[AR] bokken voor de wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

easterimage

bokken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 15:33

ons (jonge) paard heeft als hij fris is nog weleens de neiging om te bokken voor de wagen.

hij staat ongv 2 jaar in het tuig en heeft dit nu 4 keer gedaan.
hij heeft in december door het slechte weer weinig kunnen lopen en als hij dan voor de wagen staat dan geeft hij dus bokjes.
ik heb niet het idee dat het door tuig / wagen komt want dat zit gewoon allemaal super.

toen hij net voor de kar stond kwam hij ook weleens omhoog bij het stilstaan, dat hebben we verholpen door hem goed te leren stilstaan op een rustige vertrouwde manier. daarna in de stad gaan rijden en overal stilstaan waar het moest. en dat gaat nu super!

onder de man gaat hij er weleens vandoor, maar alleen op open terreinen en als hij echt fris is en het weer slecht is. (verder is het een engel, ook met groot verkeer en dergelijke).

het heeft niet tot gevaarlijke situaties geleid, maar we willen het hem wel graag afleren (zonder hulpteugels e.d.)
wat te doen?

juval

Re: bokken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:36

er bestaan volgens mij speciale anti-bok riemen voor die je over de rug kan vastmaken aan het lamoen.. misschien is dat een oplossing?

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 15:43

ja toevallig heb ik dat net ook ergens gelezen !!

misschien is dat in uiterste nood een idee...
maar ik wil het gewoon nu graag afleren voordat het gewoonte wordt. (dus het liefst zonder fratsen zoals riemen en zo.. ) ik wil hem dmv oefeningen of zo hem leren dat dat niet mag en niet kan. ben ook blij dat het pas 4 keer gebeurd is, maar toch.. ik schrik daar wel van.

misschien zijn het gewoon vreugdesprongen omdat hij jong en fris is en het buiten fris is, maar als hij natuurlijk door heeft dat hij op de een of andere manier onder het werk vandaan kan komen door te bokken dan wordt het straks gewoonte..

of stel dat hij zichzelf bezeert en bang wordt van het lamoen... dan zijn we nog verder van huis...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:11

Mijn instructeur zegt altijd dat ik bokken voorwaarts moet oplossen, dus met andere woorden flink gas geven, zodat hij geen tijd meer heeft om te bokken. Maar dit was wel tijdens de voorbereiding.

Heb je les? Ik zou het aan een deskundige vragen, want het is wel iets wat goed opgelost moet worden.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:46

Zorgen dat de ergste frisheid er af is van te voren?
Door b.v. te longeren of te rijden of losgooien.
Dan is er geen reden meer voor en zou je het kunnen afstraffen (stem en of zweephulp).
Een anti bok riem kan ook een touw zijn wat over hem heen loopt en vast zit aan het lamoen, als het maar voorkomt dan hij kan gaan bokken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:07

Leren stilstaan e.d. hoort eigenlijk te gebeuren vóordat je een paard voor de kar zet....

Een ingespannen paard hoort en mag niet bokken voor de wagen. Je kan het jezelf en je paard moeilijk maken, maar een bokriempje is niets mis mee en is imo wel wat anders dan een 'hulpteugel'.

Het verhinderd alleen dat het paard de achterhand omhoog kan gooien, dan pas zal hij strak gaan staan. Als hij niet stijgerd heeft hij er dus geen last van. Wil hij wel gaan stijgeren dan kan het gewoonweg niet, dus ik zie niet in waarom je dat niet zou gebruiken.

Daar hoef je trouwens niets speciaals voor aan te schaffen; een simpel halstertouw, leren riempje of rond touw maak je aan de éne kant van het lamoen vast, over de kont naar de andere kant van het lamoen.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:37

Slagriem heet zo'n ding volgens mij officieel. Ondervindt een paard geen hinder van als hij 'normaal' doet.

