[AR] Joepi! Wil gaan mennen met mijn shet, waar/hoe begin ik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje88

Joepi! Wil gaan mennen met mijn shet, waar/hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:05

Ik wil gaan mennen met mijn shet echter kan ik dit niet en mijn shetje ook niet hahah. :D

Hoe begin ik en wat heb ik nodig? Hoe beleer ik mijn shet,iemand een duidelijke beschrijving?

Alvast bedankt!

hafjelingerJarig

Re: Joepi! Wil gaan mennen met mijn shet, waar/hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:08

Ga op les en laat je shet beleren, dit kun je beslist niet alleen doen. En via de zoekfunctie kun je heel veel vinden.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:12

Ik wil het perse zelf doen en via de zoekfunctie kom ik niet echt verder...ik denk dat ik iets verkeerd doe want ik word er geen wijs uit.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:14

Als je erop staat dat je het zelf wilt doen en er zeker geen hulp bij wilt, ben je hier op bokt sowieso aan het verkeerde adres

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:15

Nounou ....vriendelijkheid spat er van af . Zelf doen = Lees: niet wegbrengen

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:16

Jij wilt mennen maar je kunt het niet, zeg je. Je pony is ook niet in tuig beleerd.
En toch wil je het zelf doen?
Mennen leer je niet van internet. Maar van een instructeur.
Ik denk niet, dat je verder komt met dit topic, behalve tips om les te nemen en je pony door iemand anders te laten beleren. Althans, laten we het hopen.
Karlijn ik denk dat ze dan niet alleen op Bokt aan het verkeerde adres is :o

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:17

Saartje88 schreef:

Je wilt er dus wel iemand bij laten komen om jouw pony te beleren? Dan moet je dat zeggen, dat is iets anders dan 'zelf doen'.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:17

Goed. Je gaat voor een herkansing.
Stap 1: ga je inschrijven voor een mencursus en haal je koetsiersbewijs.
Stap 2: zoek iemand die dan aan huis jouw pony voor je beleert.

Saartje88 schreef:

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:24

Zelf doen of zelf doen met goede begeleiding is een groot verschil.
Ga eens op zoek naar een menvereniging of een goede meninstructeur. Eerst maar eens flink wat informatie verzamelen en goed lezen om daarna pas de beslissing te maken of je wel wilt gaan mennen. Het lijkt vaak eenvoudiger dan het is.
Ik zou ook eerst zelf zorgen dat ik het mennen onder de knie heb, voordat ik met een groene pony ga mennen. Dat kan een hoop leed voorkomen.
Succes en vooral veel plezier, want het is een geweldige sport!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:32

_O- Wil je mijn ervaring als 16 jarig tutje die het wel even zelf dacht te kunnen?
Lange lijnen, tuigmak etc. ging goed, tot de dag voor de sulky zetten. Pony ging zo over de zeik dat ze rondjes begon te galoperen en zelfs haar eigenaar haar niet meer tot stilstand kreeg en omver gelopen is. Sulky is meerdere keren op zijn zij meegesleept en is er nog het beste vanaf gekomen.
Mijn tip dus: NIET ZELF DOEN!!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:47

nou dan zal iedereen het zeker niet eens zijn met wat ik gedaan heb.ben begonnen met mijn shetlander hengstje toen 3/4jr zelf geen ervaring en pony ook niet.verder was pony verkeers mak en nergens bang van.heb me laten uit leggen hoe ik een tuig op moest doen en ook hoe ik hem moest inspannen.heb de pony paar keer tuig op gedaan en ben begonnen met sturen achter hem en zo ook diverse keren over de weg gegaan,erna heb ik er een bandje achter gedaan vond hij ook prima dit enkele keren gedaan en erna ingespannen.nooit problemen gehad ik heb hem weg gegeven aan een vriend van me waar een shet van overleden was hij loopt nu in 2 span.erna heb ik mijn pony beleerd als je het zo wilt noemen haha ik had haar van 10mnd af was verkeers mak en wandelde er veel mee heb haar zadelmak gemaakt op 3,5jr leeftijd en wat buitenritten mee gemaakt,erna heb ik haar ook een tuig op gelegd misschien hoog uit 3x toen bandje er achter 1x dag erna sulky er achter ze gaf er niks om.nu heb ik er een pony bij gekocht hengst van 3jr,deze kon niks,ben met hem gaan wandelen en verkeer vond hij oke,erna met tuig op diverse dagen geoefend met sturen achter hem,hier bij wilde hij zich vaker omdraaien ben ik dus met iemand samen dit gaan oefenen zo dat dit niet kon,heb achter hem niet eens een bandje gehangen gewoon meteen een sulky dit vond hoij prima en een hield hem voor vast ander er op,dit hebben we meerdere keren gedaan.de pony deed het goed nu ook zonder vast houden alleen het stilstaan gaf vaker problemen en moet iemand hem even vast houden,toen de pony's alle bij enkelspan liepen,heb ik een meninstructeur in de arm geslagen voor ons uit te leggen over 2 span want wist toen echt niet hoe in te spannen dus deze heeft ons geholpen heb nu nog les van hem,ze hebben 1 dag samen gelopen in het span en de dag erna hebben we meteen een rit met ze gemaakt onze instructeur vond dit verantwoord want ze waren zo braaf,tot nu toe nog nooit problemen gehad met een van mijn pony's.

ik wil ook nog er bij zeggen dat de pony's zonder oogkleppen lopen en met een gebrokenbit afwisselend opaanraden van instructeur op een ongebroken trens.toen ik hem belde en zei dat het om hengst en merrie ging en ook nog zonderoogkleppen en op gewone bitjes.zag hij dat eigenlijk niet zo zitten(hij zei we kijken hoe het gaat).maar nu vind hij dat dit bij deze pony's geen probleem is.

dus ik wil maar zeggen dat het wel kan zelf beleren met weinig tot geen ervaring,maar dan moet je wel hele koele pony's hebben die nergens van op kijken.

succes en anders effe paar lesjes nemen op het begin

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:39

keona schreef:
nou dan zal iedereen het zeker niet eens zijn met wat ik gedaan heb.ben begonnen met mijn shetlander hengstje toen 3/4jr zelf geen ervaring en pony ook niet.verder was pony verkeers mak en nergens bang van.heb me laten uit leggen hoe ik een tuig op moest doen en ook hoe ik hem moest inspannen.heb de pony paar keer tuig op gedaan en ben begonnen met sturen achter hem en zo ook diverse keren over de weg gegaan,erna heb ik er een bandje achter gedaan vond hij ook prima dit enkele keren gedaan en erna ingespannen.nooit problemen gehad ik heb hem weg gegeven aan een vriend van me waar een shet van overleden was hij loopt nu in 2 span.erna heb ik mijn pony beleerd als je het zo wilt noemen haha ik had haar van 10mnd af was verkeers mak en wandelde er veel mee heb haar zadelmak gemaakt op 3,5jr leeftijd en wat buitenritten mee gemaakt,erna heb ik haar ook een tuig op gelegd misschien hoog uit 3x toen bandje er achter 1x dag erna sulky er achter ze gaf er niks om.nu heb ik er een pony bij gekocht hengst van 3jr,deze kon niks,ben met hem gaan wandelen en verkeer vond hij oke,erna met tuig op diverse dagen geoefend met sturen achter hem,hier bij wilde hij zich vaker omdraaien ben ik dus met iemand samen dit gaan oefenen zo dat dit niet kon,heb achter hem niet eens een bandje gehangen gewoon meteen een sulky dit vond hoij prima en een hield hem voor vast ander er op,dit hebben we meerdere keren gedaan.de pony deed het goed nu ook zonder vast houden alleen het stilstaan gaf vaker problemen en moet iemand hem even vast houden,toen de pony's alle bij enkelspan liepen,heb ik een meninstructeur in de arm geslagen voor ons uit te leggen over 2 span want wist toen echt niet hoe in te spannen dus deze heeft ons geholpen heb nu nog les van hem,ze hebben 1 dag samen gelopen in het span en de dag erna hebben we meteen een rit met ze gemaakt onze instructeur vond dit verantwoord want ze waren zo braaf,tot nu toe nog nooit problemen gehad met een van mijn pony's.

ik wil ook nog er bij zeggen dat de pony's zonder oogkleppen lopen en met een gebrokenbit afwisselend opaanraden van instructeur op een ongebroken trens.toen ik hem belde en zei dat het om hengst en merrie ging en ook nog zonderoogkleppen en op gewone bitjes.zag hij dat eigenlijk niet zo zitten(hij zei we kijken hoe het gaat).maar nu vind hij dat dit bij deze pony's geen probleem is.

dus ik wil maar zeggen dat het wel kan zelf beleren met weinig tot geen ervaring,maar dan moet je wel hele koele pony's hebben die nergens van op kijken.

succes en anders effe paar lesjes nemen op het begin

Na me door deze enorme lap tekst te hebben geworsteld zonder interpunctie en hoofdletters, zou ik dan graag willen opmerken dat ik het zelf doen zonder enige ervaring nooit aan iemand zou aanraden.
Dan ben jij de uitzondering die de regel bevestigd.

@ TS: ik kan alleen maar mee gaan met mijn voorgangers. (goed, behalve bovenstaande dan)
Zelf doen raad ik je ábsoluut af; in geval van keona is het misschien goed gegaan (overigens snap ik niet waarom er zo benadrukt moet worden dat ze zonder oogkleppen en met trensjes lopen, want dat gebeurd echt wel meer, de discussie over de onvriendelijkheid van gebroken bitten daargelaten) maar het gaat helaas meestal veel vaker mis dan goed.
En dat is zo zonde; mennen is een stuk risicovoller, helaas beseft niet iedereen dat. Maar áls het mis gaat, gaat het vaak goed mis, en met een beetje pech zit je met een pony die een trauma voor het leven heeft opgelopen, en nooit meer normaal voor de wagen zal kunnen.

Dus; mencursus/cursus koetsiersbewijs volgen, en ondertussen of daarna je paardje láten beleren. En dat hoeft echt niet altijd wegbrengen te betekenen; er zijn zat mensen die aan huis beleren, of je met sommige stappen op weg kunnen helpen.
Helemaal zelf doen zonder enige ervaring is echt vragen om ongelukken.

Edit: verder bied de zoekfunctie inderdaad grote uitkomst uit véel topics waar dezelfde vragen gesteld zijn.
Bovendien is het raadzaam en handig om de FAQ van AR eens te lezen:
[AR] FAQ voor AR

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:47

Waarom kom je dit toch altijd tegen met shetjes? Ik zie zelden: Ik wil mijn KWPNner van 1.80 zélf inspannen maar ik heb geen ervaring....

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:48

stef schreef:
Waarom kom je dit toch altijd tegen met shetjes? Ik zie zelden: Ik wil mijn KWPNner van 1.80 zélf inspannen maar ik heb geen ervaring....

_O-

Mensen denken zeker, dat een Shet stukken minder gevaarlijk is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:49

Trouwens TS: Ik zal het even omdraaien: Als je niet kan rijden (onder het zadel dus)... Lijkt het je dan verstandig om een paard in te rijden?

Informeer even of er een menvereniging bij je in de buurt zit. Daar zitten ongetwijfeld kundige en behulpzame mensen die je willen helpen. Maar níet zelf gaan klooien :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:18

Met een goede instructeur kan je ook als beginner een hoop leren van het beleren van je eigen dier. Het is wel handig om eerst wat lessen te nemen met een beleerd paard en dan pas samen met een instructeur (en als het kan een ervaren groom) te beginnen met het beleren van je paard. En dan hoef je alleen maar goed naar je instructeur te luisteren en kom je er wel!

lyzander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:10

Citaat:
Met een goede instructeur kan je ook als beginner een hoop leren van het beleren van je eigen dier. Het is wel handig om eerst wat lessen te nemen met een beleerd paard en dan pas samen met een instructeur (en als het kan een ervaren groom) te beginnen met het beleren van je paard. En dan hoef je alleen maar goed naar je instructeur te luisteren en kom je er wel!

Mee eens. Mennen moet je niet jezelf aan willen leren. Het is gewoon een heel andere techniek dan je gewend bent als je alleen maar normaal gereden hebt. Als je eenmaal weet hoe je je eigen paard/pony hierin kunt beleren zul je zien dat je het snel en op een goeden manier onder de knie kunt krijgen.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 19:06

Bedankt voor de reactie: @Liedje89 bedankt voor de vriendelijke reactie haha ,daar heb ik wat aan

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:54

Moderatoropmerking:
Een topic wordt niet zomaar op slot gezet zonder reden. Dit topic zal ook open blijven. Mocht het niet meer interessant/relevant zijn zakt het vanzelf naar beneden doordat er niet meer gereageerd wordt. Als je om advies vraagt is het de bedoeling ook hierop te reageren.
De vraag en reacties met betrekking tot het slotje zijn verwijderd, graag alleen gericht op het onderwerp reageren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:24

Zal wel mijn mening zijn maar vroegah (hé ben pas 16) wilde ik dat ook doen, lekker hobbelen, dingetjes bedenken om te doen (op de pony springen die er vervolgens vandoor gaat), dat is toch leuk.. Alsof iedereen altijd zo braaf is.. En tja, ik geef toe het beste kun je het laten doen door iemand, maar niet iedereen heeft -zoveel- geld (lees: honderden euro's wil je het goed hebben) daar voor over. Wij hebben onze shetlander ook beleerd voor de kar, hij kende het wellis waar wel. Maar toch, long time ago. Mijn pony heb ik zelf voor de kar gezet, geen begeleiding gehad. Allemaal prima gegaan. Af en toe mag er eens minder geziekt worden en meer geholpen. Als er nou iemand hier aanbied om het haar te laten zien, of te helpen. Nee dat is blijkbaar niet meer van deze tijd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:28

Zusjacobs: Daarom adviseer ik haar ook om naar een menvereniging te gaan om te informeren of daar iemand zit die haar wil en kan helpen.
Mijn 1e pony heb ik ook zelf voor de wagen gezet, in mn uppie. Slepen? Waarom? Optuigen, inspannen, wegrijden :j Ging prima.
Toch geen haar op mn hoofd die het nogmaals zo zou doen :n

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:25

Dat is gewoon een periode, en tja niet alles gaat vlekkeloos maar van fouten leer je.

Nee, dat advies is idd slim. Ik had de eerste keer een kennis die hielp. Maar dat was alleen met het voor de kar zetten, tuig mak maken heb ik zelf gedaan. (en toen was ik 13?)

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:16

A: Vraag Hulp aan iemand in je vriendenkring , die ervaring heeft met mennen.
B: Schrijf je in voor een Mencurcus/ Haal koetsierbewijs/ Mendiploma.
C: Koop een geschikt tuig, Sterk en comfortabel.
D: Vraag altijd hulp mocht je iets niet weten.
E: Beleren van de pony niet alleen doen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:05

ZusJacobs, inderdaad we doen allemaal domme dingen als we jong zijn. Maar moeten we nu als volwassenen dan niet zo wijs zijn om de jonge mensen te behoeden voor fouten die wij hebben gemaakt?
Gewoon voor de veiligheid en voor het belang van het dier????
Ik zou je graag willen helpen hoor, maar woon helaas te ver weg... Je mag altijd wel een weekje of 2 deze kant op komen om hier te oefenen met mennen met mijn pony's in ruil voor hulp op de boerderij.