In de zomer heb ik een ongeval gehad tijdens het biloos mennen. De bakstukken zijn gesprongen en paard en kar zijn er vandoor gegeaan. Naar aanleding van mijn ongeval met nog steeds een letsel aan mijn rug, ben ik helaas niet van menig veranderd om een af te stappen van het bitloze mennen. Wel is het paard dat die dag ingespannen liep. Zullen we de komende jaren niet meer bitloos inspannen en zelf het 1e jaar niet meer inspannen. Hijzelf geeft geen enkele fysische fractuur opgelopen, maar mentaal is hij er niet klaar voor om terug ingespannen te lopen. en eens een paard een ongeval heeft gehad kan dit enkele jaren duren tegen dat hij het vertrouwen terug heeft.
Wel bij deze zou ik een beetje hulp nodig hebben.
velen van jullie zullen zich misschien afvragen waarom ik dit doe en dat ik niet beter op mijn hoofd gevallen was zodat ik niet meer zou bitloos mennen, maar mijn boodschap en het hopelijk beresterke hoofdstel is voor de bitloze menners die achter mij komen. ik wens dit niemand toe. En moest er een bit in hebben gezeten had dit ook gebeurd kunnen zijn, maar had ik door het metaal van een 'sterk' bit misschien het nog kunnen redden. Ook al ben ik daar niet van overtuigd. Hij was zodanig in paniek in die enkele seconden dat hij er van doorging als een speer.
Ik ben op zok naar degelijke materialen waaruit het hoofdstel vervaardigd zou kunnen worden. naar mijn onderzoek is tot nu toe het stevigste materiaal uitgekomen: onderlaag een ijzeren bewegelijke metalen draad die door het hoofdstel loopt. Daarop een dunner laagje bizon of kalfsleer, daarop een laagje kunststof en daarna weer een laag 3mm tuigleder.
Ook komt er een noodneusiem op. Dit is een lager gelegen riempje boven het puntje van het neusbeen. daarvoor ben ik er nog niet helemaal uit wat ik zou gebruiken. Ofwel rondgenaaid leer ofwel eerder een syntetische structuur of een ijzer met plastiken structuur.
Misschien zijn er personen onder de menners die een tip kunnen geven of hun inbreng van wat jij zou doen om het hoofdstel nog beter te maken.
Groetjes
Nouvel
Geplaatst: 12-12-09 13:00
Er zijn standaard bitloze menhoofdstellen van Ideal in de handel.