is dit de juiste keuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

is dit de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 19:56

Ik heb vandaag deze wagen overgekocht, ik heb een zelfde shetlander, wat vinden jullie van dit plaatje. De wagen weegt 150 kilo, heb ik een goede aankoop gedaan, ik rijd 5 keer per week met de wagen die ik nu heb, die is 2 keer zo licht. Maar is niet geremd of geveerd.
http://dieren.marktplaats.nl/rijtuigen- ... -pony.html

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: is dit de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:08

Een paard kan 3 keer zijn eigen gewicht trekken op het harde, bijvoorbeeld asfalt. Maar zelf ga ik niet tot die max. Zeker omdat ik ook vaak men wil ik gewoon dat mijn pony er plezier in houdt en niet constant tot het gaatje moet gaan. Ik vind persoonlijk 150 kg vrij veel voor een enkelspan. Mijn pony van 1.18m loopt enkelspan voor eentje van 130kg en dat vind ik echt meer dan genoeg.

Of je een goede koopt hebt gedaan, zou je zelf moeten uitvinden, hoe je pony erop reageert enz. Ik vind het persoonlijk te zwaar.

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Re: is dit de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:12

ik vind persoonlijk de wagen te grot ogen voor de pony. Maar dat probleem heb ik al snel met kleine pony's. Zoder te voelen hoe de rolweerstand van de wagen is kan ik er geen zinnig woord over zeggen of je een goede koop hebt gedaan of niet.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: is dit de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:19

Waar rijd je meestal ? In de bak of langs de weg scheelt vaak een hoop.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: is dit de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:44

Er staat dat hij ideaal is voor 2 span. Denk dat het aardig zwaar wordt.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:54

Jammer dat je de vraag niet stelt voordat je hem koopt.
Ik vind hem te zwaar. Heb precies dezelfde wagen dus denk dat ik er wat over kan zeggen ;) Hij is trouwens geen 150 kg maar 165 kg, staat in het ID plaatje dat onder het zitgedeelte zit (als het goed is zit daar een plaatje).
Bij ons lopen er een welshjes van rond 1.15 voor. De ervaren welsh trekt hem met gemak over de weg en gras, zand heb ik nog niet geprobeerd. De onervaren welsh heeft er nog een aardige kluif aan. Komt vast wel goed, maar komt niet vanzelf. Vind het zelf een wagen in enkelspan voor pony's vanaf zo'n 1.20 / 1.25. Bij ons komt er als het goed is een tweespannetje voor (die welshjes samen).

Mijn mini trouwens (86 cm :+ ) trok de wagen met gemak maar het was dus echt geen gezicht maar dat was ook een ervaren menpony die trekken gewoon vreselijk leuk vond. Heb het maar twee keer gedaan, want ik had er geen goed gevoel bij. Wat ook werd gezegd: ze moeten het wel leuk blijven vinden en een pony met een beurse borst, vindt trekken niet meer leuk. Zeker als je schrijft dat je gem 5x per week ment, dan is met een dergelijke verhoudingsgewijze zware wagen de kans op een beurse borst groot.. De bokhoogte van de wagen is uit mijn hoofd ook iets van 1.15 /1.20. Er is een soort stelregel/ idee dat de bokhoogte ongeveer schofthoogte is van de pony die ervoor komt te staan (houdt op gegeven moment natuurlijk op, moet je hele hoge koetsen krijgen, maar het idee is dat je er goed overheen kunt kijken) meestal is de verhouding van de koets dan ook mooi(er).

Ik moet zeggen dat ik toen ik de wagen kocht ook in de veronderstelling was dat een shet / maatje shet er goed voor kan lopen, zo wordt er ook vaak mee geadverteerd maar ik vind dat dus niet.

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: is dit de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:27

Iemand bij mij op stal heeft de wagen ook en heeft er een welsh van 1.17 voor staan die dit makkelijk trekt met 1 volwassene en 1 a 2 kinderen ( meestal ik en haar dochter van 6 ;) ) Ik vind het niet eens mooi met een shet ervoor en te zwaar? ik denk het wel!

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 19:11

heb de koop afgeketst, zou vervoer gaan regelen om hem op te halen, maar zie er tcoh maar van af.

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Re: is dit de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:42

*is nu stiekem wel benieuwd of er een bokker een kwade post in het marktplaatstopic gaat zetten omdat ie een wagen verkocht had maar de verkoper zich er met een smoesje onderuit heeft gekletst*

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:19

Is geen smoesje. Het is echt de wagen van mijn dromen zo mooi, toen ik hem zag zij ik gelijk ja. Maar wil het beste voor mijn pony de kar die ik nu heb is te licht en die dutch is te zwaar. Ik ga nu door sparen voor een nieuwe maar dan klein model. Baal zo erg, denk dat ik nooit meer zo n wagen tegen kom. Vind het nog het meest vervelende voor die mensen, hun blij gemaakt met niks. Maar is ook niet niks 1250 euro neertellen en dan achteraf zelf weer weg zou moeten doen, zou me ook aan mijn hart gaan. Mooi daar heeft mijn ponny niks aan, het moet voor hem comfortabel zijn. Baal gigantisch, 2 span zou leuk zijn maar ben vaak alleen op pad met klein meisje.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: is dit de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:22

Ik snap het niet helemaal ik dacht dat je hem al gekocht had??

