[AR] Meer reactie op mijn zweep!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Meer reactie op mijn zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:12

Ik heb een Haflinger die zowel ohz als aangespannen loopt en het gaat echt super, maar ik zou willen dat ik wat meer reactie op de zweep krijg. Als ik hem gewoon lichtjes aantik krijg ik geen reactie, ik moet echt wat harder slaan, maar ik zou veel liever hebben dat ik meer reactie krijg. Iemand tips?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:00

Natuurlijk zijn er middeltjes om het paard gevoeliger te maken op de zweep maar de vraag is of het wenselijk is voor je paard om deze uit te voeren en deze hier op bokt neer te zetten.

Het belangrijkste is je omgang met het dier. Je dient vanuit de basis (dus in de hele omgang) respect en allertheid te vragen. De pony mag nooit achter je aan sukkelen maar moet snel en adequaat uitvoeren wat jij van hem vraagt.
Het begint al als je het de stal/wei uit haalt. Netjes blijven staan bij het poetsen/optuigen. Een eindje wandelen aan de hand en later op de lange lijnen/longe zijn ook een goede oefening.
Op elke aanwijzing die jij geeft moet hij een reactie geven. Zo niet dan volgt er een gepaste reactie.
De kunst is deze hulp altijd net voldoende te geven zonder een overreactie te krijgen en het paard te beledigen.

silfie35

Re: Meer reactie op mijn zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 13:18

de omgang gaat heel goed, soms als hij van de poetsplaats komt en ik loop naar de kar toe, wil hij nog wel eens lomp zijn, maar zodra hij weet dat ie voor de kar staat blijft hij staan, er kan een hele kudde langs komen maar hij blijft staan todat hij ingespannen is. Wat ik eigenlijk wil bereiken is een kleine hulp, maar wel een goede reactie. Soms als ik hem nu iets voorwaartser wil hebben, en hij niet echt op mijn stem reageert, moet ik hem nog behoorlijk aantikken wil hij een goede reactie geven, en ik wil eigenlijk geen gemep, dat is nergens goed voor.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:31

Het braaf blijven staan wil nog niet zeggen dat het goed luistert. De lompheid die je beschrijft geeft het ook al wel aan.
Om hem gevoeliger te maken op de kleine hulpen zul je de omgang dus ook veel meer moeten verfijnen.

Wanneer hij braaf mee loopt wil jij opeens wat sneller. Het moet volgens op de eerste aanwijzing. Zo ook een pasje om bij het poetsen of optuigen. Altijd een snelle reactie vragen.
Lompheid heeft te maken met het karakter van een dier en disrespect. Ik ken Belgen die zo gevoelig zijn als een bloedpaard en vice versa.

Persoonlijk besteed ik zelf veel aandacht aan de omgang met het dier.
Nu wil dat niet zeggen dat ik alles op de NH-manier doe maar veel onderdelen kun je goed gebruiken.
Het boek Natuurlijk Paardrijden van Ferdinant Hempfling kan een goede leidraad zijn.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:29

Ik snap wat je bedoelt, ik heb dit ook gehad.
Nu tik ik met de zweep bij de buik, waar je aansport als je aan het rijden ben. Dit gaat stukken beter. :)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 14:52

BlackDevils schreef:
Het braaf blijven staan wil nog niet zeggen dat het goed luistert. De lompheid die je beschrijft geeft het ook al wel aan.
Om hem gevoeliger te maken op de kleine hulpen zul je de omgang dus ook veel meer moeten verfijnen.

Wanneer hij braaf mee loopt wil jij opeens wat sneller. Het moet volgens op de eerste aanwijzing. Zo ook een pasje om bij het poetsen of optuigen. Altijd een snelle reactie vragen.
Lompheid heeft te maken met het karakter van een dier en disrespect. Ik ken Belgen die zo gevoelig zijn als een bloedpaard en vice versa.

Persoonlijk besteed ik zelf veel aandacht aan de omgang met het dier.
Nu wil dat niet zeggen dat ik alles op de NH-manier doe maar veel onderdelen kun je goed gebruiken.
Het boek Natuurlijk Paardrijden van Ferdinant Hempfling kan een goede leidraad zijn.

In de omgang is hij braaf, pasje om op de poetsplaats doet hij op mijn stem, en hij luistert ook goed naar mijn hulpen, alleen als hij helemaal in het tuig zit en ik naar de kar loopt, kijkt hij soms niet goed waar hij loopt. Dus aan de omgang ligt het niet, denk ik.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:52

Elk mens die met paarden om gaat is bezig met de verfijning van de hulpen.
Of je nu Chardon bent, Edward Gal, Franke Sloothaak. Het maakt niet uit.
En al ie ie verder braaf, daar zit toch de oplossing voor je probleem. Een hulp moet begrepen worden.

patrick76

Re: Meer reactie op mijn zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:49

Andre, volgens mij snapt ze je niet echt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:12

Ik heb dit dus ook.
Alleen bij mijn shet. Die heeft afcours nog nooit onder het zadel gelopen, dus dat werkt ook niet echt,
en echt ruimte om hem aan te tikken heb ik niet omdat hij zo klein is. In het begin luistert hij altijd goed,
maar op den duur word hij dan steeds minder gehoorzaam. Hij heeft natuurlijk nog niet zoveel conditie,
dus ga ik er maar vanuit dat het vanzelf beter word ;)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 00:15

BlackDevils schreef:
Elk mens die met paarden om gaat is bezig met de verfijning van de hulpen.
Of je nu Chardon bent, Edward Gal, Franke Sloothaak. Het maakt niet uit.
En al ie ie verder braaf, daar zit toch de oplossing voor je probleem. Een hulp moet begrepen worden.

Ik snap wat je bedoelt. En ben het helemaal met je eens! Het probleem is niet dat hij slecht reageert met mijn stem, dat gaat prima. Als ik in het begin wat lang en laag rij, luistert hij prima, maar zodra ik wat meer buiging ga vragen, en dat hij wat korter in de hals word, heeft hij heel erg moeite mee om gelijk goed weg te gaan. Hij reageert dan wel op mijn stem, maar is niet voorwaarts genoeg, en met mijn zweep krijg ik dan weinig reactie en als ik hem iets harder aantik, dan is de buiging etc. weg, en moet ik weer even reseten. Mijn bedoeling is zeg maar dat hij iets meer reageert als ik m lichtjes aantik, maar ook weer niet gelijk eruit donderd. Ligt het volgens jou dan toch weer in de omgang etc?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:13

Nou, dit wordt een misschien wat ingewikkeld antwoord.
Voor de africhting van een paard doorloop je 2 verschillende fases.
De vertrouwensfase;
- Takt
- Lossigheid
- Aanleuning
Ontwikkeling draagkracht
- Schwung
- Rechtgerichtheid
- Verzameling

De vertrouwensfase is met een type paard als een haflinger vaak niet zo moeilijk. Meestal zijn het goedmoedige dieren. Wanneer je er echter meer van wil loop je (zoals bij elk paard) tegen zijn zwakke punten op.
Een haflinger is er van nature niet helemaal op gebouwd om van achteren aan te treden. Daarbij is ook een werklustig karakter noodzakelijk.

De vraag is of je paard er al aan toe is om van hem te vragen om af te buigen en van achteren aan te treden. Daarvoor moeten de eerste drie genoemde punten al in orde zijn.
Hieronder valt ook de impuls, zonder impuls kan een paard geen losgelatenheid hebben of een goede aanleuning. Impuls is de voorwaartse drang opgewekt en gecontroleerd door de menner.
Een gebrek aan impuls is voor mij net zo kwalijk als een te voorwaarts paard al wordt dit laatste op wedstrijden veel harder afgestraft.

Voor impuls moet een dier vertrouwen hebben en respect. Alles wat we doen met een dier dient ten alle tijde op de zelfde basis gedaan worden. Een paard dat dus aantoont wat flegmatiek te worden in zijn arbeid zul je vanuit de basis moeten activeren. Dit wil niet zeggen dat je hem af moet rossen om het respect te krijgen want hiermee beschadig je ook het vertrouwen.

Timing, dosering en consequentheid zijn de sleutelwoorden in de omgang en africhting van een paard.
Geduld, liefde, respect, overwicht en harmonie zijn je hulpmiddelen.
De woorden zijn eigenlijk nog niet eens echt zo moeilijk. Maar om het volledig te begrijpen heb je aan je leven te kort.

Fouten maken is niet erg, als je maar vanuit je hart blijft werken.