[LO] met bijzet een probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 08:27

annuh schreef:
ja dat is ook nog wel een idee..... mischien dat ik het wel een keer probeer, maar het is niet zo heel belangrijk zonder its lukt het ook goed Knipoog


Nee, ik zou die hulpteugels laten voor wat het is. Paarden lopen beter zonder...VAAK(lezen jullie dit aub zoals het bedoeld is) doen hulpteugels meer slecht dan goed! Simpel omdat ze niet gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn....namelijk als hulpteugel, en niet als dwangteugel! Het gebruik van hulpteugels op de verkeerde manier zegt overduidelijk wat over de rijtechniek van een ruiter of over de longeer techniek. Voor in de krul trekken, geldt hetzelfde. Als een paard zijn hoofd omhoog doet(koppie in de lucht), doe je het dus zelf niet goed. Dan moet je niet daar een paard de schuld van geven en hem straffen met een hulpteugel....je moet durven kijken in de spiegel en onder ogen zien dat jezelf te kort schiet.
Waarom zou je een paard dit aaandoen(stress, pijn, angst,geen souplesse) als de resultaten zonder nog beter zijn?
Laten we eindelijk maar eens gewoon gaan rijden of longeren zoals dat bedoeld is...dan zullen onze paarden meewerkende paarden worden zonder veel problemen....zelf hebben we minder stress en kunnen we op dierenarts kosten besparen!

pebels
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:57

Ik wougraag toch nog wat kwijt
als je aan het longeren bent zonder bijzet want daar ben ik een erg voorstander van wat doe je dan precies
heb je al eens balkjes in een bocht neergelecht en hem daarover laten longeren daar word een paard ook veel soepeler van en het is meten een goede oefening.
succes

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:24

Aqua8horse schreef:
Laten we eindelijk maar eens gewoon gaan rijden of longeren zoals dat bedoeld is...dan zullen onze paarden meewerkende paarden worden zonder veel problemen....zelf hebben we minder stress en kunnen we op dierenarts kosten besparen!


Sorry, 't is bijna of topic, maar kun je ophouden over WE te spreken (of spreek je als 'wij, koningin...'? Dit toontje, en dan over .... 'gewoon rijden'.... 'meewerkende paarden'......'dierenartsenkosten besparen'....

Hoezo minder stress? Hier krijg ik stress van.
Hou toch op en doe gewoon.

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 11:05

Ik wil mijn paard ook gaan longeren maar nu weet ik helemaal niet meer hoe ik het moet doen :S? Ik deed het eerst zonder touwtjes en dan met hoofdstel, maar dan begint hij te schudden met zijn hoofd en te bokken, ik weet wel dat ik iets fout doe maar ik weet niet wat... dat is mijn probleem, als er iemand tips heeft hoor ik het wel..
Ennuh Annuh succes ermee..

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:00

ik longeer voorlopig zonder, Assie loopt heel ontspannen en laag en ik zie geen nut om haar dan tijdens het longeren nog bij te zetten. Tijdens het rijden moet ze dan wel werken aan haar aanleuning. Dat weet ze perfect. Longeren is meer wat inlopen voor haar, niet echt trainen. Dus... Lachen

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:38

Het voor het eerst longeren met bijzet mag eigenlijk geen probleem geven, als de teugel (of het touwtje) niet te kort is gemaakt.Begin dan maar met een erg losse teugel of touwtjes en kijk hoever je kunt gaan, totdat hij goed loopt.
Zonder bijzet longeren kan misschien even in het begin, maar als het echte werk er aan komt is een bijzetteugel toch wel gewenst. Bij het sterrenkijken drukt een paard zijn rug hol. Dat is niet wenselijk, het moet geleidelijk aan naar de bolle kant toe.
Bijzetten betekent: coordinatie vragen. Dat vinden veel paarden best wel moeilijk.
Knap als iemand dit zonder teugels kan (zoals Aquahorse). Ik kan dat niet, ik zou voordurend het beest vervelende rukken in zijn mond geven. Ik heb dus niet anders geleerd als met bijzet (Johan Hamminga/Lammert Haanstra)
Btw het is wel belangrijk in een cirkel te longeren, dan heb je al een stukje aanleuning en kan het paard niet uit de hulpen breken. Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:12

annuh schreef:
heej!!

we wilden gister Bo longeren met bijzet... we hadden hem niet zo strak, wel dat hij laag liep, zoals hij normaal aan de teugel hoort te lopen maar dan nog ietsje losser....
het was de eerste keer dat we hem aan de bijzet hadden, en hij liep in stap al vreselijk sloom... maar goed, toen probeerden we in draf en hij wilde dus echt niet!!
liep maar te dribbelen en staken, dus me zusje een tikje geven, toen werd hij onwijs boos en begon te trappen naar me zusje!! maar wat daarna gebeurde was helemaal erg... me zusje werd boos en gaf hem nog een tikkie aangezien hij haar trapte en hij begon ineens onwijs hoog te stijgeren!! hij stond helemaal recht overeind en daarna zakte hij door zijn benen en viel bijna maar kon zichzelf net opvangen en stond toen weer op de grond.

ik stond helemaal verbaast en was me dood geschrokken!! hij doet dat echt nooit, hij doet sowiezo echt nooit wat!! dus maar meteen de bijzet los en nog los wat rondjes gelopen toen liep ie weer helemaal normaal.

kan dat nou dat ze niet met bijzet KUNNEN lopen? want ik denk echt niet dat hij dit deed omdat hij het niet leuk vond.. dan was hij nooit zo ver gegaan...

dus waar kan dit aan gelegen hebben?
(in ieder geval weet ik dat ik het nooit meer doe!! Scheve mond )


Ik snap dit wel, het is een logische reactie van een intelligent paard!
Het longeren met bijzet is in mijn ogen niet zo geweldig als iedereen denkt. Ik zou het daarom ook niet meer doen.