[NH]Anti MontyRobertsclub; wie heeft de links nog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:34

Over verwarring gesproken zeg!

Wat de 'goeroes' en hun methodes betreft: de man is niet hetzelfde als de methode. Met andere woorden; een hork best een goed idee hebben en andersom.

Wat 'straf' betreft: het niet geven van een beloning kan ook als een straf opgevat worden. Verder mag je het stoppen van ongewenst gedrag niet verwarren met het geven van 'straf'. Tot slot krijg je door het straffen van ongewenst gedrag níet het gewenste gedrag....
'Je krijgt wat je beloont' is hét management-principe of je nu met honden, mensen of paarden werkt. Wát voor die hond, mens of paard nu precies een beloning is, dáár komen NH-methodes bij kijken. Hoe dat beestje tikt dus.
Zelf heb ik veel gehad aan het boek van Marthe Kiley Worthington over de 'ecologie' van paardenmanagement. Oh, heb zo'n beetje álles gelezen overigens en de meeste NH-boeken zijn nogal enkelsporig en niet allemaal even exact met concrete praktijkoplossingen.

Dan tóch nog even: de overgrote meerderheid van de NH-volgers is direct of indirect door 'The Horse Whisperer' op dit spoor gekomen. Vrijwel élke paardenliefhebber heeft inmiddels te maken gehad met een of ander aspect van NH. Dát is goed.

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:18

gijsenkim schreef:
Neemt niet weg dat ik het liefst alles in pais en vree oplos, maar soms is dat niet verstandig.... Klein voorbeeld is dat onze hengsten zich ook nu tijdens het dekseizoen gewoon keurig netjes gedragen en geloof me het word ze niet zachtzinnig verteld hoor dat ze zich behoren te gedragen......maar voorlopig zijn ze wel super handelbaar, ook voor de leek! Wat NHers van jouw caliber eens moeten leren is dat er ook paarden zijn met zo een dominant karakter en dat die zich rotlachen om jou en je nh spelletjes. Maar daarvoor moet je eerst wat meer ervaring hebben met paarden in het algemeen.


Ik ga het nog even lekker oneens zijn met KIM Haha!

Ik heb 25 jaar ervaring met paarden, en ik doe aan NH mét games.... de meeste ervaring is met dravers, toch niet de meest rustige karaktertjes, bij PNH word je aangeraden om pas wanneer je wat verder bent het eens met een draver te proberen, vanwege het toch wel wat dominante-moeilijke karakter.

Door de loop der jaren met tientallen hengsten te maken gehad, daar dus ook ervaring mee. Mag je bij Parelli ook pas mee beginnen wanneer je gevorderd bent. En weet je Kim, die paarden lachen zich niet rot om mij en mijn spelletjes Lachen . Die krijgen er respect door, laten zich keurig alle kanten op sturen zonder dat daar maar 1 klap of schreeuw aan te pas komt. Mijn eigen hengst is Mr Macho en Ego himself, hij heeft maling aan de hele wereld (niemand anders bij ons kan hem buiten zetten ), maar bij mij en mijn man is hij kuikenmak - zonder dat we ooit de machtstrijd aan hebben hoeven gaan. Het kan, echt.

Om nog even on topic te blijven: Monty Roberts was ook voor mij de eerste kennismaking met NH. Wat die man verder in zijn vrije tijd uitvoert boeit me echt niet! Ik heb zijn "leer" allang weer verlaten omdat ik er niets meer mee kon, maar hij heeft me wel op pad gestuurd. Dat zal voor veel andere mensen gelden denk ik, dus dat vind ik wel degelijk een verdienste van de man.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:23

maar hoe deed jij het 3 jaar geleden dan toen nog niemand van NH gehoord had??????? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat als je al 25 jaar ervaring hebt pas sinds een jaar of 3 goed met je paarden omgaat?

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:25

Niet nu pas goed, wel anders. Vroeger veel traditioneler (sorry, maar dus meer "jouw" methode Haha!), en dat hoeft nu allemaal niet meer.
En natuurlijk deden we veel dingen al, en hebben die nu pas een naampje gekregen, maar er zijn nieuwe dingen bijgekomen die het vooral voor de paarden een stuk leuker maken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:30

Klopt, ben van de oude stempel Haha! , Ik sta er ook niet negatief tegenover alleen vind ik het zo snel boelsjit omdat heel veel wat er voor heel veel geld geleerd word zo ontzetten veel temaken heeft met gewoon gevoel voor het paard...en dat kan je niet aanleren, dat heb je of dat heb je niet.

En voor spelletjes heb ik geen tijd met 12 paarden.......... Knipoog

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:08

gijsenkim schreef:
Klopt, ben van de oude stempel Haha! , Ik sta er ook niet negatief tegenover alleen vind ik het zo snel boelsjit omdat heel veel wat er voor heel veel geld geleerd word zo ontzetten veel temaken heeft met gewoon gevoel voor het paard...en dat kan je niet aanleren, dat heb je of dat heb je niet.

En voor spelletjes heb ik geen tijd met 12 paarden.......... Knipoog


Dat is het misleidende aan dat woord "spelletjes" (7 games), dat klinkt alsof je je paard een halster omdoet om eens een uurtje aan de hand te gaan "spelen". Dat kan uiteraard wel Haha! , maar dat wordt er niet mee bedoeld. Het is gewoon iets in de dagelijkse omgang, waardoor je een paard om laat gaan (dus geen gekneusde ribben meer Knipoog ), een pasje achterwaarts laat lopen, hem bij het aan de hand leiden netjes achter je houdt zodat je niet meegesleurd wordt. Bij Parelli zijn dat allemaal dagelijkse handigheidjes, die voorkomen dat je 'straf' uit moet gaan delen. Je bent het ongewenste gedrag als het ware vóór - en dat is iets heel anders dan leuk aan de hand over balkjes gaan lopen o.i.d. Dat laatste kan ik met 2 paarden makkelijk doen, maar zou ik ook wel uit mijn hoofd laten wanneer ik er 12 moest doen!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:53

Franca"]
[quote="stef schreef:
Ik snap echt niet dat dit iemand kan boeien.

Of monty "zijn" methode nou van zijn vader heeft of niet, of ie nou misbruikt is of niet, het zal me echt een rotzorg wezen.


Amen.....ik begrijp de heisa eromheen ook niet hoor. Het zal mij echt niet boeien wie wat verzonnen heeft en wanneer. Ik vind in alle NH-methodes wel wat zitten en creeer daarmee mijn eigen werkwijze met oog op wat goed werkt bij mijn paard en wat goed bij mij past. Is dat niet gewoon het belangrijkste? We maken ons toch ook niet druk om wie het eerst op de maan heeft gestaan Verward

De waarheid is absoluut belangrijk, dat geef ik toe,.....maar dit staat verder zo ver van mij af. Als ik mij hier al druk om moet gaan maken zou ik wel een zwaar leven krijgen hoor... Ik ga die man niet boycotten om zijn mogelijke leugens...De methode is interessant (al ben ik meer van de PNH), dat is voor mij belangrijk.
[/quote]

En ook nog een keer amen van mij Ik ben het volkomen met Stef (en Franca eens)... lekker boeiend wie wat ontdekt heeft... als het werkt dan werkt het... en het ene paard zal baat hebben bij methode zus en het andere paard bij methode zo... en idd, wie zegt dat de verhalen dat monty een leugenaar is geen leugens zijn... Hebben jullie de man soms aan de leugendetector gehad? Ik denk het niet Lekker interessant allemaal, maar als jullie zoveel waarde hechten aan de waarheid... zouden jullie dan niet eerst eens zeker willen weten of de verhalen dat allerlei dingen leugens zijn wel waarheid zijn... Tong uitsteken Maar goed, de MR/KM/WDO methode werkt bij Escala super bij het trailer laden en bij andere onderdelen werkt het wellicht niet... ik ben het dus helemaal met Franca eens dat je hier en daar wat "oppikt" en het dan vervolgens toepast op een manier die bij jou of je paard past...

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 17:11

promptertje"]
[quote="gijsenkim schreef:

En voor spelletjes heb ik geen tijd met 12 paarden.......... Knipoog


Dat is het misleidende aan dat woord "spelletjes" (7 games), dat klinkt alsof je je paard een halster omdoet om eens een uurtje aan de hand te gaan "spelen". Dat kan uiteraard wel Haha! , maar dat wordt er niet mee bedoeld. Het is gewoon iets in de dagelijkse omgang, waardoor je een paard om laat gaan (dus geen gekneusde ribben meer Knipoog ), een pasje achterwaarts laat lopen, hem bij het aan de hand leiden netjes achter je houdt zodat je niet meegesleurd wordt.
[/quote]

Maar dat vind ik dus typisch dingen die gewoon horen bij je paard opvoeden en bij de 'ouderwetse' aanpak. Die trucjes ken ik ook al 15 jaar, en die zul je toch ook niet pas drie jaar geleden geleerd hebben? Ik denk dat jij en gijsenkim (en ik trouwens Haha!) daarin niet van elkaar zullen afwijken.

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:25

Lielle schreef:
Maar dat vind ik dus typisch dingen die gewoon horen bij je paard opvoeden en bij de 'ouderwetse' aanpak. Die trucjes ken ik ook al 15 jaar, en die zul je toch ook niet pas drie jaar geleden geleerd hebben? Ik denk dat jij en gijsenkim (en ik trouwens Haha!) daarin niet van elkaar zullen afwijken.


Lielle, er zit echt een heel verschil in omgaan volgens de PNH-methode, en de ouderwetse manier. Natuurlijk kreeg ik mijn paarden vroeger ook soepel achteruit en opzij, maar dat gaat nu praktisch (en bij achterwaarts gaan letterlijk) met 1 vingerwijzing. Bovendien was het 'vroeger' meestal actie - reactie (paard doet iets en daar reageer ik positief of negatief op), nu ben ik het negatieve gedrag vóór.

Vooral met een volwassen hengst is het zaak om sneller te zijn en continu je "meerdere positie" te bevestigen, maar dat gaat nu veel subtieler, zonder machtstrijd - en met machtstrijd bedoel ik geen gevechten Knipoog , maar een rukje aan het halster of af en toe een brul. Is nu allemaal niet meer nodig. Ik heb niet iets heel nieuws geleerd (het overwicht was er gelukkig altijd al, dat moet ook wel als je maar 1.62 m bent en weinig lichamelijke kracht bezit Haha! ), maar ik heb geleerd veel subtieler te zijn, en dat blijken de paarden ook prima te begrijpen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:41

Nee hoor........Bij mijn ribbenkneuzer heb ik laten weten (op mijn subtiele manier) dat het toch handiger is om iets voorzichtiger met me om te gaan en ze gaat om op het moment dat ik haar heeeeel zachtjes tegen haar bips aantik....Nee dat zijn allemaal kleine voorbeelden. Maar ik hoef in de regel niet boos te worden op de paarden, zelfs stemverheffingen zijn er niet bij....Oefeningen die ik bijvoorbeeld altijd doe is als ze naast me lopen op een willekeurige plaats zomaar ineens stil gaan staan.....en ze staan allemaal gelijk met mij zonder dat er enige druk op het halster komt gelijk stil......(de ribbenkneuzer had het wat moeilijker door, die heb ik een aantal keren op dr rem moeten zetten)....Dat doe ik omdat ik wil dat de paarden altijd, maar dan ook altijd... of ik er nou opzit, naast loop, longeer of gewoon in de stal bezig ben rekening houden met mij en mij alleen...........

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:20

Dat wil ik dan wel eens IRL bekijken (niet sarcastisch bedoeld), want tot op heden klinkt het niet zoveel anders dan wat ik al jaren ken. In het begin moet je een keer duidelijk zijn, daarna is het bekend en kun je met kleine aanwijzingen volstaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:24

Lielle schreef:
Dat wil ik dan wel eens IRL bekijken (niet sarcastisch bedoeld), want tot op heden klinkt het niet zoveel anders dan wat ik al jaren ken. In het begin moet je een keer duidelijk zijn, daarna is het bekend en kun je met kleine aanwijzingen volstaan.


Nou precies, gewoon simpel gevoel.......ff duidelijk zijn en we weten wat we aan elkaar hebben en zullen dus ook zo met elkaar omgaan.......Niks NH, niks monty, niks parelli.....gewoon Kim.........ennuh Mag ik ff vange?

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:33

ehm Kim, ik had het tegen promptertje Haha! Volgens mij doe jij nl precies hetzelfde als ik Extreme duivel

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:39

Lielle schreef:
ehm Kim, ik had het tegen promptertje Haha! Volgens mij doe jij nl precies hetzelfde als ik Extreme duivel


delen de winst Haha! ?

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:39

Lielle en Kim, jullie zijn altijd van harte welkom.

Verder heb ik totaal niet de behoefte jullie manier van omgaan met je paard te veranderen, dat moet ieder voor zich weten, ik heb geen enkele "zendingsdrang" wat dat betreft. Ik wil alleen maar laten weten dat het ook op een andere manier kan, vooral bij het topic over trailer laden kreeg ik het idee dat het alleen maar met veel geweld zou kunnen, terwijl het echt anders kan.

Maar nogmaals, dat moet ieder voor zich weten, ik heb alleen de verantwoordelijkheid voor mijn eigen paarden, en daar probeer ik het zo leuk mogelijk voor te maken, terwijl ze toch gewoon hun werk moeten doen, laat daar geen misverstand over bestaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:51

Ik heb er ook wel respect voor hoor, echt waar. Oke ik steek er wel eens een beetje de draak mee vooral omdat ik het nogal eens geitenwollensokkerig vind. Een soort van roze wolk.......en we zijn voor altijd vriendjes idee.... Maar ik denk zeker wel dat er een hoop dingen zijn die anders kunnen dan zoals ik ze doe......misschien inderdaad wel vriendelijker, of paardser of hoe je het ook wil noemen.......alleen denk ik dat de mogelijkheden er niet altijd voor zijn. In mijn paarden verleden en heden kan het zijn dat ik een paard maar 3 dagen heb. Dan kan je het gewoon niet maken tegenover zo een dier om een kompleet andere weg in te slaan als gangbaar.......Kijk heb ik een paard voor mezelf en ik ben niet van plan om het dier te verkopen dan komen er andere dingen bij kijken. Maar alles is voor de verkoop! Dan kan je, je niet met dingen bezig houden die niet door iedereen gebezigd worden.....

Klein voorbeeld....Wij hebben net een 4 jarige burggraaf merrie opstal gekregen om te verkopen.....echt een heel leuk dier, beetje onzeker in zijn gedrag en vandaag werd me ook duidelijk waarom.....De nu nog huidige eigenaren waren er ook bij....Ik zadel het paard op, paard probeert me te bijten, krijgt van huis uit een rechtse directe en staat daarna braaf stil te wachten tot ik klaar ben.....Ik ben ondertussen het paard al aan het vertellen dat hij braaf is en de eigenaar staat ondertussen nog even aan de teugels te rukken dat het maar eens afgelopen moet zijn... Ik trek dan even mondje open naar de eigenaar van HALLOOO peerd heeft al straf gehad en is nu braaf......KLAAR JA. ZO een paard word daar onzeker van..........Moet ik daar dan ook nog eens voor die paar weken dat het dier op stal staat een spoedcursus NH tussen zijn oren proppen......... ik ben al blij als ik het dier gewoon normaal kan krijgen. Gewoon lekker een zelfverzekerde 4 jarige merrie......

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:52

Promptertje, ik denk eerlijk dat wij niet zover uit elkaar liggen in de omgang. In principe gaat alles zonder geweld, maar feit is en blijft dfat ik de baas ben (en jij ook). Als ik in de buurt ben laat ik het (bijtijds) weten!

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:01

Kim, het is zeker een heel verschil of je met 'doorgangspaarden' te maken hebt, of dat het je eigen dieren zijn. Ik heb ze ook nog eens van veulen af aan, heb ze dus compleet naar mijn hand kunnen zetten. We hebben altijd dravers van andere eigenaren op stal gehad, daar zat ook altijd van alles tussen.

Alleen met deze zin van je ben ik het niet eens:

Citaat:
Moet ik daar dan ook nog eens voor die paar weken dat het dier op stal staat een spoedcursus NH tussen zijn oren proppen


Nee, dat hoeft niet, het paard is namelijk al NH - alleen de mens moet het nog "even" worden. Alle simpele PNH-dingetjes worden door de paarden direct begrepen, daar komt geen cursus aan te pas Lachen

PNH is heel simpel gebaseerd op hoe paarden elkaar iets duidelijk maken, bijv mijn merrie vindt een andere merrie hinderlijk in de weg staan en die wil ze weg hebben; eerst legt ze haar oren in haar nek, vervolgens knijpt ze haar neusgaten samen, dan opent ze haar mond, en gaat die ander dan nog niet weg - "tsjakka"!!!! Dat doe je bij PNH ook, je vraagt alles in 4 fasen, en fase 4 is ook Tsjakka - alleen hoef ik bij mijn eigen paarden nooit zo ver te gaan, die gaan bij fase 1 of 2 al uit de weg..... bij paarden van derden komt fase 4 af en toe wel om de hoek kijken Haha!

Het is dus niet allemaal lief en vriendelijk en aaien, het is vooral duidelijk -daar heeft een paard ook behoefte aan. Wij mensen beginnen echter vaak al met fase 3, ik begin met 1, omdat een paard je met kleinere "vragen" ook al prima begrijpt. Zo iets minder zweverig Haha!?

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:04

Lielle schreef:
Promptertje, ik denk eerlijk dat wij niet zover uit elkaar liggen in de omgang. In principe gaat alles zonder geweld, maar feit is en blijft dfat ik de baas ben (en jij ook). Als ik in de buurt ben laat ik het (bijtijds) weten!


Je komt maar Lielle, ik denk dat wij het IRL best met elkaar zullen kunnen vinden - we zijn allebei in ieder geval duidelijk in onze mening Haha! , dat mag ik wel *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:11

promptertje schreef:
PNH is heel simpel gebaseerd op hoe paarden elkaar iets duidelijk maken, bijv mijn merrie vindt een andere merrie hinderlijk in de weg staan en die wil ze weg hebben; eerst legt ze haar oren in haar nek, vervolgens knijpt ze haar neusgaten samen, dan opent ze haar mond, en gaat die ander dan nog niet weg - "tsjakka"!!!! Dat doe je bij PNH ook, je vraagt alles in 4 fasen, en fase 4 is ook Tsjakka - alleen hoef ik bij mijn eigen paarden nooit zo ver te gaan, die gaan bij fase 1 of 2 al uit de weg..... bij paarden van derden komt fase 4 af en toe wel om de hoek kijken Haha!

Het is dus niet allemaal lief en vriendelijk en aaien, het is vooral duidelijk -daar heeft een paard ook behoefte aan. Wij mensen beginnen echter vaak al met fase 3, ik begin met 1, omdat een paard je met kleinere "vragen" ook al prima begrijpt. Zo iets minder zweverig Haha!?


Jawel..........maar dan heb ik nog een vraagje aan jou........mag ik foto's zien van jouw gezicht in fase 1, 2 en 3 Haha! Haha! Haha!

Nee dat is een grapje natuurlijk Tong uitsteken maargoed dat is ook wel een beetje hoe ik werk. Ik vraag het eerst vriendelijk, dan dwingend en dan eisend.

Bijvoorbeeld aan de longeerlijn.........Ik vraag draven. (ik zeg dit in een normaal stemvolume op een normale toon voor mij, mijn lijf blijft vriendelijk, schouders naar beneden en ik blijf rustig ademen)....peerd denk doooeeeiii......ik zeg draven ( richt mijn schouders naar achteren, mijn stemvolume stijgt en mijn octaven dalen, ik zeg het trouwens hard uitademend) peerd denkt nog steeds doeeiii...... dan DRAVEN!! GVD met TIK van de longeerzweep.........geheid dat het paard de komende maand niet meer denkt DOEEEIII... is toch ook een soort van 3 stappen plan

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:26

gijsenkim schreef:
Jawel..........maar dan heb ik nog een vraagje aan jou........mag ik foto's zien van jouw gezicht in fase 1, 2 en 3 Haha! Haha! Haha!

Nee dat is een grapje natuurlijk Tong uitsteken


Is eigenlijk helemaal geen grapje - Pat Parelli adviseert je een "schwiegermutterlook" op te zetten, oftewel een "schoonmoederblik" Haha!

Citaat:
maargoed dat is ook wel een beetje hoe ik werk. Ik vraag het eerst vriendelijk, dan dwingend en dan eisend.


Yep, alleen doe je het bij PNH heel bewust en heeeeeeeel consequent, terwijl (bij mij tenminste) het meeste altijd onbewust en niet gepland gebeurde.

Voor de andere NH-methodes kan ik niet spreken (het meeste vind ik ook te zweverig of te vaag), maar bij PNH kom je al snel aan prestaties toe. Ik ben nog maar een simpel level 1 studentje, maar bij level 2 komen bijv. de vliegende galopwissels al aan de orde - dat heb ik nog bij geen enkel ander Nh-gebeuren gezien, dat blijft toch meestal beperkt tot wat leukig doen.

Om in 's hemelsnaam weer wat on-topic te komen: Monty Roberts maakt ook goed gebruik van het fasen gebeuren, alleen legt hij het niet uit maar gooit hij alles op de "magische" join-up, waarmee je alles in orde zou kunnen maken. Nou, ik niet dus Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:31

Nou dat Join Up heeft het bij mij al gelijk vanaf het begin afgedaan....... alleen de naam al......

Maar wat je zegt over de schoonmoederblik........ dat klopt wel ! Boos kijken, en dan bedoel ik echt boos kijken en ook boos zijn he, zonder iets te zeggen of iets te doen hebben ze dat feilloos door......

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:35

gijsenkim schreef:
Maar wat je zegt over de schoonmoederblik........ dat klopt wel ! Boos kijken, en dan bedoel ik echt boos kijken en ook boos zijn he, zonder iets te zeggen of iets te doen hebben ze dat feilloos door......


Kijk nou uit, dadelijk ga je het nog wat vinden Haha!

Maar inderdaad, wanneer ik mijn merrie achteruit laat lopen, ben ik de boze stiefmoeder - en wanneer ik glimlach, komt ze weer naar me toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:40

Welke methode je ook gebruikt, het maakt allemaal niet zoveel uit. Het allerbelangrijkste is volgens mij dat je meent wat je doet en zegt. Je ziet heel vaak dat men zelf nog wat onzeker is en dat men denkt iets te vragen van het paard, maar dat dat vaak te onduidelijk is voor het paard om te begrijpen. Stap 2 is dan vaak dezelfde vertwijfeling met geveinzde overtuigingskracht en dat werkt nog minder goed, vaak wordt erbij geschreeuwd. Stap 3 is dan klappen uitdelen en stap 4 een klap teveel (of iets anders, zie eigenaar Burggraaf van Kim).

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:47

Dat zijn weer eens hele andere fasen Lovely! Maar zo gaat het jammer genoeg vaak wel...