Kleding op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:31

Evelli schreef:

Ach ja, etiquette :x . Daar had ik ook al een onvoldoende voor op de secretaresseopleiding die ik een blauwe maandag gevolgd heb :+ :D .
Toch blijf ik erbij: je kleding moet bij je wagen passen en een blouse en colbert passen niet bij een moderne recreatiewagen. Maar dat is slechts mijn bescheiden :o , ietwat anarchistische mening hoor }:) .

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:36

ElsB schreef:
Evelli schreef:

Ach ja, etiquette :x . Daar had ik ook al een onvoldoende voor op de secretaresseopleiding die ik een blauwe maandag gevolgd heb :+ :D .
Toch blijf ik erbij: je kleding moet bij je wagen passen en een blouse en colbert passen niet bij een moderne recreatiewagen. Maar dat is slechts mijn bescheiden :o , ietwat anarchistische mening hoor }:) .



Kan prima, maar er is een etiquette en daar behoor je je aan te houden :)
Een blouse en colbert passen prima bij een moderne recreatiewagen hoor :) afgelopen zaterdag op de SGMW weer gezien :) je hoeft niet in middeleeuwse kledij ;) als het maar netjes en passend is. Blousje, jasje, hoed, nette schoenen, handschoenen en een schoot.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:38

Het is maar wat je een moderne recreatiewagen noemt, zelfs op een hypermoderne marathonwagen staat het netjes en wordt het zeker gewaardeerd

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:46

Echwel schreef:
Het is maar wat je een moderne recreatiewagen noemt, zelfs op een hypermoderne marathonwagen staat het netjes en wordt het zeker gewaardeerd



Wilde net zeggen, Shelley ziet er altijd tot in de puntjes verzorgd uit. Tijdens de D/V maar ook zeker tijdens de marathon :)
Jullie hebben dan wel een super gave presentatiewagen, maar wel hypermodern :)

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:05

Echwel schreef:
Hier in Nederland wordt gewaardeerd als je er netjes gekleed uitziet niemand zegt dat je een mantelpakje aan hoeft maar een nette broek colbert en blouse is wel zo netjes
Als je officiele wedstrijden start hoort dat er nou eenmaal bij en alle rijders accepteren dat het zijn altijd degene die wilde wedstrijden rijden die er moeite mee hebben..

Waarom trouwens die sterke nadruk op Nederland? :?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:06

Misschien zijn al die onzinnige regeltjes juist wel de oorzaak dat sommige geen normale wedstrijden starten maar grijze wedstrijden waar ze nu eenmaal wat soepeler zijn. Ik krijg mijn man (groom) echt niet in zijn pak meer op de wagen. Ik wil het nog wel doen als hij gewoon vanaf de zijkant mag voorlezen. Bij grijze wedstrijden start je vaak direkt de marathon na de dressuur of kort erna en dan hoef je je ook niet om te kleden.
Ik ben wel voor etiquette, je zal mij niet snel met blote benen, bloot hoofd en zonder handschoenen zien rijden maar ik wil wel wat comfort.

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:12

We zijn 't al weer eens Nanda! :D

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:55

Wat mooi is, is ook een kwestie van smaak.
Het belangrijkste is dat er wel aandacht aan besteed wordt. Natuurlijk wordt een aanspanning die in een prachtige stijl is hoger gewaardeerd.
Maar in praktijk blijkt gelukkig ook dat een dure outfit geen garantie is... :D

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:22

Daar ben ik het helemaal mee eens BD. Als mijn dressuurproef van een goede kwaliteit is, ik aandacht besteed aan nette en schone pony's, tuig en wagen met (voor wat ik vind) bijpassende kleding dan moet dat de doorslag geven in de uitslag, niet hoeveel geld ik er in heb gepompt.
Natuurlijk is een mooie prestatiewagen met bijpassende kleding ook voor mij een lust voor het oog en die mag ook zijn punten qua verzorging wel voor hebben maar als ik voor sportief kies wie kan daar nou wat van zeggen

kschulte

Berichten: 283
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:25

Ik zou zeggen:
een nette broek en een jasje
een menschort
handschoenen
hoed!
nette schoenen.

Als de groom op de kar zit (mag ook naast de bak staan) ook nette kleding (mag dressuur-wedstrijdtenue zijn) en ook een hoofddeksel. (evt cap)

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:11

BlackDevils schreef:
Wat mooi is, is ook een kwestie van smaak.
Het belangrijkste is dat er wel aandacht aan besteed wordt. Natuurlijk wordt een aanspanning die in een prachtige stijl is hoger gewaardeerd.
Maar in praktijk blijkt gelukkig ook dat een dure outfit geen garantie is... :D

Wie heeft het over duur, maar wel gewoon netjes en dat betekend gewoon een blouse en colbertje..

Helaas nog veel te vaak wilde wedstrijden zonder duidelijkheid en of regels in het belang van het paard..
Ook wordt daar nl niet gekeken hoe oud de paarden zijn enz,, niet voor niets zijn er regels

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:18

Of ik met een blouse en zwarte broek rij is toch niet in het belang van het paard. Mijn ervaring is dat de meeste grijze wedstrijden wel het KNHS reglement handhaafd

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:02

Napie schreef:
Misschien zijn al die onzinnige regeltjes juist wel de oorzaak dat sommige geen normale wedstrijden starten maar grijze wedstrijden waar ze nu eenmaal wat soepeler zijn. Ik krijg mijn man (groom) echt niet in zijn pak meer op de wagen. Ik wil het nog wel doen als hij gewoon vanaf de zijkant mag voorlezen. Bij grijze wedstrijden start je vaak direkt de marathon na de dressuur of kort erna en dan hoef je je ook niet om te kleden.
Ik ben wel voor etiquette, je zal mij niet snel met blote benen, bloot hoofd en zonder handschoenen zien rijden maar ik wil wel wat comfort.



Je krijgt ook minpunten als je groom langs de kant niet in tenue is ;)
Op 1daagse SGMW behoor je de dressuur en vaardigheid in tenue te rijden (hobbyklasse zijn ze minder streng op) daarna kan je je omkleden voor de marathon :)

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:54

Napie, als je dan ook nog even aan de juiste zijde gaat zitten . . . . . . . :D

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:57

patrick76 schreef:
Napie, als je dan ook nog even aan de juiste zijde gaat zitten . . . . . . . :D

Ringstekerij, dus dan zit je aan de andere kant

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:00

Mijn dressuur/vaardigheidskleding: Witte blouse met daarover een net, bruin vestje, (Kraagje witte blouse netjes er over heen gevouwen) evt. nog een bruin sjaaltje, bruine dameshoed, spijkerbroek met daarover heen een bruin wollen schootskleed en lichtbruine hertenleren menhandschoenen; omdat ik nu bruin tuig heb en ook bruin in mijn wagen had zitten.
Heb nu een splinternieuwe marathonwagen; bordeauxrood met donkerbruine bekleding, dus dat past heel goed bij elkaar.
Hier een foto van mijn vorige recreatiewagen tijdens dressuur/vaardigheid:
(ja, ik weet dat hier een stukje spijkerbroek zichtbaar is, oeps :o dat moet dus nog even voorkomen worden want dit kan écht niet natuurlijk)
http://lh4.ggpht.com/_ycsz1jG3sjw/S0SXk ... G_0577.JPG

En voorheen reed ik nog wel eens met een zwarte marathon/recreatiewagen van iemand anders, dan had ik zwarte rok en/of schootskleed, witte blouse en zwart jasje met zwarte hoed, of wel nog een bruine hoed en bruine handschoenen.

Edit: Vind het trouwens ook belangrijk dat het er van achter ook netjes uitziet, dus ook haar in staart en liefst in knotje. Meestal draag ik zelf onder m'n hoed een haarnetje, haar in staart en dan staartje in haarnetje met strik. Heb nu zo'n wit haarnetje met witte pareldonut gekocht, staat denk ik beter dan zo'n grote zwarte strik ;)

@ TS: als je een mooi passend schootskleed wil hebben zou je ook bijv. bokker ifever kunnen vragen; zij maakt tuigonderleggers en menschorten geheel naar wens; zwart met een mooie blauwe bies, of donkerblauw schootskleed oid zou in jou geval misschien wel mooi staan?

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:11

Echwel schreef:
Hier in Nederland wordt gewaardeerd als je er netjes gekleed uitziet niemand zegt dat je een mantelpakje aan hoeft maar een nette broek colbert en blouse is wel zo netjes
Als je officiele wedstrijden start hoort dat er nou eenmaal bij en alle rijders accepteren dat het zijn altijd degene die wilde wedstrijden rijden die er moeite mee hebben..


Zal best zo zijn hoor, maar denk dat er net zo goed ook veel menners zonder startkaart zijn (oftewel 'wilde-wedstrijd-rijders') die er geen moeite mee hebben.
Heb zelf ook geen startkaart maar vind het heel belangrijk dat men bij de dressuur en bij de vaardigheid van de SGMW netjes voor de dag komt; dat een net pak/kostuum/schootskleed niet bij een moderne marathonwagen zou passen vind ik onzin; ook dát kan er zeker wel netjes uitzien.
Tijdens de Shetlandmendag Voorst was vorig jaar en het jaar daarvoor de voorgeschreven kleding voor dressuur en vaardigheid niet verplicht wegens het grote aantal deelnemers en de tijd die je hebt om om te kleden tussen dressuur/vaardigheid en de marathon. Als je eind v/d dag nog NK rinksteken ging starten, moest je nog wél in nette kleding.
Alhoewel het niet verplicht was en ik veel mensen in marathonkleding zag starten in dressuur en vaardigheid, heb ik er zelf heel stellig voor gekozen om me toch constant om te kleden; bij een dressuur/vaardigheidsproef hoort gewoon nette kleding; ik weiger om met marathonkleding een dressuurproef te rijden, daar voel ik me zelf niet lekker bij en dat vind ik pas geen porum.

Zo heb ik er trouwens wel meer gezien; je kreeg er misschien op die dag geen extra punten voor en het was dus op dat moment niet verplicht, maar toch 'hoort het er gewoon bij'. Ondanks dat er wel mensen gebruik maakten van deze uitzonderingsregel, waren er gelukkig ook veel die hetzelfde principe als mij hadden en gewoon in dressuurkleding startten in de dressuur en vaardigheid.