[AR] Slagriem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Slagriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:59

Ik lees net op internet dat er een slagriem bestaat die het bokken voor de kar verhinderd. Dat lijkt me echt ideaal, omdat ik dit voorjaar een ongeluk met de kar heb gehad waarbij mijn pony ook gigantisch aan het bokken was geslagen.
Maar ik wil wel weten wat ik koop.
Dus, mijn vraag aan jullie: wat is jullie ervaring met de slagriem? Foto's zijn van harte welkom (wel in link). En hoe strak moet die riem dan ongeveer?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:15

Er is hier nog een recent topic over geweest, dus gebruik even de zoekfunctie.

Verder weet ik natuurlijk niet wat je van plan bent, maar als je een ongeluk met je pony hebt gehad zou ik ervaren en proffesionele hulp zoeken en dan je pony pas weer inspannen ;)

Edit: alsjeblieft.
[AR] bokken voor de wagen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:18

Dank je wel voor het topic. Die had ik net gelezen, vandaar dat ik erop kwam. Maar in dat topic kwam ik niet echt ervaringen tegen of die dingen. Alleen waar de slagriem voor dient, maar dat weet ik nu wel ;)
En de betreffende pony gaat voorlopig nog niet voor de kar, maar als dat wel gebeurt gaat dat uiteraard onder begeleiding van een prof.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:21

Mijn mening: pony voor de wagen hoort niet te bokken, doet pony dat wel dan hoort hij niet voor de wagen (héle extreme situaties daargelaten, mijn merrie heeft ooit het voorschot in een hoek van 20 graden getimmerd omdat ze op hol sloeg en been over het lamoen kreeg).

Zelf gebruik ik wel de eerste paar keren voor de zekerheid een slagriem bij het inspannen. Zet hem niet te strak want dat kan die spanning juist ook veroorzaken.
Verder tsja, ze kunnen hun kont niet omhoog krijgen dus ook niet bokken.

Edit: heb geen officiele slagriem, fabriceer er zelf altijd eentje van een halstertouw oid, igg iets wat dik genoeg is en niet snijdt. Teugel heb ik ook wel eens gebruikt.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:48

ik heb een ideal slagriem voor mijn merrie.
Ze heeft in het verleden ooit eens gebokt voor de sulky en ik heb eens op een wagen gezeten met een paardje ervoor dat al bokkend een been over het lamoen werkte en er onbestuurbaar vandoor ging.

M'n paard heeft nog geen poging gedaan tot bokken oid. maar omdat voorkomen beter is dan genezen en dit alleen bij mij tussen m'n oren zit heb ik toch zo'n riempje aan het tuig.
Er moet geen druk op de riem staan! Is echt voor als ze gaan bokken en de kont dus een eind omhoog komt. het vorkje van je culeron gaat er doorheen, dan met 2 lussen met gespen vast aan het lamoen. foto's op de website van ideal ;)

JudithO

Re: Slagriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 08:58

Oke, bedankt voor de reacties. Mijn pony bokte normaal ook nooit voor de kar, maar ze schrok ergens van en ging er toen wel bokkend vandoor. Vervolgens kwam haar been ergens in de lamoen terecht, met de gevolgen van dien. Dit wil ik liever voorkomen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:06

Hier ook iemand. Wat de slagriemen betreft krijg ik veel tegenstrijdige adviezen. Ik zie hem ook niet veel bij foto's van aanspanningen, maar omdat het bij ons ook een keer mis is gegaan voel ik persoonlijk toch wel veel voor zo'n slagriem. Ik kan je dus niet helpen, ben zelf zoekende en ga hier meelezen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:02

Voor de marathon wagen en concours wagen rij ik zonder, mijn pony's zijn braaf en mocht er in een extreem geval wat gebeuren zit ik ver genoeg weg.

Voor de sulky gebruik ik hem wel omdat ik er dan dichter achter zit. Niet omdat het nodig is maar als extra veiligheid.
Zie hier voor foto's:
[AR-ITP] Wedstrijd training met Whitney

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 08:29

Bedankt Dennis, daar heb ik tenminste een mooi voorbeeld ;)

lindahorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:35

Slagriem kan ook gewoon een veilig gevoel bij de menner geven als je een keer hebt meegemaakt dat je bijna van de bok geslagen wordt. Wanneer je de slagriem niet te strak doet hoeft de pony ook helemaal geen last te hebben dus maakt het niets uit. Heb er zelf een gemaakt van een oud tuig.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:30

ik gebruik voor mijn beide tuigen (marathon zwart en presentatie bruin) de slag riem van ideaal heb er dus 2 de prijs ligt rond de € 35,-- per stuk maten shet pony cob full en is te bestellen bij iedere ideaal leverancier. niet te strak zetten zodat je paard/pony voldoende ruimte heeft in zijn bewegingen. maar mocht hij bokken wel de slagriem zijn werk kan doen.

p.s. ik ga niet in op de zin of onzin van het gebruik van een slagriem. dit maak ieder voor zichzelf uit. je schaad nog het dier nog de mens je en kiest voor veiligheid

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 08:38

haarlem schreef:
p.s. ik ga niet in op de zin of onzin van het gebruik van een slagriem. dit maak ieder voor zichzelf uit. je schaad nog het dier nog de mens je en kiest voor veiligheid

Ja, ik vraag daarom ook om ervaringen, niet om verhalen over zin of onzin. Want naar mijn idee is voorkomen nog steeds beter dan genezen. ;)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:09

in mijn profiel staan een paar menfoto's en bij aangespannen ITP ook, ook met slagriem.
dat is maat Full op een paard van 1,64.

ik kies idd ook voor veiligheid. ik weet niet of ze ooit zal bokken maar voorkomen vind ik beter... ;)