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:41

Voel je niet aangevallen door mijn reactie. Zo is het totaal niet bedoeld. Vind het een verstandige keuze van je om deze wagen niet te kopen hoor. Is gewoon een beetje mijn soort humor dat ik dan me dan echt kan indenken dat iemand anders op bokt een reactie in het marktplaatstopic zet met de mededeling dat ze weer een echte marktplaats actie hadden van mijn wagen was verkocht en nu gaat het in ene niet door.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:55

wij hebben een wagen van 125kg daar liepp eerst een pony voor van 128 in het enkel span en nu heb ik er 2 pony's voor lopen van die maat.ik moet zeggen het enkelspan was soms voor onze pony toch ook best heftig in het bos en over veld wegen bergen op bergen af maar ze deed dit toch altijd wel,omdat ze gewoon blijft trekken wat er ook gebeurt heb haar ook wel eens geholpen bij een super stijlen berg in het bos.met het 2 span gaat het ook super goed trekken dit met gemak alleen de nieuwe pony is nog jong en trekt nog niet zo goed als hij moe is is hij ook moe en we hebben nog niet zo'n heftig terein gehad met hun 2en samen.maar ik vind hier bij ons in het heuveland 125kg toch echt zwaar genoeg voor mijn pony's moet wel leuk blijven voor ze.onze shet heeft voor een sulky gelopen van horseshop horsepower weet niet wat deze weegt precies maar ik zou er ook niet meer achter hangen hier bij ons of je moet al een 2 span hebben,of enkel vlakke wegen.

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 21:05

Ze wilden geen aanbetaling, ik zij dat we vervoer zouden regelen, maar heb het uitgelegd, ze zijn wel boos terecht, maar ik heb er nog 2 staan die ik weg moet doen om dan de 3e te kopen en die dan ook weg te doen is een beetje veel, 1200 geef je niet zo snel uit. Hun zeggen dat ie voor shetlanders is maar de dutch voor shetlanders is kleiner.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: is dit de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:06

Goede keus. Kan ook wel begrijpen dat ze het niet leuk vinden, maar voor dat geld ga je eerst wel uitzoeken of iets wel bruikbaar is.

_Roxanne

Berichten: 1063
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: is dit de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:09

Hebt een goede keuze gemaakt, hoor. Ik vind hem, net als veel andere bokkers, te zwaar!

Kimana

Berichten: 45
Geregistreerd: 05-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:29

Hoezo te zwaar?Een pony kan gemakkelijk een aantal keer zijn eigen gewicht dragen en als de kar eenmaal rolt over de weg dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Ik zou het gewoon geprobeerd hebben denk ik, het is een prachtige wagen en voor een Dutch ook niet al te duur moet ik zeggen.
En mocht hij toch te zwaar zijn dan ben je hem ook zo weer kwijt, deze wagens behouden hun waarde goed, het is een soort statiegeld wat je er voor betaald zo moet je het zien.Gewoon mailen of bellen dat je het wel doet!
Zonde om zon kans te laten schieten.
Ik heb zelf ook een Dutch en rij er ook met een shetlander van rond de meter mee.
Ze speelt er gewoon mee, hij lijkt voor ons op het oog zwaar maar dat is in het gebruik helemaal niet zo.

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:25

Ik heb nog 2 wagens staan die moeten ook weg, als de dutch dan toch te zwaar blijkt te zijn zit ik er met 3. En ik leen het geld van mijn zusje, dus die wil het alleen geven als ik hem zeker weten wil houden. Ik zelf zou het ook willen proberen, maar ik ben niet zo rijk.

Kimana

Berichten: 45
Geregistreerd: 05-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:04

Waarom informeer je niet bij de fabriek waar deze koetsen gebouwd worden?
De weten vast wel of het een goede maat is voor een shetlander of niet?
Het zijn zulke fijne karretjes, je krijgt er echt spijt van als je het niet zou doen.
Ik rij er al jaren mee en vind het hele sterke karren,ze kunnen echt tegen een stootje en ze behouden hun waarde.
Die andere karren zijn toch zo verkocht?Wat zijn het voor soort karretjes?
En wat wil je er voor hebben?

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:17

nee nog niet verkocht kijk maar in mijn berichten heb gebeld en is inderdaad aan de zware kant voor 1 shetlander moet de kleine uitvoering hebben

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Re: is dit de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:41

Lijkt mij ook een goede keuze geweest om het af te ketsen. Succes met het vinden van een lichtere wagen!