[AR] Mini opleren voor de kar , graag tips !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neffesh

Mini opleren voor de kar , graag tips !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:26

Hallo

Cartouche wordt binnen 1 weekje 2jaar oud. Heb gisteren voor de eerste maal een bitje ingestoken en dat ging prima. Eindelijk gedaan met al dat sleuren aan het halster, wat is dat beestje sterk..

Graag zou ik hem binnen een jaar of 2 voor de sulky willen mennen.

Hij is hengst en 78cm groot.

Hoe begin ik nu best met dit allemaal te leren en met welk materiaal ? Ik had in gedachte om gewoon een longeersingel te kopen om zo er achter te stappen met de longe.

Op wat moet ik allemaal letten ?
Hoeveel x per week dit oefenen en hoelang ?

Heb nog geen enkele ervaring met mennen , dus tips zijn altijd welkom !

Groetjes

FriesWytske

Re: Mini opleren voor de kar , graag tips !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:31

Als je geen ervaring hebt met beleren. Weg brengen naar iemand die dat wel heeft.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:32

en beginnen met hem wat halstermanieren bij te brengen. ook een hengst kan normaal aan een halster lopen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:37

En sowieso nog een jaartje wachten met bitten, longeeersingels en ander werk.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:38

inderdaad. 3 jaar is vroeg genoeg, hij is nu nog aan het wisselen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:01

Citaat:
Eindelijk gedaan met al dat sleuren aan het halster, wat is dat beestje sterk..Graag zou ik hem binnen een jaar of 2 voor de sulky willen mennen.

Dat maakt een jaar voor opvoeden en dan een jaar (als hij drie is) voor betuigen ;)
Serieus: ook al is hij hengst (wij hebben ook een hengstje, van 86 cm :+ ) hij heeft zich te gedragen en eigenlijk moet je denken: zeker als hengst heeft hij zich te gedragen. Mennen is voor een heel groot deel net als onder de man pure opvoeding dus ik zou zeggen, begin daarmee. Netjes met je meelopen aan los touwtje. Leren luisteren naar stemcommando's voorwaarts, draf, halt, blijf, easy enz. Kun je hem allemaal leren door 2x per week een half uurtje serieus met hem te gaan wandelen. Verkeersmak maken enz. Hoef je geen bit voor in te doen, niet te longeren of te slepen. Laat hem ook zo los naast je lopen, dat hij voorop loopt en jij er dus half naast. Zo kun je je oefeningetjes steeds meer uitbreiden. Maar vooral , ook al is hij zo klein, hij is wel een paard en moet luisteren. Het is anders straks geen leuk pony'tje meer maar een monster }>
Als je dat nu gaat doen heb je straks een goed opgevoede pony en kun je samen met iemand die er verstand van heeft er een leuke menpony van maken.
Veel succes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:08

Ik ga met de rest mee. Als hij 3 is dan ben je er nog vroeg genoeg bij. Hang het bit maar weer in de kast en zorg dat hij ook aan een halstertje mee kan. Niet teveel frutten met het dier, al kan zo nu en dan een flinke wandeling geen kwaad. Daar wordt hij meteen verkeersmak van. In dat jaar kun je jezelf vast verdiepen in het mennen en eventueel al een lesje mee pikken. Als hij 3 is zorg dan dat je goede begeleiding hebt die jullie mee gaat helpen in het beleringsproces.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 10:27

Hij is al verkeersmak hoor, hij schrikt van niets , en hij loopt ook wel mooi naast me. Het is enkel als er andere paarden in de buurt zijn dat hij begint te trekken en om dan zijn aandacht te vragen is praktisch onmogelijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:28

Gewoon nog een jaar wachten. En daarna laten beleren door iemand die er verstand van heeft.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 11:49

Maar ik wil het graag zelf doen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:26

Maar dat lijkt mij niet verstandig. Ik wil ook zo veel, maar zal ook een hoop moeten laten omdat het niet verstandig is.

Hengsten moeten ook in de buurt van andere paarden braaf zijn en op jou letten. Daarbij zou ik hem eerst nog lekker een jaar in het land laten lopen en daarna rustig beginnen.

Mijn twenter hengst staat ook alleen nog maar groot te worden. De keren dat hij in handen is (voor ontwormen, bekappen of verweiden) is hij gewoon braaf, ook in de buurt van andere paarden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:30

Dan zoek je goede begeleiding, dat doe ik ook. Ik heb Grietje beleerd met iemand die al vele jaren in de mensport actief is en die veel ervaring heeft met jonge paarden beleren. We zijn bij het begin begonnen, longeren met een lijn en later bijgezet. Hij liet eerst zien hoe het moet en later kreeg ik de lijn in mijn hand en kreeg ik 'les'. Zo ook met de dubbele longe en het slepen. Toen we aan het echte werk begonnen, hield ik haar vast terwijl hij haar inspande. Vervolgens mocht ik plaats nemen op de bok en liep hij naast haar. Dat ging super. Nu ben ik met mijn andere pony Hans bezig. Het longeren en slepen enz heb ik hem nu zelf geleerd. Maar als hij straks voor de wagen gezet wordt dan wil ik mijn instructeur er echt bij hebben. Mocht het niet helemaal goed gaan dan weet hij hoe hij moet reageren door zijn ervaring. Ik weet dat minder goed en dan is de kans dat het fout gaat een stuk groter. Dus zoek echt goede begeleiding als je het zelf wilt doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:31

Beleren kan maar 1 keer goed gedaan worden. En misschien kun je volgend jaar zo regelen dat je er een aantal keren bij kunt zijn. Als ie beleerd word.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:36

Neffesh schreef:
Maar ik wil het graag zelf doen

En wat als je het niet kan? het is nog steeds geen fiets, beleer jij hem verkeerd kunnen daar grote ongelukken van komen.. Niet doen dus! Je kan wel in samenwerking met goede begeleiding (iemand die dus verstand heeft van mennen en ervaring met beleren) je pony beleren... Maar wacht hier nog mooi 1 jaartje mee...

Als je nu al met van alles begint, wil je steeds sneller en steeds verder, en voor je het weet heb je hem bewijzen van spreken met 2,5 voor de wagen staan... Als je lang wil genieten van je pony gun je hem nu zijn jaar om nog lekker te groeien en ga je dan is een keer beginnen :)

Daarnaast is zo te horen je basis nog niet compleet, zorg daar eerst voor, geen basis en dan voor de wagen of wat dan ook kan ongelukken veroorzaken en dat moet je niet willen!

Ga eerst lekker je basis doen! zorg dat hij ten alle tijden goed aan het halster loopt in wat voor situatie dan ook :)

Ik heb zelf een mini hengst van 82cm, 3 weken geleden is er een veulen van hem geboren dus hij weet hoe het "werkt" hij weet ook dat hij eventjes de "man" uit mag hangen, maar daarna is het hup aan het werk! ik durf met hem zo tussen de merries te gaan mennen of wat voor werk dan ook te doen..

Als hij echt "vervelend"blijft van paarden is het misschien een optie hem te castreren, weet niet of hij papier heeft en je wilt dekken? maar anders is dat vaak een goede oplossing voor zowel jou met controle als voor hem

suc6 en laat je pony gewoon nog even lekker groeien :)

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 19:28

Hij heeft goede papieren dus castreren geen optie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:32

Maar is hij ook goedgekeurd? Zo niet toch castreren.
Mijn twenter is goedgekeurd en niet goedgekeurd straks veel intresse in, maar die word echt ruin als hij niet goedgekeurd word.
En pony's die al niet interesant genoeg zijn ook. Zelfs mijn super brave meervoudig nationaal kampioenshengst is gecastreerd voor een fijner en makkelijker leven voor zich zelf omdat hij niet genoeg toevoegd aan de fokkerij.

Wat is zijn afstamming? Ben nu wel benieuwd.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:13

ik zou wachten tot hij 3 jaar is. ik vind dat je paarden niet perse weg hoeft te brengen naar iemand die ervaringf heeft. ik heb een poosje een shet verzorgd er was een man die mij leerde inspannen en de rest heb ik hem zelf geleerd.

mijn tip is als je het zelf wilt doen om hulp te vragen van iemand die er ervaring in heeft en je hierbij een paar keer kan helpen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:32

Ja en je pony gaat aan de kletter en jij weet niet wat je moet doen. Pony verpest, trauma voor het leven en kan nooit meer voor de kar.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:28

[quote="Neffesh"]Hallo

Wij zijn nou bezig een fjord op te leren voor voor de kar. Je moet beginnen met inspannen, en je paard daaraan laten wennen, nog geen kar erachter, en dan inspannen met een handknuppel erachter, met eventueel een autoband erachter :D

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:21

FriesWytske schreef:
Als je geen ervaring hebt met beleren. Weg brengen naar iemand die dat wel heeft.

Nou dit vind ik een beetje kort door de bocht, ben het er niet mee eens.

Als je geen ervaring heb kan je het ook zelf doen, maar zorg dan wel dat je hulp bij je heb als je gaat oefenen. Iemand die wel verstand heeft van mennen. Zodat je het zelf ook leer :) .

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:39

Ik zou eerst nog even wachten.
Dan met lange lijnen oefenen en als dat goed gaat een bandje slepen enzo
Maar als je geen ervaring hebt zou ik het onder begeleiding doen want je kan het ook verprussen en dat zou erg jammer zijn !

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:57

Ronnie25 schreef:
FriesWytske schreef:

Nou dit vind ik een beetje kort door de bocht, ben het er niet mee eens.

Als je geen ervaring heb kan je het ook zelf doen, maar zorg dan wel dat je hulp bij je heb als je gaat oefenen. Iemand die wel verstand heeft van mennen. Zodat je het zelf ook leer :) .

Je gaat toch ook niet leren paardrijden op een paard die nog beleerd moet worden, ook al heb je er deskundig hulp bij?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:52

Ik had zelf ook geen ervaring met mennen toen we Grietje gingen beleren. Maar ik ben een snelle leerling en ik heb er onwijs veel van geleerd door mijn trainer. Het kan dus best als je een cool paardje hebt en goede begeleiding.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:13

[quote="Millanka"]

Je gaat toch ook niet leren paardrijden op een paard die nog beleerd moet worden, ook al heb je er deskundig hulp bij?
[/quote

Dat vind ik weer totaal wat anders...

Ik ben van mening dat zij haar shet rustig zelf kan beleren mét deskundige hulp.