Oogkleppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smartie2004

Berichten: 1269
Geregistreerd: 14-08-06

Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 23:08

Ik ben al een jaar lang aan het oefenen met een halster/kaptoom aan de lange lijnen.
Langs de weg met vrachtwagens en tracktoren is het geen enkel probleem meer.

Nu heb ik van vrienden een tuig te leen zodat ze hier ook aan kan wennen.
Het hoofdstel wat erbij zit heeft oogkleppen.
Met de oogkleppen is ze heel erg schrikkerig en kijkerig.

Wat is de meerwaarde van die oogkleppen?
Van het hoofdstel wat ik heb liggen kunnen ze niet af. Alle tuigen die ik tot nu toe heb gezien zijn voorzien van oogkleppen.

Zonder is ze veel rustiger.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:14

Oogkleppen is juist weer handig als je paard schrikt van dingen van achter of opzij.
Ook handig in een meerspan, als je met de zweep een aanwijzing wil geven zonder dat andere daarop kan reageren.

Als jou paard goed loopt zonder kleppen dan geen kleppen gebruiken.
Je kan een normaal hoofdstel gebruiken, of een tuighoofdstel kopen zonder kleppen.

edit divoza heeft er 1 in hun bestand staan kan je even kijken (farmer heet het)

Smartie2004

Berichten: 1269
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 23:25

Dank je ik ga even op de site kijken.
Mijn haflinger heeft geen angst voor de zweep en bijft ook rustig staan als ik ermee naast haar op de grond sla.

Dubbelspan zit er niet in.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:16

Smartie2004 schreef:
Dank je ik ga even op de site kijken.
Mijn haflinger heeft geen angst voor de zweep en bijft ook rustig staan als ik ermee naast haar op de grond sla.

Dubbelspan zit er niet in.

_O- Zie 't al voor me, beetje hoogte verschil he? Bovendien krijg je dan vast reactie's dat het zielig is, of wel heel schattig, 'want die kleine is het veulen van die grote!'. :+

Ik zou inderdaad, als ze maar niet kan wennen aan de oogkleppen, gewoon zonder gaan rijden. Ik geef persoonlijk wel de voorkeur aan een tuighoofdstel zonder oogkleppen ipv. een rijhoofdstel, die zijn via internet overal wel te bestellen, en ook de betere tuigenmakers en ruitersportzaken hebben vaak wel menhoofdstellen zonder oogkleppen.

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:59

En mocht je niets anders kunnen vinden, kun je het ook overwegen om ze eraf te laten halen door je tuigenmaker. Maar alleen als je het heel zeker weet, ze kunnen niet net zo makkelijk er weer aangezet worden.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:05

lienepien610 schreef:
En mocht je niets anders kunnen vinden, kun je het ook overwegen om ze eraf te laten halen door je tuigenmaker. Maar alleen als je het heel zeker weet, ze kunnen niet net zo makkelijk er weer aangezet worden.

Dat kan inderdaad ook; een goede tuigenmaker kan dat op zo'n manier doen dat je er later eigenlijk niets meer van ziet, en het er dus netjes uit ziet.

@ TS: je hebt trouwens ook van die 'halve' oogkleppen, worden veel bij dravers gebruikt. Daar zijn ze soms ook minder bang voor.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:08

Ik heb mijn pony beleerd met en zonder oogkleppen, met reageert ze beduidend beter op de hulpen. Maar zonder doet ze alles ook erg netjes! Imo zijn ze er niet voor niets bedacht. Maar als jij paard/pony gewoon goed reageert zonder, waarom niet zonder. Ik kan het best begrijpen en als je ook nooit er mee geoefend hebt is het idd even wennen..

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:28

Mijn pony 'denkt' juist teveel mee; in het parcours misschien handig maar op de weg een stuk minder grappig. Toch rijdt ik haar altijd met oogkleppen; denk als ik die weghaal dat ze nóg meer mee gaat denken en daar heb ik dus geen behoefte aan :)

Maar 't is ook per pony verschillend; sommigen zullen er nooit echt aan wennen en blijven altijd angstig met oogkleppen; dan kun je inderdaad beter zonder rijden.
't heeft echter vaak ook even z'n tijd nodig, het wennen aan de kleppen. Ik nam ze dan vaak overal heen met oogkleppen; met wandelen ging het menhoofdstel (met stang, zodat ze ook daaraan kunnen wennen) om en leren ze ook in het verkeer met oogkleppen te lopen.

Smartie2004

Berichten: 1269
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 14:05

Stang doed ze het zeer goed op.

Die halve oogkleppen zijn ook een iedee.

Vanmorgen ging het wel weer wat beter.

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:13

Ik men mijn paarden (ook 2-span) zonder kleppen. Van mij mogen ze ook zien hoe mooi het bos is :D
Dus gewoon zonder gaan, als dat je een beter gevoel geeft!

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:14

Mocht je overwegen om een tuighoofdstel zonder kleppen aan te schaffen, dan heb ik eentje zgan van divoza voor je liggen voor de helft van de nieuwprijs ;) Maat full, kaartje zit er nog aan en nauwelijks gebruikt. Mijn haf kan niet zonder kleppen want die vind het eng om hetgeen wat ie trekt te zien. Dat was eens maar nooit weer! :o

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:17

Mijn haflinger word ook heel onrustig met oogkleppen, dus tegewoorig laat ik haar lekker zonder oogkleppen lopen, dat gaat heel goed!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:18

Ik zou het eerst eens een paar keer proberen. Het is niet verwonderlijk dat hij er de eerste keer niet om kan lachen. Je zou er zelf ook zenuwachtig van worden als je ineens nog maar de helft kan zien. Maar de meeste paarden wennen er na een paar keer longeren/lange lijnen prima aan.
Sommige wennen er niet aan, en die kun je dan ook best wel zonder oogkleppen rijden, het is geen vereiste.

Ik vind oogkleppen zelf wel prettig, om de bovenstaande redenen.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:03

Sjonniej schreef:
Ik zou het eerst eens een paar keer proberen. Het is niet verwonderlijk dat hij er de eerste keer niet om kan lachen. Je zou er zelf ook zenuwachtig van worden als je ineens nog maar de helft kan zien. Maar de meeste paarden wennen er na een paar keer longeren/lange lijnen prima aan.
Sommige wennen er niet aan, en die kun je dan ook best wel zonder oogkleppen rijden, het is geen vereiste.

Ik vind oogkleppen zelf wel prettig, om de bovenstaande redenen.


Dit paard raakte compleet in paniek en vind het niet verantwoord om dit nogmaals met dít paard te gaan oefenen. Aan de lange lijnen zonder kleppen is echter geen probleem maar wel zodra ie iets trekt. Dan gebruik ik bij dit paard liever kleppen, daardoor heeft ie z'n aandacht er ook beter bij en is wat zekerder.
Bij mijn vorige paard, een bels, die heb ik met en zonder kleppen beleerd en dat ging beide prima :). Het is per paard verschillend wat beter is. Als het even kan met en zonder kleppen beleren, maar als je eentje hebt die zonder kleppen doorslaat zou ik die mooi met kleppen blijven mennen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:26

whahahaha ik snap het sinterklaasgeintje :D niet

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:02

Eh... ik had het gewoon tegen de TS...

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:42

Oeps :o Ik was in de veronderstelling dat voornamelijk de tweede zin in je berichtje op mij sloeg, vandaar.

sas72
Berichten: 27
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:43

Ik denk dat je het even moet proberen vol te houden. Het is even wennen voor pony aan oogkleppen.
Blijft het na een aantal keer nog hetzelfde kan je altijd besluiten zonder oogkleppen te rijden, dat kan ook makkelijk. Ik heb mijn shet beleerd en die wilde in het begin ook niet aan de oogkleppen, een tijdje volgehouden en toen ging het wil. Ze is best schrikachtig en met kleppen een stuk minder, dus ik was wel blij dat ik volgehouden had. Meestal moeten ze er even aan wennen. Ik heb het eerst aan de longe gedaan en toen steeds meer uitgebouwd, uiteindelijk ook op de weg.

lizzyveulen
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:55

Ik zou toch ook nog even doorzetten met die oogkleppen. Uiteindelijk ben je veel beter af (veiliger en geconcenteerder op jou) als het paard minder ziet en daardoor niet reageert op wat er buiten zijn gezichtsveld afspeelt. Bij jou paard lijkt het erop dat het het omgevingsgeluid niet vertrouwt zonder zicht te hebben op de bron. Dat is nou precies het punt waar je aan moet werken. Het paard moet vertrouwen in jou krijgen. Dat komt vanzelf als je er veel mee oefent.
Wij hebben een een Fjord gehad en die had hetzelfde probleem. Heel schrikachtig op geluid. Maar na verloop van tijd werd ie heel braaf. Zonder oogkleppen kijken ze alle kanten op en word je als menner gek van dat gedraai met het hoofd. Er zit dan ook geen rust in.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:03

Je hoeft een paard niet met hele oogkleppen te rijden,je kunt er ook voor kiezen om een 3/4 of halve te nemen.Ik heb klepjes die alleen het directe zicht van achter wegnemen maar ze kunnen zeker alles aan de zijkant nog zien.Bij sommige paarden moet je gewoon even uitproberen wat ze prettig vinden ;) .

Hier een voorbeeldje:

Afbeelding

Smartie2004

Berichten: 1269
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:02

lizzyveulen schreef:
Ik zou toch ook nog even doorzetten met die oogkleppen. Uiteindelijk ben je veel beter af (veiliger en geconcenteerder op jou) als het paard minder ziet en daardoor niet reageert op wat er buiten zijn gezichtsveld afspeelt. Bij jou paard lijkt het erop dat het het omgevingsgeluid niet vertrouwt zonder zicht te hebben op de bron. Dat is nou precies het punt waar je aan moet werken. Het paard moet vertrouwen in jou krijgen. Dat komt vanzelf als je er veel mee oefent.
Wij hebben een een Fjord gehad en die had hetzelfde probleem. Heel schrikachtig op geluid. Maar na verloop van tijd werd ie heel braaf. Zonder oogkleppen kijken ze alle kanten op en word je als menner gek van dat gedraai met het hoofd. Er zit dan ook geen rust in.



Sind ik haar aan huis heb staan is ze voor 200& bomproef geworden. Ze is ook nergens bang voor niets wat van voren naderd en ook niets van achter. Honden die blaffend op ons afrennen ook geen enkel probleem.
Als ik op het land ben om mest op te ruimen is het net een hond ze volgt me overal. Een keer liep ze op het land naast dat van ons, het gras was daar groener em beter dus was ze over de omheining gegaan. De buurman kwam me het zeggen, ik hoedfe maar een keer te roepen en ze kwam zonder problemen.

Ik zelf vind dat de band en het vertouwen wel goed is ander was ik nooit begonnen met het voor de kar zetten.

Ik blijf nog even oefenen (om de dag) mocht het er niet beter op worden dan kan ik nog de halve of de 3/4 proberen.

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:49

je kan bij bijvoorbeeld van rijd bakstukken halen zonder oogkleppen en als het goed is kan je dan de oogkelppen er zo afhalen, ik heb 2 paar hoofdstellen, 1 paar met en 1 paar zonder oogkleppen in de marathon rijden wij zonder onze pony's denken graag mee en ik heb liever dat ze daar alles kunnen zien, ook omdat 1 van onze pony's nogal vluchterig kan zijn, voor de dressuur heb ik dus nog een stel met oogkleppen, want magic die gaat anders contstant naar achter kijken, en scheef lopen. dus ja het is maar net wat jouw doel is en jouw paardje het fijnst vindt.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:23

Anders is het misschien een idee om te beginnen met bontjes? Kunnen ze nog net even wat meer zien.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:00

Het paard dat ze nu bij ons op de vereniging aan het beleren zijn word ook heel zenuwachtig van de oogkleppen. Als hij kan zien wat er gebeurt gaat hij veel minder snel rennen als met kleppen. Ze willen het nog wel een keer opnieuw proberen als hij wat gewent raakt aan het geluid etc van de wagen

We zijn met hem nog niet zo heel ver, hij kan goed aan de lange lijnen maar hij heeft nogal een hekel aan stilstaan wat niet super handig is met inspannen. Hij begint wel steeds meer te wennen, hij kan nu tussen het lamoen staan terwijl er op de wagen mensen op en af stappen rond lopen etc. Misschien dat we de oogkleppen er weer op doen als de rest een beetje routine is.

We mennen ook met een zeer 'handig' meedenk paard die word juist veel rustiger van de oogkleppen.

randey
Berichten: 159
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:04

ik men met de mijne het liefst met oogkleppen omdat ze dan juist rustiger is. maar als het zonder kan....zou ik dat wel willen