[AR] welke kar/ tuig voor een mini shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

welke kar/ tuig voor een mini shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 23:43

Zoals de titel al luid.
Ik ben op zoek naar een geschikte kar en een goed tuig voor onze mini shet (68 cm).

Heb uit de omgeving al meerdere dingen gehoord en geprobeerd maar het was het toch niet (gewone karretje enzo)
het doel is gewoon lekker "wandelingetjes" te maken niet proffesioneel ofzoiets.

Qua tuig zoek ik een leuk tuigje (zwart of licht bruin) dat goed ligt op de shet (heeft uiteraard ook met pasvorm te maken)
maar dus ook van lekker soepel maar toch sterk leer.

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

JoyCiej007

Re: welke kar/ tuig voor een mini shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:13

Tuig is er igg wel in die hele kleine maatjes; waar je het precies vandaan haalt weet ik niet, maar het is wel mogelijk.

Qua wagentje zal je wel noodgedwongen op een tweewieler/sulky uitkomen denk ik zo..... velen hebben de sulky van Horseshop horsepower, al vind ik het eigenlijk maar niets.

Je zou ook kunnen kijken naar de sulky's van HCA uit Klarenbeek; o.a. bokkers xElienx en Sappos hebben een dergelijke sulky.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:45

bedankt voor je reactie, ik weet dat ze kleine tuigjes hebben.
Maar wat mini's en mennen betreft kom ik net kijken dus weet niet welk tuig goed is in kwaliteit prijs verhouding endergelijke.
(met een karretje idem)
Qua grote paarden (KWPN enzo) ervaring in overvloed maar met de mini's/shetlanders zit het toch weer allemaal anders in elkaar (zoals dat met veel rassen zo is)

Had inderdaad al een idee dat ik in de sulky/ 2 wieler terecht zou komen.
Kan je mij ook vertellen waarom je die Sulky van horseshop horsepower niks vind?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:47

De 'sulky' van Horseshop international is trouwens een 2wieler. De sulkys van HCA zijn wel 'echte' sulkys.

Ideal heeft goede tuigjes maar weet niet of die op zo'n klein ponytje passen :n

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:51

het maakt mij niet uit of het "echt" is, het moet fijn liggen en niet te zwaar zijn i.v.m. de grote van de shet.
Evelli heb je ervaring met die karretjes?

Kan altijd even kijken of Ideal kleine tuigjes heeft, niet geschoten is altijd mis natuurlijk!
bedankt voor je reactie

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:54

Ik heb zelf een HCA sulky (voor fotos zie de vaardigheids fotos in topic in mijn onderschrift) en ben daar erg blij mee. Enige nadeel is dat je er maar alleen op kan. Je kan dus niemand meenemen.
Bij de tweewielers van Horseshop kan je wel iemand meenemen.Ze zijn wat anders geveerd dan de HCA en het gebruikte staal was vroeger wat buigzaam. Schijnt wel beter te zijn nu.

Ik heb eventueel nog een ideal maatje minishet liggen.
Ideal ligt wel in het duurdere maar ook kwalitatief betere deel van de tuigenmarkt. Nieuwprijs van een tuigje is 500 euro.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:00

Evelli; vandaar dat ik spreek over tweewielers/sulky's. een 1zitter is idd een sulky, met bankje is 2wieler. Maar veel mensen spreken in het algemeen gewoon over 'sulky's', vandaar ;)

@ Pashon; ze hebben volgens mij nu wel 'verbeterde' versies, maar wat ik er van heb gehoord zijn ze niet erg stevig, bovendien als je in je eentje rijdt en je rijdt door een kuil, ga je schuiven op zo'n bankje en heb je ook nog eens extra kans om om te slaan. Verder is het lamoen vaak véels te lang (helemaal voor zo'n kleine minishet) en veels te smal ook nog eens, en zitten er ook geen stophaken aan het lamoen. Dus betekent veel extra werk; lamoen inkorten, uitbuigen van achteren, stophaken er op zetten....

Het systeem met de zweng vind ik ook maar niets, bovendien zijn deze sulky's ook wat lastig in evenwicht te brengen; bankje is niet verstelbaar, bij sommige andere sulky's/tweewielers kan je op die manier het evenwicht beter verstellen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:02

Evelli schreef:
Ik heb zelf een HCA sulky (voor fotos zie de vaardigheids fotos in topic in mijn onderschrift) en ben daar erg blij mee. Enige nadeel is dat je er maar alleen op kan. Je kan dus niemand meenemen.
Bij de tweewielers van Horseshop kan je wel iemand meenemen.
Ze zijn wat anders geveerd dan de HCA en het gebruikte staal was vroeger wat buigzaam. Schijnt wel beter te zijn nu.

Ik heb eventueel nog een ideal maatje minishet liggen.
Ideal ligt wel in het duurdere maar ook kwalitatief betere deel van de tuigenmarkt. Nieuwprijs van een tuigje is 500 euro.

Maar met zo'n echte klein mini-shetje lijkt het mij zowiezo dat je niet zo snel met z'n 2en op de bok gaat zitten..... en ingeval van een 1zitter kan de groom natuurlijk ook op de fiets mee.

Staalwerk schijnt wel beter te zijn nu ja? Toen ze net een tijdje op de markt waren hoorde je regelmatig gruwelverhalen met sulky's die compleet letterlijk in de kreukels lagen na 1x of een boompje raken oid...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:04

Afbeelding
Lijkt wel stophaken op de nieuwe lamoenen te zitten :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:43

dat is mooi dat ze dat eindelijk hebben aangepast. Vorm ziet er ook al beter uit, zou fijn zijn als ze ook de juiste vorm er aan gegeven hebben, en de bevestiging en vorm v/d zweng ook anders hebben gedaan.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:48

Ik zou voor de shet voor een minimini shet tuigje gaan kijken.
Dit omdat een gewoon mini-shet tuig op mijn mini-shet (80 cm) al niet paste. Deze was te groot. Ik heb er al verschillende geprobeerd . Het is maar een tip

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:07

De nieuwste versie van de tweewielers van de sulkys.eu zijn wel degelijk verbeterd, voor een minishet is het lamoen nog wel wat aan de lange kant en het bankje is wel goed verstelbaar en alles is zeker wel in evenwicht/balans te krijgen, er zijn idd stophaakjes en de zweng is nu goed bevestigd.
Geen probleem.

Omdat de tweewieler van sulkys.eu minder comfortabel is en ik het niet eerlijk vind met een minishet met 2 personen erachter te gaan zitten, als er 1 iemand naar voren gaat, krijgt de minishet meteen het hele gewicht op zijn schoftstuk, dus heb ik nu een hca sulky.
Die zijn degelijker, en comfortabeler, en mooi licht van gewicht.
Heb zelfs een hca met tweespanboom, werkt supergoed !
Bij hca bouwen ze de sulky naar wens, eventueel ook met bankje als je dat wilt, maar daar hangt wel aan ander prijskaartje aan. *D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:40

Ons Basic tuig in mini mini maat ligt prima op een paardje van 73 cm van een klant van ons. Nu is die van jou nog kleiner, dus geen idee of dat ook zal gaan passen. Kleiner dan die is zul je in Nederland niet gaan vinden in ieder geval.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 23:10

als ik google lees ik inderdaad toch wel een hoop gruwel verhalen over de Sulky.

Het is uiteraard niet de bedoeling dat de shet 2 mensen moet meenemen dat zou niet echt eerlijk zijn tegen over het dier, al is een bankje dat m'n dochter (word over 2 week 2 jaar) mee kan wel leuk.

Uiteraard blijf ik open staan voor tips en ervaringen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:48

Je neemt een kind van 2 jaar toch niet mee op de bok??? :oo Of snap ik je nu verkeerd?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:18

Ik denk dat ze bedoeld dat ze later eventueel het kind mee zou kunnen nemen, als het wat ouder is? Dat hoop ik iig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:26

JoyCiej007 schreef:
Je neemt een kind van 2 jaar toch niet mee op de bok??? :oo Of snap ik je nu verkeerd?

En waarom niet????

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:41

Ik heb zelf AMHA mini's en vond de "sulky" met bankje te groot voor de wat kleinere paardjes, maar nu ik mijn mini van 79 cm aan het beleren ben vind ik hem ook niet erg mooi passen voor mijn HCA sulky (hij is wel slanker dan een shet, dus dat maakt ook dat het minder mooi past). Misschien is de pirouette een goede kar voor zo'n kleintje, die is er speciaal voor gemaakt.

Wat het tuig betreft zou je als een minimini maat niet past ook een Amerikaans tuig kunnen kopen, die zijn zeker klein genoeg.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:32

Die pirouette heb een keer gezien met een heel klein paardje ervoor, dat was heel mooi in verhouding inderdaad! Vind het ook wel een grappig karretje en volgens mij zit hij nog best lekker als je hem zo ziet.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:33

JoyCiej007 schreef:

en waarom zou ik dat niet doen? het kind kan best een rondje er naast zitten hoor.
verder ga ik die discussie niet in dit topic voeren, als mensen er problemen mee hebben is dat hun pakkie aan.
verder kan dit als men dit nodig vind via pb gedaan worden.

het gaat hier over een geschikte kar en tuigje voor de shet, andere zaken wat ik wel of niet doe zijn hier niet van toepassing.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:16

Mijn zoontje ging ook mee op de tweewieler hoor, met cap op, en mijn man mee op de fiets, hij vind dat geweldig.
Ze zitten behoorlijk stevig op zo'n bankje hoor !
Gewoon een rustig stap/drafritje kan best, veel mensen doen dat, en er is niks mis mee ! :D

Wij hebben wel de onderkant netjes dicht gemaakt van de tweewieler zodat hij niet onder het bankje door op de grond kan glijden, want dat is wel een nadeel van die tweewieler, dat de onderkant onder het bankje open is.
Maar dat is met een plaat eenvoudig dicht te maken. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:46

Niks mis met de tweewieler van HSHP, jammer dat mensen de wagen maar af blijven kraken.
Mijne is inmiddels 4 jaar oud en doet zn werk prima. Ik heb er iemand mee om zit gaan, niks aan de hand met de wagen.
Alle waar naar zijn geld, en je moet niet verwachten dat je voor het geld van een HSHP met een von dutch marathon bijv thuis komt, maar het is IMO een prima starters/recreatie wagen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:26

Citaat:
Misschien is de pirouette een goede kar voor zo'n kleintje, die is er speciaal voor gemaakt.

Die heb ik voor onze mini van 86 cm en hij staat er prima voor. Het lamoentje is slechts 135 cm, ruimte zat bij zo'n uk. Hij kan eventueel nog anders worden gesteld dat het voor een nog kleinere pony past. Mocht je in de buurt wonen mag je altijd langskomen hoor om het even te proberen, ik ben er zeer tevreden over. De pirouette is ook van HSHP.
Ik heb ook een tweezitter van HSHP, de caveletti. Met 150 boom zodat onze Welsh A van 115 er ook goed voor past. Kom best wel eens langs een boompje / betonnen paaltje en heus, hij valt niet zomaar uit elkaar :+
Ik ben het hier dan ook helemaal mee eens:
Citaat:
Niks mis met de tweewieler van HSHP, jammer dat mensen de wagen maar af blijven kraken.
Mijne is inmiddels 4 jaar oud en doet zn werk prima. Ik heb er iemand mee om zit gaan, niks aan de hand met de wagen.
Alle waar naar zijn geld, en je moet niet verwachten dat je voor het geld van een HSHP met een van dutch marathon bijv thuis komt, maar het is IMO een prima starters/recreatie wagen

Zo af en toe wordt Sim ingezet als 'attractie' bij de tuinvereniging of op een school, dan loopt hij met kindjes op de sulky rondjes, ik loop er dan naast of mijn zoontje zit op de sulky (= 8 jaar). Wij hebben ook kindjes vervoerd van 2 jaar hoor. Wel goed vasthouden natuurlijk (dat doen de oma's dan of de andere kinderen, die ukkies laat ik altijd in het midden zitten, met drie kindjes tegelijk op de tweezitter kan prima).

Maar ik zou bij zo'n mini mini een pirouette nemen, super karretje en het ziet er ook mooi uit.

En over wat een mini kan trekken, onze Sim is sterker dan onze Welsh (nu dan nog ons welshje is nog maar net betuigd). Hij trekt ook zo ons Dutch marathonwagentje van 150 kg plus een volwassene en kind (wat zal het zijn, bijelkaar, iets van 250 kg?) van zijn plek, zelfs in draf. Het lijkt nergens naar, maar hij kan het makkelijk.
Je moet dan wel bijremmen bij een heuveltje naar beneden anders duwt de wagen de pony vooruit :(:)

Citaat:
Wij hebben wel de onderkant netjes dicht gemaakt van de tweewieler zodat hij niet onder het bankje door op de grond kan glijden, want dat is wel een nadeel van die tweewieler, dat de onderkant onder het bankje open is. Maar dat is met een plaat eenvoudig dicht te maken.

Heb je bij een pirouette of een caveletti ook geen last van, dat is aan de onderkant gewoon dicht ,je kunt er een keurig matje bij kopen (zit standaard bij de pirouette) zodat er ook geen spatwater omhoog komt.

Haha, en ik heb niet eens aandelen kun je nagaan :$ :+

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 16:31

@ vanhuisuit, helaas woon ik niet in de buurt anders was ik zeker wel even komen kijken.

Bedankt voor je reactie, hier kan ik duidelijk wat mee!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:34

Pashon: ik bedoelde het zeker niet aanvallend, en het zal heus wel vaker gedaan worden, dat moet iedereen natuurlijk ook helemaal zelf weten. Ik zou me er persoonlijk gewoon niet zo fijn bij voelen; peuters en kleuters kunnen zich nog redelijk vasthouden en blijven zitten, heb 't idee dat je zo'n kleintje toch ook goed moet vasthouden en goed op moet letten, en dan daarbij heb je nog eens de zweep en leidsels ter hand en moet je op het paard letten. Op een vierwieler kun je dan extra iemand meenemen die op het kind let of het kind vasthoud e.d, bij een tweewieler gaat dat moeilijk.

Maargoed ik zal er verder niet over door gaan, het was niet mijn bedoeling om een hele discussie los te maken. :)