[AR] Bitloos mennen, goed plan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bitloos mennen, goed plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:08

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die bitloos mennen en of jullie dit wel of niet verantwoord vinden. Mijn pony doet heel moeilijk over het bit en ze luistert super op bitloos.

Rodo_

Re: Bitloos mennen, goed plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:10

Kan je er niks op google over vinden?

Lijkt me best eng, omdat je wel minder controle over je paard hebt...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:18

Ik persoonlijk zou nooit voor bitloos mennen kiezen. Je hebt zo al weinig hulpen(enkel je stem en de leidsels), dan het bit eruit halen zou mij erg machteloos maken. Als je pony er vandoor moest gaan, heb je helemaal niets meer te zeggen. Ik voel mij met bit toch een pak veiliger.

Nuja, het kan ook wel zijn dat ze super luistert met bitloos rijden, dan kan je het wel eens proberen als je er heel zeker over bent. Maar het blijven paarden, en het blijft een feit dat je amper iets te zeggen hebt en dat de schade enorm kan zijn als je pony er vandoor gaat zonder bit in de mond.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:20

sander_lotte schreef:
Ik persoonlijk zou nooit voor bitloos mennen kiezen. Je hebt zo al weinig hulpen(enkel je stem en de leidsels), dan het bit eruit halen zou mij erg machteloos maken. Als je pony er vandoor moest gaan, heb je helemaal niets meer te zeggen. Ik voel mij met bit toch een pak veiliger.

Nuja, het kan ook wel zijn dat ze super luistert met bitloos rijden, dan kan je het wel eens proberen als je er heel zeker over bent. Maar het blijven paarden, en het blijft een feit dat je amper iets te zeggen hebt en dat de schade enorm kan zijn als je pony er vandoor gaat zonder bit in de mond.

hier ben ik het niet helemaal mee eens. als je pony er vandoor gaat heb je net zo weinig te zeggen als met bit.

een vriendin van mijn ment bitloos. gaat super goed! het paard is van zich zelf nog al hyper en zonder bit is ze nu veel rustiger.
onder zadel bitloos dus paard is het wel gewent.
ik zal het gewoon proberen zekers als je paard niet goe dop bit reageert en bitloos wel!
Laatst bijgewerkt door Mariekyy op 05-05-10 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:21

Naja, denk dat je toch meer grip hebt, omdat hij/zij een bit in zijn/haar mond heeft ?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:22

roodje schreef:
Naja, denk dat je toch meer grip hebt, omdat hij/zij een bit in zijn/haar mond heeft ?

nou dat maakt niks uit.. het lijkt soms als je geen bit in hebt dat je niks in de handen hebt maar dat is wel zo!!
en trouwens zou je niet eens grip op het bit moeten hebben.. je moet niet op het bit gaat steunen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:23

Mariekyy schreef:
sander_lotte schreef:

hier ben ik het niet helemaal mee eens. als je pony er vandoor gaat heb je net zo weinig te zeggen als met bit.

En daar ben ik het dan weer niet mee eens. Met bit heb je wel degelijk meer te zeggen.
En dat zeg ik niet omdat ik iets heb tegen bitloos, puur een constatering.
Zelf rijd ik nl ook bitloos.

Bitloos mennen.. Als je het in een bak doet of weiland zou ik het gewoon proberen, maar op de openbare weg zonder bit?
In het bos oké maar verder zou ik het niet doen, tenzij je bijvoorbeeld een hackamore neemt.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:26

moonfish13 schreef:

En daar ben ik het dan weer niet mee eens. Met bit heb je wel degelijk meer te zeggen.

