[AR] Juiste armhouding op de bok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

[AR] Juiste armhouding op de bok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:19

Wat is nou de juiste armhouding als je op de bok zit?
Afgelopen zondag heb ik en Leon/Snowdon gemend, foto's gemaakt en het blijkt dat onze houding precies tegenovergesteld is. En ik kan eigenlijk ook niet goed vinden wat de correcte houding is.

Daarom jullie mening, moet het zo: Dus met armen langs lichaam en handen op schoot. Het lijkt me dat je dan misschien niet zo goed lichte aanwijzingen kan geven omdat de armen dan op de schoot rusten.

Afbeelding

Of met de armen meer gestrekt? Maar dat is weer t tegenovergestelde, armen zijn dan meer gespannen.

Afbeelding

Wie kan duidelijkheid geven? Of moet het gewoon heel anders?


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:01

je zit rechtop,rug recht en je armen zijn in 90 graden gebogen bij de elleboog,en je handen zijn netjes naast elkaar op gelijke hoogte van de leidselgaten op het schoftje,je armen horen zo'n 30 cm boven je benen te hangen,dus niet laten rusten op je benen!
verder zie ik op de eerste foto je leidsels slap hangen,dit hoort niet,ze moeten netjes aangespannen zijn,want als je paard nu schrikt heb jij er niks over te zeggen als ie met waslijntjes loopt,dan kan hij alle kanten op die hij zelf wil....

tipje,als je bok niet erg hoog is(zoals op tweede foto te zien)dan kan je je voeten op het schuine wandje voor je zetten,zodat je met je armen vrij bent van je benen.
succes!

juval

Berichten: 13089
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:04

ik heb ook geleerd dat je ten allen tijde de zweep in de hand moet houden. Verder ben ik het helemaal met Sanderijn eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:11

Klopt, dat van die zweep weet ik, maar is meer gemakzucht omdat ze op stem goed reageert.
Leidsels slap, tja als ik ze strak houd gaat ze flink protesteren, ik heb de juiste balans nog niet gevonden. En ik heb nog geen problemen gehad dat ik haar niet kon terugnemen als ze schrok. Tweede foto is Leon die een stukkie langer is als mij, bok zou idd iets hoger kunnen, maar dan neem ik een meer houding voor snel en pittig rijden aan, ietwat voorover gebogen, en in t midden gaan zitten. Als ik mijn benen hoeks zet, zit ik zelf ook rechter.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:15

Maya schreef:
Klopt, dat van die zweep weet ik, maar is meer gemakzucht omdat ze op stem goed reageert.


Dan begrijp je het nut van de zweep niet, denk ik.

Verder ben ik het met Sanderijn eens, niets aan toe te voegen.

juval

Berichten: 13089
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:18

je kan ook een wat schuin bokkussen nemen, dan zit je automatisch rechter op. Ik had er ook altijd last van dat ik 'krom' zat.

Ik ben meer dit type menner geweest:

Afbeelding

Dit ben ik (15 jaar geleden) met onze oude pony Sprinter (zusje sprintje staat achterop te groomen) tijdens een samengestelde menwedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:42

Juist, dan ga ik zo zitten, enne een schuin bokkussen "nemen" ik droom al jaren van een nieuwe kar... Maar heb jij met een concourswagentje een samengestelde menwedstrijd gereden? En overleefde hij dat? Anyway ik ga off-topic.
Tessebes zoals gezegd t is meer gemakzucht, ik weet wel waar je de zweep zoal voor kunt gebruiken. Maar 99 % van de tijd heb ik dat ding alleen maar in mijn handen en doe ik er niets mee.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:45

Tessebes"]
[quote="Maya schreef:
Klopt, dat van die zweep weet ik, maar is meer gemakzucht omdat ze op stem goed reageert.


Dan begrijp je het nut van de zweep niet, denk ik.

[/quote]

en het nut daarvan is:
de zweep is er ter ondersteuning van de stemhulp,ter begrenzing(als je normaal je paard begrensd met je been als je erop zit,doe je dat met mennen met de zweep)en als belonende hulp(klopje op de hals=aaien met zweep langs de buik)
3 belangrijke faktoren dus
ik gebruik mijn zweep zelden als voorwaartse hulp,maar heb hem wel altijd vast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:52

He? waar is mijn tekst in vorige antwoord? Ik schreef daar dus, dat ik de volgende hulpen ken: Drijvende hulp, Verzamelende hulp, Bestraffende hulp en Belonende hulp. Drijvende hulp, ze reageert goed op stem, zweep komt pas heel laat erbij kijken, mocht ze toch het nodig hebben dan blijft de zweep in m'n handen. Verzamelende hulp, ik hoef geen ophoudingen te maken. Bestraffende hulp doe ik met stem, als ik met dat met zweep doet schiet ze daar te ver in door. Belonende hulp snapt ze nog niet goed, ziet ze als een straf, dus gebruik ik ook niet.
Sanderijn als ik ontspannen aan het rijden ben, doe ik meestal na een half uur de zweep weer in de koker, is er ingesleten bij mij, ik vind het niet zo fijn mennen met zweep in handen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:00

