yasmeen schreef:ik wil toch even reageren op botervlieg die erg kritisch naar mijn reacties heeft gekeken. daarvoor alvast bedankt (en dat meen ik). de toon kan hier en daar wellicht wat anders, maar toch is het altijd goed om feedback te krijgen.
wat je zegt is helemaal waar. luistervaardigheid is een van de belangrijkste eigenschappen in het omgaan met mens en dier. ook om goede observaties te maken en onderzoek te verrichten is het zeer belangrijk om je eigen invulling achterwege te laten en puur na te gaan wat je ziet. echter, ik ben wel van mening dat ook de zorgvuldige interpretatie van belang is. alles wat wij horen en zien interpreteren we op onze eigen manier. anders is het domweg onmogelijk om iets wat je hoort en ziet om te zetten in handelen. je moet het door je eigen zeef halen om er zelf mee te kunnen werken. het is onvermijdelijk, en toch zo gevaarlijk. ik ben het wel helemaal met je eens, dat je dit pas kan doen indien je eert 'droge' observaties hebt verricht. en geloof me heus, dat ontbreekt naar mijn mening echt niet bij mij. je bent werkelijk de eerste die ik hierover hoor, maar het is wel erg goed om na dergelijk commentaar weer even na te gaan of zaken die als vanzelfsprekend hebt verondersteld niet langzaam naar de achtergrond zijn verdwenen en een blinde vlek zijn geworden. ik ben juist iemand die lieven kijkt dan doet. handelen mvalt mij altijd zwaar, omdat ik naar mijn gevoel altijd wat theorie mis ter onderbouwing.
over het sekteleidergedoe. ten eerste, dat gemakkelijke gebabbel valt mij helemaal niet zo gemakkelijk hoor. uiteraard zitten er een aantal haken en ogen aan wat ik zeg. maar toch ben ik van mening dat de mens ook een wezen is dat over zichzelf kan beschikken en keuzes kan maken (tot op zekere hoogte dan). in een sekte-setting wordt dit tot een minimum beperkt, maar toch kan je de wil en keuzes van de mens niet geheel uitvlakken. (dit kan wellicht ook verklaren dat sommige mensen wel gevoelig zijn voor sektes en anderen een stuk minder, tot niet). ik heb dergelijke dingen van zeer dichtbij meegemaakt en in mindere mate zelf ondervonden en er tijdig uitgestapt. ik ben dus niet geheel naief wat dat gemakkelijke gebabbel betreft. protectieve factoren die ertoe bijdragen dat je niet gevoelig bent voor sekte toestanden zijn naar mijn mening echter niet, zoals jij veronderstelt, stoerheid en vastberadenheid, maar eerder inzicht in eigen persoonlijkheid, sociale vaardigheid, een kritische blik, enige vorm van intellect, goede probleemoplossende vaardigeheden, het kunnen structureren ed.
mag ik trouwens vragen wat jij studeert/wat voor werk je doet? ben er erg benieuwd naar. misschien een wat te vrijpostige vraag, maar toch...
Je hebt lacunes in je zienswijze aardig ingevuld, Yasmeen.
Nu je schrijfwijze nog, zoals Cassidy terecht opmerkt.
Ik kan me niet voorstellen dat je hier op de universiteit (waar de geletterden huizen) mee wegkomt en het getuigt niet erg van wat je jezelf toedicht aan fraaie eigenschappen in sociale omgang.
Dat Bokt geen universitair milieu pur sang is, moge je middels 'droge observaties' in de afgelopen 2 jaar duidelijk geworden zijn.
'Schrijven doe je met de ogen van de lezer', is mij geleerd.
Zo onder elkaar gezien wil je - afgezien van de inhoud- hopelijk
erkennen dat een verzorgd stukje tekst voor de lezer op z'n minst
toegankelijker oogt?
In je betoog bespeur ik een verwijzing naar niet bestaande 'objectiviteit'.
Mooi dat je dit in je opleiding opgepikt hebt (algemeen wordt intersubjectiviteit helaas nog steeds als objectiviteit gezien) en
mis als je denkt dat ik hierop gedoeld heb.
Omdat ik de mores op een universiteit anders inschat dan die op een (ouderwetse) sociale academie, is mijn 'toon' navenant en acht ik je
- hopelijk terecht - universitair gepokt en gemazeld genoeg om de 'muziek' droog te observeren.
Tenslotte:
Is je vraag inderdaad te vrijpostig.
Anders had je e.e.a. wel in mijn profiel gevonden? }>
.