Waarom een stang om te mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 12:06

Ik ga beginnen om mijn merrie voor de wagen te beleren, maar ik vraag me af waarom de paarden voor de kar allemaal met een stang als bit lopen. Kan er niet een gewoon bitje gebruikt worden? Ik gebruik nu in het hoofdstel nog een gewoon dun westerntrensje als bit en ik wil liever niet overstappen naar een zware dikke stang. Weet iemand waarom er bij het mennen een stang gebruikt wordt en dan ook bijna altijd in combinatie met een kinketting?

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:08

Je mist het hele 'zitgebeuren' bij aangespannen rijden en moet dus ALLES regelen via de mond.
(natuurlijk ook met stem ed, maar dat heb je onder zadel ook)

Daarom wordt daar vaak een wat meer inwerkend bit ingehangen omdat het van levensbelang is dat die communicatie luid en duidelijk gebeurt.

(tenminste, dat is mijn lekentheorie)

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:11

Als je begint met mennen, weet je dus nog niet zo goed hoe je paard reageert. Weet niet of je ooit een paard op hol hebt gezien met een kar erachter?? dan weet je gelijk waarom je een stang nodig hebt...niet dat je ze hier mee tegenhoudt! maar je hebt meer te vertellen.

Ik heb een paar jaar geleden met mijn pony ook gemend. was echt superbraaf...tot we op een dag in het bos reden en hij bedacht dat hij liever thuis was....en een stukje ervan door ging. Toen wist ik gelijk weer hoe blij ik was met die stang!
Voor een ervaren paard die je door en door kent, en die heel gevoelig is kan ik me voorstellen dat je overstapt op een lichter bitje. Maar denk wel, veiligheid gaat voor. zeker als je op straat gaat mennen en er dus ook andere mensen bij betrokken zijn.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:13

Nogmaals..ik moedig echt niet aan om je paard te trekken om te laten doen wat je wilt...uiteindelijk zorgt de stang ervoor dat je met de lichtste hulpen kunt doen wat je wilt... maar in het begin is het ook een stukje veiligheid. En op straat zijn andere mensen afhankelijk van jou.

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 12:32

Zo had ik inderdaad nog niet gedacht. De eerstkomende paar maanden zal ze nog niet voor een wagentje gaan lopen, eerst maar eens wennen aan het tuig en in de bak leren om een sleepje te trekken. (wij hadden hier al allemaal wilde ideeën om met het paard dan ook maar meteen de bak los te trekken etc. :P ). De weg op zal pas echt rond november gaan gebeuren, maar ik zal haar dan in ieder geval van tevoren al aan een stang laten wennen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:45

Het is inderdaad omdat je eigelijk alleen communiceert met de mond en stem.
Voor de rest als je met een trens zou willen rijden. Zou ik zoiezo een ongebroken bit doen. Gezien een enkel/dubbelgebroken vaak onrustig is in de mond en omdat je ver van het paard zit is een rustig bit ook wel zo prettig. Zo heb ik het ook weleens gehoort.
Daarbij heb je ook liverpools die niet zo streng inwerken als je de teugels in de bovenste leidelsgat doet. Dan heb je ook nauwelijks hefboomwerking.
Daarbij is een kinketting ook nodig zodat de stang niet kan doorslaan.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:31

Ik denk ook wel dat het gewoonte is, iedereen rijdt ermee dus jij ook.

Ik men zelf ook een shetje en eerst had hij zo'n bokkebitje (stang) en ik vond hem er echt niet fijn op lopen. Dus toch overgeschakelt op een watertrens en daar reageert hij heel licht op.

En als een paard op hol slaat, dan houdt niets hem tegen hoor.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:34

Abeltje77 schreef:
Je mist het hele 'zitgebeuren' bij aangespannen rijden en moet dus ALLES regelen via de mond.
(natuurlijk ook met stem ed, maar dat heb je onder zadel ook)


Als je dat zo ziet, ben je errug fout aan het mennen....Denk bijv. aan de zweep, die niet alleen een drijvende functie maar een een stellende functie heeft. Ik kan Rano op de zweep sturen, daar heb ik geen bit voor nodig :n

Edit: Overigens heb ik een Welsh-pony voor de kar die het perfect doet op een normaal watertrensje!

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:39

Mijn haflinger merrie gaat juist aan de kletter met een liverpool oid...

