Heeft de broek nut?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Heeft de broek nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 19:49

Hee,

Ik kon niks erover vinden,
Maar ik rijd meten sulky maar wat is het nut van de broek, want ik zie dat sommige mensen er geen 1 hebben. Dus moet het?

Bedankt.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Heeft de broek nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:51

Dat kan je toch echt overal wel vinden. Met de broek rem je de kar af, zodat-ie niet op de hakken van je paard terecht komt, bij een overgang naar een langzamere gang, of heuvelafwaarts....

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:51

Volgens mij is de broek de het deel waar de kar op remt als je langzamer gaat. Aangezien je bij een sulky (waarschijnlijk) geen remmen heb is het dan dus wel nodig.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:52

Het moet niet, maar de broek heeft als functie om de kar af te remmen als je stopt. Met broek loopt de kar niet op de achterbenen van het paard. Als je alleen de kar via het schoftje vast hebt dient het schoftje als rem. Lijkt mij minder prettig voor het paard.
Ik zelf zal nooit zonder broek rijden, puur omdat het de rem is van de kar.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:55

;) dan heb je heel raar gezocht, is volgens mij zat over te vinden.
http://www.bokt.nl/wiki/Broek

Standaardregel: geen rem? --> mét broek rijden.
wel een rem? --> dan evt. zonder broek rijden, maar goed opletten bij heuvels af, evt. overgangen e.d.

@ Bluestar; schoftje kan nooit echt 'als rem' dienen; heb je geen rem en geen broek, en je gaat een heuvel af, dan kan je er donder op zeggen dat de wagen op de hakken van het paard zal lopen, en/of tegen de billen van het paard zal knallen.

Edit: TS, wat ik me afvraag; je zegt dat je rijdt met een sulky, maar niets weet over een broek. Vraag me dan toch af hoe je uberhaupt wil mennen zonder deze absolute basiskennis. Is een mencursus/cursus koetsiersbewijs dan niet echt aan te bevelen?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 01-08-10 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:58

JoyCiej007 schreef:
@ Bluestar; schoftje kan nooit echt 'als rem' dienen; heb je geen rem en geen broek, en je gaat een heuvel af, dan kan je er donder op zeggen dat de wagen op de hakken van het paard zal lopen, en/of tegen de billen van het paard zal knallen.


Als je geen broekriem om hebt gaat het schoftje wel degelijk als rem insturment fungeren. Je moet alleen bidden dat alles zo strak zit dat de lamoen niet door de ogen doorglijd.
Daarom melde ik ook dat ik nooit zonder broek zou rijden.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:00

BlueStar schreef:
JoyCiej007 schreef:
@ Bluestar; schoftje kan nooit echt 'als rem' dienen; heb je geen rem en geen broek, en je gaat een heuvel af, dan kan je er donder op zeggen dat de wagen op de hakken van het paard zal lopen, en/of tegen de billen van het paard zal knallen.


Als je geen broekriem om hebt gaat het schoftje wel degelijk als rem insturment fungeren. Je moet alleen bidden dat alles zo strak zit dat de lamoen niet door de ogen doorglijd.
Daarom melde ik ook dat ik nooit zonder broek zou rijden.


En daarom had ik het over 'nooit echt als rem dienen'; je zou uit jou post makkelijk kunnen begrijpen dat je dan geen broek nodig hebt, omdat je dan ook gewoon op het schoftje kan remmen (al zou dat dan wel volgens jou minder prettig voor het paard zijn). :)

willemieke

Berichten: 792
Geregistreerd: 27-12-06

Re: Heeft de broek nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:02

Het schoftje mag nooit en te nimmer als rem dienen. Is er niet voor gemaakt en zeeeeeeer onprettig voor het paardje als je dat wel doet.!!

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 20:02

JoyCiej007 schreef:
;) dan heb je heel raar gezocht, is volgens mij zat over te vinden.
http://www.bokt.nl/wiki/Broek

Standaardregel: geen rem? --> mét broek rijden.
wel een rem? --> dan evt. zonder broek rijden, maar goed opletten bij heuvels af, evt. overgangen e.d.

@ Bluestar; schoftje kan nooit echt 'als rem' dienen; heb je geen rem en geen broek, en je gaat een heuvel af, dan kan je er donder op zeggen dat de wagen op de hakken van het paard zal lopen, en/of tegen de billen van het paard zal knallen.

Edit: TS, wat ik me afvraag; je zegt dat je rijdt met een sulky, maar niets weet over een broek. Vraag me dan toch af hoe je uberhaupt wil mennen zonder deze absolute basiskennis. Is een mencursus/cursus koetsiersbewijs dan niet echt aan te bevelen?


Nou ik rijd wel met broek, maar ik ga na de zomervakantie mn menbewijs halen.
Maar iedereen weet wel is 1 ding niet hoor, dat kan he!

Bedankt iedereen!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: Heeft de broek nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:06

@ JoyCiej007 ik zie vaak mensen met 2 of 4 wiel zonder broek rijden. Naar mijn idee niet verstandig nee, een schoftje is zeker niet bedoeld om te remmen. Helaas gaat hij die funtie wel aannemen zonder broek.
Maar dank voor het duidelijk maken, een ander leest het misschien idd anders dan ik het bedoelde.