Afbeelding

Voorkomt alleen gevaarlijke situaties...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 06:54

een slagriem is inderdaad handig om te voorkomen dat hij zo hoog bokt en met een been over de streng of het lamoen komt.

Ik ken het, met dit weer zijn ze fris en als je weinig hebt kunnen doen en ze zo van stal haalt en inspant....
moeten ze vaak hun overtollige energie kwijt en kan zich dit uiten in vreugdebokken.

tempo maken: de mijne doet het juist alleen in de galop, volgens mij voelt hij dan een adralinestoot als hij zo fris is!
Als het van frisheid is, zoals die van mij, kun je het oplossen door eerst even los of aan de longe hem beweging te geven.

afleren: je moet het sowieso bestraffen, stemgebruik flink verheffen en een tik, want ook al is het van vreugde, hij moet toch weten dat het niet mag!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:56

Zowiezo voorwaards houden.
Maar ik zou er geen tik bij geven. Bij een fris paard kan je er dan vaak nog 1 na krijgen. Ohz doe ik het wel, daar is het minder erg dat je een extra hupsje maak, maar voor de wagen is voorwaards en stevig stembegebruik er bij.

Een van mijn merries doe het soms als ik haar echt op het randje van haar kunnen rij. Net dat tikkeltje meer verzameling vragen wat ze net wel kan, maar enorm haar best voor moet doen. Je zie het vaak ook aankomen. Soms vraag ik echt tot het randje door en probeer lucht te geven voordat ze dus wel dat bokje geeft (meestal geef ik optijd lucht, een heel enkele keer net niet).

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 11:17

bedankt voor al jullie reacties!!!
ik zal even proberen te antwoorden:

ik denk ook dat we beter eerst los kunnen gooien, maar wij hebben geen bak aan huis. wel een land, maar dat is nu ook bevroren.. en ik heb geen zin in vreugdesprongen en peesblessures. dus dan blijft er niet zoveel over dan inspannen of opzadelen en naar de bak toerijden..

ik vind het zelf ook heel vervelend. .maar ja. ik wil hem eigenlijk deze maanden gewoon op een manege met binnenbak zetten. dit gedoe ben ik zooo zat!!! maar dat kan niet omdat mijn paard met nog een ander paard staat dat dan alleen zou komen te staan.

ja we hebben les, maar dat gaat nu een beetje moeilijk ivm het weer. we krijgen het paard het erf al niet af vanwege de gladheid, laat staan met de trailer.. straks als het wat beter weer is gaan we met de instructeur rijden.

@ stilstaan: we hebben een paard dat beleerd is door een van de besten van nederland. hij heeft zeker wel geleerd stil te staan. maar zoals je weet is buitenrijden met lucht in de neusgaten en verkeer en dergelijke wel wat anders dan in de bak stilstaan.

Echter dit paard heeft gewoon een grote drang voorwaarts en een hele gevoelige en zachte mond. we hebben uitgedokterd dat op het moment dat je hem inhield als hij weer wilde lopen, dat hij dan probeerde onder de druk van het bit uit te komen en ging steigeren. daarom hebben we ook op een hele voorzichtige en deskundige manier het paard geleerd dat hij niet kan gaan lopen als die ene auto voorbij is, maar dat hij ten alle tijde stil moet staan (ontspannen) en pas weer mag lopen als wij hem de hulp geven. en dat een voorzichtig kneepje in de teugels genoeg is om hem rustig en ontspannen stil te laten staan. en we hebben een nieuw bit gekocht met veel tongvrijheid. gelukkig heeft hij sindsdien niet meer gesteigerd, maar het heeft wel even geduurd voordat we hadden uitgekiend dat het daarom was dat hij steigerde.

misschien is zo'n riem of een zelfgemaakte wel een idee. ik rijd met broek. ik heb ook strengophouders. misschien kunnen we die vermaken tot bokriem.

ja en ik denk ook stemverheffen... hij moet op de een of andere manier weten dat bokken niet geoorloofd is!!! en voorwaarts houden vind ik ook een goede tip..... maar ik ga eerst weer even onder de man rijden en hem pas weer inspannen als de meeste frisheid er af is....
Laatst bijgewerkt door easterimage op 17-01-10 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:29

Mag ik vragen wie je paard beleerd heeft?

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 11:29

@ bontegevaar:

heb je ook een foto waar op je ziet hoe hij vastgemaakt wordt? ik zie dat het vlakvoor de culeron de riem loopt. glijdt die riem er dan niet af? over welk punt van zijn "kont" moet je het touw spannen?

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:17

Afbeelding

Deze vond ik op internet. Ik ken hem zelf alleen op een hoger punt. (zie ook artikel bij link!) Op de plek waar de broekriem ongeveer loopt.

Hier nog wat verdere info:

Citaat:
Een slagriem is een aanvulling op het standaardtuig van een paard, dat de koetsier enige bescherming biedt tegen uitslaan achterwaarts van het paard. De slagriem wordt bevestigd aan een vast punt op het lamoen (zodat het niet kan schuiven) gaat vervolgens over het kruis van het paard heen en wordt daar bevestigd aan de rugriem, om vervolgens aan de andere zijde weer te worden vastgemaakt aan het lamoen, en wederom aan een vast punt.
De slagriem beschikt vaak over veel verstelmogelijkheden, maar is altijd bijzonder stevig uitgevoerd. Omdat de slagriem de enorme krachten moet kunnen weestaan die ontstaan bij een uitslaand paard, moeten ook de verstelpunten zwaar zijn uitgevoerd. Het moet bijvoorbeeld niet zo zijn, dat een overigens zeer stevige slagriem ergens verstelbaar is gemaakt onder toepassing van een kleine gesp met smalle doorn. Je introduceert dan een zwak punt in de ketting, en het is bijna zeker dat de slagriem daar dan zal breken. De slagriem moet daarom overal even sterk zijn.

Het principe van de slagriem is, dat het paard in een uitslaande beweging naar achteren zijn rug omhooggooid. Daarbij wordt het paard geblokkeerd door de slagriem. Door de kracht van de slag van het paard, en doordat de slagriem op enig moment strak zal komen te staan, wordt de koets aan de voorzijde als het ware gelift door het paard. Daardoor blijft de afstand tussen paardebenen en koetsier gelijk. Dit biedt enige bescherming tegen het uitslaan, het paard kan dan namelijk de koetsier immers niet meer raken.

rest van de info: http://www.lerenmennen.nl/Mennen/BlogOm ... fault.aspx

Kijk maar eens of je hier wat aan hebt...
Laatst bijgewerkt door bontegevaar op 17-01-10 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:20

De slagriem is 'dubbel' in het midden, hij zit dus om de rugriem geschoven. Sommigen hebben em helemaal achteraan, tegen de culeron, aanliggen. Anderen leggen de slagriem meer naar voren, bovenop het kruis.
Is maar net waar het paard goed op reageert, sommigen vinden zo dicht op de staart alles behalve prettig.

Op de foto hierboven lijkt de riem erg strak te staan, dat is niet de bedoeling. Het paard wordt dan in zijn gewone beweging al belemmerd, en zou hiertegen in verzet kunnen gaan. Riem moet er losjes overheen liggen, en puur beletten dat het paard niet zo hoog kan komen dat ie zijn hoeven op jouw schouders kan leggen.

Je kan je paard dan wel niet losgooien, maar kun je em niet van te voren warm laten draaien aan de dubbele longe of lange lijnen? Frisse paarden kunnen hier baat bij hebben en de kans dat ze zich blesseren zoals bij losgooien is een stuk kleiner.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:21

Citaat:
Op de foto hierboven lijkt de riem erg strak te staan, dat is niet de bedoeling. Het paard wordt dan in zijn gewone beweging al belemmerd, en zou hiertegen in verzet kunnen gaan. Riem moet er losjes overheen liggen, en puur beletten dat het paard niet zo hoog kan komen dat ie zijn hoeven op jouw schouders kan leggen.

Lees de link maar, staat de plaats uitgelegd en nadeel van zo ver naar achter...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:26

bontegevaar schreef:
Slagriem heet zo'n ding volgens mij officieel. Ondervindt een paard geen hinder van als hij 'normaal' doet.

Ohja....... ik dacht al, 'bokriem..... er was toch een andere naam voor?!' :o? kon er even niet opkomen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:29

Bokriem zit aan een zadel....... en helpt al helemaal niet "als ie wil gaan stijgeren voor de wagen"...

@Bontegevaar: had de link niet doorgelezen, het was puur 'gezien in de praktijk' dat wanneer een slagriem zo ver naar achteren wordt gelegd, dat ie zijn nut kan verliezen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:26

Wel; ik bedoelde in iedergeval dus ook een slagriem :+

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:03

Ik heb momenteel ook dat probleem van veel te frisse paarden en bevroren bakken....Toch probeer ik nu wel regelmatig met mijn paarden naar een binnenbak te gaan waar ze aan de longeerlijn mogen. Dan is de ergste joligheid eraf. Dit kan zoveel schelen! Voor de rest wel met stemhulp werken.

A0M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:13

Zo'n bokriem was voor ons een prima oplossing. Mijn haflinger vloog ervandoor met een aantal bokken. Het gevolg was dat hij met zijn been over het lamoen heen stond, het lamoen heeft verbogen en het tuig gebroken. Gelukkig heeft hij er niks aan over gehouden.
Paar x erna met bokriem gereden, en hij heeft niet meer gebokt voor de kar. Wij hadden een soort riem hoger bevestigd dan op de foto. En stemhulp kan goed werken! succes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:19

God ik zie nu pas wat voor een fout ik heb gemaakt :+
Dubbelop zelfs...... ik was niet alleen de naam kwijt, ik spreek ook nog over stijgeren ipv. bokken. :roll: 8)7

Mijn excuses, ik weet dondersgoed dat een slagriem bedoeld is om het bokken te verhinderen, en niet bedoeld is voor het stijgeren.... weet niet hoe dit kon gebeuren eigenlijk :o?

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 14:41

haha, no worries!!

bedankt iedereen voor jullie hulp.

de paarden hebben lekker op het land kunnen staan door het droge weer. nu is de frisheid er gelukkig vanaf.

we gaan de eerst volgende keer met instr. rijden en als hij dan nog bokt daarna met slagriem.

@ pien11: zijn jullie daarna gestopt met het rijden met slagriem?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:51

Misschien is er een rijtechnische oorzaak voor het bokken? Wij hadden een manegepaard dat bokte voor de wagen als je de leidsels te strak hield. Als je haar wat meer leidsel gaf bokte ze absoluut niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:02

ElsB schreef:
Misschien is er een rijtechnische oorzaak voor het bokken? Wij hadden een manegepaard dat bokte voor de wagen als je de leidsels te strak hield. Als je haar wat meer leidsel gaf bokte ze absoluut niet.

Ja goed dat kan wel........ maar alsnog hoort een paard gewoon niet te bokken voor de wagen, ookal heb je de leidsels 'te strak'. Dat is puur verzet tegen leidseldruk. Bokken voor de wagen is gewoon ontzettend gevaarlijk....

A0M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:44

easterimage schreef:
@ pien11: zijn jullie daarna gestopt met het rijden met slagriem?

Wij hadden een zelfgemaakte bokriem bevestigd en niet een echte slagriem. Na verloop van tijd hebben we hem niet meer bevestigd, omdat hij voor de rest super braaf liep. Na het ene incident heeft hij het nooit meer gedaan gelukkig.