Is bitloos mennen mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 16:49

Hallo,

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is bitloos te mennen, aangezien ik al geruime tijd hier info over zoek maar niet verder kom dan een gewoon bitloos hoofstel.
Maar ik wil dus weten of je ook bitloos kan mennen en of er iemand hier ook ervaring mee heeft.

3uitenbeen

Berichten: 802
Geregistreerd: 06-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:59

Ik weet dat het kan, maar weet nu even niet waar je terecht kunt, want je hebt vast al eens op www.bitloos.nl gekeken.

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:00

Bitloos mennen kan....maar i.v.m. de veiligheid zou ik het niet op straat doen!
zeker niet gezien de ongelukken van afgelopen tijd met paard en wagen.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:03

Zoek eens op "bitloos" binnen het AR-forum... genoeg te vinden.

Ideal heeft een bitloos hoofdstel.... geen haar op mijn hoofd die er aan denkt een paard bitloos voor de kar te knopen. Maar goed... ieder zijn plezier natuurlijk :D

3uitenbeen

Berichten: 802
Geregistreerd: 06-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:04

Sorry, maar deze moet ik even kwijt:
Met een bit heb je net zoveel controle als bitloos, als je paard er vantussen wil dan gaat ie toch en houden geen 100 bitten hem tegen, mijn paard was bitloos zelfs gevoeliger (ja was, is helaas sinds 3 mnd niet meer....)
Heb nog even op http://www.bitloos.nl gekeken, er staan fofo's van bitloos mennen, wie weet kunnen ze je ook antwoord geven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:08

Jahoor, hoewel ik enkel ervaring heb met een shet, bitloos ingereden (gewoon halstertje doet ze het prima op) en gaat ook bitloos voor de kar zo. Beestje weet niet beter, ze moet af en toe wel wat meer begeleid worden maar dat heeft meer te maken met het feit dat we het nog maar een paar keer gedaan hebben. Ze heeft er super veel lol in en ging ook zonder aarzelen de eerste keer voor de kar, is een hele positieve ervaring geweest dus. :)

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:09

Ja het kan maar niet met ieder paard, ik had een arabier, die wist niet beter dan bitloos, maar die was nog rustiger dan een politie paard, maar ik heb een shet, daar hangt een zwaar bit in, daar ga ik het never nooit mee doen. Die gaat er ook vandoor met zwaar bit, het is maar wat je paard aangeleerd is, en elk paard die op hol slaat is niet af te remmen met of zonder bit. Uiteindelijk mischien wel, maar dat is puur wat paard aangeleerd is.

9166schier
Berichten: 71
Geregistreerd: 05-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:10


xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:12

Het kan zeker als jouw paard er goed op reageerd.

9166schier
Berichten: 71
Geregistreerd: 05-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:15

Inderdaad hangt het wel van het paard/pony af.
Persoonlijk zou ik het met mijn huidige pony ook niet doen.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:20

Met mijn shetlander doe ik het wel eens, maar wat voor mij niet zo prettig werkt is dat je met mennen geen druk kan geven tegen de hals (begrenzen) wat ik vooral bij bitloos er fijn vind. Daarom zal ik het ook alleen doen met buitenritten en niet met dressuur. Krijg te weinig stelling en soms te weinig reactie.. Met mijn andere pony zou ik het dan ook nooit proberen.

Six
Berichten: 1191
Geregistreerd: 28-11-06

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:22

Ik was hier van het weekend ook naar op zoek..
Ik snap niet zo goed waarom mensen zo moeilijk doen over bitloos voor de kar?? wie kan dit mij uitleggen? Ik rijd mijn paard al super lang bitloos onder het zadel, waarom zou dat dan voor de kar anders zijn? :)

Ik heb ook ergens gelezen dat het gezeur is met de verzekeringen als er iets mocht gebeuren.. beetje raar

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:28

Omdat je voor de wagen je been en zit hulpen mist, simpel zat Six.
Voor de wagen heb je enkel je stem, zweep en leidsels.

Six
Berichten: 1191
Geregistreerd: 28-11-06

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:32

ja, maar die hulpen mis je ook met bit........

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 18:46

Vaak heerst er toch nog het idee dat je met bit meer te vertellen hebt.

Ik reed mijn andere pony in de wei op het laatst ook bitloos, maar ook ik deed als we de weg op gingen haar een bitje in.
Was niet streng in de mond hoor en nam der vaak op mijn stem terug.
Maar deze pony waar het voor bedoeld is heeft als veulen waarschijnlijk zo'n knal van een ander paard gekregen waardoor haar kaak scheef staat.
Ze is 18 jaar en ben haar sinds kort aan het beleren, alles gaat super maar heb het idee dat ze last van het bit heeft.
De tandarts heeft der voorheen nagekeken en dacht dat het wel ging.
Nu is het natuurlijk nog erg gevoelig maar ik houd er toch rekening mee dat het voor haar toch vervelend kan blijven en mocht dat het geval zijn wil ik der geen bitje inhangen.
Ga er wel voor de zekerheid wel iemand naar laten kijken.

LaurenZ
Berichten: 32
Geregistreerd: 13-10-10

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:50

Op straat voor je eigen veiligheid wel even een bitje in ;P

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:18

Ik ga even door dat mensen denken dat je met bit meer te zeggen hebt, in mijn geval met mennen wel. Shetlander is bitloos met lange lijnen op de pinken te ''rijden'', ontzettend licht, helemaal prima, exact het zelfde als met bit!
Mennen zonder bit, rechte stukken prima helemaal super, bocht no way dat hij gelijk luistert. Hij weet dat hij bitloos door kan ''drukken'' en met bit ''kan'' hij dat niet want dit zal pijn doen.. En echt hoor met bit is hij ook op de pinken te rijden. Maar toch blijf ik liever met bit dan zonder bit mennen..

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:19

Als je paard er goed opreageerd kan het prima. Oefenmarathon zuidlaarderveen werd dit jaar ook bitloos gereden! :j

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:20

iemand van stal rijd onder het zadel met haar shet ( oke een verzorger van haar dan) en voor de kar.
Met bit staat ie stil en loopt niet meer, maar vaak ging mn buurmeisje van 3 erop rijden en die draafte zo door de wei, die pony is echt heel makkelijk!

YSR1971
Berichten: 905
Geregistreerd: 14-01-09

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:31

Ja het kan! 9166schier laat al een filmpje zien. De menner is dit filmpje is lid van onze vereniging, is ook instructeur en jurylid (tevens een van de weinige juryleden bitloos rijden). Hij heeft niet alleen deze oefenmarathon bitloos gedaan, maar ook oa. de Lauwersmeertocht, een toch waarbij 180 combinaties door een natuurgebied crossen (zowel mennen als onder de man). Als je meer info over deze combinatie wilt, pb maar.

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 20:28

Dank jullie voor de reacties.

Er werd iets geopperd dat het problemen op kan leveren met de verzekering.
Graag zou ik daar de rede van willen weten.

MarEd
Berichten: 79
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 02:20

idd, waarom zou je perse met bit moeten mennen. Ik rij bitloos, mijn paard heeft nog nooit een bit van dichtbij gezien en dat bevalt prima.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:26

Six schreef:
Ik snap niet zo goed waarom mensen zo moeilijk doen over bitloos voor de kar?? wie kan dit mij uitleggen? Ik rijd mijn paard al super lang bitloos onder het zadel, waarom zou dat dan voor de kar anders zijn? :)

Omdat er ook mensen zijn met een soms iets of wat lomp paard :Y) Wanneer mijn ros wanneer ik hem ohz bitloos rijd een botte bui blijkt te hebben ik met mijn hand het halster kan pakken en hem om kan rukken (want gebogen paard kan veel minder makkelijk zijn gang gaan dan recht paard) Vanaf de wagen gaat dat lastig worden, denk ik.

Met bit kan hij ook lomp doen, en ook al maakt met of zonder bit niet uit... dit verschilt van paard tot paard. Mijn paard maakt het wél uit namelijk ;)

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 11:13

MarEd schreef:
idd, waarom zou je perse met bit moeten mennen. Ik rij bitloos, mijn paard heeft nog nooit een bit van dichtbij gezien en dat bevalt prima.


Persoonlijk vind ik bitloosrijden of mennen wel een verschil.
Op de kar heb je toch minder te zeggen dan op het paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:26

R.X. schreef:
MarEd schreef:
idd, waarom zou je perse met bit moeten mennen. Ik rij bitloos, mijn paard heeft nog nooit een bit van dichtbij gezien en dat bevalt prima.


Persoonlijk vind ik bitloosrijden of mennen wel een verschil.
Op de kar heb je toch minder te zeggen dan op het paard.


Tja hangt denk ik ook van het paard af.
Ik bedoel, als je idd gewoon een shet hebt zoals ik, met een fijn karakter, dan is het geen probleem. Zij wil graag werken, als ze bang is zoekt ze steun bij mij, echt super. Of een ander shet die ik dan meeneem, die loopt op sommige stukken (zonder auto's etc) gewoon los en over haar heb ik dan nog steeds meer controle dan wanneer ik op een ander paard met bit aan het rijden ben.
Het is dus maar net hoe het zit met karakter en opvoeding.