Bit vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:18

Er zijn al meerdere oude topics over, maar wil toch graag advies van jullie.

Mijn paint had ohz altijd een 5" stang. Dit is 12,7cm. Een 12,5 cm bit past krap aan.

Wat voor liverpoolstang maat zou hij nodig hebben?? Hij wordt nu getraint op een 13,5cm. Deze leek vrij breed voor hem.
Hebben jullie nog tips welke liverpool het fijnst in de mond ligt??? Met een boog of zonder een boog??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:51

welke het fijnst ligt is per paard verschillend. Kan je niet van die rubber bitschijven eraan doen om de 13.5 wat smaller te maken?

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:57

Geen idee, daarom vraag ik om ervaringen van anderen. Las in een ander topic ook al dat je een liverpool 1cm breden moest nemen dan je 'gewone' bit, klopt dit??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:58

hmmz, mijn pony heeft van trens 10.5, en de 11.5 LP is toch echt te groot :j (ga ik dus ook bitschijven om doen)

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:59

Wie heeft eigenlijk die halve maten bedacht,... waarom kan ik geen stang van 13 cm kopen :+

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:07

Ik heb begrepen, vanuit mijn menlessen, dat je links en rechts van het bitstuk een vinger tussen schaar en bit moet kunnen leggen (zeg ik het zo goed, weet het even niet) en dat het dan goed zit. Dus dat die ruimte er moet zijn.
Maar je schrijft het lijkt je te groot, maar als hij er goed op loopt zou ik het voorlopig maar zo laten...het trensje van Alwyn lijkt ook te groot maar hij loopt er veel beter op dan het trensje dat officieel goed in zijn mond zit, laat staan met de liverpool.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 20-04-10 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:09

Heb het de trainer gevraagt en die zei dat 13,5 cm wel kon. Maar ik hoor graag meerdere meningen hierover, omdat ik het nog niet eerder zo gehoord had namelijk. Een vinger tussen de schaar en de mond neem ik aan dat je bedoelt??

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:10

Yep, thanks, schaar en de mondhoek :o

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:12

Ik heb gewoonlijks voor mijn Quartermix 12,5 en mijn liverpool is 14,5. Ik heb er ook bitringen tussen zitten. Ik zit nu te twijfelen of zijn 'normale' bitten niet te klein zijn.. :=

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:13

Heb je er een foto van met bitringen?? Die tip kreeg ik namelijk net ook in een ander topic.

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Re: Bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:14

Euh even geduld...

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:15


Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:16

Zo zal dat niet heeeeeel groot worden??
Ik zal morgen een foto maken als hij het bit in heeft ;)

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:20

Bij die van mij niet. Ik vond 13.5 zonder bitringen al krap...
Plaats maar een foto, ik ben ook maar een beginner :D

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:06

Misschien een hele domme vraag maar hoe krijg je in vredesnaam die ringen op een liverpool? Op een trens zetten is al bijna onmogelijk.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 00:50

chocobroodje schreef:
Misschien een hele domme vraag maar hoe krijg je in vredesnaam die ringen op een liverpool? Op een trens zetten is al bijna onmogelijk.


Je hebt er met van die sleuven die trek je er gemakkelijk overheen. Bij mij hebben ze het in de ruitersport gedaan. Dus dat was wel makkelijk.

Afbeelding
Die heeft trouwens normaal 11.5 en moest eigelijk een 12 liverpool hebben maar de bestaan volgens mij niet nergens kunnen vinden nu heeft hij dus een 12,5 met rubberen bitringen.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 01:01

Komt daar de lip/mondhoek van de pony niet tussen? Heb vroeger zo lopen klooien met die hele schijven, een ramp waren ze :( Dit lijkt me heel fijn, maar zit nu wel met bovenstaande vraag.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 02:25

Meestal wordt er idd als standaardregel vanuit gegaan dat als je een goedpassend trensje hebt, de maat van een stang 1 cm. groter moet zijn. Dit voornamelijk vanwege de (bewegende) scharen. Al zijn er natuurlijk net zo goed liverpools en andere bitten met vaste scharen. Heb je bewegende scharen (vind ik persoonlijk wel fijner, maargoed is maar net waar je pony beter/fijner op loopt) dan moet er aan de zijkanten natuurlijk wel genoeg ruimte zijn; als alles precies past en er weinig tot geen ruimte meer over is gaat het velletje v/d mondhoek tussen de beweegbare scharen zitten, en dat is natuurlijk niet de bedoeling ;)

Maar het is gewoon een beetje uitproberen; ik heb zowel stangen én trensjes in 10,5 cm. en 11,5 cm. Het ene bit past prima met 10,5 cm. en de ander met 11,5 cm.
Had vorig jaar een tijdje een rolletjes-D-trens te leen van iemand, was maat 11,5 cm. (ja echt, heb het nagemeten!) en die zat eigenlijk nog net wat te krap, terwijl ik hier ook 2 liverpools heb hangen van 10,5 cm. met beweegbare scharen en die passen dan wel weer goed. Heb ook een dun liverpooltje met vaste scharen, ook 10,5 cm. en die zit weer te krap... Volgens mij heeft ze gewoon een raar bekkie ;)

Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden, ook qua tongbogen, en dat is gewoon uitproberen waar hij het fijnst op loopt. Ot wil nog wel eens haar tong over het bit gooien uit verzet/protest, maar een tongboog in zo'n klein shettenbekkie werkt ook niet echt, dat gaat al gauw tegen het gehemelte zitten.
Persoonlijk vind ik de liverpool (ook in ontzettend veel variaties te krijgen) wel het fijnste menbit, mits de pony het ook accepteert. Vanwege de vele verstelmogelijkheden. Heb haar in het begin ook een tijdje op een bokkenbitje/utrechtse stang gehad, maar dat was het toch niet helemaal.

Ben nu helemaal tevreden, heb een liverpool met 2 sleuven, dun mondstuk en met pompwerking, daar knabbelt ze ook lekker op af en toe. Alleen nu nog een oplossing vinden voor de tong over het bit gooien; daar heeft ze af en toe zo haar periode's van, en die rubberen tonglepels vind ik maar ondingen, afgezien van het feit dat ze niet eens goed liggen in die kleine shettenmondjes; ze kreeg haar tong niet eens meer helemaal naar binnen :+

Gewoon uitproberen dus. En houdt er ook rekening mee dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat een dikker mondstuk ook vriendelijker is; sommigen lopen veel beter en makkelijker op een dunner mondstuk.
Houdt er ook rekening mee dat trensjes enkel- of dubbelgebroken zijn, en vooral van dubbelgebroken wordt aangenomen dat het vriendelijker is voor het paard. Bij trensjes is dit wel degelijk zo, maar bij stangbitten vormt een gebroken (hetzij enkel of dubbelgebroken) mondstuk in combinatie met de hefboomwerking van de stang een notenkraakeffect....

Ook heb je mondstukken die aan beide zijden glad zijn, of aan 1 kant geribbeld, en je kan er ook voor kiezen de geribbelde kant naar voren of juist naar achteren in de mond te leggen....

En voor wat betreft de bitringen; die met sleuven heb ik geen ervaring mee, maar mij lijkt het dat er niet makkelijk velletjes van mondhoeken oid tussen kunnen gaan zitten. Het helpt wel een stuk om de bitringen een tijd te laten weken in heet/warm water, dan zijn ze veel makkelijker er om heen te trekken. Ik heb daar ook wel eens een hoefijzer of priem voor gebruikt om ze over de scharen te krijgen; past er makkelijker tussen dan een vinger ;)

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 09:21

Ja, ik ga zowiezo al op zoek naar een wat dunner mondstuk. Boobsie heeft een klein bekkie en liep ook met rijden het best op een wat dunner bitje.

Ik vind de bitringen wel een hele goeie oplossing!!

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden.

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:01

chocobroodje schreef:
Misschien een hele domme vraag maar hoe krijg je in vredesnaam die ringen op een liverpool? Op een trens zetten is al bijna onmogelijk.

Ik heb ze in heet water gelegd en daarna was het een kwestie van volhouden :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:27

die bitschijven krijg je juist makkelijker om een LP dan om een trens. Bij een LP heb je houvast aan de schaar, bij een trens niet.
Die met die sleuven vind ik niks, komt van alles tussen, van haar, tot vel, tot vuil

_maaike_D

Berichten: 1200
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: *op de mesthoop*

Re: Bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:57

wat de bitringen betreft, idd even weken in heet water.
liverpool insmeren met vaseline/zeep/glijmiddel en zo de ringen er overheen.
Die met die sleuven heb ik niet, maar deze blijken snel uit te scheuren...

Wendy15

Berichten: 11100
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:11

Leuk dat ik dit topic nu tegenkom :)
Ben momenteel rustig bezig met mijn pony aan het tuig te laten wennen en heb dus ook pas een bit voor hem gekocht. Op advies van degene die hem gaat beleren (en mij nu helpt met het voorbereidende werk) heb ik een liverpoolstang met een pompwerking gekocht. Van zijn normale bit (enkelgebroken robart watertrens) heeft hij maat 11,5. Bij de ruitersportzaak heb ik een 11,5 en 12,5cm liverpoolstang meegekregen om even te passen. Die 11,5 was toch écht te klein :j Dus hij heeft nu een 12,5cm. Door de pompwerking kan z'n velletje van z'n mond er natuurlijk tussenkomen, dus ik wil er ook nog even bitringen omdoen :j Hij heeft ook aan de ene kant ribbels en aan de andere kant is ie glad, heb 'm omgedraaid, zodat de ribbels naar voren gericht zijn :)
De dikte is geloof ik 14mm. Is dat dik of dun voor een liverpoolstang? :)


Even een plaatje opgezocht, deze heb ik :)
http://www.agradi.nl/productimages/4038674.jpg

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Bit vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:23

Ik heb zo even geen foto van mijn bitje, kan die v/d week nog wel even maken. Heb ik via xElienx over kunnen kopen; super fijn bitje, volgens mij nog met de hand gemaakt, worden nu ook niet meer gemaakt en is moeilijk aan te komen. Heeft niet echt een aurigan mondstuk, maar ook geen RVS volgens mij.... superdun mondstukje, zo dun zijn liverpools haast niet te vinden voor shetten, ze loopt er erg lekker op. En met pompwerking, dan heeft ze meer ruimte en daar loopt ze dus ook echt fijner op.

Ik rijdt overigens niet met bitringen, vind het maar ondingen. Ponylief loopt, ondanks het fijne bitje, toch nog af en toe met haar mond te klooien uit protest of gooit haar tong over het bit, en door die bitringen kun je dat veel moeilijker zien en kan je moeilijker in de mond komen en de tong bijv. terugleggen.
Heb trouwens nooit echt gemerkt dat ze velletjes tussen de scharen kreeg ivm. pompwerking, maar het bit is dan ook breed genoeg.

Wendy15

Berichten: 11100
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:33

Ik heb zelf een ijslander, dus die heeft denk ik een iets groter mondje dan een shetlander :) Verder blijft het denk ik toch een beetje uitproberen wat fijn is :j Tot nu toe vind mijn paard het bit wat ik nu heb volgens mij wel prettig, hij is rustig met z'n mond en reageert er goed op. De bitringen ga ik er nog wel om doen, iig even proberen, en als het niks is kan ik ze er altijd weer afhalen :)
Zolang hij hier fijn op reageert hou ik deze er in :j Maar vind het wel interessant om wat ervaringen met verschillende soorten bitten te lezen :) Dan weet ik iig wat ik nog eens kan proberen mocht hij er toch wat mee gaan rommelen straks als hij echt voor de wagen loopt :)