[NH] Kan ik gaan emiel voesten met mijn tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

[NH] Kan ik gaan emiel voesten met mijn tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 11:47



Sterre is nog maar 1,5 jaar en ik wil straks als ze drie is de emiel voest jonge paarden training gaan doen. Ik heb mijn oudste tinker ook met emiel voest getraind en daar veel baat bij. Nu is mijn vraag Sterre gaat zo rond de 1.60 worden denk ik en is behoorlijk sterk. Ik wil haar echter graag bitloos rijden straks iemand advies of dat wel of niet kan?

Gr Marije

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:56

He Marije,

of topic Leuk, jij ok hier.
on topic:
Als jij je paardje een goede basis geeft dan komt dat helemaal goed.
Laat haar nu nog lekker kleuter zijn tot 3 maar halstertje, meelopen, vasstaan, hoefjes geven/bekappen etc kan je al doen. En als je haar nu niet toestaat om je voorbij te lopen of om te duwen, dan lukt dat zeker.
Wees consequent en eerlijk en dan kan jij zon kollos met een touw halstertje rijden. Knipoog OK dan!
En Emiel weet wat hij doet dus dat komt op zekers goed hoor. maar dat wist je toch al.?
Als het zo ver is. Laten horen he?

Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 12:19

Thanks we gaan ons best doen maar het is al een behoorlijke krachtige dame. Ik laat haar nu lekker peuter zijn tot ze een jaar of 2,5 is en dan wat grond werk en pas na haar derde naar emiel toe.
Hier op stal zijn ze van mening dat je een paard al met een jaar kan beleren (ze zetten de dravers als jaarlingen al voor de sulky en bit in en alles) Ik vind dat veels te vroeg

Gr Marije

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:18

Dravers, quarters, engels volbloeden etc worden veel vroeger beleerd als bijvoorbeeld tinkers en ijslanders, ze zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken Lachen

Shakyra van Elke (Mazzel-Meid hier op bokt) is ook al zo sterk aan t worden en het is erg belangrijk bij die jonge sterke tinkertjes dat je duidelijk bent en sterk in je schoenen staat. Dat je volgend jaar naar Emiel Voest wilt, is een leuk en goed idee! Tot die tijd kan je het beste veel met haar wandelen en laten merken dat ze je niet voorbij mag of omver mag lopen en dat ze kan vaststaan aan een halster.

Bitloos rijden zal niet zo zeer een probleem worden, de grootte van het paard maakt echt niet uit. Met Snowdon ging het in het begin ook niet geweldig, het is gewoon een kwestie van vertrouwen en oefenen!

Succes ermee en geef die mooie dames een knuffel van me!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:54

Ik denk dat je met ieder paard bitloos kunt rijden als de basis maar goed is. je kunt nu alvast een beetje beginnen met voest, maar ik zou je problemen bewaren voor de cursus want ik denk dat emiel die het beste op zal kunnnen lossen!! Veel plezier en succes!!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:32

ieder paard kan je zonder bit rijden, mits het een goedde (her)opvoeding heeft gehad....

en mits de ruiter een goedde ruiter is

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:24

Ik denk ook dat de grootte en kracht van je paard niks uit maakt. Als het echt om kracht zou gaan zou je het immers altijd van een paard verliezen.
Het is belangrijk dat de basis goed gelegd wordt. Maar je hebt nog tijd zat; ze is pas 1,5.