[AR] Aanleunings/ontspannings probleem, graag veel tips!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Aanleunings/ontspannings probleem, graag veel tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 22:11

Boris, mijn shetlander, loopt al een tijdje voor de sulky.
We zijn vooral bezig met hem ontspannen te laten lopen, lekker met z'n hoofdje laag, goed over de rug.
Goed over de rug lukt vaak goed, achterbenen gaan er goed onder, rug is ook helemaal goed, laatst nog gecontroleerd.
Maar het wil maar niet lukken, bijna altijd loopt hij met zijn hoofd omhoog.
Nu heb ik zoiets van, als de ontspanning er is, komt de nageeflijkheid vanzelf, daar maak ik me opzich niet zo druk om, met het mennen zelf.

Maar als ik hem dan bijvoorbeeld aan het longeren ben, gaat alles goed, maar die neus blijft maar in de lucht.
In stap kan hij heel ontspannen lopen, neus laag, lekker over de rug, maar met draf en galop schiet dan z'n neus weer de lucht in.
Nu longeer ik het liefste gewoon zonder hulpteugels, ik heb liever dat hij van nature gewoon lekker loopt.
Maar zelfs met hulpteugels wil het niet lukken, ik heb de nieuwste hulpteugel geprobeerd, dat witte elastiek/touw wat onder z'n benen over zijn rug gaat, bijna alles heb ik geprobeerd, maar het wil maar niet lukken.

Nu wil ik wel een pessoateugel proberen, maar dat is natuurlijk ook niet gratis, dus ik zou eerst wel de ervaringen willen weten met dit soort paarden.
Veel tips zou ik graag ook krijgen, daar zou ik echt heel veel aan hebben, ik vind het veel fijner als m'n paardje lekker loopt.

Misschien is het handig om te weten dat Boris wel een hele korte stevige nek heeft.

Groetjes!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:26

ALs hij zo'n dikke korte nek heeft is het natuurlijk wel moeilijker voor hem. Kijk eens of het hem wel lukt met freestyle / loswerken / inbuigen / naar beneden laten buigen. Het kan zijn dat je met die oefeningen zijn nek/halsspieren wat soepeler kunt krijgen. Gewoon elke dag oefenen met bixje / stukje brood, links/rechts buigen, naar beneden, onder zijn boeg enzovoort. Gewoon spelletje van maken. Eventueel wat vrijheidsdressuur van maken. Als zijn lijf het niet kan, moet hij soepeler worden.... dat is pure gymnastiek ;) Als je er hulpteugels aan gaat hangen voor naar beneden laten gaan, en hij heeft zo'n dikke / stijvere nek, wordt die alleen maar dikker en stijver want hij kan het niet, dus hij zal zich gaan verzetten en die nek er nog meer op zetten. Met als gevolg spierpijn en nog meer stijfheid. Dus persoonlijk zou ik gaan voor de complete andere aanpak namelijk via grondwerk die hals losser zien te krijgen (en daarmee nog meer zijn bovenlijn / zijkant zeg maar) en dan proberen of je dat met lange lijnen kunt en dan uiteindelijk voor de sulky. Schat dan in dat je er wel een paar maanden mee bezig bent maar dan heb je wel iets wat structureel goed blijft gaan.

Waarschijnlijk zal hij trouwens eerst moeten leren zijn neusje naar voren te doen en dan wat naar beneden (ietjes maar) zodat je die bovenlijn oprekt en de ondernek leert ontspannen .Dat is het begin van ' naar beneden'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:01

Ik loop/liep ook al jaren tegen dit probleem aan; wilde haar zo graag eens nageeflijk krijgen, dacht dat dat best moest lukken nu ze al jaren voor de wagen loopt... mede vanwege het feit dat ze soms veel en vaak in mijn handen ging hangen en het bit vastpakte, of haar hoofd in de lucht gooide met een klein soort 'sprongetje' en ging gapen, om zich aan de 'druk' van het bit te onttrekken.

Heb een periode erg veel dressuur getraind en het ene moment lukte het af en toe, een paar passen in stap, en als ik dat probeerde te behouden dan was het ook zo weer weg.
Ik ben ook niet zo van de hulpteugels; zoals jij ook zegt, die ontspanning die je daar voor nodig hebt, dat kun je niet echt afdwingen.

Toch heb ik haar vorig jaar veelvuldig gelongeerd met de dubbele longe. Eerst loswerken op beide kanten (rechts was haar moeilijke kant al jaren, en is dat nog steeds een beetje) en daarna deed ik de longe aan beide zijden door de laagste ringen van de longeersingel, door de bitringen, onder de benen door en aan die ring vastmaken. Ben daar heel rustig mee begonnen; want natuurlijk kan je op deze manier ook je pony zelf in de krul trekken; dat wilde ik niet en bovendien kom je daar ook geen stap verder mee. Heb de longeerlijnen erg lossig gehad, in een boogje; ik trok haar niet in de krul, en toch begon ze wat meer lang en laag te lopen, vond ze wel moeilijk, want je merkte dat de voorwaartse drang dan wat af nam, maar dat hebben ze daarvoor juist nodig, dus moedigde haar dan af en toe goed met de stem aan.

Ik doe dit nog steeds af en toe; vind het erg fijn werken omdat je alles zelf in de hand hebt; heb ook met touwtjes gewerkt e.d. maar touwtjes zet je vast; dit heb je zelf in de handen dus kun je ook meer meegeven of juist wel wat meer vragen. Pony kende dit nog niet maar reageerde er erg goed op, en ging inderdaad meer voorwaarts-neerwaarts lopen aan de longe. Ik vond het erg prettig werken, en de pony denk ik dus ook wel, want met vaste touwtjes kwam ze standaard in verzet; daar ging ze gewoon in hangen en trok zichzelf dan gewoon in de mond.

Na een tijdje merkte ik wel dat ze voor de wagen ook meer het bit losliet en wat naar beneden ging zakken; soms echt veels te diep, bijna achter de teugel kruipen, waarbij ze soms knikjes naar beneden maakte zodat ze de leidsel ontdook, en de voorwaartse drang viel bijna stil. Dat was even moeilijk op te lossen, maar heb toen gedacht: liever te diep en misschien wat achter de teugel, dan neus in de lucht en bit vastpakken of hangen.

En nu.... gaat het steeds beter... zonder dat ik er zelf eigenlijk wat voor doe. Ze heeft al erg lang niet meer op die manier aan de dubbele longe gelopen, sinds een paar weken staat ze sinds 4 maanden winterrust ivm. het weer, weer voor de wagen, en bied het nu ook iedere keer zelf aan, óok in draf, terwijl ze afgelopen zomer het alleen maar in stap deed. Overigens zonder die knikjes en echt achter de teugel kruipen; vorige zomer had ik dan nauwelijks contact met haar mond, nu houd ik zeer licht contact en ben extra 'voorzichtig' want dan ben ik zo bang om het weer kwijt te raken }:0 :o Maar ze loopt nu echt steeds op die manier, behalve het eerste kwartiertje als we op pad gaan, want dan is ze altijd heet en wil even laten weten dat ze er weer erg veel zin in heeft. Ik kan nu mooi contact houden, het begint er steeds meer op te lijken, wel verliest ze af en toe nog steeds ietsje vaart. Als ik dan met m'n stem wat aanmoedig, kwam ze vorig jaar zomer weer omhoog; nu blijft ze daar met haar hoofd met hetzelfde contact maar gaat wel voorwaartser. Ik ben er ontzettend blij mee en zit dan ook met een big smile op de bok, dat voelt echt heel goed.

Maar zoals jij beschrijft; een pony met een vrij dikke, korte nek heeft daar natuurlijk meer moeite mee; die van mij heeft wel iets meer lengte in de nek. Daar zul je wel rekening mee moeten houden, het is wel extra moeilijk voor hem dan. Ik vind het moeilijk uit te leggen, ben daar zelf ook niet zo'n ster in, maar ik heb eerst vanalles geprobeerd terwijl de pony alleen maar meer in verzet kwam, en heb het toen laten rusten, onder het mom van 'ach goed het komt nog wel een keer als we er beiden klaar voor zijn', onbewust hebben we daar dan toch naar toe gewerkt blijkt nu....

Borisje

Re: Aanleunings/ontspannings probleem, graag veel tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 15:47

Dankjullie! Hier heb ik echt iets aan! :D

VanHuisUit: Dat moet wel lukken, inbuigen en alles, hij doet alles voor eten, en vrijheidsdressuur doen we ook veel, dat ga ik zeker proberen!

JoyCiej: Dankje voor de tips, ik snap je verhaal hoor :P Met touwtjes had ik idd ook al geprobeerd, beviel mij niet zo omdat het inderdaad niet meegaf, maar zo met dubbele longe was ik nog niet opgekomen, ga ik zeker ook proberen, zoals ik het zo lees, moet het wel lukken.
Nageeflijk maakt mij opzich niet uit, ik snap wel dat het dat hem bijna niet kan lukken ivm zijn nek (even foto'tje: http://nl.fotoalbum.eu/images1/200807/4 ... 000011.JPG ), maar z'n hoofd lekker laag zou al een hoop schelen. :j

Maar ik ga zeker wat met jullie tips doen, heel erg bedankt! :D

Lacuna

Re: Aanleunings/ontspannings probleem, graag veel tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:57

Heel erg veel belonen.
Sun deed het ook heel moeilijk (en het is nog altijd niet zn sterkste punt) Ben met hem gaan grondwerken, en op de cirkel elke keer gevraagd door een klein kneepje op de leadrope, of hij zn hoofd naar beneden wilde brengen. Elke halve millimeter belonen met stem/klikker en een snoepje. Dat had hij heel snel door, en van daaruit zijn we verder gaan werken tot hij lekker in een goede houding ging lopen.
Voordeel hiervan is dat je hem nergens vast kunt zetten, niet kunt dwingen en hem dus ook niet kunt overvragen. Als hij de houding niet kan aannemen, zal hij dat ook niet doen.

Groetjes, lacuna