welke sulky aanschaffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

welke sulky aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 16:20

Ik rijdt met 3 pony's aangespannen. 2 heb ik in tweespan lopen, de ander is net beleerd en rijd ik alleen nog op de manege mee.
Het tweespan rijden vind ik erg leuk, maar daar moet je altijd voor met zijn tweetjes zijn. In enkelspan kan ik in mijn eentje bij ons op het terrein ook voldoende uit de voeten.
Om die reden wil ik dus een sulky aan gaan schaffen.
Er zijn een aantal dingen waar de Sulky voor mij aan moet voldoen.
Het moet een geremde kar zijn (woon namelijk in Frankrijk en heb geen vierkante meter vlak terrein)
Er moet plaats zijn voor twee personen, mijn zoontje gaat graag eens een keertje mee.

Nu heb ik 3 pony's in de zelfde maat, schommelt tussen de 114 en 120. Dus bij die pony's kan ik makkelijk de zelfde kar gaan gebruiken.
Nu heb ik nog een kleine dondersteen in de wei lopen van 80cm en die wil ik ook gaan beleren.
Is er een sulky die geschikt is voor beide maten, die je dus kunt verstellen voor een pony van 80cm naar een pony van 120cm.
Twee sulky's aanschaffen is een beetje te veel van het goede. Anders moet ik er voor kiezen om nog te wachten met de kleine uk in te spannen.

Nog een vraagje, op de manege rijd ik altijd in enkel span in mijn uppie. Er is dan een instructeur bij en we rijden met meerdere koetsen, maar iedereen is alleen.
Gaan jullie met een enkelspan wel eens alleen de weg op? Of neem je dan nog altijd een groom mee?

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: welke sulky aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:21

Ik zou dan gaan denken aan een sulky cavalettie of een oxer, die voldoen wel redelijk aan je eisen. Heb zelf een cavaletti, en daar ben ik afgelopen zaterdag voor het eerst zelf mee op stap geweest, en ging uitzonderlijk goed. Natuurlijk ga ik liever met zijn 2en, maar mijn mams kan niet altijd mee.
Op het terrein rijd ik wel altijd zelf.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: welke sulky aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:36

De Oxer is vanaf 1.15 en kan niet voor een pony van 80 cm.

De cavaletti is tot 1.15, dus is wel geschikt voor die van 80cm. Eventueel kan die van 1.20 er ook nog wel voor, maar dan moet je wel het lamoen verlengen. geloof ik.

EvelynB
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:31

Ik ben van plan om een sulky Oxer aan te schaffen voor mijn pony van 1.43 cm. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met zo'n sulky. Stevig en stabiel? Wendbaar? Makkelijk in gebruik? Is de kwaliteit goed? Nadeel voor mij is dat ik hem via internet wil kopen en dus geen voorbeeld heb gezien. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: welke sulky aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:37

Ik heb de Oxer en vind het een fijn ding. Maar heb geen ervaring met andere sulky's.
Vind de sulky iig stevig, makkelijk te onderhouden en volgens mij zijn alle onderdelen makkelijk vervangbaar mocht er iets beschadigen oid.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:02

Als je echt in 1x een goede sulky wilt kopen, die superdegelijk is, dan is een van der mee tweewieler misschien iets ?
Wel duurder, maar superdegelijk, zeker op ongelijk terrein, zal een van der mee mooi stabiel zijn !

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: welke sulky aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:22

Van der Mee heeft inderdaad erg mooie wagens. Maar deze liggen toch wel erg boven mijn budget. Ik wil niet meer dan €500,-- uitgeven. Ik weet niet of dat mogelijk is, maar meer wil ik op dit moment niet uitgeven.

EvelynB
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-03-07

Re: welke sulky aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:26

Ik heb gegoogeld op van der Mee, maar krijg geen hits. Dus waar wordt zo'n wagen verkocht? En is ie inderdaad in de duurdere klasse?

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: welke sulky aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:37

De cavaletti's zijn 2ehands voor 250 euro te krijgen :j

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:08

ik heb de caveletti gehad en daar liep mijn shet voor van 95cm en ook heb ik mijn pony van 128cm er voor gehad.ik heb deze wagen gekocht bij van schie mensport daar hete de sulky dus ook niet cavelleti maar zag er wel het zelfde uit hun zeiden mij toen dat de sulky van mini tot 130cm was.en dat ging ook maar het zag er bij mijn pony van 128cm niet echt mooi meer uitmaar denk dat 120cm dus zeker moet passen.en anders kun je de bomen ook verlengen zou dit nodig zijn.
Jenkins schreef:
De Oxer is vanaf 1.15 en kan niet voor een pony van 80 cm.

De cavaletti is tot 1.15, dus is wel geschikt voor die van 80cm. Eventueel kan die van 1.20 er ook nog wel voor, maar dan moet je wel het lamoen verlengen. geloof ik.

willemke
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:00

EvelynB schreef:
Ik heb gegoogeld op van der Mee, maar krijg geen hits. Dus waar wordt zo'n wagen verkocht? En is ie inderdaad in de duurdere klasse?


http://www.hansvandermee.nl/

Niet schrikken hoor. De prijzen zijn iets anders dan van een chineesje.

EvelynB
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-03-07

Re: welke sulky aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:59

Dank je wel Willemke. Inderdaad wat hoog aan de prijs, maar dan heb je wel kwaliteit!

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: welke sulky aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 11:22

Ik heb toch geïnformeerd bij van der mee omdat ik het geweldig mooie wagens vind. Als ik een bepaald target haal voor December ga ik mezelf een sulky bij van der mee cadeau doen, met een opbouw op mijn trailer. Dan kan ik er ook echt mee uit de voeten.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: welke sulky aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:42

Doe je goed, dan heb je echt een kwaliteits wagen!

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: welke sulky aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 13:59

Aangezien ik in Frankrijk woon, heb ik natuurlijk ook hier rond gekeken. Het is hier echt veel duurder dan in NL. Ik snap niet waar het verschil in zit.
Voorlopig mag ik een sulky van de manege mee naar huis nemen omdat zij deze toch niet gebruiken. Ze wachten tot ik er weer aan toe ben om de pony's bij hun te plaatsen. Maar voorlopig heb ik nog te veel lol met ze hier thuis.