veiligheid / klipjes enzo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12594
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

veiligheid / klipjes enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 14:04

hoi men-mensen,

ik ben nu dan eindelijk echt bezig mijn shet voor de sulky te rijden.
heb een goed passend tuigje en dus een sulky.

ik wil nu alles prefect op maat maken, zodat uiteindelijk alles in 1 beweging goed zit,
en alles snel weer los kan.

daarvoor wil ik dus de strengen op precies de goede maat hebben en met klipjes ofzo vastzetten ipv met een knoop in het touw.
ik heb geen hoe heet zo'n ding, niet zo'n bewegend balkje waaraan de strengen moeten, ik doe ze aan de buizen onder de zitting van de sulky.

maar wat is een veilige manier van snelsluitingen maken, ik dacht zelf misschien beter leren strengen kopen, en die vast aan de sulky laten, en bij inspannen aan het borststuk gespen, zou dat kunnen?

en zelf clipjes maken aan de leidsels, dus clipjes waarmee de leidsels aan het bitje gaan, is dat veilig?
of is dat vervelend voor de pony?

ik heb de lichtogen achter het driehoekje op de lamoenstokken zegmaar, er doorheen vind ik te link.
maar ik heb niet iets waaraan ik de broek lussen kan vastmaken, kan dat ook aan diezelfde driehoeken of gaat dat niet?
ik moet wel iets verzinnen dat de broek de sulky tegenhoud als we remmen, want ik zit er heel dicht achter en anders komt mijn knie tegen de pony haar kont aan en dat vind ze eng.

ik heb nog geen duidelijke foto's van de pony ingespannen zoals ik het nu doe, maar zal dat nog maken zodat jullie het kunnen zien.
het is een heel basis sulky, wielen plankje en lamoen, meer niet ;)

ik wil er straks zelfstandig (dus alleen) mee gaan rijden in het bos,
pony is erg braaf en verkeersmak,
maar goed, blijft een pony dus ik wil het graag zo maken dat ik haar in een paar tellen uit kan spannen.
en makkelijk in kan spannen.

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:51

Als ik het zo hoor mag je nog wel iets aan je tuigkennis doen, 't komt niet heel duidelijk over namelijk. Een paar duidelijke foto's van hoe je pony op het moment staat ingespannen zullen wel heel veel helpen ja ;)

Strengen met klipjes? Neem aan dat je gewoon snelsluitingen/paniekhaken bedoeld? Afbeelding
Waarom zelf maken?

Denk dat je met 'knoop in het touw' stropstrengen bedoeld? dat ze zichzelf vasttrekken?
Het bewegende 'balkje' waaraan je de strengen normaal bevestigd, noemt men de zweng (soms ook wel knuppel).
Heb je ook een foto van hoe je de strengen nu vastmaakt? Ik zou nl. niet zomaar je strengen aan wat buizen van je zitting vastmaken; een zweng is er niet voor niets ;)
Zoals ik het nu begrijp heb je dus zo'n touwstrengentuigje? Dan kun je idd beter je strengen door leren strengen vervangen. Eigenlijk ook een beter kwaliteit tuigje, want vind die touwstrengentuigjes persoonlijk flutkwaliteit, maargoed dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Strengen vast laten zitten aan de sulky en dan bij inspannen aan het borsttuk gespen kan, maar veel zal dat niet schelen. Beter kan je dan (een tuigje met) leren strengen kopen met D-ringen aan het eind, zodat je bovenstaande paniekhaken aan je zweng kan bevestigen (daar heb je dus zowiezo beweegbare zweng voor nodig) en de strengen heel makkelijk erin kan vastklikken.

Clipjes aan de leidsels maken zie ik het voordeel mbt. de veiligheid niet zo van eerlijk gezegd; leidsels zitten niet aan de wagen vast, dus waarom zou je dat willen? Het is misschien handig, maar voor mij wegen de nadelen vaak op tegen de voordelen; het is vaak zwaarder en je (subtiele) leidselhulpen komen veel minder goed door, en vaak kan je dan ook geen gebruik meer maken van de sleuven als je bijv. een liverpool gebruikt.

In een ander topic hoorde ik je ook al over het lamoen, maar je haalt wel 2 dingen door elkaar: je hebt open lamoenen, en gesloten lamoenen.
Open:
Afbeelding
Het rondje toont waar de lichtogen (in mijn geval; brancardbeugels) zitten, en dat driehoekje waar jij het over hebt noem je stophaak; heet niet voor niets stophaak; de lichtogen horen vóor de stophaak te zitten. ('t is trouwens maar net hoe je kijkt hoor) maar heb het ook gemarkeerd op mijn afbeelding; heb daarachter het driehoekje getekend.
Stophaken zorgen er voor dat het lamoen niet uit de lichtogen kan schieten.
Met een open lamoen is het dus ook niet de bedoeling om je lichtogen door de stophaken (als dat driehoekjes zijn overigens, soms is het ook gewoon een pinnetje) heen te halen.

Met een gesloten lamoen echter:
Afbeelding
Is het lamoen aan het eind waar de lichtogen komen dus helemaal rondgebogen en gesloten. Dan is het dus wél de bedoeling dat je je lichtogen daar in vastmaakt. Dit is niet per definitie minder veilig dan een open lamoen, zoals je opperde in een ander topic; het is zelfs vaak fijner voor het paard, omdat een gesloten lamoen vaak wat uitsteekt bij de hals en nek, waardoor het paard nog weleens in z'n nek geprikt word bij wendingen. Bij een gesloten lamoen is het zeker wel aan te raden om met brancardbeugels of liefst veiligheidslichtogen te rijden, en niet met 'gewone lichtogen'.

Broekhaakjes kan je zo op je lamoen laten lassen; soms kan je ze inderdaad aan de stophaken vastmaken, maar meestal gaat dat dan te ver naar voren zitten en gaat de broek constant strak zitten, wat uiteraard niet de bedoeling is. Kan alleen beoordeeld worden als je de broek eens aan de stophaken vastmaakt en dan een foto maken.

Wat ook nog aan te raden is, is dmv. een musketonhaakje je rugriem aan je schoftje vastmaken; heeft xElienx ook.
En tegenwoordig is er ook iets nieuws op de markt; panieksluitingen voor de broekriempjes:
Afbeelding

Edit; daarbij zijn er ook al veel topics over dit onderwerp geweest; als je de zoekmachine gebruikt kom je veel bruikbare info tegen. Dan kan je altijd nog een topic openen met foto's en om tips en adviezen vragen mbt. het inspannen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:35

Als aanvullling op de super uitleg hierboven: maak zelf geen veiligheidsdingen / klipjes of wat dan ook. Koop het in een goede mensportwinkel / gebruik echte mensport artikelen. Sommige mensen gebruiken ook spullen uit de bergsport of zeilsport, maar dat zijn dan zeer ervaren mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
De bedoeling is dat de boel er veiliger van wordt, niet dat er opeens een streng breekt of wat dan ook omdat je met materialen werkt die de plotselinge druk van een sprong opzij, of ergens achter blijven haken (paaltje, boom, muurtje...) niet aan kunnen...

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: veiligheid / klipjes enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:11

hoeveel kosten die paniek hakken voor op de broek? Heb je ook een foto van zon musketon op het schoftje?

Wal_1

Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Veenwouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:05

ik dat jou wagen joycie? :o ?

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:08

VanHuisUit schreef:
Als aanvullling op de super uitleg hierboven: maak zelf geen veiligheidsdingen / klipjes of wat dan ook. Koop het in een goede mensportwinkel / gebruik echte mensport artikelen. Sommige mensen gebruiken ook spullen uit de bergsport of zeilsport, maar dat zijn dan zeer ervaren mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
De bedoeling is dat de boel er veiliger van wordt, niet dat er opeens een streng breekt of wat dan ook omdat je met materialen werkt die de plotselinge druk van een sprong opzij, of ergens achter blijven haken (paaltje, boom, muurtje...) niet aan kunnen...


Ga ik helemaal in mee ja...... dit soort veiligheidsatributen zijn er speciaal voor ontwikkeld en de veiligheid is bewezen, sterk materiaal, gemaakt waarvoor 't bedoeld is, nl. voor de mensport.

@ Flaver; van de site van Ideal:
Citaat:
Na onze openklapbare ligtogen en de snelsluitingen aan de strengen moest er alleen nog gedacht worden aan het snel los en vast maken van de broeksriemen. Deze r.v.s panieksluiting is speciaal gemaakt om aan u broeksriemen te bevestigen. deze zijn te verkrijgen bij al onze Ideal verkooppunten.

Prijzen staan er niet bij..... bokker Divine maakt er volgens mij gebruik van, misschien dat die 't weet? Of even Ideal mailen. Zal wel iets minder zijn dan de 'grote' paniekhaken voor aan de strengen, omdat wat kleiner zijn volgens mij. Maarja, dat weet je natuurlijk nooit :+

hier nog wat foto's van de ideal site van de paniekhaken voor de broek:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-11-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:10

Wal_1 schreef:
ik dat jou wagen joycie? :o ?


