Kleding op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 10:31

Hallo,

Omdat ik in de toekomst toch een startkaart aan wil vragen met mijn monster vraag ik het maar alvast. Misschien een dommem vraag maar ik ben nog niet zo thuis in de menwereld, heb altijd alleen gewoon lekker recreatief gereden en af en toe een dressuurwedstrijdje gereden....

Heb wel het wedstrijdregelement doorgelezen maar werd niet heel veel wijzer als: kleding die bij de aanspanning past....

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Wel of geen handschoenen, wel of geen menschoort, laarzen of rijschoenen?

Kan iemand mij overzichtelijk uitleggen welke kleding verplicht is is welke klassen en welke disipline? En hoe zit het met bescherming van het paard/pony? Mag dit nou wel of niet in de dressuur? en in de vaardigheid en mendurance enzo?

gr. Crista

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:15

De mendurance is qua aankleding wel het meest vrij met weinig regeltjes wat betreft kar,tuig, beschermers en kleding. Bij alles geld: als het maar veilig is. Geen korte broek op de kar en een t-shirt met minimaal een klein mouwtje wordt gewaardeerd. Cap is verplicht voor menner en groom.

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:27

Het klinkt wat vaag, "kleding die bij de aanspanning past", maar als je erover nadenkt kom je er wel uit. Je gaat niet in een keurig net pak met een hoed op op je een gewone recreatiewagen zitten, maar wel op een presentatiekoets... Heb je een historische koets, dan zorg je dat je kleding daar bij past. De kleding is dus heel erg afhankelijk van het soort aanspanning en het soort wedstrijd.
Verder wordt een cap voor menner en groom bij steeds meer wedstrijden verplicht; ik weet uit ervaring dat dit in ieder geval geldt voor de mendurance en maratons. Ik weet niet of een menschoot in de aangespannen dressuur altijd verpicht is (in de mendurance of marathon in ieder geval niet); maar zo niet dat zul je er al snel een extra puntje bij verzorging voor krijgen omdat men het waardeert dat je 'm draagt. Handschoenen zou ik zelf altijd dragen.
Speciale regels voor schoeisel zijn er voor zo ver ik weet nergens in de aangespannen sport, behalve dat het passend moet zijn. Daarmee bedoel ik dus passend bij je aanspanning én bij het feit dat je met paarden bezig bent, d.w.z. veilg. Geen slippertjes, sandalen of zo dus. Dat klinkt misschien als een open deur, maar ik zie bij ons op de manege nog steeds sukkels die op zonnige dagen als deze met teenslippertjes aan hun paard gaan poetsen... :+

janouk
Blogger

Berichten: 17887
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:36

Wij rijden Dressuur/Vaardigheid

- schort is verplicht
- handschoenen is verplicht
- zweep in de hand voeren is verplicht

Je kan in ruitertenue starten: gewoon witte rijbroek, donker jasje, plastron.
Maar je kan ook in een net pak starten of rok met net jasje: kleuren staat vrij bij het mennen.
In de dressuur mag het paard geen beenbescherming om, bij de vaardigheid wel.
Cap is niet verplicht in de dressuur, maar kan op sommige clubs wel voorgeschreven worden.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:56

Ruitertenue mag alleen bij klasse 1 en de B-dressuur
Net pakje met hoed hoort ook op marathon/recreatiewagen met dressuur..
Het staat toch echt allemaal beschreven in het nieuwe reglement zeker bij dressuur b/tm/zz

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:56

En toch vind ik het geen porem met je nette pak op een marathonwagen. Ik zie totaal het nut er niet van in. Ik zie liever dat de kleding is aangepast aan het rijtuig. Weerhoud mij ervan om dressuur te rijden.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:46

Dat jij het geen porum vindt wil nog niet zeggen dat het niet netjes staat...
Daarom is het miss idd beter dat je geen dressuur rijdt want het staat wel zo netjes iedereen in zijn nette kleding, wagens mooi gepoetst, paarden ingevlochten

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:03

Dressuur/Vaardigheid:
Citaat:
Artikel 407 - Kleding
KLEDING
Voor deelnemers en grooms is correcte kleding is verplicht zowel tijdens het losrijden als tijdens de wedstrijd. Deze regel is ook van toepassing op de voorlezer van de deelnemer.
Een deelnemers en grooms dienen als volgt gekleed te zijn:
– Heren: kostuum of combinatie - bijpassende (bol)hoed of veiligheidshelm, schootskleed
en handschoenen.
– Dames: kostuum, combinatie of rok - hoed of veiligheidshelm, schootskleed en handschoenen.
Voor zowel deelnemers als grooms is eveneens het verenigingstenue toegestaan.
Bij vaardigheidswedstrijden is voor zowel de deelnemer als de groom een veiligheidshelm
(EN 1384) tijdens de proef verplicht.

http://www.knhs.nl/objects/00017471.pdf

SGMW:
Citaat:
Artikel 518 - Kleding en uitrusting
1. KLEDING EN UITRUSTING TIJDENS PROEF A EN C (dressuur en vaardigheid)
a. De kleding van de deelnemers en de grooms moet met de stijl van het rijtuig en het tuig overeenkomen.
b. Jas of nationaal tenue, schootkleed, hoofddeksel en handschoenen zijn voor de deelnemers verplicht.
c. Grooms moeten een jas of nationaal tenue, hoofddeksel en handschoenen dragen.
d. In de klasse 1 mag de deelnemer in ruitertenue rijden zonder schootkleed, maar met hoofddeksel en handschoenen.
e. In de klassen 1, 2 en 3 wordt het dragen van een veiligheidshelm (EN 1384) geadviseerd
tijdens proef A en verplicht tijdens de proef C.
f. De deelnemer is verplicht tijdens proef A en C een zweep in de hand te houden. De zweep moet van dusdanige lengte zijn dat met de slag het (voorste paard) bij de schouder aangeraakt kan worden.
2. KLEDING EN UITRUSTING TIJDENS PROEF B (marathon)
a. Minder formele kleding voor deelnemers en grooms dan in de proeven A en C is tijdens proef B toegestaan.
b. Handschoenen en schootkleed zijn naar keuze.
c. Een korte broek is niet toegestaan.
d. Deelnemers en grooms moeten een veiligheidshelm (EN 1384) met deugdelijke bevestiging dragen tijdens alle trajecten van proef B, op straffe van uitsluiting.
e. De deelnemers moeten tijdens de A en D trajecten van de B proef een zweep op het rijtuig voeren, op straffe van 10 strafpunten per keer.
f. De deelnemers moeten tijdens het rijden van de hindernissen de zweep in de hand houden, op straffe van 10 strafpunten per keer.

Zelfde links als hierboven :)

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 15:13

nou ben ik ook wel beneiwd naar wat foto's van mensen op wedstrijd en dan liefst bij dressuur.
Heb al wel op ITP gekeken maar daar zijn maar weinig foto;s van aangespannen dressuur proeven, en als ze er al zijn vaak van zo ver weg dat je het tenu niet kan zien....

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:14

Echwel schreef:
Dat jij het geen porum vindt wil nog niet zeggen dat het niet netjes staat...
Daarom is het miss idd beter dat je geen dressuur rijdt want het staat wel zo netjes iedereen in zijn nette kleding, wagens mooi gepoetst, paarden ingevlochten


Maar dat wil niet zeggen dat ik geen aandacht aan mijn aanspanning besteed! Mijn tuig en wagen zijn altijd blinkend schoon, net als de pony's. Ik zit er zelf ook netjes bij maar liever wel sportief. Waarom niet in een mooie blouse in de kleur van je wagen met een enigszins nette broek eronder? Past beter bij de wagen als ik in een rok (en dan proberen er charmant op te komen)
Dit is trouwens ook mijn mening voor bij de dressuur onder het zadel. Hoe kan dit een sportieve uitstraling hebben als iedereen in 'pak' rond rijd ook in temperaturen die niet te harden zijn.

Ik heb zondag weer een dressuurproef. Ik ga dus gewoon in blouse en cap. Even het schootskleed voor omdat het reglement is maar ondertussen zit je half te sterven van de hitte op die kar.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:15

Afbeelding
Ik kan wel netjes....... :D

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:17

Ik heb een witte broek, witte (wedstrijd) blouse, zwart jasje, zwart voorschort en een dressuur hoedje met wit lint of zwarte cap met grijze streep. Daarbij normaal nette zwarte jodhpurs (behalve laatste 2 wedstrijden ivm een gebroken teen waardoor ik er niet in paste, toen reed ik met nieuwe zwarte klompen waar uiteraard wel een opmerking op gekomen is dat het niet helemaal conform regels was :+ ).

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:19


Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 15:39

hmmmm dan moet ik nog maar eens goed na gaan denken over hoe ik wil enzo....

Heb een gewone simpele recreatiewagen met wit en blauw. Ben bezig met het zoeken naar een menschoort wat volledig aan mijn eisen voldoet en er ook nog een beetje leuk uit ziet....en dan evt. ook voor wedstrijden kan....

Ach, mischien ga ik wel gewoon lekker mendurance rijden :P

Ben wel blij dat je dus niet persee strak in pak hoeft zoals in de dressuur....

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:59

Ik heb een bruin/beige geruit rijasje, daaronder een dressuurblouse.
Verder een nette bruine broek, nette bruine schoenen en een donkerbruin schootskleed.
Een een bruin hoedje...

Ik had eerst een blauw/groen geruit rijasje met een dressuurblouse eronder, zwarte broek en zwarte schoenen en donkergroen schootskleed, en blauw hoedje...

