Hoeveel mensen kan een Shet trekken?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Hoeveel mensen kan een Shet trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 10:42

Even een vraagje, want op Bokt kom ik niet helemaal uit het antwoord na het uitspitten van diverse topics.
Ik heb een Shet gekocht. Die kan voor een kar (geen idee hoe zo'n kar heet die erbij zit) Een aluminium kar met 4 "fietswielen". Gewoon houten plankjes om op te zitten. Voor breed genoeg voor 2 volwassenen of 1 volwassene met 2 kleine kindjes en achterop kan je er andersom ook nog 2 op zetten.
(foto kan ik pas zetten als ik hem gehaald heb over 2 weken).
Wat kan de Shet trekken? Ik heb begrepen dat er niet meer op kan dan 1 volwassene en 1 kind onder 12 jaar, maar is dat wel zo?
Groetjes!

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:45

Is een simpel regeltje voor:
3x z'n eigen gewicht op vlakke harde grond (gewoon de openbare verharde weg dus)
2x z'n eigen gewicht op vlakke zachte grond. (vlakke rulle zandwegen)
1x z'n eigen gewicht op heuvelachtige zachte grond. (rulle wegen bv op de Veluwe waar het heuvelig is)

PS: neem je trouwens wel menles?

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 10:49

Ibbel schreef:
Is een simpel regeltje voor:
3x z'n eigen gewicht op vlakke harde grond (gewoon de openbare verharde weg dus)
2x z'n eigen gewicht op vlakke zachte grond. (vlakke rulle zandwegen)
1x z'n eigen gewicht op heuvelachtige zachte grond. (rulle wegen bv op de Veluwe waar het heuvelig is)

PS: neem je trouwens wel menles?

Nope, nog niet echt officieel, mijn vriendin heeft me wat lessen gegeven, ik heb nog geen adres in Belgisch Limburg gevonden. Vorig eigenaar heeft ook nooit menles gehad en reed er altijd mee met zijn kinderen. Overigens ga ik het eerst oefenen in de wei met hulp van een vriendin. ;)

2x zijn eigen gewicht, dus hij kan 700 kilo trekken. Dat is ongeveer man, vrouw, kind en aluminium kar? Denk het wel :j En anders gaan we niet van de verharde weg af ;)

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoeveel mensen kan een Shet trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:50

Een Shet van 350 kilo? Schat je dát niet een tikkie hoog in?

4 wielige wagen weegt al snel 200 kilo, en menwagens zijn zelden van aluminium.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 10:59

Ibbel schreef:
Een Shet van 350 kilo? Schat je dát niet een tikkie hoog in?

4 wielige wagen weegt al snel 200 kilo, en menwagens zijn zelden van aluminium.

Nou ja, dat stond in een berekening. :P Ik moet van Bokt gegevens uit gaan hé :+ Die zijn over het algemeen niet zo betrouwbaar, hahaha :D
Deze kar kan je met 2 volwassenen tillen, dus 200 kilo zal hij niet zijn. Ik kan al 1 kant optillen :D In elk geval holle buisjes.
Zal eens kijken of ik iets kan vinden wat er op lijkt.
Het lijkt meer op een concourswagentje, maar dan nog simpeler.
http://link.marktplaats.nl/293521002
Zo 1, maar dan kleiner, past op een normale aanhanger.

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:08

Tuig moet je ook meetellen in het gewicht. Mijn shet van 1.03 weegt ongever 200 kilo. De wagen met tuig is ook 200. Tel maar uit wat je er dan nog bij kan zetten op normale ondergrond. Dan ligt het ook aan de conditie van je paardje. Het regeltje dat Ibbel opschreef geldt voor shetten met een goede conditie. Is de conditie minder zullen ze ook veel minder gewicht kunnen trekken. Bovendien heb je het over een wagentje met een soort fietswielen. Hoe sterk denk je dat die zullen zijn?
Ik zou zeggen bekijk de boel eens kritisch en kijk wat reeel is voor de materialen en het paardje. Het is erg belangrijk om niet te overbelasten zodat het materiaal het niet begeeft en je paardje er ook plezier in houdt.
Succes, mennen is heel leuk!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:12

Je kan starten met jou alleen, kijk goed hoe je pony zich in het tuig legt met weglopen en hoe hij/zij de rug houd. Nog 1 persoon erbij weer kijken.
Zodra het te zwaar wordt dan ga je het zien in de rug en hoe je pony zich in het tuig legt bij wegstappen.
Maar een 4 wiel wagen met 1 volwassen en 2 kids moet kunnen met een pony rond 90 cm en hoger.