Jups... :o
Wegens omstandigheden is er nooit een 'officieel' topic op bokt gekomen met foto's, dus veel mensen hebben hem nog niet gezien.
ik pb je wel even.

Marigold

Berichten: 12594
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: veiligheid / klipjes enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 21:42

bedankt voor de reacties,

het is alleen niet nodig er gelijk maar vanuit te gaan dat ik naar de praxis ga voor haakjes of dingen, waarom gaan jullie daar gelijk vanuit?
ik vraag hoe ik het veilig kan maken immers.

het tuigje is goed hoor, heb daar maar geen twijfels over.
het is nagekeken en goed passend gemaakt door een tuigenmaker dus dat zegt wel genoeg lijkt me.

mijn sulky is een mini-dravers trainins sulky geweest, die man heeft hem zelf gemaakt.
er zit gewoon geen sorry naam alweer kwijt, zweng geloof ik aan.
dat had ik op de foto al gezien, en hij ging er op mijn verzoek haken aan maken om de strengen aan te zetten.
het zijn alleen heel kleine haakjes geworden, ergens achterop de stokken van de lamoen.

met draven hebben ze misschien andere tuigjes ofzo.
ik wil dus zelf ook graag leren strengen, dat is veel makkelijker vind ik dan touw, had nog niet gekeken of dat kan bij dit borsttuig maar volgens mij wel.

ik heb alles echt wel netjes en veilig voor elkaar verder en heb tot nu toe steeds iemand erbij gehad als we gingen oefenen.
woensdag voor het eerst de sulky er daadwerkelijk achter gehad, en adh daarvan heb ik nu wat vragen over hoe ik e.e.a. passend maak en bevestig.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: veiligheid / klipjes enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:44

maar een draversulky heeft een kliktuig oid toch? :)
als je geen bewegende zweng hebt en daar je borsttuig aan vastmaakt gaat tijdens het lopen dan het borsttuig niet over de borst schuren?
als ik zo eens naar mijn (op dit moment piepend tijdens bewegen) zweng luister beweegt dat ding vervélend veel ;)
interessant die broek-snelsluitingen, die wil ik ook wel! :) maar.. dan blijft het riempje van de broek aan de kar zitten zoals ik 'm nu zie? (ja tenzij je die nog losgespt, snap ik :) )

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: veiligheid / klipjes enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:43

Je zou die broek klippen ook voor dubbelspan kunnen gebruiken voor aan de borst he?

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:44

Een draverssulky heeft inderdaad een andere manier van bevestigen en geen zweng. Trekken gaat dan ook meer op het schofttuig dan met de borst. Strengen heb je in principe niet nodig. Wel een ander tuig, anders glijdt je sulky zo door de lichtogen. Hier staan wel foto's van de bevestiging met een gewoon inspantuig: [AR-ITP] Mijn Dravermerrie voor de sulky...
Je zou ook je sulky nog een stukje om kunnen bouwen en er quick hitch sluitingen aan kunnen zetten: http://www.finntack.com/images/products ... 0330_M.jpg Deze kan je los kopen en aan de sulky bevestigen. Je hebt dan wel ook een tuig nodig met die aanlsuiting:http://www.finntack.com/images/products/medium/12421_M.jpg

Marigold

Berichten: 12594
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:02

dus met andere woorden, ik kan niet deze combi van tuig en sulky gebruiken? -O-

heb ik eindelijk alles compleet...

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 02:41

Marigold, het was helemaal geen aanval. Juist niet, anders had ik wel niet geantwoord, ik antwoord puur om je te helpen. Je vroeg zelf 'wat een veilige manier van snelsluitingen maken is', vandaar dat men er vanuit ging dat je zelf wat wilde fabriceren. Omdat je het verder niet specifiek over snelsluitingen/paniekhaken aan de strengen hebt, had ik het idee dat je van het bestaan van die dingen ook niet afwist, vandaar.
Draverssulky behoort met draverstuig (kliktuig) gereden te worden, 'normale' tweewieler behoort met een 'normaal tuig' gereden te worden.
De combinatie normaal tuig en draverssulky is mij niet bekend, lijkt mij niet dat dat een goede manier van inspannen is, het werkt allebei heel verschillend.

