[NH] akedah hempfling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:39

Pico schreef:
Maar ik kon tot nu toe geen kwaad spreken over Hempling! Ik vind het maar raar. Ik vraag me af hoe jullie aan al deze dingen komen.


Ik ben gewoon gaan zoeken op Klaus Ferdinand Hempfling. En kwam die anti-hempfling site tegen. En nu is het niet zo dat ik ze klakkeloos geloof, maar waar rook is, is vuur.
Ik heb ook gehoord dat hij bij de Equitana in Essen een keertje kwaad is weggelopen en daar ook niet meer welkom is.
En je leest het nodige erover op het internet....

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:45

Heb je nog meer links, Cassidy?
.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:51

yasmeen schreef:
hi,
bedankt voor je antwoord.
mag ik vragen van wie je deze verhalen hebt? en wat is er precies aan de hand? mensen slaan? je mag overigens ook rustig op m'n pb antwoorden.
inderdaad is het goed op op de hoogte te zijn van eventuele misstanden, omdat een gewaarschuwd mens voor twee telt!


Als je nou alsnog even kijkt op de site die Applejack al eerder genoemd heeft...

http://www.selbsthilfe-hempfling.de/

....... dan krijg je je antwoord (meer dan genoeg) !!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:04

yasmeen schreef:
wat een ophef ineens zeg... het gaat mij in de eerste instantie natuurlijk helemaal niet om die man zelf. kijk, dat die man op betrekkungsniveau misschien niet even handig functioneert daar valt voor mij althans best mee te leven. maar hoe je het ook wend of keert hij er valt veel van hem te leren mbt omgang met paarden. paarden en kinderen verschillen niet zo erg veel is mijn ervaring. net zoals ik vanuit de pedagogiek veel inzicht krijg in het paard, kan men vanuit de 'leer van het paard' veel inzicht krijgen in kinderen. gaat het er in de wetenschap en dus ook de pedagogiek niet om om je zoveel mogelijk theorieen en invalshoeken eigen te maken en het beste uit alle werelden te kiezen voor ieder individueel kind? net zoals het ind de wetenschap gaat om de kennis en niet om het instrument die die kennis overbrengt? en wetenschap heeft al helemaal niet op met sekte-achtige cult gebeuren.
nogmaals ik ben van mening dat vanuit het bestuderen en omgaan met dieren (in dit geval dus paarden) men vele nuttige inzichten kan verwerven mbt het kind, net zoals men vanuit de bestudering van de ontwikkeling van een kind veel nuttige informatie kan verkrijgen over de omgang met paarden. deze twee richtingen kunnen een mooie aanvulling op elkaar vormen indien degene die de kennis verwerft er op een goede, dus wetenschappelijke manier mee om kan gaan.
en er zijn veeeeeel theorieen die algemeen gangbaar zijn in de psychologie en pedagogiek die, zoals bovenstaand wordt beschreven, 'echt een beetje eng zijn', indien ze in het absurde worden doorgetrokken, zie maar eens Skinner of Freud. maar toch hebben al deze theorien nuttige gezichtspunten opgeleverd die ook heden nog worden gebruikt. en moet men de persson Skinner aardig en sociaal vinden om zijn theorie te gebruiken? dacht het niet he....
ik hoop dat we het hele hempfling-gebeuren een beetje kunnen nuanceren en niet in twee uitersten het absurde erin opzoeken.


Wellicht is het voor jou interessant contact te zoeken met Piet IJzendoorn van de Zonnehoeve in Zeewolde.
Die heeft misschien wat minder GLAMOUR, maar is bij mijn weten nog van onbesproken gedrag.
Hij heeft in '82 (met zijn gezin!) een biodynamisch landbouwbedrijf opgezet (+ bakkerij) en is dit kalmpjes gaan uitbreiden met koeien, paarden en kinderen (+ gezinshuisouders, in dienst van een pedagogische instelling) en is inmiddels zelf bijna afgestudeerd pedagoog.
Rond 21 sept. is er een open dag.
.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 12:40

de link tussen kind en hond/kat zou ook vast wel gelecht kunnen worden, net als de link tussen paard en kat. ik heb nou eenmaal iets met paarden en heb geen verstand van honden/katten. dat is de reden dat ik me tot paarden beperk. maar tijdens mijn studie worden ook veel linken gemaakt tussen kinderen/mensen en apen, ratten, vissen, zelfs slakjes (op neurologisch gebied dan). je staat er van versteld hoeveel je over mensen kan leren door dieren te bestuderen.
wat die verhalen over hempfling betreft.
ik horr van veel mensen dat ze veel van hem hebben kunnen leren wat betreft omgang met paarden en dat de band met hun paard is verbeterd. mooi toch als die man dat bij jou teweeg kan brengen! wat kan zijn persoonlijkheid je verder schelen, mits je geen relatie met hem wilt natuurlijk? gebruik van die man wat je nuttig vind en laat die gekke neigingen van hem maar over ter beoordeling van mensen die persoonlijk met hem te maken hebben. de grootste gekken uit de geschiedenis hebben de meest geweldige, nuttige werken voortgebracht! gebruik zijn werk gewoon als instrument, maar ik zou niemand aanraden om zich met wie dan ook die je niet persoonlijk kent te identificeren. als dat gebeurt kan het inderdaad pijn doen als je dergelijke dingen over hem hoort. maar hoe dat svp gescheiden van zijn werk. het doet daar niets aan af, omdat je het zelf interpreteert.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 12:42

bedankt voor de tip over piet ijzendoorn! ik kende hem niet, maar ik zal zeker kijken of hij mij wat te bieden heeft!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:52

yasmeen schreef:
bedankt voor de tip over piet ijzendoorn! ik kende hem niet, maar ik zal zeker kijken of hij mij wat te bieden heeft!


Zou je er niet eens over gaan denken wat jij hèm of wie dan ook te bieden hebt?
Bij Klaus en companen is dat overduidelijk geld,
maar ik vermoed dat dit bij Piet niet zo werkt.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:27

yasmeen schreef:

wat die verhalen over hempfling betreft.
ik horr van veel mensen dat ze veel van hem hebben kunnen leren wat betreft omgang met paarden en dat de band met hun paard is verbeterd. mooi toch als die man dat bij jou teweeg kan brengen! wat kan zijn persoonlijkheid je verder schelen, mits je geen relatie met hem wilt natuurlijk? gebruik van die man wat je nuttig vind en laat die gekke neigingen van hem maar over ter beoordeling van mensen die persoonlijk met hem te maken hebben. de grootste gekken uit de geschiedenis hebben de meest geweldige, nuttige werken voortgebracht! gebruik zijn werk gewoon als instrument, maar ik zou niemand aanraden om zich met wie dan ook die je niet persoonlijk kent te identificeren. als dat gebeurt kan het inderdaad pijn doen als je dergelijke dingen over hem hoort. maar hoe dat svp gescheiden van zijn werk. het doet daar niets aan af, omdat je het zelf interpreteert.


Maar dat is nou het griezelige en gevaarlijke bij mensen zoals hij, Yasmeen.
Geen leerling zal (de uitzondering daargelaten) naar zijn school gaan met het doel om Frau Hempfling te worden.
Ze willen alleen maar leren om beter met hun paard om te gaan.
En toch maakt zo iemand slachtoffers zoals beschreven op eerdergenoemde site.
Ga me nou niet vertellen dat je nooit iets meegekregen hebt van het fenomeen sekteleider en de gevolgen daarvan?
Deze berichtgeving over KFH was voor mij ook nieuw (maar zeker niet verrassend).
Toen ik hem 100 jaar geleden voor het eerst in Ned. zag, maakte hij een goede indruk op mij. Zeker naast Willi Sidorak, die hem uitgenodigd had voor een demonstratie (maar er uiteindelijk voor een groot deel van het publiek een schokkende Willi-demonstratie van maakte).
Zelf kan ik (sinds '83) prima met Willi uit de hoeven.
Maar met wat ik van hem weet kan ik beslist ook zo'n slachtoffer-site vullen
(een wonder dat die - internationaal - nog niet bestaat trouwens).
En daar waren heus heel stevige/vastberaden types bij, hoor.
Ik gun het je niet, maar je zou er haast voor MIJN aardigheid naartoe moeten, al is het maar om in te zien dat jij met je gemakkelijke gebabbel erover werkelijk niet weet waar je het over hebt.

In de omgang met paarden en kinderen (t/m slakjes) is vooral 'luister'vaardigheid en gebruik maken van je observaties zonder eigen invulling/interpretatie buitengewoon belangrijk en nuttig.

Wellicht is wat je tot nu toe bericht hebt veel te weinig om je op te beoordelen, maar eerlijk gezegd mis ik het vermoeden van bestaan van bovengenoemde eigenschappen bij jou door dit hele topic heen.
Dit roep ik niet om je af te kraken, maar met een pas op de plaats en wat reflectie zou je mij al blij maken.
En ik vind het geen punt als je daar totaal geen behoefte aan hebt. Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:32

yasmeen"]
maar tijdens mijn studie worden ook veel linken gemaakt tussen kinderen/mensen en apen, ratten, vissen, zelfs slakjes (op neurologisch gebied dan). je staat er van versteld hoeveel je over mensen kan leren door dieren te bestuderen.
[/quote]

en kun je daar dan wat meer over vertellen?

[quote="yasmeen schreef:
wat die verhalen over hempfling betreft.
ik horr van veel mensen dat ze veel van hem hebben kunnen leren wat betreft omgang met paarden en dat de band met hun paard is verbeterd.


Die verhalen hoor je bij mensen die bij verschillende mensen in de leer zijn geweest. Of de persoon nu Emiel Voest heet, Pieter Baalbergen, Eddy Modde. Iedereen die daar naartoe gaat, gaat erheen met het doel om wat te leren, en allemaal leren ze er ook iets.

Dus waarom dan perse KFH?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:46

Botervlieg schreef:
Heb je nog meer links, Cassidy?
.


Ik denk dat KFH en MR wel de meest omstreden personen zijn op het gebied van NH. Er is in Duitsland een rechtzaak gaande tegen Birger Gieseke (PNH) omdat zijn hengst een omstander schijnt te hebben getrapt tijdens een demonstratie. Ik denk dat iedereen die in de spotlights staat wel vroeg of laat negatief in de publiciteit komt.Alleen als het zulke aantallen worden dat er complete websites van worden gemaakt, denk ik dat je je vragen moet gaan stellen.

Ik heb Birger Gieseke in een demonstratie bezig gezien met zijn hengst, en vond de reactie van de hengst nou niet echt geweldig. Het paard leek wel een marionet. Ik had niet de indruk dat hij bij de les was en plezier had in wat hij deed. Tot hij tegen het eind van de demonstratie het heft in eigen hand nam en even NIET deed wat Birger wilde. Moeten paarden altijd zo slaafs gehoorzamen? Zou je dat van een kind ook willen? Maak je op de lange duur er geen robot van?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:10

Van die rechtszaak ben ik niet onder de indruk (je neemt zelf risico),
maar van Birger zelf evenmin.
Ik heb mensen weg zien lopen bij een demonstratie, precies om de redenen die Cassidy noemt
en zelf kreeg ik de neiging om Pret Parelli te vragen wat hij van zo'n demonstratie zou vinden (iemand video laten maken bijv.)
(Niet gedaan)
Na de demo heb ik Birger noch even in de foyer bekeken.
Met de glijdozen eromheen ging het al aardig de goeroe-kant op.
Maar ja, dit was een momentopname. De tijd zal leren hoe Birger zich verder ontwikkelt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:24

Ik heb beide IRL gezien. Zowel Pat als Birger. En Birger heeft een heleboel cynische grapjes van Pat overgenomen. Zal wel bij het entertainment horen. Maar goed dat even terzijde.

Pat gaf zelfs tijdens zijn demonstratie in Wanrooy de schuld aan Christopher Reeves zelf, dat hij van het paard was gevallen en zijn nek had gebroken. Toegegeven, een goed ruiter voelt wanneer zijn paard moe is en niet meer kan. Maar om dat meteen het gebrek aan gevoel als een gebrek aan Savvy te bestempelen ging mij nu toch wel een beetje ver. En het bleef verdacht stil in het publiek na die uitspraak. Pat had toch ook wel door dat hij daar te ver in was gegaan.

En zowel bij Pat als bij Birger is er altijd wel een van de demonstratiestudenten het pispaaltje tijdens zo'n demonstratieavond. En dat komt NIET leuk over.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:44

Citaat:
Ik heb Birger Gieseke in een demonstratie bezig gezien met zijn hengst, en vond de reactie van de hengst nou niet echt geweldig. Het paard leek wel een marionet. Ik had niet de indruk dat hij bij de les was en plezier had in wat hij deed. Tot hij tegen het eind van de demonstratie het heft in eigen hand nam en even NIET deed wat Birger wilde. Moeten paarden altijd zo slaafs gehoorzamen? Zou je dat van een kind ook willen? Maak je op de lange duur er geen robot van?


Ik heb dit wel vaker gehoord over Parelli, dat die paarden eruit zien als marionetten. Ik ben naar savvy-day geweest in Munchen vorig jaar en ik kan niet zeggen dat ik die paarden er als marionetten vond bijlopen hoor. Ja ze luisteren goed en ja ze zijn rustig, maar robotten..nee hoor.
paard hoeft niet altijd slaafs te gehoorzamen, maar het zou wel fijn zijn als ie naar je luisterde als je ermee naar een show gaat dat is zo als je wedstrijden rijdt maar zeker ook als je grondwerk doet. Zeker op het niveau waarop PNH trainers werken .
Je wil natuurlijk altijd wel een mate van eigen initiatief maar soms moet er ook gewoon geluisterd worden (geld ook voor een kind).

Citaat:
Ik heb beide IRL gezien. Zowel Pat als Birger. En Birger heeft een heleboel cynische grapjes van Pat overgenomen. Zal wel bij het entertainment horen. Maar goed dat even terzijde.


ik heb ze dus ook beide gezien in Munchen toen, maar dat van die cynische grapjes is me niet echt opgevallen. (tenzij je die, ivm conventionele rijstijlen/omgangsvormen bedoeld) Geef eens een voorbeeld.

Citaat:
Van die rechtszaak ben ik niet onder de indruk (je neemt zelf risico),
maar van Birger zelf evenmin.

Tja hij heeft niks voor niks een ster verloren...

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 22:34

ik wil toch even reageren op botervlieg die erg kritisch naar mijn reacties heeft gekeken. daarvoor alvast bedankt (en dat meen ik). de toon kan hier en daar wellicht wat anders, maar toch is het altijd goed om feedback te krijgen.
wat je zegt is helemaal waar. luistervaardigheid is een van de belangrijkste eigenschappen in het omgaan met mens en dier. ook om goede observaties te maken en onderzoek te verrichten is het zeer belangrijk om je eigen invulling achterwege te laten en puur na te gaan wat je ziet. echter, ik ben wel van mening dat ook de zorgvuldige interpretatie van belang is. alles wat wij horen en zien interpreteren we op onze eigen manier. anders is het domweg onmogelijk om iets wat je hoort en ziet om te zetten in handelen. je moet het door je eigen zeef halen om er zelf mee te kunnen werken. het is onvermijdelijk, en toch zo gevaarlijk. ik ben het wel helemaal met je eens, dat je dit pas kan doen indien je eert 'droge' observaties hebt verricht. en geloof me heus, dat ontbreekt naar mijn mening echt niet bij mij. je bent werkelijk de eerste die ik hierover hoor, maar het is wel erg goed om na dergelijk commentaar weer even na te gaan of zaken die als vanzelfsprekend hebt verondersteld niet langzaam naar de achtergrond zijn verdwenen en een blinde vlek zijn geworden. ik ben juist iemand die lieven kijkt dan doet. handelen mvalt mij altijd zwaar, omdat ik naar mijn gevoel altijd wat theorie mis ter onderbouwing.
over het sekteleidergedoe. ten eerste, dat gemakkelijke gebabbel valt mij helemaal niet zo gemakkelijk hoor. uiteraard zitten er een aantal haken en ogen aan wat ik zeg. maar toch ben ik van mening dat de mens ook een wezen is dat over zichzelf kan beschikken en keuzes kan maken (tot op zekere hoogte dan). in een sekte-setting wordt dit tot een minimum beperkt, maar toch kan je de wil en keuzes van de mens niet geheel uitvlakken. (dit kan wellicht ook verklaren dat sommige mensen wel gevoelig zijn voor sektes en anderen een stuk minder, tot niet). ik heb dergelijke dingen van zeer dichtbij meegemaakt en in mindere mate zelf ondervonden en er tijdig uitgestapt. ik ben dus niet geheel naief wat dat gemakkelijke gebabbel betreft. protectieve factoren die ertoe bijdragen dat je niet gevoelig bent voor sekte toestanden zijn naar mijn mening echter niet, zoals jij veronderstelt, stoerheid en vastberadenheid, maar eerder inzicht in eigen persoonlijkheid, sociale vaardigheid, een kritische blik, enige vorm van intellect, goede probleemoplossende vaardigeheden, het kunnen structureren ed.
mag ik trouwens vragen wat jij studeert/wat voor werk je doet? ben er erg benieuwd naar. misschien een wat te vrijpostige vraag, maar toch...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:58

