Hou oud beginnen met beleren voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-01 22:42

Omdat Pinky dus vrij klein is (of ik vrij groot Haha!) Wil ik dus vooral aangespannen gaan rijden.
maar ik weet dus nog niet zogoed op welke leeftijd ik hiermee zal beginnen.
Ze zeggen dat het vanaf 2 jaar kan.dat vind ik zelf beetje vroeg, en bovendien, voordat ik een karretje + tuig heb, zijn we ook al weer een poosje verder, dus zou Pinky al bijna 2,5 zijn. Maar wat is jullie mening, ervaring en waarom?
En vinden jullie dat je eerst in moet rijden? of is naar stemcomando's luisteren genoeg?

Liefst wat tip's en advies Haha!
Groetjes Kim

wenda

Berichten: 384
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 22:51

hoi,


je kan van zij tweede beginnen om hem in te spannen . ik zelf zou het met 2.5 jaar het doen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 22:55

tja ik ben zelf een voorstander om pas met drie jaar te beginnen met trainen aan de longe ,vervolgens als dat bevestigd is met bijzet/of pessoa of ander hulpmiddel om te stimuleren nageeflijkheid te verkrijgen,vervolgens als dat bevestigd is met dubbelelonge longeren ,als dat bevestigd is erachyter lopen en dan pas aanspannen:dus als hij drie is geweest.ligt helemaal aan hoe snel hij het voorbereidend werk oppakt

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 23:03

je kunt niet rijden voor de drie jaar omdat de botten nog niet helemaal goed volgroeid zijn. ben eff kwijt hoe ze nu ook alweer heten.

Je kunt ze echter al eerder belasten voor de kar. met twee beginnen is dus geen probleem. Je moet gewoon naar je paardje kijken wat hij al kan. (in zijn koppie) met de twee zet je hem toch niet meteen al voor de kar. daar komt veel meer bij kijken.

Longeren met de twee jaar is niet goed. dat is een te klein rondje waardoor je ze te veel enkelzijdig belast. daarmee moet je dus zeker wachten tot de twee en een half jaar.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 09:35

Ik zou wachten tot hij 2,5 of 3 is met longeren. Ik ken inderdaad ook een paard (een gelderse) en die is met 2 jaar al voor de kar gespannen. Ik weet niet of dit goed is of niet.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 12:21

Ik ben met Isolda op 2,5 (iets eerder) He nou ja ze was twee denk ik. 2 is 2 tenslotte ook als je 2,5 bent.
*LOL* Hahaha, lekker duidelijk he?

Iig het is zoals Heike het zegt, het wordt allemaal anders belast. Alleen moet je dus rekening houden met het longeren. Longeren hoort bij het aangespannen werk, om voor te bereiden ed. Bij het beleren van een paard voor de wagen,longeer je. Ik ben met Isolda als 2 jarige begonnen, en voordat je je paardje daadwerkelijk zover hebt dat ie voor de wagen kan ben je al wel weer een jaar verder. Wennen aan het tuig, commando's leren ed.
Slepen, voor de wagen wennen en voordat je dan fatsoenlijk een rit kan maken......

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 12:34

je kan beter langer wachten dan te vroeg beginnen. zou pas als hij 3 was rustig beginnen met de beginselen. veel mensen 3jaar dus rijden. de meeste paarden zijn dan nog erg jong en je verpest er meer mee dan dat je er goed aan doet. kijk naar je paard en pas als jij vind dat hij eraan toe is begin je rustig.
een paard kan 30 worden dus waarom in t begin overhaasten terwijl je nog 27 jaar te gaan hebt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 13:43

Met Marjolein eens.
waarom nou altijd zo gehaast.
Ik vind dat als je graag wilt rijden niet met een 3 jarige of jonger moet beginnen.
Koop dan een paard dat wat ouder is.
Iedereen is altijd maar zo ongeduldig.
Je moet het zelf weten hoor.
Maar een 2 a 2,5 jarige zijn vaak nog gewoon kinderen.
Mijn fjord is nu bijna 3,5 en begint zich nu een beetje volwassener te gedragen.
Hij is nog onbeleerd en misschien wacht ik nog wel een half jaar voordat ik hem ga rijden/ aanspannen.
Een paard is in staat op elke leeftijd wat te leren.
Het is pure Bull om te zeggen dat het later zo moeilijk is, dan lijkt mij dat je geen over wicht hebt op zo'n dier.
Een paard voor de wagen wordt immers toch belast iedereen denk wel dat het zo makkelijk is.
Maar een degelijke kar(semi marathon wagen) weegt toch ook wel iets, dan gaan we natuurlijk nooit alleen op pad en hebben we in het begin toch wel een mannetje of 3 mee.
tel maar eens uit wat dat gaat wegen.
Er wordt dan aardig wat gevraagd van longen spieren en benen.
Terwijl dat zo'n beestje zijn energie beter in zijn groei kan stoppen..
Je begint rustig maar als z'n dier 3 is dan loopt ie lekker en dan gaat fijn de hele fam mee.

_________________
**De hemel op aard is op de rug van een Westernpaard**

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cowgirl op 2001-08-19 13:47 ]</font>