[AR] Hoe heeft dat in hemelsnaam goed kunnen gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[AR] Hoe heeft dat in hemelsnaam goed kunnen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:44

Er gebeuren vaak dingen, waar je van denkt, hoe heeft dat goed kunnen gaan? Daar hebben jullie vast ook wel zat voorbeelden van, Vertel! Ik heb in mijn korte periode dat ik met mennen bezig ben (3 jaar) nog maar 2 redelijk linke situaties meegemaakt. Op het feit na dat ik ook iets heb uitgehaald waar ik ongelooflijk veel mazzel mee heb gehad, nu ik daar op terugkijk. Het betreft mijn eerste passen op het menpad, het beleren van mijn pony.
Ik was een jaar of 15, had net mijn pony "klaar" beleerd voor onder de man, ik ontdekte het mennen bij een vriendin en besloot om dat ook eens met Amanda te gaan proberen. Nou als eerste, een hoofdstel om longeerlijn aan de bustrens en maar gaan lopen, het eerste probleem wat ik merkte was dat de leidsels steeds opzij gleden en het niet zo lekker stuurde. Vervolgens een oud tuig van tante Neel van de zolder opgediept, dit tuig zal wel een jaar of 30 geweest zijn, en naar die omstandigheden gerekend nog in goede staat. Maar als gebruikstuig was het gewoon onverantwoorde troep, het is echt een wonder dat dat nooit gescheurd is. Enfin, daar dus mee bezig geweest, en toen het "mennen" (gewoon mijn handen in rijhouding en erachter lopen) goed ging, een trekkerband erachter gehangen om mee te beginnen. Daar raakte ze van in paniek, dus toen op hoop van zegen de sulky erachter gehangen. Alles is goed gegaan, en heb een tijd met die sulky rondgecrosst, weliswaar met een wat beter tuig van mijn oom. Maar toch, vervolgens zelf een tuig gekocht en een wagentje en daarmee bezig geweest. Toen wegens groei van m'n haflinger ermee gestopt en nu weer opgebouwd.

Ik denk nu wel eens terug aan die tijd, destijds dacht ik echt dat ik het allemaal wel wist, en dat er niet veel fout kon gaan, ik had, wat zal het zijn?, een keer of vijf meegemend met mijn vriendin, toen ik besloot om er zelf mee aan de gang te gaan. Maar ik schaam me er nu voor dat ik zo stom en onverantwoord had kunnen zijn, t is allemaal wel goed gegaan, maar het had ook ZO fout kunnen gaan. Bloos

Nou dit was mijn openhartige bekentenis, zijn er nog meer mensen die ervaring hebben, of verhalen weten van mensen die ook stomme dingen hebben uitgehaald? Hopelijk ben ik nu niet zo alleen...


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:22

ik heb er ook een waar ik op terug kijk en denk eens maar nooit weer.
Ik heb jaren voor andere stallen gereden.Zo kwam ik toen ik 16 was terecht bij iemand die de tour reed.Ik begon daar met een M pony en werd gevraagd of ik een jonge Pion in wilde rijden.Nou op stal was het een lief beest en er was me verteld dat er al op gezeten was,dus ik zag er gaan kwaad in.Ik heb dat toen gaan doen.Eerst begonnen met poetsen en elkaar leren kennen,en toen het longeren aan het hoofdstel erbij gepakt.Ook dat ging prima.Toen werd het tijd dat ik eens met zadel ging longeren.Nou dat ik toen nog niks door had,tja ik ben ook blond.Netjes gepoetst,bescherming aan en zadeltje in mijn hand gepakt.Begint dat beest ineens kuren te krijgen en gaat doodleuk hangen aan de ketingen.Dus ik had zoiets van oh dat vind hij gewoon wat eng,dus heb gewoon rustig aan gedaan en kreeg hem na een week eindelijk aan het meewerken.Er werd niet mee gehangen en hij liet alles feiloos toe.
Maar ja na die week longeren met zadel vond ik dat ik er wel eens op kon gaan zitten.De stalhouder meegesleept om hem vast te houden als ik op zou stappen en dan maar zien hoever ik kom.Neemt hij een krukje mee en een appel in stukjes.Ik dacht nou das handig zeg(het paard was 1.75 en ik 1.60)Maar al snel merkte ik dat het niet om het handige ging.Die stoel was er om zo snel mogelijk er bij te kunnen zodat ik vast had en die appeltjes waren er o hem even af te lijden zodat ik wat kon doen.Ik zat en mee begon het al weer.Iedereen vloog aan de kant en de longeerlijn werd ook zo vlug mogelijk los gekoppeld zodat hij niemand zou raken en hup daar vloog ik heen.Maar eigenwijze ik geeft niet op.Ik zit gewoon uit en wacht wel tot ie stopt.Zo heb ik dat 3 weken mee moeten maken.Hij sloeg en trapte en croste alle kanten uit en bokte echt om me eraf te gooien.Na die drie weken gaf ie op en deed toen pas netjes wat ik hem vroeg.Zo zaten we naderhand eens gezellig te praten over die weken dat hij zo tekeer ging en toen pas kwam boven tafel dat dit paard al 4 maanden zadelmak was proberen te maken,maar dat geen een van alle meer durfde.De eerste was er meteen al afgevallen en had enorme last van zijn rug.De tweede had op het paard haar pols gebroken en de derde had haar been gekneust en een arm gebroken.Nou daar zit je dan.Als je dat dan van te voren zou mogen horen maar nee dat word voor het gemak maar even vergeten.Nu denk ik terug en denk nee voor mij nooit meer zoiets,ik leef nog maar vor het zelfde geld was ik ermee verongelukt.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:37

Tsja ik was gelukkig altijd overdreven voorzichtig Haha!

Toen ik mijn eerste paard kocht werd er gezegt dat ze 4 was en ingereden, bleek drie en net ingereden, maar nog niet zover dat ze alles wist.
Ze was gewoon te braaf om ook maar iets te doen, dus ik vondt het wel raar dat ze niet wist wat stap en draf en galop was...maar dacht er verder niet bij na dat dit in tegenstelling tot wat mij verteld was gewoon niet geleert was.

Toen ze wat ouder werd werd ze ook wat pittiger, de keren dat ik ernaast lag zijn niet te tellen en de keren dat ik er weer opsprong ook niet.

Maar we hebben het overleefd en ze was verder ook een schat van een beest.

Toen er dan ook een huurpony bij ons op stal kwam en die maar niet alleen wilde galoperen met een meisje erop stelde ik voor te ruilen.
Ik reedt mijn paard met sporen en dacht er helemaal niet bij na, stapte op dat ponytje.
Stapje, drafje, galopje, en ja hoor ging allemaal goed, die rare bokkesprongetjes werden haar vergeven en na een paar minuten galopeerde ze keurig netjes zoals ze geleert had aan de teugel en gewoon lekker.

Komt na een paar minuten mijn staleigenaresse naar buiten rennen met een ben je wel goed in je hoofd?
Paard was vroeger idd dressuurmatig gereden en snapte het dus gelukkig nog wel.
Maar bleek niet tegen sporen te kunnen.

Maar omdat ik met mijn blonde 13jarige kop er op gestapt was alsof het niets byzonders was en gelukkig vrij licht reedt met die sporen was het paardje een beetje overdondert Haha!

Vreemd he...ben ook weleens op een fjord gesprongen om te kijken of die zadelmak was.
Die eigenaar vondt het allmeaal best...kwam me later wel vertellen dat het beest 7 jaar was en nog nooit gereden Tong uitsteken

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30590
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 08:39

Ik ga nog niet met mijn eigen pony mennen, ik weet dat ik daar te onervaren voor ben.
Maar ook wij hebben weleens fouten gemaakt. Een keertje met oefenen bij mijn verzorghengst geen kinketting eronder. En juist toen schrok hij en vloog een paar km in galop over de weg, over het spoor. Toen een erf op. Alles is goed afgelopen en hij loopt keuring voor de kar, maar moet nog veel leren.

Ook een keer op wedstrijd. Een man reed in de proef. Dat paard bokte, kwam heel hoog, boven kar uit, maar kwam ook weer goed naar beneden.

Een keer op het strand, een pony aan de kletter. En iemand anders zet zijn pony ervoor, daar vloog hij tussendoor (kar en pony), dus ook die ging aan de kletter. Het was heel druk op het strand, maar niets gebeurd.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 16:58

Toen ik een jaar of 8 was heb ik samen met mijn neefje een kinderwagen gekocht op de rommelmarkt.
Deze hebben vervolgens met strotouwtjes aan de beugels van het zadel van m´n pony geknoopt en ook de teugels werden met strotouwtjes verlengd tot leidsels.
Toen een lange tak geplukt als zweep en YIAAHH Extreme duivel
Het ging dus niet goed, ik een hersenschudding en mijn neefje een gebroken arm Haha!
Ondertussen heb ik het gelukkig al wat beter onder de knie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 20:46

Op 8-jarige leeftijd al besmet met het menvirus? Dan was je er ook vroeg bij! Maar kom op mensen, er zijn vast nog wel vele meer genante en stupide ervaringen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 20:49

holly schreef:
werd gevraagd of ik een jonge Pion in wilde rijden..


heette hij toevallig Kyliaan?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 20:53

Ik werk nu 17 jaar in de paarden. Hoe gek willen jullie het verhaal hebben? Ik denk steeds nou dat doe ik nooit meer zo, of de volgende keer doe ik het anders. Gelukkig heb ik het de laatste 12/13 jaar over hele minime verschillen maar vroeger dacht ik nog wel dat andere mensen het altijd beter wisten. Dat wisten ze ook wel , In HUN voordeel....Nu weet ik wat ik kan verwachten en weet ik wat ik niet wil dat gebeurt. Nu kan ik daar veel beter op inspelen. Maar verhalen zat. Misschien als we een keer meeten want ik ben nogal lui vandaag

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:49

Daar heb ik ook nog een leuke van...
Ik was in engeland om paarden te kopen. De man waar ik mijn paarden kocht heeft een hele grote manege en een heel aantal jonge halfbloedjes. Half shire half engels volbloed....
Ik zat te kijken daar, en er was een pringwedstrijd aan de gang. Toen grapte ik met mijn grote mond haha als ik een paard had gehad sprong ik ze er allemaal uit! Ik die nooit springt, en het laatste sprongetje een jaar of 4 daarvoor hd gemaakt. Dat had ik dus niet moeten zeggen. Die man riep z'n groom, en hij moest de schimmel maar eens voor me ophalen.
Zo'n half uur later stond ie voor me klaar. Ik had ondertussen de rijbroek en jodphurs van z'n dochter aan, en gelukkig ook een cap...
Ik moest opstappen, en m'n paard werd voor me vast gehouden. Hij liep nog even mee tot aan de ring, EN LIET ME TOCH ZO IN DE WEDSTRIJD RING LOS!!!!!!! Ik had de grootste problemen om dat paard rustig te krijgen. toen ie dat eenmaal was, dacht ik ach wat, ik ken de route laat ik het eens proberen. Nou de eerste ronde ging ie telkens overeind, en weigerde hij heel vaak. Maar de 2e ronde...... FOUTLOOS! Hoe kan dat toch? Nou ja het paard zal goed zijn geweest. Ik iig niet.

Toen ik klaar was kwam de groom naar me toe en vertelde me dood leuk datie veel respect voor me had dat ik maar zo op dit paard ging springen. Hoezo DIT paard? Nou deze was nog maar net ingereden, en had al een half jaar niks anders gedaan dan grazen. Was nog nooit in de binnen bak geweest, en had misschien 2 of 3 keer eerder gesprongen. Ik geloof dat ik flauw viel.
Snap je dat nou? Hoe haalt die man het in z'n hoofd, ik had wel vreselijk kunnen verongelukken! Ik ben echt geen goede springruiter, en dan ook nog zo iets. Ik was eigelijk heel erg boos, maar mocht dat niet laten merken.
Tja zoiets maak je maar 1 keer mee... hoop ik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 3 bezoekers