Ik heb er voor het mennen dus een lichte bustrens met een dik mondstuk in :)

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:40

Adil18 schreef:
Abeltje77 schreef:
Je mist het hele 'zitgebeuren' bij aangespannen rijden en moet dus ALLES regelen via de mond.
(natuurlijk ook met stem ed, maar dat heb je onder zadel ook)


Als je dat zo ziet, ben je errug fout aan het mennen....Denk bijv. aan de zweep, die niet alleen een drijvende functie maar een een stellende functie heeft. Ik kan Rano op de zweep sturen, daar heb ik geen bit voor nodig :n

Edit: Overigens heb ik een Welsh-pony voor de kar die het perfect doet op een normaal watertrensje!


Ik men helemaal niet.
Maar ik zie aan een aantal reakties dat ik er toch niet heel ver naast zat met mijn gbv.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:03

Als je geen stang wilt gebruiken kan je ook een roosjes bit gebruiken, deze wordt voornamelijk bij de friezen gebruikten en is een ongebroken trens, dus geen stang echter wel mogelijkheid tot hefboomwerking

http://divoza.com/shop/a.visit/4c6be8bc ... a8c06406ee

ze zijn er met losse en vaste scharen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:07

Mijn arabiertje loopt ook beroerd op een stang. (hoofdschudden/achter het bit lopen/moeilijk stuurbaar)
Ik rij hem het liefst met een dubbel gebroken bit, die neemt hij zonder moeite aan.

charily

Berichten: 1951
Geregistreerd: 25-04-05
Woonplaats: Huizen ('t gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:10

ik gebruik voor het mennen een enkelgebroken kneveltrens.
onder het zadel rijd dan wel met een hackamore.

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 18:22

ik heb er onder het zadel nu eigenlijk altijd een heel dun wensterntrensje in hangen. Dit omdat ze erg weinig ruimte in haar mond heeft. Ik heb nu wel een liverpoolstang aangeschaft, maar ga eerst eens kijken of dat überhaupt wel bevalt. Werkt het niet dan ga ik over op een wat dikker enkelgebroken bit (dubbelgebroken vindt ze niet prettig) met latex eromheen zodat het wat stijfer is.

Ik heb net voor het eerst alles omgehangen bij haar. Ze vondt het een beetje raar en was wat aan het draaien met optuigen. Daarna een stukje gaan stappen, ze was superbraaf helemaal niet raar doen of wat dan ook. Ik ben nu zo trots op mijn paardje :)

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:18

Wat je ook kan kopen is een liverpool stang van zacht rubber met 2 leidselgaten

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:29

Mijn ezel is heftig, zal hij altijd blijven vind ik heerlijk, maar daarom heb ik een stang voor het mennen. Ik heb simelweg meer te vertellen. Kun je wel gaan oefenen zeggen ze dan. Ik doe horsemanship met hem, hij reageert supper. Daar ligt het niet aan. Het is gewoon voor de zekerheid, je hebt net ietsje meer in handen als er iets gebeurt wat de mensheid niet zint.

breesje
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:37

Is het wel verstandig om zelf je paardje te gaan beleren?? of heb je er proff hulp bij ??
Er zijn ook gebroke bitten met hefboomwerking. Rijdt daar zelf ook mee en dat werkt prima.
Maar sluit me wel aan bij bovenstaande reacties.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:42

Ja gebroken bit met hefboom werkt prima, geen wonder ook want die werken harder in dan een ongebroken, dus stang bit met hefboom.
Het wordt een soort notenkraker, dus met erg weinig inspanning van jouw kant lever je zoveel druk dat je paard geen andere keus heeft haast dan te doen wat jij vraagt.

Als je kiest voor een bit met hefboomwerking dan is het diervriendelijkst een ongebroken mondstuk

ChefsSpecial

Berichten: 2683
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:45

Wij beleren onze paarden zelfs bitloos voor de kar.... Nooit problemen mee, mijn paardje wordt zowel onder de man als voor de kar bitloos beleerd. Als je paard echt aan de kletter gaat, heb je zelfs met het zwaarste bit niks te vertellen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:54

HAR-->AR

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:20

ik wisselde het in het begin af dan een trens om meer te kunnen gymnastiseren, en dan een liverpool met een vast mondstukje, als je wat verder bent is een bit niet meer dan een hulpmiddel om te sturen, hoe verder je komt, des te lichter word de leidselhulp (als het goed is tenminste).
een liverpool ligt mooi stil in de mond, een trens heeft een rommelig beweegbaar mondstuk, en een notenkraker effect, dan moet je wel heeel rustig en stil in je hand zijn om het paardje niet te storen.

Een bit is zo scherp als de mennershand, en elk paardje is verschillend, ik heb 1 paardje die gaat op een trensje volledig in paniek, en bij de liverpool met recht mondstuk is ze ontspannen.

Een liverpool met hefboomwerking en vast mondstuk kunnen zachter zijn dan een trensje.

Een stangbit is niet per definitie scherper of harder dan een trens, dat is een misverstand. :7

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:56

De voornaamste reden voor een stang is dat er 3 meter tussen je hand en de mond van het paard zit en je wel wil dat je hulpen direkt doorkomen zonder er "hard aan te moeten trekken" Des te dichter je bij de mond de hulpen geeft, des te scherper ze inwerken.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Waarom een stang om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:33

ik heb mijn pony gemend op een stang zoals "iedereen" doet.
maar dit was voor mijn pony pure mishandeling, ze loopt nu op elk bit voor de kar, kan er denk ik nog met halster ervoor zetten, ze gaat er gewoon niet vandoor, hoe veel zin ze ook geeft (ze is alles behalve lui :P)
maar je hoeft dus niet met een stang te rijden, het is aan jezelf en als je bijvoorbeeld in de bak oefend, waarom zou je dan die stang erin hangen?

wat napie zegt ben ik het niet mee eens, doorr die lange leidsels worden die hulpen niet onduidelijker ben ik van mening, alleen als je erop zit, kun je je hand bijvoorbeeld naar onder doen. Het is iets van vroeger uit denk ik.
Ik men net zo lief met een gebroken bitje, maar met een shet van ons dus ook absoluut niet, die moet af en toe gewoon even weten dat er nog iemand achter zit, die wikl dan liever een potje gaan racen en vooral gekke fratsen uithalen (drukke straat oprennen bijvoorbeeld...)

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:34

Marjo2009 schreef:
ik wisselde het in het begin af dan een trens om meer te kunnen gymnastiseren, en dan een liverpool met een vast mondstukje, als je wat verder bent is een bit niet meer dan een hulpmiddel om te sturen, hoe verder je komt, des te lichter word de leidselhulp (als het goed is tenminste).
een liverpool ligt mooi stil in de mond, een trens heeft een rommelig beweegbaar mondstuk, en een notenkraker effect, dan moet je wel heeel rustig en stil in je hand zijn om het paardje niet te storen.

Een bit is zo scherp als de mennershand, en elk paardje is verschillend, ik heb 1 paardje die gaat op een trensje volledig in paniek, en bij de liverpool met recht mondstuk is ze ontspannen.

Een liverpool met hefboomwerking en vast mondstuk kunnen zachter zijn dan een trensje.

Een stangbit is niet per definitie scherper of harder dan een trens, dat is een misverstand. :7


nee maar de stangen die ze bedoeld die hebben een hefboomwerking en een kinketting een zijn dus wel harder. Mijn pony is licht in de mond (extreem licht) en kwam heel erg in verzet en werd doodsbang van een bokkenbitje of een liverpool, en op een gewoon bit zonder hefboomwerking en kinketting reageerd ze veel minder heftig.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:21

suikermeisje schreef:
Marjo2009 schreef:

nee maar de stangen die ze bedoeld die hebben een hefboomwerking en een kinketting een zijn dus wel harder. Mijn pony is licht in de mond (extreem licht) en kwam heel erg in verzet en werd doodsbang van een bokkenbitje of een liverpool, en op een gewoon bit zonder hefboomwerking en kinketting reageerd ze veel minder heftig.



Je kunt toch ook de leidsels door de bril van een liverpool doen, of bovenste ring van bokkebitje, en de kinketting gaatje losser, zeempje om het bit , allerlei mogelijkheden om een bit minder hard te maken.
Ik blijf erbij dat een trens veel "harder" is in de mond van een paard dan een liverpool met vast mondstuk, maar dat is mijn eigen mening, en die bevinding is voor ieder paard anders, en ook voor iedere menner anders.