Snap dat je nu eindelijk alles 'compleet' hebt, maar om dit soort euvels te voorkomen is het altijd handig om vóor dat je begint met beleren en kopen van spullen, eerst meer informatie te vergaren en jezelf er meer in te verdiepen, zowel qua mennen als ook qua materiaal. ;)

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Re: veiligheid / klipjes enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:20

Flaver, die broeksluitingen moet je écht niet voor aan de borst gebruiken, daar moet je de 'normale' sluitingen voor hebben die je ook aan de strengen kunt doen.
Ik heb ze van Ruitersport.com, nu 22 euro, ik had ze geloof ik voor 20 euro. Ben er zeer blij mee :j

Marigold

Berichten: 12594
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: veiligheid / klipjes enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 12:49

ik snap nu in elk geval wél waarom die man - op mijn verzoek - stengenhaakjes op de sulky zette wat heel kleine haakjes bleken te zijn geworden waarvan ik me afvroeg wat ik daarme moest;
het zijn van die zelfde haakjes zoals op de sulky van Wendy, waar een dravers (?) borsttuig dan op het eind wordt vastgemaakt zoals bij haar inspanning in het topic van de link paar posts hierboven.

tja en nu dan, ik moet er even over nadenken hoor..
vind de sulky ideaal, lekker makkelijk lichtgewicht en toch als volwassene op pad met mijn shet.
en er zijn meer pony's die we er op termijn voor willen zetten in elk geval eerst voor het beleren.
maar ja als het bosttijg gaat schuren op de borst als je zonder zweng werkt..
en een zweng op deze sulky volgens mij ook niet echt maakbaar is omdat de pony sowieso weinig speling heeft tussen de lamoen in..

nouja ik moet er es even over nadenken.
ik had het tuigje het eerst, toen een gewone vierwielige pony-kar
maar bij nader inzien had ik graag een sulky
en zodoende heb ik de vierwielier verkocht en de sulky ervoor weer gekocht.
er moet vast wel een manier zijn waarop het wél kan...
alleen vrees ik dat shet dravers tuigjes niet zo snel tweedehands te vinden zijn?

Marigold

Berichten: 12594
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 14:41

ik heb wat foto's opgeladen,
de sulky (niet zo duidelijk, moet even betere foto's maken denk ik) maar goed, voor het idee:

Afbeelding

en mijn pony tijdens oefenen aan de leidsels, zonder het bosttuig

Afbeelding

foto's van mijn pony voor de sulky zijn er nog niet, pas 1 keer gedaan en de aandacht dan bij de pony, niet bij het maken van foto's dat komt nog wel.

we hadden de strengen dus aan de voorste verticale buizen vastgemaakt.
die kleine haakjes die je ziet op het lamoen heeft die man er dus op gelast voor de strengen, zoals ik nu begrijp voor het type strengen zoals het tuig van wendy.
verder zitten er aan de lamoen alleen stophaken.
de onderste buis is om je voeten op te zetten.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:26

JoyCiej007 schreef:
Prijzen staan er niet bij..... bokker Divine maakt er volgens mij gebruik van, misschien dat die 't weet? Of even Ideal mailen. Zal wel iets minder zijn dan de 'grote' paniekhaken voor aan de strengen, omdat wat kleiner zijn volgens mij. Maarja, dat weet je natuurlijk nooit :+


Heb geen tijd om het hele topic door te lezen, mijn internetverbinding stamt vandaag uit het tijdperk dat men nog met beitels in stenen zat te bikken |( . Dus even vlug: deze broekriemsluitingen kostten me 27,- euro bij Divoza.
Ze zijn super handig, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ze voor een D/V er af haal, ze "zwiepen" me iets teveel. In de marathon/buiten heb ik er weinig last mee, maar voor in een proef vind ik ze het beeld wat verstoren.
Desalniettemin zijn ze perfect in gebruik. Een andere oplossing is de rugriem met een musketon aan het schoftje maken (wellicht al gezegd hierboven??), mocht je dan in een situatie komen dat je vlug moet uitspanne, kun je de musketon los maken en zo de broek aan de wagen laten zitten. Het paard is dan in ieder geval los van de broek.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:15

Divine schreef:
Een andere oplossing is de rugriem met een musketon aan het schoftje maken (wellicht al gezegd hierboven??), mocht je dan in een situatie komen dat je vlug moet uitspanne, kun je de musketon los maken en zo de broek aan de wagen laten zitten. Het paard is dan in ieder geval los van de broek.


Dit werkt niet 100% als je strengdragers aan de broek vast hebt zitten.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: veiligheid / klipjes enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:22

Dat snap ik, maar om je paard HELEMAAL los te krijgen van de wagen, zul je toch ook het borsttuig los moeten maken. Als je paniekhaken aan je zweng hebt en je maakt deze los, dan glijden de strengen gewoon door de strengdragers. Maar goed... ik maak zelf geen gebruik van strengdragers...