[CT]Begin gemaakt met clickeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

[CT]Begin gemaakt met clickeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 15:20

Treasure en ik hebben een begin gemaakt met clickeren.
Gedurende 3 dagen hebben we de clicker steeds opgeladen. Gisteren hebben we al geclickert om bij de container te komen, dat vond ze een eng ding.
Vandaag zijn we aan de slag gegaan met plastic tasjes. Aan een longeerzweep door de stal laten gaan, door de lucht, over haar heen en... het mocht op het laatst gewoon op haar hoofd liggen.
Ik wil gewoon dat ze niets eng gaat vinden.

Maar toch heb ik het idee dat ze de click nog niet associeert met een beloning.

Hoe kan ik dit controleren? Hoe kan ik het voor mezelf bevestigd krijgen dat ze het wel snapt???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:16


Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 16:21

Sja, heb ook 2 boeken gelezen. Daar staat dus dat je na het opladen een tijdje niets moet doen en dan opeens een click geven. Kijken of het paard zich dan naar je toe draait voor de beloning. En dat doet ze dus niet.
Terwijl ik zelf wel het idee heb dat ze door die click wel verder gaat met het leerproces van enge dingen.
Lekker tegenstrijdig dus!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:53

Eerst oefenen dat ze iets aan moet raken met haar neus? Bijvb een bal...raakt ze hem aan click en beloning etc...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 07:36

Vanaf welke leeftijd kan je beginnen met clickeren. Mijn 2-jarige merrie (ook echt 2), geeft aan dat ze graag iets wil doen, iets wil leren. Geen moeilijke oefeningen natuurlijk, maar wat simpels. Ik doe nu alleen borstelen, wassen, netjes leren meelopen, enkele keer fietsen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 08:22

Clickeren kan je al vanaf heel jong doen. Gewoon de oefeningen eruit pikken waar jullie wat mee kunnen.

Ineke2, dat is het rare, het ene boek heeft het over de clicker opladen door eerst alleen te clicken en wat te geven, en bij de ander moeten ze inderdaad eerst iets aanraken.
Denk dus dat ik vandaag maar iets meeneem en als ze dat aanraakt dat ik clicker.
Wil het eens op een liefdevolle manier proberen op de spuitplaats.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 08:35

Dus als ik het goed begrijp. Een paard met angst voor een tractor bijvoorbeeld, zou je die met de clicker kunnen leren dat de tractor niet eng is. Dus bijv. dat ze het aanraakt en dan clickeren, ja en dan eerst beginnen met iets simpels. Of heb ik dat dom gezegd?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 08:38

Summertje schreef:
Dus als ik het goed begrijp. Een paard met angst voor een tractor bijvoorbeeld, zou je die met de clicker kunnen leren dat de tractor niet eng is. Dus bijv. dat ze het aanraakt en dan clickeren, ja en dan eerst beginnen met iets simpels. Of heb ik dat dom gezegd?

Klopt een beetje. Je neemt iets wat ze moet aanraken. Bijvoorbeeld een tennisbal op een stok. (dan kan je het als verlenging van je arm zien en kan je het beter voor haar uitsteken).
Je leert haar eerst dat ze die bal moet aantikken met haar neus. Dan geef je een click en een beloning. Steeds doe je de bal iets dichter bij de tractor. En steeds weer geef je dan een click als ze er dichterbij komt.

Zo is het even heel kort uitgelegd.

In het begin hou je de bal zo dat ze hem steeds per ongeluk aanraakt. En jij clickt en beloont heel enthousiast. Op een gegeven moment gaat het niet meer per ongeluk, dan heeft ze door dat het aantikken van dat ding een beloning oplevert!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 18:41

Vandaag zijn we weer een stap verder gegaan. Op de spuitplaats en de tractor aanraken terwijl de motor ervan draaide. En dat ging allemaal goed! Ze vindt het leuk om te doen en ik merk nu dat als ik click dat de oortjes zich naar mij richten! Ze komt niet gelijk om de beloning, maar ze weet wel dat ik trots ben!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers