[LO] Mijn pony haalt uit naar MIJ!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

[LO] Mijn pony haalt uit naar MIJ!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 08:44

Hallo allemaal!!!

Ik heb een probleeem met longeren:mijn pony haalt uit...

Het is het volgende:

Als ik de bak in ga wil ik hem gelijk laten lopen maar dan draait ie zich naar mij toe zodat ik niet achter zijn kont kan gan met de zweep..
En als ik dan wil draaien om achter zijn oog te gaan staan draait ie mee, zo gaat t dan een tijdje en dan wordt ie gek en gaat naar me steigeren of
bokken naar mij...
Hij doet het alleen goed als er een groot iemand samen met mij op het midden staat me pa b.v.

Ben ik te klein of wilt ie me gewoon de baas zijn? Heeft iemand raad....?

gr. nicky

Shadow Lovers Nicky


Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 08:49

Zet je in de bak ook een longeerruimte af? Hierdoor heeft het paard al minder bewegingsvrijheid. En kun je ook met een dubbelle longe overweg? Hierdoor kan het paard zich niet naar je toe draaien zonder dat hij zichzel in de mond zit.

En verder zou ik zeggen: let goed op op tekenen voordat hij zich omdraait (oren in de nek enzo). Op een gegeven moment moet je ze dan voor kunnen zijn om hem te straffen met de stem danwel met de zweep.

nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 08:53

Lientie schreef:
Zet je in de bak ook een longeerruimte af? Hierdoor heeft het paard al minder bewegingsvrijheid. En kun je ook met een dubbelle longe overweg? Hierdoor kan het paard zich niet naar je toe draaien zonder dat hij zichzel in de mond zit.

En verder zou ik zeggen: let goed op op tekenen voordat hij zich omdraait (oren in de nek enzo). Op een gegeven moment moet je ze dan voor kunnen zijn om hem te straffen met de stem danwel met de zweep.


Neej, het is gewoon de hele bak dan, geen longeerruimte (die hebben we niet op de manege)...

Neej, geen idee wat een dubbele longe is Clown wel handig denk ik...!

bedankt voor je tips..! OK dan!

Shadow Lovers Nicky

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 08:56

In de manege zou je evnetueel enkele hindernissen gebruiken om de bak af te zetten. Blijft je paard ook wel achter. En vraag eens rond op de manege wie er ervaring heeft met een dubbele longe. Misschien kunnen ze je wel helpen.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:13

Laat je hem nu aan het halster lopen? Doe dan eens het hoofdstel om!

En anders zou ik hem eens een hele harde knal geven. Ik zeg het niet gauw maar zoiets kun je niet toelaten. Dan wordt het gevaarlijk.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:18

Ik heb dit ook met Goof gehad. Als jij longeert is dit in de freestyle join up. Dat houd dus in, in de natuur als paarden vervelend zijn worden ze door de alfa merrie uit de groep gezet. Dat willen ze niet, eenmaal uit die groep is je toekomst onzeker. Dus dat " paardje " gaat dan om die groep heenrennen, maar de merrie houd het paardje buiten. Op een begeven moment geeft het paardje zich over, dan gaan ze dr lippen aflikken, met de neus op de grond hangen. Op zo'n moment gaat de alfa merrie met de kont naar het paard toestaan. Dan mag het "paardje" de groep weer in. Als de alfa merrie het paardje eerder de groep in laat (dus voor die tekenen, lippen likken enz) Is het paardje dominanter als de merrie en moet de merrie naar het paardje luisteren.

Dit is dus een join up. Als jij longeert laat je je paard rondjes om jou heenlopen. Sommige paarden vatten dit verkeerd op en denken dat jij ze verstoot. Als jij eerder stopt met longeren als dat het paardje naar jou toekomt ( + al die tekenen) betekent dit dus dat hij zich dominanter als jou voelt. En ziet jou dus niet meer als de leider. Ze gaan je aanvallen omdat ze jou niet meer als leider zien.

Het beste wat je nu kunt doen is kijken of er iemand op stal ervaring heeft met freestyling en kijken of die je wil helpen met een goede join up. Is er niemand op stal kun je me een pb sturen en dan zal ik je een uitleg geven hoe dit het beste kunt doen. Of kijken of er iemand is op bokt die vlak bij je stal woont en kijken of die je kan helpen.

Het gaat van kwaad tot erger worden, ik werd bijna het leven uitgetrapt door Goof, en ik wist ook niet wat ik verkeerd deed. Totdat iemand mij dit uitlegde. Voor mij was het al te laat want ik had Goof toen al verkocht omdat hij te dominant was, en ik geen raad meer met hem wist. Maar nu achteraf weet ik 100% zeker dat dit een grote oorzaak van zijn dominante gedrag was.

Heel veel sterkte.

groetjes Femke

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 21:58

Feetje schreef:
Laat je hem nu aan het halster lopen? Doe dan eens het hoofdstel om!

En anders zou ik hem eens een hele harde knal geven. Ik zeg het niet gauw maar zoiets kun je niet toelaten. Dan wordt het gevaarlijk.


Ik longeer al met hoofdstel Knipoog

Shadow Lovers Nicky

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:07

fsoudan schreef:
Dit is dus een join up. Als jij longeert laat je je paard rondjes om jou heenlopen. Sommige paarden vatten dit verkeerd op en denken dat jij ze verstoot. Als jij eerder stopt met longeren als dat het paardje naar jou toekomt ( + al die tekenen) betekent dit dus dat hij zich dominanter als jou voelt. En ziet jou dus niet meer als de leider. Ze gaan je aanvallen omdat ze jou niet meer als leider zien.


niet vervelend bedoeld hoor, maar ieder paard snapt het idee van longeren echt wel!

persoon staat in het midden, paard moet er rondjes omheen lopen.zo simpel is het.

Deze pony doet het braaf als er een iemand bij staat, hij snapt het dus wel.
of die persoon nu wel/niet stopt voordat de pony naar hem toe komt, maakt absoluut nix uit

de pony heeft gewoon geen respect voor nicky en dat is maar op 1 manier op te lossen en dat is heel consequent zijn.(niet alleen met het longeren maar ook in de omgang en met het rijden)

Longeer de komende paar keer eens met iemand naast je, als je pony eenmaal braaf loopt laat je diegene de bak uit gaan en longeer je zelf verder.Let goed op wat de pony doet, als ze uit zichzelf stopt of wil omdraaien of naar jou wil trappen moet je gelijk een tik met de zweep geven, want een pony mag nooit naar jou trappen!en ook lngzamer gaan lopen of stilstaan mag ze pas als jij het zegt.
Je pony heeft nu in de gaten dat jij haar niet de baas bent met het longeren en vindt het natuurlijk leuker om te klieren dan om braaf rondjes te moeten lopen, je moet dus streng zijn en zorgen dat ze naar jou gaat luisteren.

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 15:47

Renske20 schreef:
Longeer de komende paar keer eens met iemand naast je, als je pony eenmaal braaf loopt laat je diegene de bak uit gaan en longeer je zelf verder.Let goed op wat de pony doet, als ze uit zichzelf stopt of wil omdraaien of naar jou wil trappen moet je gelijk een tik met de zweep geven, want een pony mag nooit naar jou trappen!en ook lngzamer gaan lopen of stilstaan mag ze pas als jij het zegt.
Je pony heeft nu in de gaten dat jij haar niet de baas bent met het longeren en vindt het natuurlijk leuker om te klieren dan om braaf rondjes te moeten lopen, je moet dus streng zijn en zorgen dat ze naar jou gaat luisteren.

succes!


Dankjewel!!

Shadow Lovers Nicky

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:05

Renske20"]
[quote="fsoudan schreef:
Dit is dus een join up. Als jij longeert laat je je paard rondjes om jou heenlopen. Sommige paarden vatten dit verkeerd op en denken dat jij ze verstoot. Als jij eerder stopt met longeren als dat het paardje naar jou toekomt ( + al die tekenen) betekent dit dus dat hij zich dominanter als jou voelt. En ziet jou dus niet meer als de leider. Ze gaan je aanvallen omdat ze jou niet meer als leider zien.


niet vervelend bedoeld hoor, maar ieder paard snapt het idee van longeren echt wel!

persoon staat in het midden, paard moet er rondjes omheen lopen.zo simpel is het.

Deze pony doet het braaf als er een iemand bij staat, hij snapt het dus wel.
of die persoon nu wel/niet stopt voordat de pony naar hem toe komt, maakt absoluut nix uit

de pony heeft gewoon geen respect voor nicky en dat is maar op 1 manier op te lossen en dat is heel consequent zijn.(niet alleen met het longeren maar ook in de omgang en met het rijden)

Longeer de komende paar keer eens met iemand naast je, als je pony eenmaal braaf loopt laat je diegene de bak uit gaan en longeer je zelf verder.Let goed op wat de pony doet, als ze uit zichzelf stopt of wil omdraaien of naar jou wil trappen moet je gelijk een tik met de zweep geven, want een pony mag nooit naar jou trappen!en ook lngzamer gaan lopen of stilstaan mag ze pas als jij het zegt.
Je pony heeft nu in de gaten dat jij haar niet de baas bent met het longeren en vindt het natuurlijk leuker om te klieren dan om braaf rondjes te moeten lopen, je moet dus streng zijn en zorgen dat ze naar jou gaat luisteren.

succes!
[/quote]

Nou het is bij mij dus echt wel mis gegaan door zoiets. Ze begrijpen longeren wel. Maar kunnen het verkeerd opvatten, zoals mij pony dat deed. En die trapte mij dus ook de bak uit! D.m.v. join up kan je voorkomen dat het van kwaad tot erger wordt. Als ik haar probleem zo lees komt dit me bekend voor en denk ik dat een join up wel de oplossing is.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 20:40

fsoudan schreef:
Nou het is bij mij dus echt wel mis gegaan door zoiets. Ze begrijpen longeren wel. Maar kunnen het verkeerd opvatten, zoals mij pony dat deed. En die trapte mij dus ook de bak uit! D.m.v. join up kan je voorkomen dat het van kwaad tot erger wordt. Als ik haar probleem zo lees komt dit me bekend voor en denk ik dat een join up wel de oplossing is.


Het enige probleem is dat ik geen longeer- of rondebak heb op de manege en ik weet niet of ik het kan afzetten??!! Verward

Shadow Lovers Nicky

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:19

Ik denk dat je paardje merkt dat hij de baas over jou is ipv andersom... En pas daar maar mee op... Ik zie dat je pas 12 bent, dus geheel onverstandig is het niet als je pa (of een ander volwassen/ervaren iemand) er -voorlopig- bij is... Om ongelukken te voorkomen..
Ik zou geen dubbele longe proberen, ik vind dat je paardje toch echt eerst op de enkele longe moet kunnen lopen (ook bij jou). En bovendien echt niet in je eentje gaan stunten met dubbele longe want dat is toch echt meer dan enkellijnig longeren. Even hulp vragen dus

Succes!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 13:51

Pinky_girl schreef:
Ik denk dat je paardje merkt dat hij de baas over jou is ipv andersom... En pas daar maar mee op... Ik zie dat je pas 12 bent, dus geheel onverstandig is het niet als je pa (of een ander volwassen/ervaren iemand) er -voorlopig- bij is... Om ongelukken te voorkomen..
Ik zou geen dubbele longe proberen, ik vind dat je paardje toch echt eerst op de enkele longe moet kunnen lopen (ook bij jou). En bovendien echt niet in je eentje gaan stunten met dubbele longe want dat is toch echt meer dan enkellijnig longeren. Even hulp vragen dus

Succes!


Ik heb zelfs geen idee wat een dubbele longe inhoud duzz..! Bloos

Maar bedankt voor je hulp!!

Shadow Lovers Nicky

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 14:17

Om het te leren is natuurlijk nooit weg! (Misschien met een braaf paard van een vriendin ofzo?).
Dubbele longe is longeren met 2 longeerlijnen en een longeersingel.
Ik zal een foto plaatsen van mijn pony aan de dubbele longe.

Afbeelding
helaas maar een brakke foto. Dit was de eerste keer dat Pinky aan de dubbele longe stond en hij laag afgesteld stond. Overigens moest ik 2 lijnen vasthouden en tegelijk een foto maken. Dat valt niet mee *LOL*

De dubbele longe is dus longeren aan 2 lijnen. Allebij de lijnen (soms uit 1 lijn bestaand die extra lang is en 2 musktons heeft) maak je vast aan het bit, gaan door de ogen van de longeersingen en de ene gaat recht naar je hand en de andere gaat over de rug of via de kont (zoals bij Pinky dus).
Het voordeel is dat je stelling en buiging kunt vragen, de spieren kunt trainen die je wil (dmv hoog of laag instellen dmv de ringen aan de singel) en veel meer controle hebt over het 'rondje' dat je ponyloopt.
Ik vind dit zelf fijner werken. Longeren aan 1 lijn is puur energie uitleven als hij verder geen bijzets heeft.
Maar uiteraard moet je paardje eerst dat braaf kunnen, longeren aan 1 lijn.
Succes Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 14:21

Ik sluit me aan bij Pinky girl - het lijkt met het handigst als je een keer iemand vraagt om je te helpen met longeren , of een keer iemand anders laten longeren en kijken hoe die het oplost Lachen ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fangio, swartbeessie en 2 bezoekers