[NH] Hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

[NH] Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 09:30

Ik heb de laatste tijd veel over NH gelezen en vindt het steeds interessanter worden.
Maar als ik er nou echt mee wil beginnen welke methode/ oefeningen zouden jullie dan aanraden?
Ik ben er trouwens niet zeker van dat het gaat lukken, want ik heb geen eigen paard maar een verzorgpaard ( ong. 3 dagen in de week)
En heeft het ook nut als ik wel NH zou toepassen en zijn eigenaresse niet?
Alvast bedankt Doei, doei

YES, M'n foto's in mn PROFIEL doen t weer!!!
Wel kijken he? Knipoog Wie helpt mij aan de 1000 keer profielvieuw? Lachen


dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:17

Ik doe zelf parelli,met soms wat andere dingetjes.
Ik vind dat een goede methode want het systeem wat hij heeft is om het de mens te leren.Je zou op internet kunnen kijken ,of boeken lezen,vragen aan mensen die zelf nh deon,er zijn ook verschillende topics over nh de methodes,dus kijk eens in de zoekmachine!
Tuurlijk heeft het nut!Maar als je er mee begint moet je het ook blijven doen.Het maakt voor het paard niet uit hoelang.Als je het maar wel 100 % doet en niet dat van nh en dat van iets anders.Het paard zal er juist blij mee zijn dat je eindelijk nh hebt ''ondekt''.Nou veel succes en plezier!!!!

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 18:40

Maar hoe duur is zo'n Parelli pakket level 1, want ik kom overal tegen dat het duur is, maar HOE duur staat nergens...

YES, M'n foto's in mn PROFIEL doen t weer!!!
Wel kijken he? Knipoog Wie helpt mij aan de 1000 keer profielvieuw? Lachen

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:45

Uhm kijk eens op www.parelli.nl en daar staan alle prijslijsten.
De tools vor L1 zijn 133 euro.Maar je hebt ook goedkopere.Bv op de site van Lyn apple.Of op www.touwhalsters.tk

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:46

Ow die site doet het niet meer.Pb calippo anders.Van haar is die site.Die spullen zijn ook goed.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:51

Ik ben begonnen met Voest. De oefeningen in het boek zijn redelijk goed beschreven en als je de video erbij kijkt wordt het allemaal nog duidelijker. Zorg er wel voor dat je het boek precies volgt en als er iets niet lukt niet zelf oplossingen gaan bedenken, want je kunt met het verkeerd gebruiken van nh meer kapot maken dan je lief is.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:02

Ik wil hier ff wat opzeggen.
Je kan het wel allemaal volgens het boekje volgen maar je moet het toch samen met je paard doen.En kan het boekje 100derden verschillende karakters beschrijven .Ik denk dat als je alles via het boekje doet het niet aleen voor jouw maar ook voor je paard saai wordt.Als ik merk dat me pony het niet leuk vind wat ik doe,ga ik iets anders doen al is het van level 2 of weet ik het,wat ik eigenlijk niet mag doen.Dus ik denk dat je je best wel buiten het boekje ''mag'' houden.Zolang het maar voor jouw en je paard goed voelt.Als het paard het er niet mee eens is dan geeft ze dat heus wel aan.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 19:27

Ik heb even gekeken, en het pakket voor level 1 is 435 euro, maar er zit een Natural Hackamore bij, wat mag dat inhouden?

YES, M'n foto's in mn PROFIEL doen t weer!!!
Wel kijken he? Knipoog Wie helpt mij aan de 1000 keer profielvieuw? Lachen

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:38

Dat is een knoopjeshalster met teugels en lange lijn(leadrope) in 1.
je gaat ermee rijden.Het is heel makelijk ook omdat er een leadrope bij aan zit.Mischien kan je een mailtje sturen naar Eddy modde hij kan je het ene beetje uitleggen.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:30

zon halster kan je makkelijk knopen, kijk daarvoor op mijn website http://www.natuurlijkruiterschap.nl

wat wel belangrijk is, je zecht dat je niet weet of het gaat lukken. Je moet wel vertrouwen in wat je doet, als je twijfelt komt dat hoe dan ook naar buiten, en wees eens eerlijk, denk je datje een goedde leider zou zijn als je twijfelt?

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 18:20

Nee, zo bedoel ik het niet, ik bedoel dat we natuurlijk met 2 mensen 1 paard verzorgen.
En de eigenaresse wil niet met NH gaan werken...
Dus daarom weet ik niet of het DAN werkt, als ik het wel doe en zij niet

YES, M'n foto's in mn PROFIEL doen t weer!!!
Wel kijken he? Knipoog Wie helpt mij aan de 1000 keer profielvieuw? Lachen

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:48

wel hoor dat werkt wel..
een paard hoef je geen NH te leren dat kan t al, is namelijk natuurlijk voor een paard. Alleen moet het wakker geschud worden dat er iemand "in de paarden taal praat"
Het zal dan zo zijn dat het paard weet dat jij in zijn taal spreekt een ander niet.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 06:44

Oke, bedankt

YES, M'n foto's in mn PROFIEL doen t weer!!!
Wel kijken he? Knipoog Wie helpt mij aan de 1000 keer profielvieuw? Lachen

