[AR] andere wielen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

[AR] andere wielen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-03 16:12

kan ik zonder problemen marathonwielen onder een recratiewagentje zetten?? als ik de bossen inga, is het dan prettiger om van die autobanden te hebben of marathonwagen wielen?? een kennis zegt dat ik die autobanden eronder moet laten zitten, omdat die breder zijn en meer grip hebben op het zand.


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 19:10

Ik heb zelf autobanden onder de kar, en ben hier erg tevreden over. Op de weg trekt het iets zwaarder, maar als je over zand of door het bos rijdt, snijden de wielen niet zo diep in, en is het minder zwaar voor het paard. Het staat alleen iets minder sjiek, maar ach, mij maakt het niet uit.

Goedgekeurd onderschrift :)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 19:13

Luchtbanden zijn in het bos veel praktischer dan harde wielen, maar weet niet of je dat bedoeld?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 19:23

Maar je hebt ook van die marathonwielen, zijn een beetje even dik als brommerbanden. Die zijn wel beter dan van die houten wielen, maar snijden nog steeds dieper in dan autobanden.

Goedgekeurd onderschrift :)

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 19:37

lonneke schreef:
kan ik zonder problemen marathonwielen onder een recratiewagentje zetten??


Dat ligt aan de assen die onder jou wagen zitten. Er zijn wel losse wielen te koop in verschillende maten met zowel luchtbanden als massief rubber.
.
Citaat:
Als ik de bossen in ga, is het dan prettiger om van die autobanden te hebben of marathonwagen wielen??


Zelf vind ik luchtbanden met grof (cross) profiel het prettigst rijden. Dit zorgt ervoor dat je in de bocht niet wegslipt en rolt makkelijk over zand.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 08:09

Wij hebben ook autobanden onder de recreatiekar (huifkar).

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:47

Op hard rubber wordt het trekken in het losse zand juist makkelijker, deze wielen snijden idd door het zand tot de hardere laag, met luchtbanden heb je veel meer wrijving.
Enige nadeel van hard rubber vind ik dat hier geen extra schokdemping door plaats vind.


Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:59

Unitas schreef:
Op hard rubber wordt het trekken in het losse zand juist makkelijker, deze wielen snijden idd door het zand tot de hardere laag, met luchtbanden heb je veel meer wrijving.


Als "Veluws zanddeskundige" kan ik zeggen dat dit niet zo is.
Bij droog weer ligt de harde laag, vochtige laag, op minimaal 15 cm.
Luchtbanden lopen op zand echt veel lichter.

Voorbeeld: tijdens de W.E.G. werd de marathon verreden in Amersfoort, op de tankbaan aan de A 28, machtig klapzand. De rijders reden bijna allemaal met extreem brede velgen om maar niet te veel weg te zakken.
Voorbeeld 2: vergelijk de banden van de mountainbike met die van een racefiets.

Waarom dan toch massief rubber?

Het is verboden (kost strafpunten) om met luchtbanden
te rijden in klasse 4.
Traditie.
Massieve banden raken niet lek.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:56

Wij hebben onder onze wagen motorbanden. Lopen lekker licht en hebben een goed profiel.
Daarnaast zijn onze assen net zo breed als een auto. Dus in mul/ verreden zand, loopt de wagen zo licht als een veertje en "verschuif" je niet de hele tijd in de sporen van de auto's. (handig op het strand)

Lautjuhzz

Berichten: 58
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:55

ik heb ook van die brommerbanden op mijn sulky die mijn shetje trekt

...:::* LaPh Ya RiCkJuH *:::...

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:08

Ik had eerder luchtbanden. Die rijden idd prettig/lichter, alleen had ik ze aldoor lek en als je standaard een pomp in je wagentje hebt liggen omdat je anders hobbelend thuis komt, dan wordt je dat wel een beetje zat. Nu heb ik massief rubber en ook nog vrij smal. Ik kan beamen dat het veel zwaarder rijdt. Als je het niet gelooft moet je die wagen zelf maar eens door het mulle zand heen trekken. Die met luchtbandjes liep er zo overheen en dat is bij deze echt niet het geval. Ik overweeg om mijn oude wagnetje terug te kopen voor enkelspan rijden en voor ritten door het mulle zand zoals op het Montferland. Dat wil je namelijk wel laten met deze wagen.

De hoogte van je wielen zijn ook een belangrijke factor. Hoe hoger de wielen, hoe lichter ze lopen.

Ik heb geen autobanden omdat ik dat echt poep lelijk vind (no offence, ieder zijn meug).

Timing is alles!!

ik ga proberen terug te keren naar Zen :-)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:32

Ik vind het ook lelijk met autobanden ... Grote luchtbanden hebben mijn voorkeur Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers