[NH] Join-up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

[NH] Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 16:42

Wie kan mij vertellen hoe jij zelf een join-up doet?
Want ik vraag het aan meerdere mensen maar ik krijg van iedereen wat anders te horen.

alvast bedankt! Vork


prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:22

Waarom zou je dat willen doen? Wat denk je er mee te bereiken? Een join-up is niet zo geschikt om "zomaar eens zelf" te doen - en als je het toch wil weten, kun je het best een clinic bezoeken van Monty Roberts of een van zijn volgelingen, zoiets leer je niet even van internet!

Extremely rare and Beyond Compare

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:05

Beetje laat maar bij google als je dan join up invult kun je erachter komen hoe het allemaal precies moet.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:27

uhm... volgens mij is het niet de bedoeling dat iedereen een join-up gaat doen met z'n paard.
omdat er eigenlijk bijna niemand is die dit ECHT kan. niet om negatief te zijn ofzo, maar je kan er ook veel mee verkloten,
kijk dus goed uit hoe je het wilt doen (proberen)

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:30

Bij mij is de join-up geen doel op zich. Meestal doe ik even loswerken op de manier van Emiel Voest. En als ik daar mee klaar ben loop ik soms nog wat door de bak om te kijken of ze me los wil volgen. Vaak doet ze dat wel, maar als ze het niet doet ga ik haar niet nog extra laten werken ofzo, omdat je er dan juist veel mee kunt verpesten!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Finesse

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:58

Kiamyd schreef:
Bij mij is de join-up geen doel op zich. Meestal doe ik even loswerken op de manier van Emiel Voest. En als ik daar mee klaar ben loop ik soms nog wat door de bak om te kijken of ze me los wil volgen. Vaak doet ze dat wel, maar als ze het niet doet ga ik haar niet nog extra laten werken ofzo, omdat je er dan juist veel mee kunt verpesten!


Helemaal mee eens. Ik doe ook loswerken volgens de manier van Emiel, precies op de manier zoals Kaimyd het ook doet. Een join-up is leuk, maar geen doel op zich.

Volgens de methode van Monty dwing je het paard een join up te doen. Net zolang een paard opjagen tot het zich van vermoeidheid wel over moet geven. Beestje is hopeloos verpest dan Het leek mij op het eerste gezicht een geweldige methode van Monty, maar nu ik van iemand anders het verhaal achteraf heb gehoord vind ik het meer een afdwingerige methode dan eentje waarbij het paard vrijwillig aan wil meewerken...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:18

Beetje simpel gezegt maar ik laat mijn paard altijd lekker door de bak rennen, gaat ze helemaal uit haar dak en meestal doe ik even mee.

En als we dan klaar zijn doen we inderdaad nog wat los volgen.
Gewoon stap, draf, halt en achterwaarts.
Als ze geen zin heeft loopt ze weg en komt weer naar me toe rennen als ik zoiets heb van ok bekijk het dan maar Haha!

Ik vondt het altijd wel een leuk spelletje en ondertussen leerde zij de stemhulpen en vonddt het ook heel leuk om de hele tijd te horen te krijgen dat ze zo braaf is.

Maar als ik dit hierboven lees is dat dus een soort van join up?
Misschien begrijp ik het verkeert, maar was er even nieuwsgierig naar.

Greetsz Syl

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Finesse

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 16:26

Als ik je beschrijving zo goed begrijp en lees, is dat idd een soort van join up ja (als ze je dus los volgen, en wanneer je je omdraait draait het paard mee, wanneer je stopt stopt het paard, wanneer je op het paard inloopt gaat deze voor je aan de kant)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 16:33

Join-up is inderdaad je paard wegjagen tot hij tekenen van onderwerping begint te vertonen, en je daarna gewoon gaat volgen. Het probleem is alleen dat je, iedere keer als je je paard wegjaagt, hem eigenlijk psychisch een pak rammel aan het verkopen bent van heb-ik-jou-daar. Bedenk wel, je paard heeft niets verkeerd gedaan, en word toch door je weggejaagd. Daarom zou ik toch met klem willen afraden om dit te vaak te gaan doen, of ook alleen maar te doen omdat het zo leuk is dat ze na afloop achter je aan lopen.

Bedenk dus goed wat je doet. En doe het ook niet zelf, zonder dat je weet waar je mee bezig bent. Kom je namelijk het verkeerde paard tegen die met je in discussie gaat, kon jij weleens degene zijn die weggejaagd word. En dat is geen leuke ervaring!

Je suis Charlie.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 19:05

wat cassidy zegt is eigenlijk precies wat ik bedoel, ik kan het alleen niet zo mooi verwoorden.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 19:13

zeker net heartland gelezen Ja ik lees ze ook Haha! Schijnheilig

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 20:02

Cassidy schreef:
Join-up is inderdaad je paard wegjagen tot hij tekenen van onderwerping begint te vertonen, en je daarna gewoon gaat volgen. Het probleem is alleen dat je, iedere keer als je je paard wegjaagt, hem eigenlijk psychisch een pak rammel aan het verkopen bent van heb-ik-jou-daar. Bedenk wel, je paard heeft niets verkeerd gedaan, en word toch door je weggejaagd. Daarom zou ik toch met klem willen afraden om dit te vaak te gaan doen, of ook alleen maar te doen omdat het zo leuk is dat ze na afloop achter je aan lopen.

Bedenk dus goed wat je doet. En doe het ook niet zelf, zonder dat je weet waar je mee bezig bent. Kom je namelijk het verkeerde paard tegen die met je in discussie gaat, kon jij weleens degene zijn die weggejaagd word. En dat is geen leuke ervaring!


Aha ja ok, maar daar was ik dus nieuwsgierig naar, ik jaag haar niet weg.
We rennen samen wat in de bak of we longeren zonder lijn om het zo maar te zeggen.
Dus dat opjaag gedeelte zit er bij mij niet bij.
Is het dan nog steeds een gedeelte join up als ze dus gewoon volgt?
Want dat doet ze dus sowieso, of we nou eerst gerend hebben of niet.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 20:04

Finesse schreef:
Als ik je beschrijving zo goed begrijp en lees, is dat idd een soort van join up ja (als ze je dus los volgen, en wanneer je je omdraait draait het paard mee, wanneer je stopt stopt het paard, wanneer je op het paard inloopt gaat deze voor je aan de kant)


Jaaaa dat is zo leuk.
De eerste keer was ik helemaal verrast, toen kon ze ook nog niet alle stemhulpen dus was het een beetje rondslenteren en raar om zich heen kijken als ik gestopt was.
Toen kwam het stemgedeelte beter door dus idd stoppen als ik halt zei, stappen en draven als ik het aangaf en volgen deedt ze sowieso al dus als ik de hoek omga gaat ze mee.

Tegenwoordig stopt ze dus al als ik stop, als ik met mijn hand uitgestoken naar haar toe kom loopt ze naar achteren enz.
Is vast niets byzonders maar vondt het zo leuk en was zo trots Lovers

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 20:38

Ik heb laatst een Freestyle training gehad. Die meneer deed het een beetje anders dan ik ooit gehoord had maar ik vind dat je niet iedere dag een Join up moet gaan doen. Een keer en dan weet het paard dat hij jouw moet volgen. Net als met moeder met veulen. als ze alleen nog maar op stal hebben gestaan snappen ze nog niet dat ze achter mama aan moeten alleen als ze eenmaal in de wei hebben gestaan dan begrijpen ze dat. Ionica weet na 1 join up dondersgoed dat ze achter me aan moet lopen ik kan haar ook longeren in de bak zonder touw. Op de poetsplaats staat ze los alleen als ik dan weg loop loopt ze met me mee (das minder handig maar wel grappig *LOL* )

Maar om een lang verhaal kort te maken iedere dag een Join up doen heeft geen functie als ze het snappen dan snappen ze het.

En een Join up heeft niets te maken met opjagen maar met weg sturen. en daarna vragen of ze weer terug komen dus jezelf omdraaien en weg lopen en kijken of je paard volgt zo niet dan weer weg sturen volgt ze wel dan heb jij jezelf in de leiderspositie geplaatst en hoef je dus geen join up meer te doen.

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:00

pferdtje schreef:
En een Join up heeft niets te maken met opjagen maar met weg sturen. en daarna vragen of ze weer terug komen dus jezelf omdraaien en weg lopen en kijken of je paard volgt zo niet dan weer weg sturen volgt ze wel dan heb jij jezelf in de leiderspositie geplaatst en hoef je dus geen join up meer te doen.


Vertel mij eens het verschil tussen wegjagen en wegsturen?
En ik ben het niet met je eens dat je het paard wegstuurd. Je jaagt hem weg, je drijft hem op. Tenminste volgens de methode Roberts. Je gaat met hoekige bewegingen op hem af, met je hele breedte van je lichaam naar hem toe. Je bewegingen zijn abrupt en niet vloeien. Dat is in de ogen van het paard zoiets als: maak als de sodemieter dat je wegkomt! En niet: wil je alsjeblieft weggaan? Of: wil je alsjeblieft een andere kant oplopen? Alsjeblieft? Want dat begrijp ik onder wegsturen. En Methode Roberts JAAGT wel degelijk weg!

Je suis Charlie.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:11

Ik heb zelf een 3 daagse cursus gevolgd hiervoor, en ook naar Emiel Voest en Monty geweest. Het is echt niet zo makkelijk. Als je het voor de eerste keer probeert, kies dan een klein formaat pony en eentje die "laag" in rang is! Ik durf het nog steeds niet met mijn ene paard die ZEER dominant is, ondanks het feit dat ik ermee kan lezen en schrijven (ik kan op haar rug gaan zitten als ze in de wei of in de stal ligt!) wordt het een hevig gevecht, waar ik nog niet aan toe ben.

Zonder te overdrijven, ik heb op die cursus voorbeelden gezien van mensen die dachten een goede verhouding te hebben met hun paard (het leek ook een "sulletje") maar die toch de bak uit moesten vluchten. Kijk er niet te licht naar!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 10:19

ik raad het trouwens zowieso niet aan om bij je eigen paard te doen. Ik heb de ervaring dat het meestal niet werkt, omdat je paard toch al weet dat jij geen echte leider bent ofzo. Bij je eigen paard helpt het beter om door middel van spelletjes (emiel voest/parelli) de leider te worden. Dan bereid je jezelf er ook op voor.
Als je doormiddel van een join-up "leider" wordt, doe je zelf daarna precies weer hetzelfde als dat je altijd al deed, waardoor je paard jou wel of niet als leider ziet (maar net hoe hij jou daarvoor zag). Als je dan dus doorgaat met join-up doen, wordt het inderdaad een beetje onderdrukkend.
heel anders is het met een paard dat je niet kent, waarbij je gelijk de verhoudingen kunt vaststellen, en dan kunt verder gaan.
ik heb dit zelf namelijk in australie met een wild paard geprobeert, en de uitwerking is echt ongeloofelijk! een paard dat alleen maar steigerde en vocht, kon je binnen 5 minuten aanraken en een halster omdoen.
Robberts doet het ook altijd met een voor hem vreemd paard...
niet doen dus met je eigen paard

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:43

Cassidy"]
[quote="pferdtje schreef:
En een Join up heeft niets te maken met opjagen maar met weg sturen. en daarna vragen of ze weer terug komen dus jezelf omdraaien en weg lopen en kijken of je paard volgt zo niet dan weer weg sturen volgt ze wel dan heb jij jezelf in de leiderspositie geplaatst en hoef je dus geen join up meer te doen.


Vertel mij eens het verschil tussen wegjagen en wegsturen?
En ik ben het niet met je eens dat je het paard wegstuurd. Je jaagt hem weg, je drijft hem op. Tenminste volgens de methode Roberts. Je gaat met hoekige bewegingen op hem af, met je hele breedte van je lichaam naar hem toe. Je bewegingen zijn abrupt en niet vloeien. Dat is in de ogen van het paard zoiets als: maak als de sodemieter dat je wegkomt! En niet: wil je alsjeblieft weggaan? Of: wil je alsjeblieft een andere kant oplopen? Alsjeblieft? Want dat begrijp ik onder wegsturen. En Methode Roberts JAAGT wel degelijk weg!
[/quote]

Als je op je paard af loopt zoals jij beschrijft is het wegjagen. Ik stuur Ionica weg ook voor het longeren en dus ook die ene keer join up ik wijs met mijn hand de kant op waar zij heen moet. en kijk daar ook heen loopt ze dan niet weg dan geef ik een zeer kleine drijvende hulp van achteren en zo stuur ik haar weg. En Alsjeblieft is dan best wel een goede interpertatie. ik ken de Roberts methode niet ik zal er dan eerst naar moeten kijken of hij de paarden echt weg jaagt. Zoals jij het beschrijft klinkt het als weg jagen.

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 23:53

Ik heb net het boek uit van Monty Roberts en was erg onder de indruk. Het hele join-up trok me erg aan. En ik heb het eigenlijk niet zo bekeken zoals jullie het bekijken. Maar dat klinkt ook weer waar.
Heb nog niet echt 'kant gekozen', maar heb ook geen eigen paard die ik ermee zou kunnen 'verpesten'.

Bij de bijrijpony van een vriendin van mij, hebben we wekl de emiel voest freestyle uitgeprobeert, en dat werke onwijs goed op haar.
Maar emiel voests en monty roberts'methode verschillen dus wel..?

(Ben niet echt op de hoogte van dit gebied, dus vandaar de misschien domme vragen/opmerkingen).

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 07:11

pferdtje"]
[quote="Cassidy"][quote="pferdtje schreef:
En een Join up heeft niets te maken met opjagen maar met weg sturen. en daarna vragen of ze weer terug komen dus jezelf omdraaien en weg lopen en kijken of je paard volgt zo niet dan weer weg sturen volgt ze wel dan heb jij jezelf in de leiderspositie geplaatst en hoef je dus geen join up meer te doen.


Vertel mij eens het verschil tussen wegjagen en wegsturen?
En ik ben het niet met je eens dat je het paard wegstuurd. Je jaagt hem weg, je drijft hem op. Tenminste volgens de methode Roberts. Je gaat met hoekige bewegingen op hem af, met je hele breedte van je lichaam naar hem toe. Je bewegingen zijn abrupt en niet vloeien. Dat is in de ogen van het paard zoiets als: maak als de sodemieter dat je wegkomt! En niet: wil je alsjeblieft weggaan? Of: wil je alsjeblieft een andere kant oplopen? Alsjeblieft? Want dat begrijp ik onder wegsturen. En Methode Roberts JAAGT wel degelijk weg!
[/quote]

Als je op je paard af loopt zoals jij beschrijft is het wegjagen. Ik stuur Ionica weg ook voor het longeren en dus ook die ene keer join up ik wijs met mijn hand de kant op waar zij heen moet. en kijk daar ook heen loopt ze dan niet weg dan geef ik een zeer kleine drijvende hulp van achteren en zo stuur ik haar weg. En Alsjeblieft is dan best wel een goede interpertatie. ik ken de Roberts methode niet ik zal er dan eerst naar moeten kijken of hij de paarden echt weg jaagt. Zoals jij het beschrijft klinkt het als weg jagen.
[/quote]

Wat jij als join-up beschrijft met het longeren is dus geen join up, maar gewoon longeren.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 07:15

JosLover schreef:
Ik heb net het boek uit van Monty Roberts en was erg onder de indruk. Het hele join-up trok me erg aan. En ik heb het eigenlijk niet zo bekeken zoals jullie het bekijken. Maar dat klinkt ook weer waar.
Heb nog niet echt 'kant gekozen', maar heb ook geen eigen paard die ik ermee zou kunnen 'verpesten'.

Bij de bijrijpony van een vriendin van mij, hebben we wekl de emiel voest freestyle uitgeprobeert, en dat werke onwijs goed op haar.
Maar emiel voests en monty roberts'methode verschillen dus wel..?

(Ben niet echt op de hoogte van dit gebied, dus vandaar de misschien domme vragen/opmerkingen).


Ja, methode Voest verschilt wel degelijk van Methode Roberts. Ze zijn zo verschillend als appels en peren, met die overeenkomst dat je van allebei een taart kan bakken.

Methode Roberts is het verkrijgen van overmacht op je paard op een voor het oog zachte manier. Zodat hij zich overgeeft. Hij bereid het paard voor op het bereden worden, het zadelmak maken. Heb je problemen, ga je weer terug naar de round pen om de verhoudingen recht te zetten.

Methode Voest lijkt heel erg op methode Pat Parelli, en is daar ook van afgeleid. Het helpt je niet alleen op de grond als je naast je paard staat, maar ook in het zadel en bij het rijden. Methode Roberts geeft je geen aanwijzing voor problemen in het zadel, wat Voest wel doet. Ik zou persoonlijk meer met Voest hebben dan met Roberts...

Je suis Charlie.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 09:50

Cassidy"]
[quote="pferdtje"][quote="Cassidy"]
[quote="pferdtje schreef:
En een Join up heeft niets te maken met opjagen maar met weg sturen. en daarna vragen of ze weer terug komen dus jezelf omdraaien en weg lopen en kijken of je paard volgt zo niet dan weer weg sturen volgt ze wel dan heb jij jezelf in de leiderspositie geplaatst en hoef je dus geen join up meer te doen.


Vertel mij eens het verschil tussen wegjagen en wegsturen?
En ik ben het niet met je eens dat je het paard wegstuurd. Je jaagt hem weg, je drijft hem op. Tenminste volgens de methode Roberts. Je gaat met hoekige bewegingen op hem af, met je hele breedte van je lichaam naar hem toe. Je bewegingen zijn abrupt en niet vloeien. Dat is in de ogen van het paard zoiets als: maak als de sodemieter dat je wegkomt! En niet: wil je alsjeblieft weggaan? Of: wil je alsjeblieft een andere kant oplopen? Alsjeblieft? Want dat begrijp ik onder wegsturen. En Methode Roberts JAAGT wel degelijk weg!
[/quote]

Als je op je paard af loopt zoals jij beschrijft is het wegjagen. Ik stuur Ionica weg ook voor het longeren en dus ook die ene keer join up ik wijs met mijn hand de kant op waar zij heen moet. en kijk daar ook heen loopt ze dan niet weg dan geef ik een zeer kleine drijvende hulp van achteren en zo stuur ik haar weg. En Alsjeblieft is dan best wel een goede interpertatie. ik ken de Roberts methode niet ik zal er dan eerst naar moeten kijken of hij de paarden echt weg jaagt. Zoals jij het beschrijft klinkt het als weg jagen.
[/quote]

Wat jij als join-up beschrijft met het longeren is dus geen join up, maar gewoon longeren.
[/quote]

Dat komt omdat ik niet iedere keer een join up ga doen dat is niet nodig als een paard je een maal als leider beschouwt heeft dan is het klaar. En Ionica heeft dat na een keer doorgehad en doet nu alles voor me

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 23:16

Maar Pferdtje, dan sluit je antwoord niet helemaal aan op de gestelde vraag. De vraag was hoe je een join-up doet. Dat jij de verhoudingen met je paard na een join-up hebt weten te bepalen (en wie zegt dat het door de join-up komt? Had misschien ook wel zonder gelukt) beantwoord de oorspronkelijk gestelde vraag niet. En klaarblijkelijk is je paard een zacht character, die niet iedere keer het leiderschap aanvecht, en weet jij hoe je het moet doen...

Je suis Charlie.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 23:50

Ik heb 4 dgn cursus gedaan bij Emiel Voest en daar wordt eerst freestyle los gewerkt en dan ga je letten op tekenen van 'onzekerheid' 'onderdanigheid' in de vorm van oor naar je toe, halshouding, kauwen, of likken... En dat doe je wel degelijk bij je eigen paard, mijn paard ziet alle vormen waar hij van mij af moet lopen als iets om mij te plezieren en als het afgelopen is komt hij het liefst direct naar me toe om te friendship-gamen... met freestyle is het meer richting longeren, vind ik, en tevens richting parelli, omdat je als leider aan geeft hoe hard en welke richting het paard op gaat. Mijn paard heeft na 3 rondjes wel door wat we aan het doen zijn en komt graag join-up doen, bij hem is het zaak dat ik niet te dominant ben, dat kan ik zien doordat ze de cirkel liever groter maken om je heen ipv naar je toe en het hoofd naar buiten afwenden...dan is de 'hulp' te groot. Hij doet de join-up gewoon erg makkelijk, wil graag geleid worden Haha! als we een rondje hebben gewandelt na de join-up beginnen we met de 7 games...overigens als hij geen join-up zou doen, is het ook niet erg, ik verwacht echter wel dat hij met het loswerken goed luisterd.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 00:05

ik bedoelde daarbij ook dat als je een join up bij je paard doet, dat je daarna niet moet denken: "zo nu ben ik de leider, wat gaan we nu doen" je moet daarna ook wel echt de leider kunnen zijn. Dat doe jij duidelijk wel als je freestyle doet enzo, dus dat is wat anders. Ik doelde meer op mensen die elke dag even een join-upje doen en dan weer tot de orde van de dag overgaan. Een join-up werkt volgens mij alleen als je daarna ook je houding verandert en dus ook een echte leider kan zijn.
een paard wil jou echt alleen als leider als hij jou daarvoor goed genoeg schat, anders neemt hij voor z'n eigen veiligheid zelf maar weer het heft in handen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers