(AR) snelsluiting/paniekhaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

(AR) snelsluiting/paniekhaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 14:25

oke ik ben dus een beetje een doe het zelver, maar veiligheid staat bij mij altijd voorop. Nou ben ik aan het sparen voor een kar en binnenkort begin ik weer met een autoband erachter. Nou wilde ik bij bijde toch wel snelsluitingen gebruiken. Nou had ik vroeger een shetlander voor de kar lopen en daar had ik als alternatief voor de snelsluitingen paniekhaken
(die je ook wel eens aan halstertouwen ziet) gebruikt, als ik eerlijk moet zijn gewoon om de prijs van de snelsluitingen en ook omdat ik niet goed weet wat nou eigenlijk het verschil is tussen de twee. Immers je moet voor beide van de kar af om ze los te krijgen en gaan beide makkelijk open, zeker als er druk op staat. Nou is een haflinger natuurlijk wel iets anders als een super de luxe brave shet. Wat zouden jullie doen en vooral waarom. Wat is het verschil tussen de twee.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:53

Het gaat om de trekkracht wat een snelsluiting aan kan. De speciale snelsluitingen die voor de wagen gemaakt worden kunnen een veel grotere trekkracht aan dan een snelsluiting van een halstertouw. Ik moet er niet aan denken dat zo'n snelsluiting van een halstertouw opschiet onder het rijden of dat hij bijvoorbeeld zou breken.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:02

Yep, helemaal met Tessebes eens. Ik zou gewoon met ouderwetse stroppen rijden als ik als alternatief alleen maar paniekhaken tot mijn beschikking had.
Die snelkoppelingen worden speciaal getest op hele grote trekkrachten.
Dan is er ook nog een verschil in kwaliteit. Wanneer je bijvoorbeeld snelkoppelingen neemt van sprengen dan zijn die weer veel sterker dan de merkloze snelkoppelingen. Ik gebruik voor mijn ponies (welsh A) merkloze kleine snelkoppelingen. Die gaan al een aantal jaren mee.
Een vriendin van mij die met friezen rijdt gebruikt dus sprengen snelkoppelingen want die hadden de merkloze al krom getrokken toen ze een keer een beetje in de knoop geraakt waren.

Samengevat is mijn advies om ZEKER GEEN paniekhaken te gebruiken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:02

O ja, nog een tip; als je persé wilt doe-het-zelven haal de snelsluitingen dan bij een metaalhandel of een watersportzaak ipv bij een mensportzaak. Dat scheelt een hoop in kosten. Zeg er wel bij voor welk doel het is.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 15:26

Ik heb ze echt nog nooit bij een watersportzaak gezien, de snelsluitingen dan die ik in de ruiterzaak zie. Ik zie wel een hele hoop ander snelsluitingen, maar niet degene die je met een handomdraai los hebt van de strengen in geval van nood.
Verder wil ik zeker niet met de "strop"strengen rijden. Ik heb al een keer een flinke knal gemaakt en toen ging het mij niet snel genoeg los.
Bedankt verder voor de uitleg over het verschil. Ik ga dus maar gewoon lekker voor de originele snelsluitingen die speciaal hiervoor zijn gemaakt. Ik zal eerst nog eens goed in watersportwinkels kijken zoals jullie zeggen en anders koop ik ze gewoon bij de ruitersport. Zoals al eerder gezegd ik hou van doe het zeven maar veiligheid gaat voorop en als dat een paar centen meer kost heb ik daar geen problemen mee.
Thanks

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 17:52

Oef, aan die panieksluitingen voor aan een halstertouw zou ik voor aan de strengen nooit beginnen, levengevaarlijk!
Die dingen schieten zo snel spontaan los...

Ik zou het dan gelijk voor wat meer geld het helemaal goed doen en een paar echte snelsluitingen halen, heb je echt profijt van!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:04

ik ben het ook eens met tessebes.
zo'n snelsluiting is er niks voor niks voor gemaakt.

en anders kun je gewoon de ouderwetse manier gebruiken die aline ookal aangeeft.daar rijd ik zelf ook gewoon mee

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:12

In de laatste Mensport stond een stukje over die paniekhaken.
De heer Esselens uit Belgie heeft een eigen veiligheidsschakel ontwikkeld. Hij test ze op dit moment uit bij zijn eigen aanspanning, waar ze uitstekend voldoen. Onder een druk van 1000 kilo kan de sluiting van dichtbij of op afstand (met een touwtje) makkelijk worden geopend.
Wie meer wil weten kan een email naar hem sturen esselensmichel@busmail.net

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 23:44

Rosiewozie schreef:
Ik heb ze echt nog nooit bij een watersportzaak gezien, de snelsluitingen dan die ik in de ruiterzaak zie.


Ze zijn echt bij elke watersportzaak te krijgen als het goed is, de sluitingen die in de mensport worden gebruikt zijn namelijk overgenomen uit de watersport en zijn dus precies het zelfde.

Ik zou absoluut geen halstertouwsluiting gebruiken, veel te gevaarlijk.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 10:39

oke nou dan ga ik nog eens goed kijken bij de watersportzaak.
Ja ik heb ook de mensport, maar hellaas zijn die sluitingen dus nog niet te koop.
En weet iemand dan ook waar ik de merksluitingen kan halen en hoe duur die dan zijn. En dan het volgende: wat is dan het verschil tussen de merksluitingen en de niet- merksluitingen, vershilt dat zo veel in kwaliteit dan??

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:06

De merksluitingen van Sprengen staan erg goed bekend. Je krijgt er ook een levenslange garantie op. Stel dat ze ooit kapot gaan, dan krijg je gewoon een nieuwe.

Ik weet dat je ze bij Kelders kunt bestellen en dat sturen ze het op.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:39

Bij snelsluitingen uit de zeilsport wordt vaak een maximale trekvastheid opgegeven; bijv. tot 5000kg! Dit is de maximale belasting bij een constante last, dus een dood gewicht dat er aan hangt. Dit zegt dus weinig over de piekbelasting die zo'n snelkoppeling ondervindt tijdens het mennen. Afgezien nog van het zand dat de koppeling sneller doet slijten dan gebruik op het water. Let dus goed op de afwerking van de snelsluiting, binnenin een sluiting kunnen beschadigingen zitten die met een ruk van je paard kunnen scheuren. Ga dus niet voor goedkoop, maar investeer in veiligheid.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 12:08

Albert schreef:
Bij snelsluitingen uit de zeilsport wordt vaak een maximale trekvastheid opgegeven; bijv. tot 5000kg! Dit is de maximale belasting bij een constante last, dus een dood gewicht dat er aan hangt.


Wind is imo geen dood gewicht.

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:15

imo?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:18

Bitch schreef:
imo?


In Mijn Ogen Knipoog

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:30

d8 ik al..eerder denken, dan typen..