Tips licht karretje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Tips licht karretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:50

Hoi

Heeft iemand tips bij mijn zoek tocht naar een stevige lichte tweewielen (of heel klein vierwielertje) , met (moet niet perse) bokkussen. Omdat mijn kleine (93cm) heel smalle shet x miniatuur haar marathon niet kan trekken.
Ik heb lang gekeken voor een hca maar dat word het toch niet :(

Bedankt
Rhine

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Tips licht karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:53


Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Tips licht karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:54

een sulky lijkt me dan aan te raden. Wij hebben voor de shets ook een sulky gehad, die dingen wegen bijna niets ;)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Tips licht karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:14

Mij lijkt HCA anders wel 1 v/d betere oplossingen eigenlijk... waarom sluit je die uit als ik vragen mag? Er kan veel aan veranderd worden op aanvraag ;)

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Tips licht karretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:45

Omdat ik spalkjes draag.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:47


VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:50

Denk dat je aan de pirouette een heel fijn wagentje hebt hoor. Ik zal morgen Simba er even voor zetten en wat foto's maken. Bij de pirouette zitten je benen gewoon 'naar beneden'. Ik heb zelf hele slechte knieen/ heupen, reden waarom ik een sulky dus ook niet zie zitten.
ALs je de genoemde website een beetje in de gaten houdt, ze heeft vaak aanbiedingen met de pirouette. Zo heb ik hem ook gekocht met 100 Euro korting. Zijn dan showmodellen maar ze zijn eigenlijk gewoon helemaal nieuw. Sulky houdt zich goed, alleen heb ik het lamoentje niet onder dak staan / onder zeiltje en ik zag nu van de week dat hij wat valer is geworden. Maar het rijdt achter zo'n ukkepuk echt heerlijk.

Ik weet niet hoe groot je bent en hoe lange tochten je wilt gaan maken. Ik ben 1.78 en men hooguit uur / anderhalf uur met Sim. Als ik langer men met dat wagentje krijg ik wel last van mijn benen.

Fabrikant is http://www.sulkys.eu

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:53

Flaver schreef:
Omdat ik spalkjes draag.

:o? Spalkjes? Als in 'been gebroken' en die gespalkt oid?
Sorry wil niet vervelend doen hoor, maar begrijp 't niet.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:57

Laatst bijgewerkt door Rhine_ op 25-07-10 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:57

Als je een spierziekte hebt of bijv spastisch bent aan je benen dan draag je spalken. Dat zijn bepaalde constructies, zeg maar soort braces maar dan anders, waardoor je toch kunt lopen. Denk dat TS dat bedoelt met spalken. Maar ze zal het zelf ook nog wel toelichten. Sorry...heb je al gedaan ;)
Ik heb zelf zo'n soort robocop brace gehad voor mijn knieen :P

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Tips licht karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:59

Oh, oké, sorry mijn excuses, dat had ik inderdaad helemaal niet begrepen.
Ik snap dat het dan lastig is om een model zoals de HCA te hebben ja. Al bouwt HCA ze ook met bankjes of met andere constructie voor je voeten volgens mij hoor :)

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 23:17

@ Vanhuisuit : Dat zou ik erg leuk vinden, ik ben 151 :+

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:19

Citaat:
http://www.excellent-site.nl/modellen/tweewielers.html

Stevige sulkys en niet te zwaar. Goed geveert!

De kleinste heeft 19' inch wielen en ze zijn 1.25 m breed, dat is echt te veel voor zo'n klein paardje hoor ;)

Hagedoorn in Linde trouwens, http://www.hagedoorn-linde.nl heeft wel hele mooie shetlandwagentjes met 10' inch wielmaat. Geen idee wat de prijs is maar ze zijn wel erg mooi

http://www.hagedoorn-linde.nl/backoffic ... 00x450.jpg

Maar ik zet er morgen wel even foto's op....stopt nu fototoestel in tas ;)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Tips licht karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:34

Die shetwagentjes met 10 inch wielmaat van Hagendoorn-Linde zijn wel vérrekte klein eerlijk gezegd hoor..... daar hoef je geen reus voor te zijn om met je knieen in je nek te zitten...

Daarbij trekken ze over terrein best zwaar júist door die in verhouding hele kleine wieltjes. Denk dat je dan beter een sulky kan kiezen...

Lastige met mini's en hele kleine, ranke paardjes is als je wel een vierwieler wil, je vaak aan zo'n klein model komt, maar dat je als menner een heel stuk comfort inlevert... Daarbij, hoe kleiner de wielen, hoe groter de rolweerstand dus ook weer hoe zwaarder trekken.... (nou bedoel ik niet dat je gigantisch grote wielen bij mini's moet hebben, maar deze wieltjes zijn écht heel klein)

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 23:37


Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Tips licht karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:45

vergis je niet. Ik had 21 inch voor mijn e-pony, deze was nog te laag voor een d-pony. Er zijn nog veel meer modellen. Zal morgen de link met modellen voor je zoeken

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Tips licht karretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 23:48

Dat is fijn, maar het moet lichter zijn als die op de foto!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:51

Flaver schreef:


't is wel een aardig iel pony'tje inderdaad.... maar vind haar er eerlijk gezegd zowiezo wat 'schraal' uitzien, beetje slapjes ook. Is het nog een jonkie, dat ze wat bespiering ook mist? Een dergelijke wagen is ook wel redelijk zwaar (ook vanwege de bankjes achterop etc.) maar qua maat past het wel weer mooi eigenlijk.

wel een (dringende) tip; je lichtogen mogen wel een héel stuk omhoog gehijst worden; je lamoen hangt nu wel heel erg laag, evenals je lichtogen dus ;)

p.s. 'lichter als op de foto'; vanaf een foto is het ook moeilijk te beoordelen hoor, of een wagen licht of zwaar is. Een wagen kan ook relatief zwaar zijn qua gewicht, maar door redelijk grote wielen en wielstand ook een kleine rolweerstand hebben en zodoende erg licht wegtrekken.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Tips licht karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:55


Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 23:59

JoyCiej007 schreef:
't is wel een aardig iel pony'tje inderdaad.... maar vind haar er eerlijk gezegd zowiezo wat 'schraal' uitzien, beetje slapjes ook. Is het nog een jonkie, dat ze wat bespiering ook mist? Een dergelijke wagen is ook wel redelijk zwaar (ook vanwege de bankjes achterop etc.) maar qua maat past het wel weer mooi eigenlijk.

wel een (dringende) tip; je lichtogen mogen wel een héel stuk omhoog gehijst worden; je lamoen hangt nu wel heel erg laag, evenals je lichtogen dus ;)

p.s. 'lichter als op de foto'; vanaf een foto is het ook moeilijk te beoordelen hoor, of een wagen licht of zwaar is. Een wagen kan ook relatief zwaar zijn qua gewicht, maar door redelijk grote wielen en wielstand ook een kleine rolweerstand hebben en zodoende erg licht wegtrekken.


Ze is 6jaar. En ze eet +- 1,5 brok per dag, ik krijg en gewoon geen spier aan :(
Hoe moet ik dat omhoogbrengen aanpaken? (ben een groentje in de men sport, ik men bijna 3jaar. maar pas sins 6maanden regelmatige en ook sins 6maanden vind ik het leuk) Hoezo is dat dringent?
Ik weet niet echt hoeveel ie weegt!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Tips licht karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:04

Omdat het op deze manier echt niet prettig voor de pony zit en trekt ;) je krijgt je lamoen omhoog door je lichtogen wat omhoog te gespen. Neem aan dat je wel weet wat lichtogen zijn?

Misschien is een mencursus/cursus koetsiersbewijs dan wel een goed idee; kennis over correct optuigen en inspannen is toch wel de pure basis ;)

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 00:06

Ik denk het?

Maar als is ik het zo zie op die site, kan het best zijn dat de mijne 220 kg weegt >;)

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:41

Hoeveel weegt de wagen waar je je pony op de foto voor hebt staan?

Ik heb laatst een vierwieler gekocht die 130 kilo weegt. Zeer comfortabel, ook voor kleinere mensen (ik ben zelf 158).Wij zijn nu een shet aan het beleren die qua bouw net zo oogt als de jouwe, het ding is 95 cm hoog. Hij staat op het moment voor een tweewieler van 110 kilo en dat gaat met gemak met twee personen erop. Straks gaat hij zowel in enkel- als dubbelspan voor de vierwieler.

ps. Ik zie dat je het idee hebt dat hij 220 kilo weegt, heb je de mogelijkheid om deze wagen ergens te gaan wegen?
pps. Een cursus voor het koetsiersbewijs is leuk én leerzaam. Bovendien leer je ook veilig in- en uitspannen, hoe je tuig het beste past en hoe je je in het verkeer hoort te gedragen. Als je het bewijs hebt heb je meteen een extra verzekering, is ook nooit weg denk ik zo. Wij hebben er veel geleerd én veel plezier gehad!

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:23

Ja, dan ga ik vandaag kijken hoe en wat met die lessen !

meesel

Berichten: 39
Geregistreerd: 28-01-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:39

Ik lees even mee... Ik heb een pony van 1.40 en wil er graag een sulky achterhangen...