[NH] Verschillende methodes NH

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

[NH] Verschillende methodes NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 21:47

Ik wil misschien wat meer gaan verdiepen in NH. Nou ja, in verschilde methodes. Ik heb Emiel Voest gedaan, daar liep ik na een tijdje vast, was niet mijn manier. Ik ben nu met Terra Natura bezig, wat me heel goed bevalt, en waar Rocco ook heel goed op reageert, maar het lijkt me ook wel leuk om nog wat andere methodes te proberen. Welke zijn er nog meer, en wat zijn jullie ervaringen?

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.


SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:25

er is een boek dat heet: 6 visies op natural horsemanship,
hierin staan dus 6 manieren vermeld,
ik zelf doe de manier van parelli,
vroeger reed ik altijd dressur, ik heb toen een bijna dodleijk ongeluk gehad, en kwam toen tot de conclusie dat ik geen goede communicatie met mijn paardje had, ik ben toen samen met mijn moeder op zoek gegaan, en zo zijn we bij NH terecht gekomen,
in het begin had ik wel mijn twijfels over de manier van parelli, omdat het op het eerste gezicht best hard lijkt, maar later begrijp je het dus wel, hij gebruikt fases, die een paard in de natuur ook gebruikt, steeds iets harder dus,

je hebt ook de manier van monty roberts, hij gebruikt vaak de join-up, maar hier weet ik niet zoveel van,
dan is er ook nog de manier van hemfling, dat is heel mooi wat die man allemaal kan, maar zelf doe ik die manier niet, dus daar weet ik niks van,
er zijn wel mensen hier op bokt die deze manier wel doen,
succes en veel plezier nog met je paardje.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:46

Eigenlijk is er maar een manier, de paardenmanier.
Door genoemde personen is deze manier verpakt in een leuk jasje met een aardig prijskaartje.
Iedereen loopt wel ergens vast, kan ook niet anders, ze hebben ieder op hun manier toch weer dogma's ontwikkeld volgens welke het allemaal zou moeten.
Tip: lees Centered riding van Sally Swift, dat geeft je een aardige zet in de goeie richting.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:02

Ik zie dat je nog steeds zoekende bent. Een beetje van dit vandaag, en een beetje van dat morgen. Denk je niet dat je je paard daar alleen maar mee verwart? Heb je wel begeleiding, of doe je het alleen maar met behulp van boeken?

Er zijn genoeg praatgroepen en forums op het internet te vinden waar je met je probleem terecht zou kunnen. Vooral de methode Pat Parelli heeft heel veel aanhangers, ook in Amerika, die je zouden kunnen helpen met jouw probleem. Maar zoals Ikke al zei: als je nu met een methode vastloopt (Voest lijkt erg op Parelli) is het overstappen op een andere methode ook niet de oplossing voor je probleem.

Zoek eens op Yahoogroups naar PNH of Natural Horsemanship. Er zijn er legio die met hetzelfde probleem zijn geconfronteerd (of er net tegenaan lopen) en die je kunnen helpen, of op zijn minst moreel kunnen bijstaan.

Je suis Charlie.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 20:47

Nee hoor ik probeer niet alles op mijn paard, maar Voest's theorie vond ik goed en heb ik veel van geleerd, maar de praktijk vind ik niet bij de ''paardentaal'' aansluiten (mijn mening). Over Terra Natura ben ik heel enthousiast en ik neem niet zomaar alles aan wat iemand zegt, maar veel dingen komen gewoon overeen met mijn visie op paarden, en het is dan heel fijn om daarop verder te kunnen bouwen. En het is dus niet zo dat ik die methode gebruik, maar bepaalde dingen, en de manier van omgaan met paarden komt redelijk overeen. Ik wilde dus kijken of er bij andere NH methodes andere dingen aansluiten bij mijn manier van met paarden omgaan, waardoor ik dat ook weer kan uitbreiden.
Het is dus zo dat ik uit elke methode de elementen haal die mij het beste lijken, zolang het niet tegenstijdig is.
Ik snap dat het er een beetje onduidelijk stond, maar dit is eigenlijk hoe het zit.

Centered riding heb ik gelezen, en vind ik een goed boek, sluit ook grotendeels aan bij mijn visie en ook stukken bij Terra Natura. Maar bedankt voor de tip.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 14:23

het fijne van natuurlijk ruiterschap is dat er de methodes over al anders zijn. het is juist een vernieuwing en is ontwikkeld door studies van kudde gedrag. ieder heeft zijn eigen ervaringen, en ik denk dat een goedde NH trainer ook open moet staan voor ieders methode zolang er uitleg bij komt met waarom die keuzes gemaakt zijn. (en dat missen veel mensen bij de klassieke methode, want waarom stap je links op? omdat dat in t leger voorschrift van de grioeken stond, aan de rechter kant droeg je je wapens, je moest wel links opstappen)
Ik heb zelf ook een methoide ontwikkeld, maar ik zeg meteen al dat deze niet vast staat, bij ieder paard en ruiter licht het weer anders. Maar ik vertel altijd waarom ik een keuze maak.

mijn methode is ontwikkeld door veel clinics en boeken van anderen en ervaringen van mij zelf in een kudde "wilde" Haflingers te Deest/Beuningen

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 17:34

Volgens mij is een beetje van dit en een beetje van dat juist wel goed!
Op die manier kun je aan al deze manieren steeds je eigen draai geven en er iets aan toevoegen of juist weglaten en zo op de perfecte manier voor jou en je paard uitkomen. Er zijn waarschijnlijk bij iedere methode dingen die je wel aanstaan en dingen die je niet aanstaan....
En jij en je paard zijn tenslotte degen die het vol moeten houden. En als er dingen zijn die je niet aanstaan blijf je dat toch niet doen..

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 20:25

Ja, precies dat is dus ook juist wat ik wil gaan doen. Maar welke methodes zijn er dus allemaal?

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:18

Je kunt het boek het paard als partner aanschaffen daar staan 6 'verschillende' visies op het NH beschreven. Te weten: monty roberts, parelli natural horsemanship, klaus ferdinand hempfling, TTeam van linda tellington jones,centered riding van sally swift en emiel voest.
Mij ligt TTeam en centered riding het best maar zoals ik al eerder schreef volgens mij verschilt het nogal per paard en mens wat je het fijnst vind.
Suc6!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:01

Klaasfeuth: "want waarom stap je links op? omdat dat in t leger voorschrift van de grioeken stond, aan de rechter kant droeg je je wapens, je moest wel links opstappen)"

Ehm, wapens links dus. Haha!
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:16

Haha! Is idd. lastig opstappen als je alle wapens ook nog eens over het paard moet tillen Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:33

Op IJsland wordt trouwens rechts opgestapt.
Snap niet hoe die ontwikkeling dan is gegaan,
want die Vikingen waren nogal strijdlustige jongens.

Allemaal linkshandig misschien? Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:15

ik vind een keuze voor "de methode" allemaal erg afhankelijk van paard en paardenmens. Wat voor de een werkt, werkt nu eenmaal voor de ander niet. Mijn advies: verdiep je in alle methoden. Zoek de methode die het best bij jou en je paard past en volg het niet dogmatisch op. Pas de methode aan zodat hij voor jullie werkt. Bijvoorbeeld: Parelli gebruikt alleen lichaamstaal en formeel geen stemhulpen. Ik gebruik mijn stem wel! gewoon omdat ik dat prettig vind en mijn paard het wel begrijpt. Verder pas ik onderdelen van TT en centered riding toe op een basis van Parelli. Het valt me wel op dat dit in de loop van de tijd bij mij allemaal door elkaar is gaan lopen. Voor mij en mijn paard, maakt dat niet uit...we zijn er langzaam ingegroeid. Maar als ik met een paard van een ander bezig ben moet ik wel bewust een methode kiezen. Anders is het verwarrend voor het paard. Meestal is dat Parelli voor mij. Dat is voor paarden die niet meer gewend zijn aan lichaamstaal van hun mensen voor mijn gevoel de meest duidelijke. Maar dat geldt niet voor alle paarden is mijn ervaring. Kortom: het blijft een zoektocht. Leuk toch?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers