Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 05:58

Ik zie door de bomen ècht het bos niet meer, sorry.
Na het zoveelste topic helemaal doorgespit te hebben (1 voordeel van ziek zijn), hoopte ik dat ik me nu wel een weloverwogen mening kon vormen.
Maar nee.

Hier de case:
Afbeelding

Onderdeurtje van 81 cm zoekt goede betrouwbare wagen voor niet al te groot budget met dito passend tuigje (liefst bruin) om recreatief aan de slag te gaan.

Dus.
Mijn bevindingen tot nu toe: (correct me if I'm wrong)
* Een vierwieler is beter dan een sulky (De bekende horseshopinternational sulky stond eerder op mijn lijstje als gewild namelijk.)
* Bokhoogte moet gelijk zijn aan stokmaat. (Of kan dit ook 20 cm hoger zijn? 80 cm is nl onvindbaar, zo lijkt.)
* Grote kanshebber is een klein concourswagentje denk ik dan? (bokhoogte 1.00m/1.10m?) Voorbeeld: http://link.marktplaats.nl/349840795
*Betreft tuigen heb ik totaal geen idee wat zo'n kleine smurf past, het meeste dat ik voorbij zie komen is veel te groot. (maat shet bijv.)
* Mijn budget is tot 1000 euro.

Is er iemand in de zaal die me kan adviseren? :+
Laatst bijgewerkt door Ods op 01-06-10 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 06:47

Ik heb een hca sulky en ideal tuigje maat minishet. Deze combi zou denk ik ook goed op/achter jou pony passen. Je komt dan geloof ik net iets boven je budget uit, maar heb wel meteen goede spullen.
Een passende vierwieler moet je echt geluk mee hebben om die te vinden. Meestal lever je dan toch echt in op comfort voor jezelf (beenruimte bijvoorbeeld) of is de wagen toch net iets te groot.

Als je budget echt niet groter is is de bekende zwarte sulky (of misschien die rode voor zo'n kleine pony) ook wel een goede optie hoor. De laatste modellen zijn al een stuk beter en een goed passend tuig wat ook goed aan de wagen bevestigd is en goed afgestelde wagen scheelt al een hele hoop.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:49

JA, een hca sulky is perfect !
Kost wel iets meer, maar dan heb je een wagentje die mooi licht van gewicht is, en wat goed past achter je paardje.
Een 4-wieler is moeilijk te vinden, en waarom zou je kiezen voor een wagen die zwaarder is dan nodig.
Je gaat er toch (lijkt mij) niet achter zitten met 6 mensen op de wagen, daar heb je een iets ander formaat paardje voor nodig.

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 10:25

Was ik vergeten erbij te zetten;
Een HCA sulky is niet wat ik zoek denk ik, alleen al qua prijs.

En Marjo;
ik ga er inderdaad niet achter zitten met 6 man, die concourswagentjes hebben ook niet de ruimte voor 6 man ;)

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:32

Wat een mooie pony!

En is die sulky cavalettie dan te groot? Op de site van Horseshop International staat dat het vanaf 75cm is.
Denk dat je beter een sulky dan een vierwieler achter je pony kan hangen.

Of de sulky pirouette, die is voor de mini's :)

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:58

Ik ben zelf niet weg van die zwarte sulky's, Je moet zelf weer een hoop veranderen aan het lamoen (vaak te lang en te smal) En het duurt even voordat je hem echt in evenwicht krijgt. Toch is het natuurlijk een aanlokkelijke prijs en een licht gewicht wagentje voor jou maat pony.
De vierwieler die je in de link laat zien, lijkt me ook erg geschikt. Zo'n wagentje weegt over het algemeen ook niet veel en het lijkt me prettiger rijden dan een sulky. Je mag best wat hoger zitten dan de schofthoogte, maar te hoog is ook niet goed. Let wel op dat zo'n concourswagentje onderdoor kan draaien. Succes met je zoektocht!

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:23

Ook ik ben niet echt fan van de welbekende zwarte shet-sulky's, ookal is er een hoop verbeterd.....
Maar als de HCA's al afvallen wegens prijs, vrees ik dat je weinig mogelijkheid meer hebt; geschikte 4wielers voor die kleintjes zijn lastig te vinden, dan zou je dus idd uitkomen op dat concourswagentje uit de link, zoiets; die is mooi klein en weegt niet te veel.

Maar vraag is of je hier nog weer gemakkelijk aan kan komen in deze maat? Die uit de link is inmiddels dus verkocht.... meeste kleine concourswagentjes zijn geschikt voor de wat grotere Shetten en welshsjes....

Het blijft lastig voor die kleintjes, daar heb je nu eenmaal niet zo heel veel keus, en een vierwieler, daar moet je maar net tegenaan lopen. Heb wel hele kleine, lichte vierwielers gezien, kan zo even geen foto vinden, die staan jaarlijks ook van Voskamp Hall op de Shetlandmendag in Voorst, dat zijn wel mini-shet vierwielertjes, maar dan ook echt voor kleine kinderen. Een volwassene/groter kind zit al erg gauw met de knieen in z'n nek en helemaal opgevouwen.....
Maar die zijn nieuw ook net iets boven je budget volgens mij.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:25

Waarom geen HCA?

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:53

En de Pirouette? Ook van de horseshopinternational?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:28

Met een hca sulky en ideal tuigje kom je totaal maar iets van 200 euro boven je budget uit dus ik zou de hca niet meteen afschrijven kwa prijs.
Verder maakt van aars ook leuke tweewielers met bankje als dat je probleem is bij de hca.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:54

Pirouette is 30 euro goedkoper dan hca

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:02

Sappos schreef:
Pirouette is 30 euro goedkoper dan hca

TS daar zou ik niet al te moeilijk over doen.
Kan je wel vertellen dat je met de HCA een stuk meer kwaliteit en comfort hebt......

Ik heb ook een nieuwe wagen besteld, splinternieuwe marathonwagen, erg luxe, droom ik al jaren van. Welliswaar voor een grotere shet hoor ;) Ik had mijn budget eigenlijk oorspronkelijk op €2000,= gesteld, maar na lang wikken en wegen, zoeken, kijken en me laten informeren bleek dat als ik nét iets meer bij zou leggen, ik eigenlijk pas echt iets had wat 100% aan mijn wensen zou voldoen. Binnen mijn budget vielen er leuke wagentjes, maar meer recreatiegericht en die voldeden minder aan mijn wensen, dan zou ik alsnog niet hebben wat ik écht graag zou willen.
Uiteindelijk de keuze gemaakt om er dan maar max. nog €1000,= bij te doen; had inmiddels een wagen gevonden die perfect bij mij en mijn pony's paste, precies naar wens. En dit zou tevens dé wagen worden voor mij; een wagen waar ik het, als het aan mij ligt, het nog jaren mee moet doen, maar die in geval van onvoorziene omstandigheden of nood ook redelijk makkelijk verkoopbaar zou zijn zonder al te veel waardeverlies.

Soms kun je beter iets langer doorsparen, dat je het meteen goed en fijn voor elkaar hebt. Mennen is erg leuk, maar als het echt moet kan het ook nog wel even wachten.... al was het bij mij wel zo dat ik wel een wagen al had om mee te rijden, maar dat ik een nieuwe wilde.

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 13:23

Dat snap ik Joyce ;)
En veiligheid heeft ook zeker wel mijn prioriteit hoor, heb al eens een ongeluk gehad namelijk.

Ik was met Sappos aan het pb-en over de HCA, en die scrijf ik zeker ook nog niet direct af, maar vraag me wel af hoe lekker dat stoeltje nou helemaal zit, je hebt immers geen rugsteun?
Alles daaraan is op maat gemaakt van je pony als je er een koopt?

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:30

Kom m maar testen zou ik zeggen ;) Ik heb snel last van mijn rug maar op de sulky dus absoluut niet! Ik heb m ook eerst uitgetest want vond ik m in het begin helemaal niks maar na 1x rijden was ik om. Zo stabiel, zo comfortabel (wielen onafhankelijk geveerd en het zitje is ook geveerd)

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:44

Ik wilde net zeggen; er zijn vast wel bokkers bij wie je even een testritje mag maken! ik zelf heb er helaas geen, misschien dat dat ooit nog wel eens komt.

Ik dacht dat ook altijd; helemaal als je het op foto's ziet, dan denk je 'dat kán toch niet lekker zitten en goed zijn voor je rug?'
xElienx heeft er ook eentje, zij woont bij mij in de buurt en we rijden soms wel eens samen. Heb haar sulky ook weleens gereden, en toen ik er nog nooit mee had gereden dacht ik dat ook. Ik ben dan wel de ultieme testpersoon; heb een zwakke rug en moet echt góed en comfortabel zitten, anders loop ik de hele week krom v/d rugpijn.

Heb diverse keren met haar sulky gereden, ook soms wel langer dan een uurtje. Nou echt je mist helemaal geen steun, écht niet! terwijl ik altijd wel een rugsteun nodig heb; ik kan ook niet de hele avond in een kroeg achter de bar op zo'n barkruk hangen, ja kan wel en doe ik wel eens, maar de dagen daarna steevast last van m'n rug. Deze dingen zitten echt heerlijk, je mist het rugsteuntje echt niet!

Edit; en door de stabiliteit, vering en ook de vorm van het zitje wordt je eigenlijk als vanzelf in de goede houding, dus netjes rechtop, gezet. Je hoeft niet zelf heel erg in te spannen om rechtop te blijven zitten, zoals dat bij bijv. een barkruk wel het geval is ;)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 01-06-10 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:45

HCA zit lekkerder dan mijn marathon wagen :o.

Ik zou (zeker bij een 2wieler) juist geen rugsteun willen. Een 2wieler deint altijd wat mee, met rugsteun zou betekenen dat je die iedere pas in jou rug krijg. Niet erg fijn dus.

Ik zou voor HCA gaan, of eventueel heel goed rond kijken voor de juiste concourswagen.
Maar de juiste concourswagen is erg lastig. Ik heb eerst een ander gehad, ging ook prima, maar was het toch niet helemaal, dus toch door blijven zoeken. Na ruim 3 jaar ben ik mijn wagen pas tegen gekomen. Overal waar ik kom krijg ik meteen de vraag of ik hem niet wil verkopen omdat mensen al zo lang op zoek zijn naar zoiets.

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 13:57

Ik ga denk ik toch eens contact zoeken met de mensen van HCA, ook al doet de site het nu niet?

Verdere suggesties (ook vooral voor tuig!) blijven welkom :)

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:12

Ideal of Zilco :).

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:15

Maar daar hebben ze toch niet de maten mini-mini shet?
Heb voor mijn merrie een Cob tuig van Ideal, maar dat valt al vrij groot.

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:18

Zilco weet ik niet hoe klein dat kan. Ideal kan wel gewoon erg klein.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:42

Ideal kan heel erg klein. Die heeft ook maat mini shet.
Zilco is minder geschik voor de hele kleintjes. Buckje heeft trouwens wel Zilco voor haar kleintje.

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:25

Ja, maar dat is ook aangepast volgens mij?
Wat heb jij dan voor Keet?
Of men je niet?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:26

Ik heb voor Keet en Dora Zilcotuig :) had eerst ideal minishet en dan alles op zijn grootst. Heb nu zilco alles op zijn kleinst en gaatjes erbij :+

Ik heb trouwens ook een HCA sulky. Heb snel last van mijn rug maar absoluut niet van de HCA sulky :n
Heb ook een marathonwagen waar ik af en toe enkelspan mee rijd en straks tweespan mee ga rijden :D

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:28

En Keet is hoe hoog?
Alhoewel, die lijkt wel forser van structuur dan Abe..hoogte zegt ook niet alles natuurlijk.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:36

Keet is 93 cm :) Dora ook :)
En die zijn echt niet fors hoor :n zijn allebei slanker als de gemiddelde NSPS