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 20:07

BlueStar schreef:
@ JoyCiej007 ik zie vaak mensen met 2 of 4 wiel zonder broek rijden. Naar mijn idee niet verstandig nee, een schoftje is zeker niet bedoeld om te remmen. Helaas gaat hij die funtie wel aannemen zonder broek.
Maar dank voor het duidelijk maken, een ander leest het misschien idd anders dan ik het bedoelde.


Daarom dacht ik al als het als rem is bedoelt waarom hebben mensen zonder rem hem dan niet, dat was dus de rede dat ik twijfelde.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: Heeft de broek nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:09

HeleneDas, als je de broek erbij heb gewoon gebruiken hoor het zit niets voor niets bij het tuig in.

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 20:11

BlueStar schreef:
HeleneDas, als je de broek erbij heb gewoon gebruiken hoor het zit niets voor niets bij het tuig in.


Zit erbij dus gebruikte het voor dit topic ook al maar blijf het zeker gebruiken.

aukje1707
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:35

de broek van een paard werkt als een remzonder rem op je kar is het verstandig om met broek te rijden.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Heeft de broek nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 01:23

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een broek op zo'n lichte sulky helemaal geen noodzaak vind. Die schiet nauwelijks door en een sulky geeft weinig kracht op de lichtogen. Er moeten wel stophaken op het lamoen zitten anders kan de boel wel doorschieten.
Kijk ook maar eens in de tuigsport: geen rem, geen broek. Concourwagens zijn licht en hinderen het paard nauwelijks. Mijn tweespan rij ik ook zonder broek/omloop, wel geremde kar maar gebruik ik nauwelijks.
Zo dom vind ik de vraag niet.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Heeft de broek nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:04

Hmmm...
Ik ben met mijn sulky toch erg blij met mn broek. Zeker als we even een stevige overgang terug moeten rijden (lekker vlotte draf en dan vol in de ankers omdat er een kind de straat op vliegt bijvoorbeeld, gebeurd hier nog wel eens) en als we een dijkje afrijden bijvoorbeeld. Ik zie dan de broek toch echt inwerken en weet bijna zeker dat als ik geen broek zou gebruiken Sun de wagen echt op zn hakken heeft.
(ja, zitten stophaken op mn lamoen, dus misschien dat hij daar wel achter zou blijven hangen, maar ik ga het niet uitproberen)

Groetjes, Lacuna

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:23

Napie schreef:
Kijk ook maar eens in de tuigsport: geen rem, geen broek.

Ja maar daar gaan ze gewoon hard rechtuit. De vaart blijft continu.
Hier in het bos, waar het hobbelig is, is zonder broek rijden niet te doen; noch bij mijn tweewieler, noch bij de (geremde) vierwieler laat ik hem af.
Afdaling vanaf de fietsbrug naar ons natuurgebied heb ik hem echt nodig !! Dan is altijd heel duidelijk aan de pony te zien hoe 'deze rem' werkt. ;)

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 12:12

Napie schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een broek op zo'n lichte sulky helemaal geen noodzaak vind. Die schiet nauwelijks door en een sulky geeft weinig kracht op de lichtogen. Er moeten wel stophaken op het lamoen zitten anders kan de boel wel doorschieten.
Kijk ook maar eens in de tuigsport: geen rem, geen broek. Concourwagens zijn licht en hinderen het paard nauwelijks. Mijn tweespan rij ik ook zonder broek/omloop, wel geremde kar maar gebruik ik nauwelijks.
Zo dom vind ik de vraag niet.


Oke bedankt!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:19

als je in limburg woont is een broek toch echt wel nodig ik heb zelfs broeken bij mijn 2 span en heb ook een geremde wagen toch wel zo fijn voor de pony;s.ik zou zeker met een broek rijden zou ik geen rem hebben maar in limburg is een rem toch zeker aan te raden.
Napie schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een broek op zo'n lichte sulky helemaal geen noodzaak vind. Die schiet nauwelijks door en een sulky geeft weinig kracht op de lichtogen. Er moeten wel stophaken op het lamoen zitten anders kan de boel wel doorschieten.
Kijk ook maar eens in de tuigsport: geen rem, geen broek. Concourwagens zijn licht en hinderen het paard nauwelijks. Mijn tweespan rij ik ook zonder broek/omloop, wel geremde kar maar gebruik ik nauwelijks.
Zo dom vind ik de vraag niet.

_Isa

Berichten: 476
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:32

Een broek bij een lichte sulky is niet echt nodig..
De sulky van mij is redelijk zwaar dus heb ik wel een broek.. eigenlijk ook niet echt nodig want ik heb een rem ;)

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Heeft de broek nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:33

De broek remt de kar af.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Heeft de broek nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:44

Hier in Limburg hebben we de broeken we echt nodig ;) Bij het 4 span friezen gooien ze zich bergafwaarts vaak in de broek. (de achterste 2 dan, begrijp me niet verkeerd) terwijl er een rem zit op de traningswagen. In het heuvelland zijn die dingen gewoonweg onmisbaar!

menwedstrijd
Berichten: 50
Geregistreerd: 08-08-10

Re: Heeft de broek nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:27

als je sulky geremd is en je gebruik die rem ook goed dan is het geen probleem om de broek op je pony weg te laten.
Is je sulky niet geremd dan is het noodzakelijk de broek te gebruiken die voorkomt inderdaad dat de wagen op de hakken van de pony/paard komt.