Waarom een stang om te mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23491
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:56

mijn ruin flipte op een liverpool.
Ik men nu met een bokkebit en daar reageerd hij super op, is licht in de mond en prima te sturen maar ik heb wel wat in handen als het fout gaat.
Zelfde geld voor mijn merrie, loopt al 10 jaar voor de wagen op een bokkebit, staat net als de ruin keurig aan de hulpen maar ik wil er wel een stang in.
Ik zou nooit gaan mennen met een trens.

jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:56

Een bit, ook een stangbit voor mennen, is zo scherp als dat jij hem gebruikt.

Een stang ligt vaak stiller dan een gebroken bit. Er bestaan trouwens ook gebroken menbitten dacht ik.
En hulpen met leidsels (mennen) zijn ietsje anders dan met teugels (ohz). OHZ verplaats je je handen ook iets, bv van de hals bij een wending. Met mennen gebeurt dat niet, omdat de ogen/ ringen op het halsstuk en het schoftje, waar de leidsels doorheen lopen, dit verhinderen/ niet doorgeven. En je hulpen moeten wel duidelijk zijn, dat is voor je paard wel zo fijn. Duidelijk is niet hetzelfde als streng/ hard.

Ik men met een bokkebitje (stang). Leidsels op bovenste gat, en kinketting vrij los, dan is ie nauwelijks scherper dan een gebroken trens (die gebruik ik OHZ). Als mijn pony een erg frisse dag heeft, kan ik de kinketting strakker doen, of de leidsels in het onderste gat, of met mijn handen strenger zijn.
Maar als er iets gebeurt, het blijft een paard, hoe ervaren ook, ze kan schrikken (je bent niet alleen op de weg, andere weggebruikers kunnen heel gekke dingen doen!) dan heb ik toch meer in handen dan met een trensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:01

Oliiviia schreef:
Ik denk ook wel dat het gewoonte is, iedereen rijdt ermee dus jij ook.


Ik hoop niet dat dat een goede reden is? Zo ken ik wel meer.. Neem aan dat je goed kijkt wat voor jouw en je pony/paard geschikt is?

Mij is verteld dat er bij mennen toch wat meer druk op het bit kan komen omdat je inderdaad gewichts hulpen e.d. mist. Een ongebroken trens is dan helemaal niet fijn, er vormt zich dan heel gemakkelijk een punt die in het gehemelte steekt. Om die reden wordt er volgens mij ook veel met een ongebroken mondstuk gement. Maar dat hoeft niet perse te betekenen dat er een zware stang in hoeft omdat iedereen dat doet?

Ik met zelf op een ongebroken kneveltrens, wat voor mijn pony heel goed werkt.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:29

Marjo2009 schreef:
Je kunt toch ook de leidsels door de bril van een liverpool doen, of bovenste ring van bokkebitje, en de kinketting gaatje losser, zeempje om het bit , allerlei mogelijkheden om een bit minder hard te maken.
Ik blijf erbij dat een trens veel "harder" is in de mond van een paard dan een liverpool met vast mondstuk, maar dat is mijn eigen mening, en die bevinding is voor ieder paard anders, en ook voor iedere menner anders.


ik heb heel lang gemend, zoals jij dat noemt, maar toch bleef ze maar steigeren en steigeren, liet zich niet goed sturen (en allebei mijn pony's hebben een heel teer mondje, dus zo hard ben ik dus niet in mijn handen :))) want als ik 1x te hard ben, vliegen ze allbei met hun hoofd omhoog van de pijn.

Ik ben de laatste week van bit veranderd, een rubber ongebroken trensje, en daar is ze nog fijner op :) en die trens was voor mijn pony minder pijnlijk in de mond dan een liverpool. Dus waarom zou ik dan gaan prutsen met een liverpool als ik een andere oplossing heb. Ken me pony door en door, had voor zaterdag nog niet gereden op dat nieuwe bit (voor de kar) en zaterdag gewoon de wedstrijd mee gereden (indoor/outdoor marathon). Die pony gaat er niet vandoor, ze is nu 9 en in de 6 jaar tijd datze aan het werk is, is ze er nog nooit vandoor gegaan.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:59

Ik zou sowieso geen gewone trens gebruiken.ivm met zijwaards door de mond trekken en ongebroken ivm met notenkraker. Maar leidsel door de bovenste sleuf of de bril en de kinketting los tot normaal vast is een stang echt niet zoveel scherper. Bovendien word de druk die je met de stang geeft beter verdeeld over het hooft druk die je met een trensje geeft komt echt alleen in de mond.

schnappie
Berichten: 112
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:19

Ik denk dat je gewoon even moet uitproberen wat voor jou en je paard het beste werkt. Wij hebben 3 pony's zonder problemen op stang lopen en zie ook geen enkele reden dat te veranderen. Mijn paard echter kan er niet mee overweg en vind echt niet prettig en die loopt dus gewoon op een dubbelgebroken watertrensje en daar loopt ie echt heel fijn op. ;)

ChefsSpecial

Berichten: 2685
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:21

Ik ben mijn paardje bitloos aan het opleren.... Tzt ga ik er zeker wel een bitje inleggen, maar dan ook puur voor de vorm, zodat ze het kent. Bitloos heeft bij mij de voorkeur en mijn paardje reageert veel beter!