Afbeelding

hoe heb jij hier de leidsels dan?ik kan het niet zo goed zien

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:04

Eerlijk gezegd vind ik de bovenste "menhouding" geen houding gelijk. Mocht je paard aan de kletter gaan, heb je niks te vertellen. Het duurt dan erg lang voor je contact met de mond hebt. Ik men meer in de 2e houding, waarbij ik een licht contact met de mond van mijn paard houd. Van trekken en verzet is geen sprake, maar als er wat gebeurt ben ik er wel gelijk bij.
Voorover buigen tijdens het mennen zou ik niet doen. je zou niet de eerste menner zijn die van de bok getrokken wordt omdat een paard struikelt of onderweg is naar een lekker plukje gras.

Goedgekeurd onderschrift :)

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:44

Volgens mij moet de onderarm in een lijn met de leidsels lopen, al houd ik mij daar ook niet altijd aan hoor, al moet je die grote waslijnen zien te voorkomen, je bent dan vaak te laat met ingrijpen en je actie komt veel te zwaar door.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:07

Albert, grote waslijnen is bijna geen sprake van, dan gaat ze vreten Haha! Maar ik heb wel meestal kleine waslijntjes, dan loopt ze gewoon meer ontspannen, ik heb mijn koetsiersbewijs gehaald met Friezen die je ongeveer op schoot moest trekken, als ik dat bij mijn haflinger doe en de andere paarden waar ik mee men doe dan gaan ze ervandoor omdat ze dat absoluut niets vinden. Ik men nog maar erg kort, en ook nog maar een jaar volgens de "officiële" Achenbachhouding.
Billy wat bedoel je met je eerste zin? Ik snap het niet. Billy, als ze aan de kletter zou gaan heb ik redelijk vlot de leidsels weer terug, ook als je meer contact met de mond zou houden heb je even reageertijd nodig. Bovendien, met een paard wat echt aan de kletter gaat kan je echt niet zoveel met de leidsels, wel wat en hopen dat ze weer kalmeert.
Sanderijn, die foto die jij plaatst, ik meen dat ik daar mijn armen net niet haaks houd, maar in een iets stompere hoek, ik heb ze echter nog niet op schoot rusten. Daar heb ik wel iets meer contact met de leidsels omdat ze wat harder wilde lopen, en ik wilde dat ze in stap bleef.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:29

tja ik heb een beetje kriebels want ik zou weleens willen voelen wat jouw paardje dan doet als je de leidsels aanneemt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:32

Kom eens langs?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:34

langskomen is niet het juiste woord als ik helemaal naar dronten moet gaan rijden......
dan kom ik aan Haha!
maar ff checken met mijn bezine geld en tijd en ik laat het je wel weten

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:50

Maya schreef:
He? waar is mijn tekst in vorige antwoord? Ik schreef daar dus, dat ik de volgende hulpen ken: Drijvende hulp, Verzamelende hulp, Bestraffende hulp en Belonende hulp. Drijvende hulp, ze reageert goed op stem, zweep komt pas heel laat erbij kijken, mocht ze toch het nodig hebben dan blijft de zweep in m'n handen. Verzamelende hulp, ik hoef geen ophoudingen te maken. Bestraffende hulp doe ik met stem, als ik met dat met zweep doet schiet ze daar te ver in door. Belonende hulp snapt ze nog niet goed, ziet ze als een straf, dus gebruik ik ook niet.
Sanderijn als ik ontspannen aan het rijden ben, doe ik meestal na een half uur de zweep weer in de koker, is er ingesleten bij mij, ik vind het niet zo fijn mennen met zweep in handen.


Maar begrenzen kun je niet met je stem toch?!
Ik heb iig altijd mijn zweep in de hand, dat is er ingesleten bij mij.
Als ik naar jou eerste foto kijk, dan kan het goed fout gaan als je pony opeens een sprong zijwaarts doet (bijvoorbeeld richting de sloot). Ten eerste heb je geen aanleuning, dus eer je weer contact hebt, ben je waarschijnlijk te laat. Ten tweede heb je geen zweep om haar te begrenzen.

Maar goed, voor dit soort dingen geldt helaas altijd; als het kalf verdronken is dempt men de put.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:13

Ik bedoel ermee dat je erg ongeinteresseerd op de bok zit, veel te nonchalant.
Natuurlijk heb je een reactietijd als je paard schrikt, maar bij jou zal dat veel langer zijn omdat je eerst de leidsels op maat moet zien te krijgen. Als ik zo gemend had bij een van mijn instructeurs had ik onherroepelijk op mijn kop gekregen.
Mennen is een actieve sport, geen passieve waarbij je op de bok kunt zitten en de leidsels zo'n beetje vast kunt houden.

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:01

Tessebes, als mijn pony opzij zou springen, wat moet ik dan met die zweep doen? Leg me dat eens uit. Ik moet dan zeker niet met die zweep aan de gang gaan maar met mijn stem, door haar te kalmeren met die stem, of een aanwijzing te geven wat ze moet doen, dan heb ík niets aan die zweep, en zit hij alleen maar in de weg bij mij.
Billy, heb je wel eens gezien hoe snel je een noodstop kan maken? Zo snel kan ik mijn leidsels terugnemen, is voor mij snel genoeg. Ik heb een rustig paard, dat áls het schrikt snel kalmeert en gaat kijken wat er nou zo eng was.
Ik vind alleen wel dat er enorm gehamerd wordt op het rijden volgens het boekje. (En dan kan je nog stellen, welke manier is juist?) Daar vroeg ik niet om, ik vroeg wat de correcte houding was omdat ik daar nieuwsgierig naar was, het is ook mijn zaak wat ik ermee doe. Ik kan me niet voorstellen dat jullie allemaal altijd, werkelijk áltijd in correcte houding, qua handen en zweepgedrag met schootkleed en hoedje rijden. Bokt is een goed medium om vragen te stellen en verschillende meningen te lezen, maar soms gaat het wel wat ver, en betweterig. Ik vind niet dat ik fout zit, ik doe het ánders...

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:09

Ik rij altijd in een correcte, alerte houding, met pet en zweep. dat is naar mijn mening het belangrijkst.
Je vroeg om meningen, die van mij heb je gekregen. Als je het daarmee niet eens bent, jouw feestje, maar zo denk ik erover.

Goedgekeurd onderschrift :)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:18

Het verschil tussen Maya en bijvoorbeeld Billy is heel eenvoudig: sport en hobby...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:31

Maya dus de hobby en Billy de sport Lachen

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:35

Billy is ook maar een goed bedoelend amateurtje hoor, en rijdt geen wedstrijden. Maar ik heb wel de bedoeling om netjes te rijden en toch de klasse van het aangespannen rijden min of meer te laten zien. Voor mij betekent dat een schoon paard, kar en tuig, en redelijk nette kleding en een goede menhouding op de bok en in het verkeer.
Verder heb ik geleerd dat je een hoofddeksel op moet bij het mennen, dus vandaar het petje oid. (heb laatst een leren hoed gekocht, die ga ik uitproberen Cool )

Goedgekeurd onderschrift :)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:42

Maya schreef:
Bokt is een goed medium om vragen te stellen en verschillende meningen te lezen, maar soms gaat het wel wat ver, en betweterig. Ik vind niet dat ik fout zit, ik doe het ánders...


maar als jij dit zo denkt,waarom plaats je dan zo'n vraagstelling op bokt met deze foto's?dan wil je toch advies?dát hebben we je gegeven
je wil er toch beter op worden?anders stel je zulke vragen toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:44

Billy schreef:
(...) Maar ik heb wel de bedoeling om netjes te rijden en toch de klasse van het aangespannen rijden min of meer te laten zien. Voor mij betekent dat een schoon paard, kar en tuig, en redelijk nette kleding en een goede menhouding op de bok en in het verkeer.
Verder heb ik geleerd dat je een hoofddeksel op moet bij het mennen, dus vandaar het petje oid.(..)


Wil je hiermee zeggen dat wij dat niet zijn en doen? Je hebt gelijk, de houding is niet altijd volgens het boekje, meestal hangt het ertussenin. Als ik in het verkeer rijd, heb ik wel de correcte houding, maar in t bos rijd ik iets meer ontspannen, vandaar die wat nonchalante houding zoals jij het benoemt. Maar we zijn wel altijd galant en nemen zelfs mensjes mee om ook te laten genieten van een rondje met de kar op een open plek. Paard is altijd schoon, kar en tuig is ook goed verzorgd, kar kan soms wat modderig zijn maar dat krijg je als je het water in gaat. Redelijk nette kleding is idd niet op ons van toepassing, wij gaan namelijk in oude kleren naar stal, wel met pet Haha! omdat we zuinig zijn op ons goeie goed. We rijden dus meer voor de lol en afwisseling dan om bewust de mensport te promoten, we zorgen wel dat we geen negatieve ervaringen achterlaten, dat is gewoon fatsoen meen ik. Anyway dit is mijn mening.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers