mini shetlander en rijtuigje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
piene

Berichten: 280
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Bussum

mini shetlander en rijtuigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 08:28

Mischien staat het hier wel verkeerd en moet het bij aangespannen staan, maar omdat het shetlander gerelateerd is dacht ik het maar hier neer te zetten ;)

Mijn Abeltje van zo'n 73 cm hoog (half jaar geleden gemeten, maar niet officieel hoor) wil ik graag aangespannen hebben.
nu ben ik zelf 175 groot en ik ben daarom op zoek naar een geschikt rijtuigje voor Abeltje.

ik heb zelf gedacht dat een sulky voor mij niet van toepassing is vanwege mijn groote en zwaarte (ben niet super zwaar, maar ook geen slanke den,) en doordat er dan teveel druk of klappen op zijn schoftje komen.
heeft iemand daar ervaring mee?

heeft iemand wel eens zelf een rijtuigje (4 wielig) gemaakt voor zijn shetje? en weet iemand bouw tekeningen of iets dergelijks hiervoor?

laten bouwen door een gerenomeerd rijtuigen bedrijf is voor ons financieel waarschijnlijk niet haalbaar helaas, maar mijn man is wel super handig(meubelmaker) en hij heeft een kennis die smid is

ik fiets nu redelijk vaak met Abel en we wandelen, we hebben hem al in het tuig lopen en hij heeft al een paar keer een sleepje getrokken, dat gaat allemaal goed.
nu alleen nog een rijtuigje ;)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: mini shetlander en rijtuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:53

Als een 2wieler mooi in evenwicht hangt, krijg je geen klappen op de rug.
Zelfbouw wagentjes ben ik over het algemeen geen fan van. Een wagen dient veilig en stevig te zijn, en dat ontbreekt bij veel zelfbouw dingetjes

piene

Berichten: 280
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:03

Het lijkt mij dat mooi in evenwicht alleen geld op vlak terrein, nou hoef ik niet te crossen door de bossen, maar oneffenheden en glooiende wegdelen kunnen dus denk ik al voor onstabiliteit zorgen.
en ik denk dat een zelfbouw wel degelijk moet kunnen mits de constructie stevig en sollide is en dat is een vakgebied.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31333
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: mini shetlander en rijtuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:49

Dit is toch wel een vraag die beter tot zijn recht komt op Aangespannen Rijden, ik verplaats het even

SMP -> AR

Susanne

Berichten: 11615
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: mini shetlander en rijtuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:35

Als je tweewieler goed in evenwicht hangt, mag je pony geen klappen op het schoftje krijgen daardoor. Je zou eventueel kunnen kijken voor een vierwieler, maar vaak zijn die alweer zwaarder. Misschien kan een wagenmaker er eentje voor je op maat (laten) maken naar jouw wensen, ook qua gewicht. GJ van Boven doet dat iig wel, worden ze wel in polen gemaakt maar zijn degelijke wagens.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: mini shetlander en rijtuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:50

Ik wil liever ook geen sulky/tweewieler omdat het zo een gekloot is met het in balans brengen. Want als je bijv is met een persoon eribj gaat rijden, of iemand anders die zwaarder of lichter dan jou is gaat rijden, dan is het balans dat voor jezelf is ingesteld ook meteen verstoord...

misschien kan je rondkijken voor een concourswagentje?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: mini shetlander en rijtuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:53

geen last van persoonlijk.
Ik heb 1x gehad dat ik een burgemeester rond moest rijden, en die ging lekker in de rugleuning hangen, en tja, toen klapte ie dus wel achterover. Maar bij normaal gebruik stellen we de boel echt niet om of ik er nu opzit, of mn trainer, of samen

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: mini shetlander en rijtuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:55

Ik dacht dat eens gelezen te hebben over tweewielers, en wel vaker dat ze zo moeizaam zijn om in balans te brengen.

daarnaast is het natuurlijk handig om te kijken wat voor andere voor- en nadelen een twee of vierwieler met zich mee brengt, en op die manier dingen te overwegen ;)