Even een kleine opmerking voor Yasmeen. Alinea's vergemakkelijken de opname van het door jouw zo mooi gekozen geschreven woord...Hoofdletters idem.

Dus af en toe een regeltje wit maakt het voor ons wat minder geletterden een stuk aangenamer om die lappen tekst door te werken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:08

En nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag tussen de linken met apen/kinderen en ratten/vissen.
Dat een mens zelf een dier is, weten we op zijn minst na al die uitzendingen van Midas Dekkers over het dier mens. Maar ik kan toch zelf echt de link niet leggen tussen een mens/mensaap en een vis.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:18

memory"]
Je wil natuurlijk altijd wel een mate van eigen initiatief
[/quote]

En die zag ik niet bij de demonstratie. Dat de hengst zijn eigen gang ging was NIET de bedoeling.

[quote]
Ik heb beide IRL gezien. Zowel Pat als Birger. En Birger heeft een heleboel cynische grapjes van Pat overgenomen. Zal wel bij het entertainment horen. Maar goed dat even terzijde.
[/quote]

[quote="memory schreef:
ik heb ze dus ook beide gezien in Munchen toen, maar dat van die cynische grapjes is me niet echt opgevallen. (tenzij je die, ivm conventionele rijstijlen/omgangsvormen bedoeld) Geef eens een voorbeeld.


Ik heb beide gezien met een interval van ongeveer drie jaar. Eerst Pat en toen Birger. En allebei kwamen met het puntensysteem dat een paard er op na houdt. Dus wat is het maximum aantal punten dat een paard kan scoren...enz.

En natuurlijk de rijstijl/omgangsvormen. Hoe men een paard uit het land haalt bijvoorbeeld. Hij had de lachers op zijn hand. Maar het wordt op een gegeven moment zo ontzettend vervelend...

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:28

Cassidy"]
[quote="memory schreef:
Je wil natuurlijk altijd wel een mate van eigen initiatief


En die zag ik niet bij de demonstratie. Dat de hengst zijn eigen gang ging was NIET de bedoeling.
[/quote]

Ik heb een stuk of 6-7 demo's van Birger gezien, meeste in Duitsland. In elke demo neemt Paul wel even de benen, dat is toch wel een vorm van eigen initiatief, ook al is het niet de bedoeling Lachen

Heb ze vorig jaar een hele dag meegemaakt op de Equitana Open Air, en daar viel het me op hoe gek dat beest op Birger is - had ik nooit gedacht. Wanneer er geen demo's gegeven worden, gaat Birger erg leuk met dat dier om, pleit toch wel weer voor hem.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 06:28

yasmeen schreef:
ik wil toch even reageren op botervlieg die erg kritisch naar mijn reacties heeft gekeken. daarvoor alvast bedankt (en dat meen ik). de toon kan hier en daar wellicht wat anders, maar toch is het altijd goed om feedback te krijgen.
wat je zegt is helemaal waar. luistervaardigheid is een van de belangrijkste eigenschappen in het omgaan met mens en dier. ook om goede observaties te maken en onderzoek te verrichten is het zeer belangrijk om je eigen invulling achterwege te laten en puur na te gaan wat je ziet. echter, ik ben wel van mening dat ook de zorgvuldige interpretatie van belang is. alles wat wij horen en zien interpreteren we op onze eigen manier. anders is het domweg onmogelijk om iets wat je hoort en ziet om te zetten in handelen. je moet het door je eigen zeef halen om er zelf mee te kunnen werken. het is onvermijdelijk, en toch zo gevaarlijk. ik ben het wel helemaal met je eens, dat je dit pas kan doen indien je eert 'droge' observaties hebt verricht. en geloof me heus, dat ontbreekt naar mijn mening echt niet bij mij. je bent werkelijk de eerste die ik hierover hoor, maar het is wel erg goed om na dergelijk commentaar weer even na te gaan of zaken die als vanzelfsprekend hebt verondersteld niet langzaam naar de achtergrond zijn verdwenen en een blinde vlek zijn geworden. ik ben juist iemand die lieven kijkt dan doet. handelen mvalt mij altijd zwaar, omdat ik naar mijn gevoel altijd wat theorie mis ter onderbouwing.
over het sekteleidergedoe. ten eerste, dat gemakkelijke gebabbel valt mij helemaal niet zo gemakkelijk hoor. uiteraard zitten er een aantal haken en ogen aan wat ik zeg. maar toch ben ik van mening dat de mens ook een wezen is dat over zichzelf kan beschikken en keuzes kan maken (tot op zekere hoogte dan). in een sekte-setting wordt dit tot een minimum beperkt, maar toch kan je de wil en keuzes van de mens niet geheel uitvlakken. (dit kan wellicht ook verklaren dat sommige mensen wel gevoelig zijn voor sektes en anderen een stuk minder, tot niet). ik heb dergelijke dingen van zeer dichtbij meegemaakt en in mindere mate zelf ondervonden en er tijdig uitgestapt. ik ben dus niet geheel naief wat dat gemakkelijke gebabbel betreft. protectieve factoren die ertoe bijdragen dat je niet gevoelig bent voor sekte toestanden zijn naar mijn mening echter niet, zoals jij veronderstelt, stoerheid en vastberadenheid, maar eerder inzicht in eigen persoonlijkheid, sociale vaardigheid, een kritische blik, enige vorm van intellect, goede probleemoplossende vaardigeheden, het kunnen structureren ed.
mag ik trouwens vragen wat jij studeert/wat voor werk je doet? ben er erg benieuwd naar. misschien een wat te vrijpostige vraag, maar toch...


Je hebt lacunes in je zienswijze aardig ingevuld, Yasmeen.
Nu je schrijfwijze nog, zoals Cassidy terecht opmerkt.
Ik kan me niet voorstellen dat je hier op de universiteit (waar de geletterden huizen) mee wegkomt en het getuigt niet erg van wat je jezelf toedicht aan fraaie eigenschappen in sociale omgang.

Dat Bokt geen universitair milieu pur sang is, moge je middels 'droge observaties' in de afgelopen 2 jaar duidelijk geworden zijn.
'Schrijven doe je met de ogen van de lezer', is mij geleerd.
Zo onder elkaar gezien wil je - afgezien van de inhoud- hopelijk
erkennen dat een verzorgd stukje tekst voor de lezer op z'n minst
toegankelijker oogt?

In je betoog bespeur ik een verwijzing naar niet bestaande 'objectiviteit'.
Mooi dat je dit in je opleiding opgepikt hebt (algemeen wordt intersubjectiviteit helaas nog steeds als objectiviteit gezien) en
mis als je denkt dat ik hierop gedoeld heb.

Omdat ik de mores op een universiteit anders inschat dan die op een (ouderwetse) sociale academie, is mijn 'toon' navenant en acht ik je
- hopelijk terecht - universitair gepokt en gemazeld genoeg om de 'muziek' droog te observeren.

Tenslotte:
Is je vraag inderdaad te vrijpostig.
Anders had je e.e.a. wel in mijn profiel gevonden? }>
.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 13:52

ik heb er alle begrip voor dat jullie mijn tekst niet overzichtelijk vinden. ik weet dat ik hier en daar met veel typfouten en zonder hoofdletters typ. omwille van veel tijdgebrek ga ik echter mijn schrijfstijl voor bokt niet aanpassen. je hoeft het niet te lezen. officiele teksten schrijf ik met meer zorgvuldigheid.
en voor botervlieg...ik vind het erg onprettig dat je zo op de persoon speelt. feedback geven op gedrag etc vind ik juist, maar laat je interpretaties over mijn persoon svp achterwege. dat zou de discussie naar mijn mening veel correcter maken. dat bedoelde ik ook met je 'toon'.
je tekst over 'éigenschappen die ik mezelf toedicht in de sociale omgang' vind ik evenmin terecht. voor iemand die zo'n, naar ik mag aannemen, afkeer heeft van interpretaties, heb je dit toch wel erg snel geconcludeerd. een meer zorgvuldige bestudering van mijn bijdrage is op zijn plaats voordat je dergelijke opmerkingen maakt, denk ik.
de discussie heeft inmiddels naar mijn mening toch wel een dieptepunt bereikt, en ik denk dat het weinig nut heeft om deze nog op te krikken. zullen we het laten voor wat het is?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:31

Ik heb alleen nog steeds geen antwoord op mijn vraag (vraag? vragen!) gekregen. En dat zou ik toch nog heel erg graag willen hebben. Mag per PB als je dit topic gesloten wilt hebben. Maar er zijn meerdere mensen die dit topic hebben geprobeerd te volgen. En om jou nu beweringen te zien plaatsen die je niet open kunt of wilt onderbouwen, dat klopt dan ook weer niet. Dus ik zou het zeer weten te waarderen als je de uitleg hier open, en in dit topic zou plaatsen.

En Yasmeen, ik kan me voorstellen dat jij je schrijfstijl niet wilt aanpassen. Je schrijfstijl in je profiel is alleen zo anders, dat ik me afvraag of je niet erg lang denkt over de stukjes die je hier plaatst. Ik vraag me ook af hoe oud je bent, want in je profiel staan twee leeftijden. Het kan dat je nu gedurende je studie in deze taal bent gaan denken dat het normaal voor jouw lijkt. Maar als pedagoog, of aangaand pedagoog die toch mensen iets wil leren, zul je weinig mensen iets kunnen leren als je je niet op hun niveau weet te begeven. Of wilt begeven. Of interpreteer ik pedagogie nu weer verkeerd?

Nog wat betreft je schrijfstijl: ik weet niet of je de reclame kent van de SIRE "durf duidelijke taal te vragen". Maar als jij met vaktermen gaat gooien denk ik niet dat veel mensen je nog kunnen volgen. Als ik me niet vergis begon jij dit topic met een vraag. En als ik het goed begrijp wilde jij daar antwoorden op hebben. En die ga je niet krijgen als je nu dit topic wilt laten sluiten.

En dat is mijn (niet zo) bescheiden mening.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:35

yasmeen schreef:
ik heb er alle begrip voor dat jullie mijn tekst niet overzichtelijk vinden. ik weet dat ik hier en daar met veel typfouten en zonder hoofdletters typ. omwille van veel tijdgebrek ga ik echter mijn schrijfstijl voor bokt niet aanpassen. je hoeft het niet te lezen. officiele teksten schrijf ik met meer zorgvuldigheid.
en voor botervlieg...ik vind het erg onprettig dat je zo op de persoon speelt. feedback geven op gedrag etc vind ik juist, maar laat je interpretaties over mijn persoon svp achterwege. dat zou de discussie naar mijn mening veel correcter maken. dat bedoelde ik ook met je 'toon'.
je tekst over 'éigenschappen die ik mezelf toedicht in de sociale omgang' vind ik evenmin terecht. voor iemand die zo'n, naar ik mag aannemen, afkeer heeft van interpretaties, heb je dit toch wel erg snel geconcludeerd. een meer zorgvuldige bestudering van mijn bijdrage is op zijn plaats voordat je dergelijke opmerkingen maakt, denk ik.
de discussie heeft inmiddels naar mijn mening toch wel een dieptepunt bereikt, en ik denk dat het weinig nut heeft om deze nog op te krikken. zullen we het laten voor wat het is?


'Quod licet Iovi.......'

Koe Mij Koe hoor je niet meer, Yasmeen.


.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 00:22

Gutta cavat lapidem, non vi, sed saepe cadendo.

En ook voor mij: veni, vidi, foetsie... *LOL*


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 04:33

Nou vooruit, als toetje, voor de culturele liefhebber,
een dichtseltje van John O'Mill:

Aan m'n gat, zei de sleutel
heeft het nooit gemankeerd
Mensen doe dus net als ik:
houd het altijd gesmeerd !

Over en

Bloem
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:13

Leuke discussie.
Illustratief einde ook.
Hoe iets in iets anders kan verzanden.
Haha!
Marjolijn