ander idee is de kar omhoog op een trekhaakfietsdrager zetten en aan dakrails of imperial vastzetten. Wederom waarschijnlijk wielen en zit eraf helaas.

Volgens mij zou de Geländesulky van www.Warco.de een heel eind in de richting moeten komen.

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:42

Kijk eens bij koetsenbouw.nl.Onze wagen gaat bij ons in de Ford Transit.
Het bokkussen is demontabel en daardoor is hij lager en past hij in de wagen.Ze maken ook wagens waar nog veel meer af te halen is.Kijk maar naar het voorbeeld van de groene wagen.Onze wagen weegt maar 190 kilo en is toch een complete en mooie(vind ik zelf)marathonwagen.
Wij hebben die rode wagen,zonder achterleuningen.Ik vind het ideaal,wagen in de bus en paard er achter.Eindelijk niemand meer nodig die de wagen voor je moet brengen

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:48

Soory,hetis www.koetsenbouw.com
Ze maken de wagen trouwens helemaal zoals jij hem wilt hebben,er is bij hun heel veel mogelijk,en de wagens zijn normaal geprijsd.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 16:29

Dank voor de tips. Ik blijf toch nog even zoeken naar een werktekening of zo. Ik denk aan een wagen van ca 50 kilo, die dus echt heel licht is. Op zich heeft huertacilla misschien wel gelijk, maar ik zie dat probleem van zijwaartse kracht niet zo. Aangezien ik voornamelijk onder het zadel rijd, wil ik niet zoveel geld uitgeven voor een koets. En hoewel het misschien niet duur is het wel veel geld zo'n 1500 euro of meer, dat heb ik (er ) niet (voor over).
Ik heb nu een tweewieler, maar die past niet in de auto en moet er dus iemand met een auto mee als we elders willen mennen. Aangezien je in de randstad niet zoveel mogelijkheden hebt, is dat gelijk weer te ver om twee keer te rijden en ik loop dan het risico dat iemand anders mijn kar ook leuk vindt!