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 07:16

Ik heb een donkerbruine broek, een beige gestreept jasje, en bij mn eigen wagen een wit-met-lichtblauw gestreepte blouse, nu nog een zwart schootskleed, maar dat moet een donkerbruine-met-lichtblauw worden, en een bruin hoedje met een beige lint. Verder heb ik er bruine handschoenen bij. Sun draagt daarnaast lichtblauwe schoft- en borstonderleggers.
Met de laatste wedstrijd reed ik op een groen-met-gele wagen, toen had ik een groene blouse aan, en had Sunny een zwarte schoftonderlegger en geen borstonderlegger.

Mijn groom is in het zwart, met bij mijn eigen aanspanning een blauwe bloes en een zwart hoedje met een wit lint. Op de andere wagen droeg ze een witte blouse eronder.

Foto's van mn eigen aanspanning:
[AR-ITP] Sunny @ onderlinge menwedstrijd in het zonnetje!

foto's van de laatste wedstrijd, in groen:
[AR-ITP] Knappe Sunny weer op wedstrijd in actie!

Groetjes, Lacuna

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 11:56

mag je als hoofddeksel in elke dicipline en in elke klasse gewoon een cap dragen?

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:57

Dressuur en vaardigheid mag het zowiezo.
Samengesteld weet ik zo niet (rij ik zelf niet en heb het regelement niet bij me).

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:58

Crista schreef:
mag je als hoofddeksel in elke dicipline en in elke klasse gewoon een cap dragen?



Het mág wel :) (vaardigheid en marathon verplicht voor rijders en groom(s)) Of de jury het ook passend vind is een tweede :) dit kan hij/zij laten zien met de cijfers voor 'verzorging van het geheel' enzo

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kleding op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:48

Cap mag altijd. De jury zou je daar geen punt minder voor mogen geven. Als je trouwens op 1 of 2 punten meer op je kleding een proef moet winnen dan moet je je afvragen hoe de rest van je proef is.
Gisteren had ik wel dressuurkleding mee maar uiteindelijk met dressuur niet aangetrokken vanwege de hitte. Ik reed dus met cap, handschoenen, lange broek, t-shirt en wolle (!) schootskleed.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:50

Napie schreef:
Cap mag altijd. De jury zou je daar geen punt minder voor mogen geven. Als je trouwens op 1 of 2 punten meer op je kleding een proef moet winnen dan moet je je afvragen hoe de rest van je proef is.
Gisteren had ik wel dressuurkleding mee maar uiteindelijk met dressuur niet aangetrokken vanwege de hitte. Ik reed dus met cap, handschoenen, lange broek, t-shirt en wolle (!) schootskleed.



Jawel :) als je op een antieke wagen rijdt bijv past je cap niet bij het geheel en zal hij je een lager cijfer mogen geven voor de verzorging van het geheel :)

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:19

Napie schreef:
En toch vind ik het geen porem met je nette pak op een marathonwagen. Ik zie totaal het nut er niet van in. Ik zie liever dat de kleding is aangepast aan het rijtuig. Weerhoud mij ervan om dressuur te rijden.

Helemaal mee eens! :j

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:22

Echwel schreef:
Dat jij het geen porum vindt wil nog niet zeggen dat het niet netjes staat...
Daarom is het miss idd beter dat je geen dressuur rijdt want het staat wel zo netjes iedereen in zijn nette kleding, wagens mooi gepoetst, paarden ingevlochten

En waarom zou 't niet netjes zijn als ik mijn chique Burberry-laarzen en -bodywamer draag, met daaronder een stoere broek en een net shirt? Ik vind dat veel beter passen bij onze moderne recreatiewagen dan een rokje, blouse en jasje.
Edit: en natuurlijk zijn wagen en paard gepoetst en gevlochten ('t paard niet de wagen :+ :D )
Laatst bijgewerkt door ElsB op 28-06-10 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:24

ElsB schreef:
Echwel schreef:
Dat jij het geen porum vindt wil nog niet zeggen dat het niet netjes staat...
Daarom is het miss idd beter dat je geen dressuur rijdt want het staat wel zo netjes iedereen in zijn nette kleding, wagens mooi gepoetst, paarden ingevlochten

En waarom zou 't niet netjes zijn als ik mijn chique Burberry-laarzen en -bodywamer draag, met daaronder een stoere broek en een net shirt? Ik vind dat veel beter passen bij onze moderne recreatiewagen dan een rokje, blouse en jasje.



Dat noemen ze etiquette: http://nl.wikipedia.org/wiki/Etiquette

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:24

Hier in Nederland wordt gewaardeerd als je er netjes gekleed uitziet niemand zegt dat je een mantelpakje aan hoeft maar een nette broek colbert en blouse is wel zo netjes
Als je officiele wedstrijden start hoort dat er nou eenmaal bij en alle rijders accepteren dat het zijn altijd degene die wilde wedstrijden rijden die er moeite mee hebben..