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:01

Maar ik denk dat het voor het paard heel erg verwarrend is want als je Nh gaat doen doe je dingen op een bepaald ''teken'' ''commando'' en als die andere dat dan averechts gaat doen is het voor het paard niet echt fijn.En wat raar dat zij dat niet wil.Als je het mij vraagt is ze het dan niet eens waard om dat paard te verzorgen,want het lijkt mij als je eenmaal in aanraking komt met NH dan zie je toch in dat het een beetere manier is of denk ik dat aleen Verward

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:03

dola schreef:
Ik wil hier ff wat opzeggen.
Je kan het wel allemaal volgens het boekje volgen maar je moet het toch samen met je paard doen.En kan het boekje 100derden verschillende karakters beschrijven .Ik denk dat als je alles via het boekje doet het niet aleen voor jouw maar ook voor je paard saai wordt.Als ik merk dat me pony het niet leuk vind wat ik doe,ga ik iets anders doen al is het van level 2 of weet ik het,wat ik eigenlijk niet mag doen.Dus ik denk dat je je best wel buiten het boekje ''mag'' houden.Zolang het maar voor jouw en je paard goed voelt.Als het paard het er niet mee eens is dan geeft ze dat heus wel aan.


Het klopt idd dat je ook moet bekijken of je paard het wel leuk vind en natuurlijk mag je van het boek of zelfs de methode afwijken. Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat sommige mensen hun paard gaan straffen als het niet gaat zoals ze willen, terwijl zij zelf juist degenen zijn die het fout doen. Hierdoor kan het paard erg in de war raken en bereik je juist het tegenovergestelde van wat nh eigenlijk is. In boeken staan meestal oplossingen, en als jou probleem er niet bij staat zou ik zonder begeleiding niet zelf een oplossing zoeken, om de bovenstaande reden. Of je moet natuurlijk zover met je paard zijn dat er niet veel kapot te maken valt, of een goede 'nh achtige' oplossing weet.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 14:34

klaasfeuth schreef:
zon halster kan je makkelijk knopen, kijk daarvoor op mijn website http://www.natuurlijkruiterschap.nl


Die methode snap ik dus echt niet he Knipoog Heb een andere methode gezien die ik wel snap, dus die gebruik ik altijd Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 15:53

dola schreef:
Maar ik denk dat het voor het paard heel erg verwarrend is want als je Nh gaat doen doe je dingen op een bepaald ''teken'' ''commando'' en als die andere dat dan averechts gaat doen is het voor het paard niet echt fijn.En wat raar dat zij dat niet wil.Als je het mij vraagt is ze het dan niet eens waard om dat paard te verzorgen,want het lijkt mij als je eenmaal in aanraking komt met NH dan zie je toch in dat het een beetere manier is of denk ik dat aleen Verward


dat is niet verwarrend hoor, ik beleer groenen paarden ook op een natuurlijke methode waarna er wel klassiek gereden gaat worden, de problemen van twee verschillende ruiters zijn even groter dan van twee verschillende methodes

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 15:53

dr_jacksel"]
[quote="klaasfeuth schreef:
zon halster kan je makkelijk knopen, kijk daarvoor op mijn website http://www.natuurlijkruiterschap.nl


Die methode snap ik dus echt niet he Knipoog Heb een andere methode gezien die ik wel snap, dus die gebruik ik altijd Haha!
[/quote]

als je die aan mij wil geve, zal ik eens kijken of dat makkelijker maar ook goed is, komt die misschien erbij.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:08

als het paard iets "verkeerd doet" als je nh doet, moet je juist niet straffen, dat is volgens mij het hele nh eraan....er valt namelijk niets te straffen.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:49

Neehj je moet al helemaal niet het paard straffen!!!!
Denk eerst bij jezelf,wat doe ik,en beeld je in de situatie van je paard.

~~~If a horse says no to a question you ask he wrong question or you ask the question wrong~~~~

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:01

sanne83 schreef:
als het paard iets "verkeerd doet" als je nh doet, moet je juist niet straffen, dat is volgens mij het hele nh eraan....er valt namelijk niets te straffen.

Dat is niet helemaal waar, NH is gevormd door te kijken naar de natuurlijke omgang tussen paarden onderling.
meestal moet je wel bij jezelf kijken maar straffen hoort erbij, kijk als een paard mij een trap geeft... moet je kijken wat er een paard terug krijgt als ie de leider schopt..................

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:13

tuurlijk, je "straft" wel, maar anders. Het lijkt wel of iedereen alles op een grote hoop gooit en dan zegt ik straf wel of ik straf niet. Het verschil is als het paard jou bedreigd, trapt etc, dan verdedig je jezelf (mag je voor mijn part straf noemen) . Als jij iets wilt van het paard en het paard doet het niet, ga ik uit van wat dola ook al zegt, if a horse says no to a question, you asked your question wrong or you asked the wrong question....
twee hele verschillende dingen, helaas lijken de meeste mensen het verschil niet te zien.
het is zo simpel, je doet bij mensen precies hetzelfde, als iemand op je af komt om je zomaar in elkaar te slaan, dan verweer je je toch ook met alles wat je toevallig in je handen hebt (zweep ofzo....)
als je aan iemand vraagt om iets voor je te doen en diegene doet het niet, dan ga je toch ook niet slaan??? dus dat doe ik ook niet bij paarden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot en 5 bezoekers