[AR] Hoe vlucht gedrag afleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

Hoe vlucht gedrag afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:51

Sinds ik een ongeluk heb gehad met de kar, omgekieperd ben is paard en baasje erg geschrokken, paard vind in en uit tuigen en de kar eng. Heb een nieuwe zware marathonwagen gekocht. Voel me iets veiliger, maar meneer is zo bang, slaat vaak op hol, op lange stukken, is dan niet meer terug te nemen. Weet dat het een keer fout gaat, hoe los ik dit op. Gaat om een grote shetlander.
Heb enkeld buiten rij mogelijkheden, heb iemand die hem kalmeerd met in en uit tuigen, kan maar 1 route rijden. Zijn steeds zelfde stukken, iemand voor hem laten rijden heeft geen zin, werkt ook niet.
Zit met mijn handen in het haar, ik weet dat ie moe word als ie er vandoor gaat en hoop dat ie op het einde stopt. Maar dit is te gek. Het gaat vroeg of laat fout.
Nu denk ik zelf een maandje niet met de kar weggaan en een ander ervoor dat hij er achter loopt, dat ie leert niet op die route op de vlucht te gaan. En dat de kar niet eng is.
Hij was ooit zo mak als een lammetje, hou absoluut niet van trekken aan de teugels, maar als ie in paniek is. Dan reageert ie ook niet op flinke ophoudingen, laten lopen werkt ook niet.
Hoe is dit veilig op te lossen, of raden jullie aan, nooit meer met de kar weg te gaan?
Baal als een stekker, hij vond het ooit leuk, en moet wel leuk voor hem en mij blijven, maar hij kwam vandaag pompend aan en kreeg hem niet gekalmeerd, dacht dat ie een hartstilstand kon krijgen, zo druk was ie. Vind het zo zielig.
Hoe leuk lief en braaf ie altijd was.
Hoe snel en eng ie het nu vind.

JoyCiej007

Re: Hoe vlucht gedrag afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:54

Wat wil je nou precies?
Je hebt vandaag ook al een ander topic geopend, met eigenlijk indirect precies dezelfde vraag:
[AR] help pony is bang

Snap je dan niet dat dat allemaal met het ongeluk te maken heeft, en dat pony dus een trauma heeft opgelopen en zijn vertrouwen compleet kwijt is?

Nogmaals, en dat kan je blijkbaar niet vaak genoeg herhalen: níet zelf mee aanrommelen, maar naar een professional brengen die veel ervaring en verstand heeft van het (her)beleren van getraumatiseerde paarden voor de wagen. En dan is het nog maar de vraag of het uberhaupt goed komt.

Die antwoorden zijn ook in je andere topic gesteld, waarom open je nu weer een topic??

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:28

JoyCiej007 aanrommelen doet deze dame zeker weten niet.
Maar via bokt kan je soms op hele goede tips komen
Snap heel goed dat ze met de handen in het haar zit
Nogmaals aanrommelen is er bij deze zeker weten niet bij

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:52

Waarom 2 topics openen, met inderdaad dezelfde vraag maar dan anders gesteld? Als deze pony zo van slag is zou ik hem sowieso voorlopig niet mee op de weg nemen voor de kar!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:59

ikbenfilou schreef:
JoyCiej007 aanrommelen doet deze dame zeker weten niet.
Maar via bokt kan je soms op hele goede tips komen
Snap heel goed dat ze met de handen in het haar zit
Nogmaals aanrommelen is er bij deze zeker weten niet bij

Tsja goed daar kan ik natuurlijk niet volledig over oordelen.
Maar ik krijg er wel een beetje de kriebels van; eerst een topic openen 'help mijn pony is erg bang geworden na een ongeluk, wat moet ik doen???' waar ze eigenlijk alleen maar reacties krijgt met: 'niet meer zelf inspannen, niet mee gaan rijden, is heel logisch na een ongeluk, getraumatiseerd paard moet naar professional, en dan is het nog maar afwachten of dat goed komt'.

Dan reageert ze niet in dat topic, maar opent ze diezelfde dag een 2e topic met de vraag: 'help mijn pony vertoond vluchtgedrag en gaat er steeds van door, ja er is wel een ongeluk geweest, maar hoe kan ik dat afleren??'.

En TS is blijkbaar heel bang dat haar shetje ineens dood neervalt en een hartaanval krijgt.... daar ben ik in het vorige topic ook al op ingegaan. Als ik het zo hoor, is het gewoon per direct stoppen met mennen, niet verder zelf gaan 'aanrommelen' zoals we dat dus wel noemen, er niet zelf mee bezig gaan, maar het door een professional laten doen.

:= :x

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:36