[AR] Probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 17:26

Hallo allemaal. (ik probeer het verhaal even te typen, maar zal vast niet goed kunnen uitleggen)

Sinds ik fanatiek met mijn pony rijd voor de wagen (minimaal 3 keer per week, van 2 a 3 uur) is hij erg heet geworden.(de rest van de dagen longeren, kinderlesjes en wandelen) Opzich is dit niet erg, maar hij is erg drammerig en liet aan mij merken dat hij (dat denk ik) last heeft van zijn tandjes.
Zo heb ik de tandarts laten komen en zijn zn tandjes weer helemaal netjes.
Echter is het probleem nog niet opgelost. De hele rit ging het opzich netjes, want merkte dat er ook iets aan mij lag, ik hield te lang vast en hij maakt zich dan sterk, dus heb hierop gelet en steeds met terugnemen ook weer geven. Als ik stil sta tussen door in een rit en hij mag van mij weg stappen gooit hij gelijk zijn massa erin en wil weg draven. Natuurlijk liet ik dit steeds niet toe en ging ik steeds weer terug naar halt. Uiteindelijk werd hij zo gef*ckt dat hij constand ging draven op de plek. Of letterlijk in het borsttuig ging springen. Tegelijkertijd heeft hij ook zn mond gedeeltelijk open en zwaait dan wat met zijn hoofd.

Uiteindelijk werd hij erg beledigt dat hij steeds stil moest staan. Als ik dan vroeg of hij wilde gaan stappen deed hij dit niet. Ik tikte hem dan aan met de zweep en met mijn stem en toen ging hij gelijk weer in draf. Uiteindelijk probeerde hij ook wat omhoog te komen.

(hiervoor was er een paard in volle galop langs geweest en toen wilde hij mee, heb hem netjes terug gekregen maar hij werd weer lekker heet, daarna ging ik stil staan in een woonwijk, auto's konden er nog langs, ik bleef net zo lang staan tot hij rustig werd, maar toen ging een geirriteerde autobestuurder hevig lopen tutteren, normaal vind me paard dit niet erg, maar hij maakte hier gebruik van, toen kwam de auto (waar je maar stapvoets mag rijden) in volle vaarts langs ons, rivaldo was al na het tutteren wat gaan rennen, ik heb de auto nog maar net kunnen ontwijken (de schuld van de auto, want hij sneet me zo af)..
Rivaldo was daarom al lichtelijk ontploft toen dat hierboeven begon.

Sorry als ik niet duidelijk ben, zal ook vast veel vergeten, maar vroeg me af of jullie misschien weten hoe dit opeens zo kan veranderen (nu 2 weken)
Hij was altijd braaf, had wel zijn wil, maar luisterde wel als ik hem corrigeerde, nu is hij niet gelijk oncontroleerbaar, maar wil dit toch graag opgelost hebben. Heb ook over 2 weken een wedstrijd met nog 50 aanspanningen en wil het risico niet nemen dat ik andere daar in de weg zal zitten.

* Hij had altijd een recht liverpooltje, maar nu een die iets wat brug heeft. Hier liep hij al een hele tijd fijn op.
* Iemand vertelde misschien heeft hij magnesium tekort? (ik weet hier niet zoveel vanaf)

Rivaldo krijgt enkel 4x per dag kuil ( niet te grote porties) en 2 keer per dag 4 worteltjes.
Soms krijgt hij na het werken een summerfitkoek of wat pavo slobber (2 handjes)

Wat raden jullie mij aan?

Suzan_bobar

Re: Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:33

Magnesium tekort heeft die van mij ook gehad,... ik ben die van paardnatuurlijk.nl gaan geven en binnen twee weken kende ik hem niet weer,... Dit echter wel op aanraden van de DA. Ik zou er niet zomaar mee beginnen,..... Ik zou eerder naar zijn voer kijken,.. het schijnt dat er in de summerfit veel suiker zit. De mijne begon ervan te jeuken, die jeukt normaal nooit. Dit zou dus door de suiker kunnen komen (zou kunnen, niet zeker hoor)
Verder heeft je pony niet gewoon last van het voorjaar??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:24

In deze tijd willen ze inderdaad allemaal wel eens een beetje wakkertjes zijn... :D

Verder consequent zijn, maar wel vriendelijk blijven en je geduld bewaren, ook al moet je duidelijk zijn, en dat is best lastig soms.
Misschien is het een idee om 'm eerst even te longeren voor je 'm inspant?

Anders gewoon eens een tijdje rustige stapritjes maken waarbij je niks vraagt, zodat 'ie weer een beetje tot rust komt en zich gaat ontspannen.
Als ze moeite hebben met stil staan en al wat druk zijn kun je dit beter niet te lang en te vaak achter elkaar doen, daar worden ze alleen maar steeds zenuwachtiger van is mijn ervaring en gaan ze steeds meer springen...
Probeer op rustige plaatsen even stil te gaan staan en laat je groom eraf gaan om even tegen 'm te praten en 'm wat te aaien, zodat 'ie zich weer ontspant, stap pas weg als 'ie redelijk ontspannen is en geef 'm dan voldoende ruimte als dat lukt...

succes!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:24

Owow, ik gok dat sil ook zo word voor de kar :P (ook een welshxshet kruizing)
Hoe oud is rivaldo eigenlijk? Is het niet gewoon wat koppigheid dat hij vertoont? Misschien inderdaad even wat rustiger aan doen als je op stap gaat, en veel oefenen in de bak?
Ik voer sil trouwens veel meer dan jij, en sil werkt nog niet eens :P

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 23:01

Bedankt nouvel, heb vandaag een ritje gemaakt en had het bit wat losser gezet. hij reageerde prima op mijn stem en hij wilde zelf netjes stappen. Soms was hij wel wat druk, maar hij reageerd gelijk vanuit galop naar draf en naar stap.
Gisteren toen dit gebeurde had hij daarvoor nog een kinderlesje gelopen met veel draf.. raar beesie :P

Jenkins: rivaldo is 9 jaar geworden vorige week, hihi hij is soms wel wat koppig, maar altijd heel eerlijk en nu hihi wat druk :D.. Denk ook echt dat het bitje (want dat gaf hij al steeds aan) gewoon net te hoog voor hem zat.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:03

Haha sil is ook koppig.. heel lief altijd maar zogauw hij volgens hem even te veel moet lopen, dan is hij inene vergeten hoe alles ook al weer moet.
Maar gelukkig deed hij het vandaag beter, zat toch het bitje niet goed.
Maar over het voer, doet hij het er daar goed op?
Sil krijgt onbeperkt hooi en halve kilo (soms meer/minder) natures best per dag. (soms een dag niet als ik niet kan) en is niet echt dik, ribben kan je voelen zeg maar. Maar sil is wel pas bijna 3..

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 23:14

het is eigelijk beetje uitzoeken wat je paard nodig heeft. Ik zou als ik jou was in de zomer afbouwen met extra voer geven. De kans op hoefbevangenheid bij deze paardjes is al snel. Rivaldo krijgt soms wel is na het werk een summerfit koek of wat slobber, maar dat is niet altijd. Rivaldo doet het er goed op en met de zomermaanden in zicht krijgt hij van het gras straks ook meer binnen. Ik heb ook een graaskorfje voor hem, dit omdat ons land best rijk is en ik hoefbevangenheid liever wil voorkomen dan genezen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:19

Ow oke :) Sil is of was nog niet gevoelig voor hoefbevangenheid. vlede jaar heeft hij in een groot gras veld gestaan met hoog vers gras en deed het daar eigenlijk prima. (was zelfs wat mager)
En zowiezo staan de pony's niet op rijk gras aangezien er wel pony's tussen zitten die er gevoelig voor zijn.
Gok dat sil een beetje anders is daarin, die heeft juist wat meer nodig. Pavo koeken ben ik vanaf gestapt omdat ik natures best toch wat beter vind.

Maar hopen dat het aan het bit lag en rivaldo volgende keer ook weer braaf is, anders is het misschien toch koppigheid haha.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 23:21

ach hij mag wel wat eigenwijs zijn en wat pittig, dat houd het leuk natuurlijk :).. hij was voorheen altijd een slome, ook met binnen en buitenzetten zeiden mensen.. nu rent hij met plezier naar buiten :).. hij voelt zich duidelijk fitter :D

Ja natures best hebben ze hier ook allemaal, maar voor wat ik geef vond ik het zonde om zo'n grote zak te kopen ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 05:44

Ik ken het probleem en ik kan je eigenlijk er geen goede oplossing voor geven. Nickey is ook zo'n dribbelaar en momenteel wordt het alleen maar erger. Altijd 1 versnelling harder als nodig is: als Hero stapt draaft Nickey en als Hero draaft galloppeerd Nickey. Moe rijden komt in zijn woordenboek niet voor. Gezien mijn ritten alleen maar langer worden, wordt hij alleen maar fitter. Wat dat betreft zou een oplossing zijn om hem een tijdje zich te laten vol vreten in de wei.
Magnesium is mij ook wel eens aan geraden. Dat zorgt er voor dat prikkels wat beter geleid worden. Vaak het probleem bij nerveuse paarden.
Nickey had wolfskiesjes. Daarvoor was het soms echt een hel met dat dier.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:27

Sun heeft dat soms ook. Ene keer is hij heel lekker ontspannen, volgende keer lijkt het wel een bommetje. Ook niet willen stilstaan, springen, drammen, dribbelen etc. En hoe bozer ik werd, hoe erger hij het deed, dus tegenwoordig zucht ik een keer diep, vraag ik me af waarom ik in godsnaam een shetlander heb, bedenk me vervolgens dat hij bij de slacht ook niks opbrengt en rij dan rustig verder ;)
Het vasthouden wat jij aangeeft herken ik ook heel erg. Sun zn reactie is dat hij zich opkrult op een manier waarop zelfs Anky trots kan zijn, en vervolgens net zo hard door blijft dribbelen. Ik moet ook heel duidelijk een ophouding geven, loslaten, opnieuw een ophouding geven en weer loslaten. Net zo lang tot hij in het juiste tempo loopt, en dan het tempo voortdurend bewaken en veel belonen.
En overlaatst, toen was hij zo vervelend op de kruising waar we normaal gezien altijd naar huis gaan, toen zijn we nog 15KM in pittig tempo de andere kant op gereden. Terug bij die kruising was hij me toch mak opeens... ;)
Groetjes, Lacuna

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 10:23

Bedankt, ik ben dan toch niet de enigste :D.. gelukkig is de gevoeligheid van de mond nu minder door een gaatje erbij. Hopelijk mogen ze snel op het land. Hij is inderdaad ook niet moe te krijgen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:06

Sim is ook zeer van de vlotte momenteel :+ maar die staat sinds een week of 2, 3 regelmatig op het gras dus die krijgt gewoon te veel energie van het gras. Vandaag dus maar even niet op het gras maar braaf aan het hooi :+
Zelf rustig blijven en vooral niet toegeven is eigenlijk het enige advies dat ik je kan geven...

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:38

Ik zou niet overdrijven met het stilzetten. Als je merkt dat je pony er op die dag moeite mee heeft, zou ik het 1 keer goed oefenen (op een veilige plek waar je geen auto's kan hinderen) en dan verder rijden en niet blijven oefenen op dat stilstaan.

Mijn pony heeft het op vreemd terrein ook nog wel eens dat ze hevig is. Dan ga ik ook niet eindeloos oefenen op stilstaan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:44

Hoe lang loopt het paard voor de wagen. Ik heb het idee dat hij zich in het tuig laat vallen de eerste rol van de wagen te vergemakkelijken zeg maar.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:47

rijd je hem niet gewoon over de zeik met 3 keerin de week 3 uur rijden en al het andere trainen? hij is dan wel 9 maar misschien kan hij het gewoon geestelijk allemaal even niet aan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:56

L_Rivaldo schreef:
Bedankt nouvel, heb vandaag een ritje gemaakt en had het bit wat losser gezet. hij reageerde prima op mijn stem en hij wilde zelf netjes stappen. Soms was hij wel wat druk, maar hij reageerd gelijk vanuit galop naar draf en naar stap.
Gisteren toen dit gebeurde had hij daarvoor nog een kinderlesje gelopen met veel draf.. raar beesie :P

Jenkins: rivaldo is 9 jaar geworden vorige week, hihi hij is soms wel wat koppig, maar altijd heel eerlijk en nu hihi wat druk :D.. Denk ook echt dat het bitje (want dat gaf hij al steeds aan) gewoon net te hoog voor hem zat.

bit lager = scherpere inwerking...
geeft op zich niet, maar wel iets om bij stil te staan... 8-)

fijn dat het al beter ging nu trouwens!

ik blijf er verder bij, als hij druk wordt, zelf even de druk van de ketel halen en wat meer ontspannen met hem werken...
bijv even alleen een stapritje, zodat hij niet loopt te wachten tot hij 'weer mag'...

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:17

Ja, wat een belevenis zeg,
Denk dat je terug moet om de rust weer terug erin te krijgen bij je paardje.
Idd ontspannen ritjes, niet zo veel vragen, lekker rustig aan, en van daaruit weer opbouwen.
Ook niet zo veel halthouden, daar word hij alleen maar drukker van.
Terug naar de rust, lekker stappen, beetje draven, ontspannen leidsels.
Moet wel goedkomen dan denk ik.
Succes in ieder geval met hem, hij is erg leuk om te zien.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:33

patrick76 schreef:
rijd je hem niet gewoon over de zeik met 3 keerin de week 3 uur rijden en al het andere trainen? hij is dan wel 9 maar misschien kan hij het gewoon geestelijk allemaal even niet aan?

Het klinkt mij allemaal wat stresserig in de oren hoe je paard reageert. Je zegt dat hij het eerst niet deed. Dan moet er een reden voor zijn. Geestelijk het niet aankunnen/overvragen is ook een optie.