Wel is het per pony verschillend. De ene is sterker dan de ander, en ook de sterkte van de spieren is van belang. In het begin kunnen ze gewoon minder hebben dan een meer getrainde pony.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 11:13

kanniet schreef:
Ik zou zeggen bekijk de boel eens kritisch en kijk wat reeel is voor de materialen en het paardje. Het is erg belangrijk om niet te overbelasten zodat het materiaal het niet begeeft en je paardje er ook plezier in houdt.
Succes, mennen is heel leuk!

:j Ga ik zeker doen.
Het is overigens de bedoeling dat ik te paard ga, en man en kind met karretje voor een wandeling. Ik vroeg me alleen af of het haalbaar is met zn 3-en te gaan.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 11:15

BlueStar schreef:
Wel is het per pony verschillend. De ene is sterker dan de ander, en ook de sterkte van de spieren is van belang. In het begin kunnen ze gewoon minder hebben dan een meer getrainde pony.

Ja dat weet ik van mn eigen rijpaard wel. Ik zal zeker eerst de conditie opbouwen voordat we zoiets proberen. Voorlopig moet straks mijn dochter maar gewoon op de rug gaan zitten :D

KimPower

Berichten: 177
Geregistreerd: 17-07-09

Re: Hoeveel mensen kan een Shet trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:58

Ow heb je dat vosje van marktplaats gekocht? die van 500 incl kar? Die vindt ik zo leuk, kaap jij hem voor mn neus weg, haha.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:25

KimPower schreef:
Ow heb je dat vosje van marktplaats gekocht? die van 500 incl kar? Die vindt ik zo leuk, kaap jij hem voor mn neus weg, haha.

:j

Sorry! ;)

Inderdaad.........gauw aanbetaald en handtekeningetjes gezet :P voor de andere kapers op de kust.
Die in Den Bosch wilde ik ook naar gaan kijken, maar daar kwamen vandaag de 1e mensen voor. Die is ook voor mijn neus weg :o
Was wel een hele reis van 1,5 uur. Daarna naar Wamel geweest bij de binnenspeeltuin met opa, oma, nichtjes. Lekker gegeten bij pa in Tiel :D We waren om half 1 vertrokken en pas half 10 in de avond terug.
Natasha (mn dochter) is zo verliefd op hem! Gaat zo leuk worden!
Chefke heeft voorlopig ook nog een Shet vriendinnetje, Sanne heb ik nog altijd niet verkocht :n

KimPower

Berichten: 177
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:38

1Boefje schreef:
KimPower schreef:
Ow heb je dat vosje van marktplaats gekocht? die van 500 incl kar? Die vindt ik zo leuk, kaap jij hem voor mn neus weg, haha.

:j

Sorry! ;)

Inderdaad.........gauw aanbetaald en handtekeningetjes gezet :P voor de andere kapers op de kust.
Die in Den Bosch wilde ik ook naar gaan kijken, maar daar kwamen vandaag de 1e mensen voor. Die is ook voor mijn neus weg :o
Was wel een hele reis van 1,5 uur. Daarna naar Wamel geweest bij de binnenspeeltuin met opa, oma, nichtjes. Lekker gegeten bij pa in Tiel :D We waren om half 1 vertrokken en pas half 10 in de avond terug.
Natasha (mn dochter) is zo verliefd op hem! Gaat zo leuk worden!
Chefke heeft voorlopig ook nog een Shet vriendinnetje, Sanne heb ik nog altijd niet verkocht :n


Whaha. Nou veel succes met hem. De beleerde shetten zijn onwijs schaars op het moment. Tenminste, ik wil er geen 1000 euro voor betalen haha.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:48

KimPower schreef:
Whaha. Nou veel succes met hem. De beleerde shetten zijn onwijs schaars op het moment. Tenminste, ik wil er geen 1000 euro voor betalen haha.

Tja, ik heb er 1 staan die je zo beleerd krijgt. Ik heb er gewoon geen tijd voor :n
Met 3 weken intensive training is zo'n beestje berijdbaar door een ukkepuk.
Bij ons vraagt iemand daar 300 euro voor, misschien dat ik dat nog doe mocht ze niet verkocht worden. Het geld haal ik er wel terug uit bij de verkoop ;)

KimPower

Berichten: 177
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:57

1Boefje schreef:
KimPower schreef:
Whaha. Nou veel succes met hem. De beleerde shetten zijn onwijs schaars op het moment. Tenminste, ik wil er geen 1000 euro voor betalen haha.

Tja, ik heb er 1 staan die je zo beleerd krijgt. Ik heb er gewoon geen tijd voor :n
Met 3 weken intensive training is zo'n beestje berijdbaar door een ukkepuk.
Bij ons vraagt iemand daar 300 euro voor, misschien dat ik dat nog doe mocht ze niet verkocht worden. Het geld haal ik er wel terug uit bij de verkoop ;)


Ja, dat is dan zo gepiept, maar ben al bij 6 onbeleerde shetten wezen kijken, maar hadden of slechte beentjes, onder/boven beet.. Tja, dat is niet iets wat ik zoek, gewoon een gezonde, leuke, lieve shet.
Dat is tegenwoordig blijkbaar best veel gevraagt.. :Y)

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:01

KimPower schreef:
Ja, dat is dan zo gepiept, maar ben al bij 6 onbeleerde shetten wezen kijken, maar hadden of slechte beentjes, onder/boven beet.. Tja, dat is niet iets wat ik zoek, gewoon een gezonde, leuke, lieve shet.
Dat is tegenwoordig blijkbaar best veel gevraagt.. :Y)

Hey, dan ben je bij de mijne nog niet geweest :D
Ik heb pas sinds 1 maand 1 kijker gehad. Ik begrijp er niks van. Een lievere betere is er gewoon niet! Hier staat ze zelfs voor 175 en voor 200 kom ik ze brengen. Vraag ik dan zoveel?

linnieke
Berichten: 162
Geregistreerd: 01-07-05

Re: Hoeveel mensen kan een Shet trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:20

Hoi,

En hoeveel mag een een dubbelspan trekken? dus kar en hoeveel mensen... er van uitgaan dat het grote maat shetlanders zijn met een goede conditie?

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoeveel mensen kan een Shet trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:14

Ik doe achter mijn dubbelspan shets maximaal 350 kilo. De shets wegen 240 kg. Als je van het rekenregeltje uit mag gaan zouden ze samen op de weg 1400 kg mogen trekken maar dat zie ik niet gebeuren. Daar naast moet je er altijd van uit gaan dat soms een pony niet zo mooi mee trekt in het span en dat dus maar 1 pony het werk doet.

jacqueline44
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:57

Hoi,
Ik zat met dezelfde vraag als jij,
Ik wil je het volgende adviseren:
Mijn shet is 1.01 en is door de dierenarts geschat op 150-200 kg.
Ik heb een maratonwagen van 150 kg. Mijn pony is pas net door mijzelf beleerd en hij moet dus alles nog leren, heeft geen of weinig conditie en dus tel ik als volgt: Hij mág ca. 400 kg trekken, dus 150 wagen+ 55 ikkkuh, + 50 kg aan halster, hoevenkrabber, zakmes, ehbokoffer, iets lekkers voor ons beide, etc wat ik mee wil hebben onderweg, dus is 255 kg.. Zijn tuig weegt ook nog wel wat, dus ik neem hooguit 1 iemand erbij mee. AAngezien mijn moppie redelijk groen is, is dat wel aan te raden, een groom, dus dat komt zo mooi uit.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Hoeveel mensen kan een Shet trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:04

Ik heb een shet van 3,5 jaar met redelijke conditie, ook net beleerd. Ik ben nu aan het kijken voor een wagen, ze loopt nu voor de sulky. Ik vraag me nu af hoe zwaar de wagen maximaal mag zijn. Ik weeg 70 en mijn groom 80.