Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
BlackDevils schreef:Het braaf blijven staan wil nog niet zeggen dat het goed luistert. De lompheid die je beschrijft geeft het ook al wel aan.
Om hem gevoeliger te maken op de kleine hulpen zul je de omgang dus ook veel meer moeten verfijnen.
Wanneer hij braaf mee loopt wil jij opeens wat sneller. Het moet volgens op de eerste aanwijzing. Zo ook een pasje om bij het poetsen of optuigen. Altijd een snelle reactie vragen.
Lompheid heeft te maken met het karakter van een dier en disrespect. Ik ken Belgen die zo gevoelig zijn als een bloedpaard en vice versa.
Persoonlijk besteed ik zelf veel aandacht aan de omgang met het dier.
Nu wil dat niet zeggen dat ik alles op de NH-manier doe maar veel onderdelen kun je goed gebruiken.
Het boek Natuurlijk Paardrijden van Ferdinant Hempfling kan een goede leidraad zijn.
BlackDevils schreef:Elk mens die met paarden om gaat is bezig met de verfijning van de hulpen.
Of je nu Chardon bent, Edward Gal, Franke Sloothaak. Het maakt niet uit.
En al ie ie verder braaf, daar zit toch de oplossing voor je probleem. Een hulp moet begrepen worden.