[AR] 'Off-road'-wagen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 00:14

Billy schreef:
Ben nog steeds benieuwd of jij wel eens aangespannen gereden hebt. Ik wel, en vanuit die ervaring probeer ik je te adviseren. Maar ik kap ermee, want het is vergeefse moeite. Succes ermee.


Weinig. Daar ben ik mee bezig en ik ervaar dat het anders is en werkt dan onder het zadel en wil het snáppen. Niet alleen maar als een natte aap 'van horen zeggen' overnemen.
Ik neem graag iets van iemand aan. Héél graag. Moet het echter wel onderbouwd zijn, want zonder onderbouwing moet ik helaas aanhouden wat ik op dat moment denk te snappen. 'Helaas', omdat ik weet dat je nooit alles weet en ik op dit punt al helemaal niet Ik wil graag leren. Dus onderwíjs me!!! Leg het uit. Stellingen heb ik niets aan, die hoor ik hier tijdens het oefenen de hele dag al.
Ben ook niet te beroerd om een extra bit, of twee, aan te schaffen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:16

Ik denk dat het niet handig is om, ook al rij je in Spanje, het wiel opnieuw te willen uitvinden.
Het Meckelenburger mensysteem had al een dubbele leidselvoering, maar dan wel met stang en trens. Dit werd alleen gebruikt met zeer ervaren paarden in een z.g. statie-aanspanning.
Een kinketting wordt wel degelijk scherper naarmate hij strakker gezet wordt.
Een vierwieler is veel stabieler dan een tweewieler en is niet persé zwaarder.
Een tweewieler is veel moeilijker te balanceren en daardoor een zwaardere belasting voor het paard, zeker als je remt.
Het is leuk om creatief te zijn, maar eigenwijs en onervaren is een gevaarlijke combinatie, verder ga je je gang maar Koe

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:29

Elke keer als iemand jou at wil duidelijk maken, ga jij er overheen met zelfbedachte theorieën die werkelijk van geen kant kloppen.
Ik ben blij dat je het "denkt"te snappen, maar je theorieën kloppen niet met de werkelijkheid. Wat dat betreft sla jij volledig de plank mis.
Ik heb door ervaring een hoop geleerd wat ik niet theoretich kan onderbouwen. Je weet gewoon dat het zo is.
En als ik onderweg ben, heb ik niks aan de theoretiche onderbouwing, ik moet sturen, ik moet het verkeer door, en ik moet veilig rijden.
Dat doe ik dan liever dan dat ik allerlei boeken uitpluis en allerlei theoriën erbij bedenk.
Maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat jij op jou manier lang zult mennen, omdat het gewoon gevaarlijk is en niet goed doordacht.
En ja, ik rij aangespannen met een vierwieler, die heel stabiel is, ik rij met en stang en mijn kinketting werkt zoals hij hoort te werken.
En nee, ik heb nog nooit mijn aanspanning niet onder controle gehad, en heb nooit ongelukken gemaakt. Wat ik wel heb gedaan is luisteren naar mensen met ervaring. Dingen aannemen zoals ze waren, ook al begreep ik op dat moment niet hoe het werkte. Daar kwam ik later wel achter door het gewoon te doen en in de praktijk te leren.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 00:31

Albert schreef:
Het is leuk om creatief te zijn, maar eigenwijs en onervaren is een gevaarlijke combinatie, verder ga je je gang maar Koe


Tsk..., tsk... Omdat ik 'waarom' vraag en niet meteen 'Oh Grote Mohammed roep?!

Ook jij zegt alleen maar 'is stabieler' en noemt dan de inderdaad wisselende belasting op/aan de singel die echter niets met de zijdelingse stabiliteit te maken heeft.
Leg het uit man. Dat van die knevelwerking neem ik gelijk van je aan!
Ik koop gráág een vierwieler als die inderdaad veiliger is. Heb tot nog toe geen narekenbaar argument gezien of gehoord en helaas heb ik bij mijn uitgebreide zoektocht alleen maar forse gewichtsverschillen gezien. Tussen 110 en 210 kilo bijvoorbeeld voor een twee- en vierwieler van vergelijkbare constructie zit.... Kán ook niet anders. Je mag namelijk geen zwaar geconstrueerde tweewieler met een licht geconstrueerde vierwieler vergelijken.

Ga overigens niets uitvinden. Koop beslist een kant-en-klaar product en wel van een gerenomeerde bouwer. Geen 'Polen-special' voor mij. Ik kan namelijk het kaf niet voldoende van het koren scheiden.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 00:04

De keuze is door externe factoren al vastgelegd; moet een vierwieler worden.
Licht, veilig (niet koplastig dus) en 'terrein'-waardig.
Komt mijn jarenlange ervaring met zeepkist-races toch nog van pas; die stuurden ook meestal met de hele vooras en ik heb nóg de littekens van de nadelen van deze constructie Boos!
Maar goed, zoals is opgemerkt hoef ik het wiel niet uit te vinden, dus er zal vast een geschikte kar zijn met ook nog verzette disselbevestiging en een vorm van fusee-besturing. De zoektocht is in ieder geval een stúk eenvoudiger geworden.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 23:29

Meevaller!! Onze oudste merrie blijkt al jarenlang voor de kar gelopen te hebben, ...met een Liverpoolstang... Bloos

Mijn buurman: 'Maar háár hoef ik niets te leren hoor Lachen Die heeft voor Paco Riso de huurkoets getrokken!'
Schijnt mega-betrouwbaar te zijn. Is dat onder het zadel inderdaad, dus we zijn benieuwd. Zal best fraai staan; is een spierwitte Andalusiër met een érg fraai hoofd en hoge knie-aktie.