Bitloos mennen.. Als je het in een bak doet of weiland zou ik het gewoon proberen, maar op de openbare weg zonder bit?
In het bos oké maar verder zou ik het niet doen, tenzij je bijvoorbeeld een hackamore neemt.[/quote]

mensen denken vaak dat ze weer te zeggen hebben met bit, maar het is meer hun gevoel die ze over brengen op het paard. als het paard super reageert op bitloos is het proberen zeker waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:42

Mijn pony rent dus door het bit heen bij dubbele lijnen. Bitloos luistert ze daarentegen erg goed. Bij de ophouding loopt ze niet erdoorheen wat ze bij het bit wel doet.

in ieder geval al heel erg bedankt voor jullie reacties. ik wacht er nog een aantal meer af.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:45

Ik ben ook niet tegen bitloos rijden, maar ik heb die stap nog niet kunnen zetten.
Bitloos rijden, ok, maar bitloos mennen (op de openbare weg) zou ik zeker niet doen. Ik heb al momenten meegemaakt dat ik écht blij was dat beestje(s) een bit in hun mond hadden, of er waren gewonden gevallen. Zelfs de braafste paardjes kunnen wel eens in paniek slaan, als ze dit doen als ze bitloos voor de wagen staan, kunnen er ernstige ongelukken gebeuren.

Ik heb wel alle respect voor mensen die wel bitloos mennen, super om zo op je paard te kunnen vertrouwen! Maar ik weet niet of ik een paard/pony zo zou vertrouwen dat ik bitloos met een wagen zou gaan rijden..Het blijven vluchtdieren.
Je moet het uiteraard zelf zien, als jij je paard zo vertrouwt dat je bitloos met een wagen durft te gaan rijden: prima! ;) Maar blijf realistisch en vooral voorzichtig! Veel succes met je beslissing!
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 05-05-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:46

Ik weet dat er op Paard Natuurlijk (het forum) een aantal zijn die bitloos mennen, maar ik kan je geen namen geven, dat weet ik niet meer.
Misschien kun je daar eens zoeken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:48

Sander_lotte: Bedankt!
TurdusMerula: Ik zal er eens gaan kijken, bdankt voor de tip.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:00

Mariekyy schreef:
moonfish13 schreef:

In het bos oké maar verder zou ik het niet doen, tenzij je bijvoorbeeld een hackamore neemt.

mensen denken vaak dat ze weer te zeggen hebben met bit, maar het is meer hun gevoel die ze over brengen op het paard. als het paard super reageert op bitloos is het proberen zeker waard![/quote]

Denken? Het is zo.
En ik ben supernuchter hoor, het zal mij een worst zijn wat ze doet.
Ik durf zo bitloos met haar naar buiten zonder zadel.
Als ik mijn nek ooit eens breek met paardrijden heb ik het wel heel bont gemaakt.
Dat paardrijden vind ik dan ook net een speeltuin wat dat betreft. :o

Ik ben laatst leuk half uit de lucht gedonderd dat ik in dat paardrijden écht geen gevaar meer zie. :o
400 meter boven de grond heb ik geen bezwaar tegen.
Daarnaast zou ik graag willen leren basejumpen, maar dat is illegaal. :+
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-05-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:01

e_horse doet het :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:16

Ok, Ja het is gewoon het probleem dat ze met bit juist wel doordendert en zonder bit niet. Met bit heb ik dus minder te zeggen als zonder.

Arabesk: Denk je dat e_horse het goed vind als ik haar er even over PB?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:19

sander_lotte schreef:
Ik ben ook niet tegen bitloos rijden, maar ik heb die stap nog niet kunnen zetten.
Bitloos rijden, ok, maar bitloos mennen (op de openbare weg) zou ik zeker niet doen. Ik heb al momenten meegemaakt dat ik écht blij was dat beestje(s) een bit in hun mond hadden, of er waren gewonden gevallen. Zelfs de braafste paardjes kunnen wel eens in paniek slaan, als ze dit doen als ze bitloos voor de wagen staan, kunnen er ernstige ongelukken gebeuren.

Ik heb wel alle respect voor mensen die wel bitloos mennen, super om zo op je paard te kunnen vertrouwen! Maar ik weet niet of ik een paard/pony zo zou vertrouwen dat ik bitloos met een wagen zou gaan rijden..Het blijven vluchtdieren.
Je moet het uiteraard zelf zien, als jij je paard zo vertrouwt dat je bitloos met een wagen durft te gaan rijden: prima! ;) Maar blijf realistisch en vooral voorzichtig! Veel succes met je beslissing!

ik snap wat je bedoelt. als jij er vertrouwen in hebt dan gaat het vaak ook goed, omdat jij dit over brengt op je paard.
ik heb zelf ook helemaal niks tegen op bitjes maar ik vind het onzin dat je zegt dat een paard makkelijker is met bit dan zonder.
het is maar net hoeveel vertrouwen jij hebt.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:21

Ik ben hopelijk onderweg naar bitloos. Ik heb nu een aantal keer gereden met een combinatie van bit en bitlozeneusriem en vandaag een heerlijk rondje gereden zonder aan de bitteugel te zitten.
Op momenten dat Eli liever niet wil stoppen stopt hij beter op de neusriem dan op het bit.
Natuurlijk blijft een paard altijd een vluchtdier, maar dit zal hij ook blijven met bit en een vluchtdier wat echt in paniek is zal ook op bit niet zomaar stoppen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:23

sonador21 schreef:
Ok, Ja het is gewoon het probleem dat ze met bit juist wel doordendert en zonder bit niet. Met bit heb ik dus minder te zeggen als zonder.

Arabesk: Denk je dat e_horse het goed vind als ik haar er even over PB?

Denk het wel :j

Ze ment ijzerloos, bitloos en sinds kort ook oogkleploos :D

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:33

viola schreef:
Ik ben hopelijk onderweg naar bitloos. Ik heb nu een aantal keer gereden met een combinatie van bit en bitlozeneusriem en vandaag een heerlijk rondje gereden zonder aan de bitteugel te zitten.
Op momenten dat Eli liever niet wil stoppen stopt hij beter op de neusriem dan op het bit.
Natuurlijk blijft een paard altijd een vluchtdier, maar dit zal hij ook blijven met bit en een vluchtdier wat echt in paniek is zal ook op bit niet zomaar stoppen.

precies zo heeft mijn vriendin het ook op gebouwt. wel bit er aan maar proberen zo veel mogelijk op de neusriem.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:38

Even de zoekfunctie en de FAQ van AR doorspitten; zijn al vele topics over geweest!

[AR] Ervaring bitloze neusriem Ideal
[AR] Bitloze menners
[AR] Bitloos mennen
[AR] Bitloos geoefend met droog mennen!!
[AR] Waarom bitloos mennen???
[AR] kan je bitloos mennen?
[AR] Bitloos mennen op openbare weg verboden?
[AR] Bitloos mennen, vanwege onderbeet?
[AR] wie ment er bit- en oogkleploos?
[AR] Discussie: bitloos mennen op wedstrijden
[AR] Oplossing gezocht bitloos met oogkleppen
[AR] [AR] bitloos mennen
[AR] [AR] bitloos, kleploos?
[AR] [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Meer dan genoeg te vinden dus.... ik TEM even.

En om even kort antwoord op je vraag te geven: nee, geen goed plan; je hebt al zo weinig te vertellen op de bok, en mennen is al zo risicovol, waarom dan 1 van je meest belangrijke hulpen ook nog eens weglaten?
Bovendien, als je pony 'moeilijk' op het bit reageert, zou je ook nog heel veel andere bitten kunnen proberen; er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden qua bitsoorten en mondstukken... en vaak is het ook even gewenning; als ik hier jonge pony's van een jaartje of 3 voor het eerst een bit in de mond hang moeten ze daar ook even paar maandjes aan wennen, soms nog wel langer.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 07:29

Ik rij bitloos en ben mijn pony nu bitloos en oogkleploos aan het inspannen.
Hij luisterd er goed naar, als hij wil gaan rennen doet hij het toch, stang of bitloos dan gaat hij toch.

Voordeel voor mij is dat mijn pony dus al bitloos gereden is en de hulpen goed kent, ook de manier van het werken van een bitloos hoofdstel.
Ik heb overigens ook gewoon het bitless hoofdstel van emiel voest welke ik gebruik voor het het rijden in gebruik voor het mennen.