[AR] Probleem voor knhs cursus meninstructeur ( pony probleem)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Probleem voor knhs cursus meninstructeur ( pony probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 11:05

Ik wil heel graag de knhs cursus doen voor meninstructeur.
Nu heb ik een probleem dat ik deze opleiding niet kan doen als ik L geklasseerd ben met een pony die minimaal d is.

Zelf heb ik hier geen wedstrijd ervaring in, maar ben natuurlijk bereid hier erg voor te gaan trainen. Zelf heb ik een a pony voor de wagen lopen, maar daar mag ik dus niet mee rijden als ik deze punten wil gebruiken voor de cursus.

Voor mij is een 2de pony hiervoor aanschaffen + tuig en koets niet mogelijk.

Wie kent dit probleem en hoe heb jij dit opgelost?
Welke tip geven jullie mij mee?
Zullen er mensen zijn die hun pony hiervoor uitlenen?
Kennen jullie iemand die dat wil doen?
Kennen jullie een manege/ handelsstal/ mensportstal die dit wel eens doet of misschien hierover na wil denken?

Zo heb ik nog meer vragen.. Ik ben erg gemotiveerd en wil graag deze cursus doen, maar door deze regel wordt ik erg belemmerd om dit waar te kunnen maken.
Wie kan mij helpen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:10

Begin gewoon eerst eens met rijden en wedstrijdrijden, voordat je uberhaubt hieraan denkt..
Je hebt ook geen 4wieler dat is ook een vereiste, en wees eerlijk iedereen wil toch een instructeur die minimaal ervaring heeft met mennen..
Jij begint net, dus zie eerst het hele zaakje op de rit te krijgen en ga dan pas verder denken...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 11:18

ik vind het jammer dat je gelijk zo'n conclusie trekt. Mag je niet nadenken over je toekomstplannen?
Ik ben het al helemaal niet van plan om het volgend jaar al te doen. Dat begrijp ik natuurlijk ook wel. Ik zit na te denken over een toekomstplan. En vroeg mij op dit moment af wat de mogelijkheden zijn om dit in de toekomst te doen. Dat ik nu geen 4 wieler heb heeft niets te maken met wat mijn vragen zijn, ik vertelde er ook bij dat ik niet met mijn pony dit kon doen. Dat ik net begin moet geen excuus zijn, je moet toch ergens beginnen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:25

Een paard lenen om te starten.

Maar ik zou eerst zelf maar eens lekker een paar jaar gaan rijden en er dan nog eens over na gaan denken. Mijn instructrice heeft hem 1,5 jaar terug gedaan en vond hem wat lastig(de fase 1/nivo 2). Afgelopen jaar heeft ze fase 2/nivo 3 gedaan en moet binnenkort her examen doen.

Ik zou de cursus zelf ook willen gaan doen, maar zit met het zelfde probleem. Ik ben met m'n 2e pony inmiddels al L+1, maar rijd ook enkel met kleintjes. Voorlopig heb ik mijn plannen in de koelkast gezet, mocht ik het toch willen gaan doen ga ik kijken of ik eens in het Z kan starten met een Z of ZZ paard zodat ik me over mijn klassering geen zorgen meer hoef te maken (mocht ik ook door willen voor nivo 4, daarvoor moet je M+5 zijn).

L_Rivaldo

Re: Probleem voor knhs cursus meninstructeur ( pony probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 11:32

Bedankt dennis voor je reactie, ik vind het nu al goed om mij voor te bereiden op wat je graag wilt doen in de toekomst. Natuurlijk ga ik eerst mijn koetsiersexamen doen, en elke maand naar de vereniging en losse lessen nemen. Ook wil ik graag in zomervakantie en op zaterdag bij een menstal meelopen om te helpen en te leren.

Ik wil graag meer leren en vind het niet fout om daar nu al over na te denken, je moet dromen hebben toch? En die uiteindelijk proberen na te streven als je dat wilt? Begrijp de reacties best wel hoor, maar ik heb heus het inzicht wel om door te hebben dat het niet zomaar iets is ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:40

L_Rivaldo schreef:
ik vind het jammer dat je gelijk zo'n conclusie trekt. Mag je niet nadenken over je toekomstplannen?
Ik ben het al helemaal niet van plan om het volgend jaar al te doen. Dat begrijp ik natuurlijk ook wel. Ik zit na te denken over een toekomstplan. En vroeg mij op dit moment af wat de mogelijkheden zijn om dit in de toekomst te doen. Dat ik nu geen 4 wieler heb heeft niets te maken met wat mijn vragen zijn, ik vertelde er ook bij dat ik niet met mijn pony dit kon doen. Dat ik net begin moet geen excuus zijn, je moet toch ergens beginnen?

Hoe kun je je druk maken om regels die nu gelden, terwijl je het pas over een aantal jaar wil gaan doen??
Dat snap ik niet, volgende keer zijn er weer andere regels, vandaar dat ik zeg, ga eerst eens kijken of je wel wedstrijden kunt gaan rijden en je materiaal voor elkaar hebben en dan pas nadenken of die regels op jou van toepassing zijn

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 11:43

Kijk hier heb ik wat meer aan, ik dacht dat dit al een regel was die al jaren vast stond, wist niet dat dat steeds veranderd. (alleen denk ik niet dat de regel over de maat pony sterk zou veranderen dat mijn a pony opeens wel mag)

Mijn materiaal is helemaal in orde op dit moment ;) voor de dressuur en vaardigheid

Bedoelen ze voor de curcus dat je alleen dresuur op dat nivo gereden moet hebben of sgw?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:53

SGW klasse 2 of ldress met 2 winstpunten..
Maat paard zal niet snel gaan veranderen omdat er ook anderen met jouw span moeten rijden..
Denk eerder dat de eisen van dress niveau omhoog gaan

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 12:01

Bedankt echwel :D, ik wil mijn dromen graag achterna, waar mogelijk is. Ik vind het wel een hele uitdaging, om te gaan voorwat je leuk lijkt en te onderzoeken hoe je dat gaat bereiken :)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:33

Zoals Echwel al zegt is het beter eerst zelf te leren mennen voordat je het een ander wilt leren.
Het is behoorlijk complex allemaal en enige ervaring is toch wel een vereiste.
Zelf heb ik een pony geleend van iemand voor de cursus omdat de mijne ook te klein was.
Maar nivo 1 is volgens mij een kennismakingscursus geschikt voor beginners, misschien is dat wat voor jou? Ik weet alleen niet of die nog uitgeschreven wordt. Dit staat ongeveer gelijk aan een koetsiersbewijscursus.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:04

Misschien moeten we eens kennismaken, want misschien wil ik mijn pony wel aan je uitlenen (is net aan de D, met 4wielige wagen). Ik wil haar wel wat meer dressuurmatig (laten en/of leren) mennen. We wonen niet al te ver van elkaar vandaan.
Ligt wel aan je menervaring en of het klikt, want ik laat maar weinig mensen met mijn paardje op pad gaan, zeker voor de wagen niet zomaar.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:12

jowien schreef:
Misschien moeten we eens kennismaken, want misschien wil ik mijn pony wel aan je uitlenen (is net aan de D, met 4wielige wagen). Ik wil haar wel wat meer dressuurmatig (laten en/of leren) mennen. We wonen niet al te ver van elkaar vandaan.
Ligt wel aan je menervaring en of het klikt, want ik laat maar weinig mensen met mijn paardje op pad gaan, zeker voor de wagen niet zomaar.
En dan wil je het een meisje dat net begint met mennen haar dingen bij laten brengen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:30

Als je voor je dromen jezelf nou eens eerst haalbare doelen stelt bv een dressuurproef rijden en leren mennen.
Daarvanuit verder dromen en niet zeggen dat je al een probleem hebt voordat het probleem er ook werkelijk is..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:57

Ach tja...dromen is nooit verkeerd.
Ik was laatst ook die eisen aan het bekijken.
Hier is ook alleen maar klein spul aanwezig.
Maar onthoud goed 'waar een wil is, is een weg' !!!

Zou idd wel zelf eerst eens starten en veel ervaring opdoen,
wel leuk dat je al zover vooruit kijkt! (werkt zeker motiverend...althans dat hoop ik van wel)!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:54

Bedankt anke! Ja ik weet best waarom dit allemaal gezegd wordt, maar vroeg mij vooral af hoe andere mensen dit gedaan hebben? en wat de mogelijkheden zijn, vind ook niet dat dit slecht is ofzo. Ben ook zeker niet een typje wat maar gaat aanklooien en maar denkt dat kan ik wel en wat andere zeggen intresseerd me niet (zo ben ik dus echt niet)..

Zoals anke al zegt zo bedoel ik het ook, dat ik iets te vroeg hiervoor ben, hihi ik ben gewoon heel erg het type dat graag dingen uitstippelt en dat het voor mij duidelijk is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:08

Ik ken er eentje die heeft gewoon ingeschreven voor de cursus en daar is nooit wat van gezegt. Had ook al M of Z gereden oid met een kleintje (dacht zelfs meerdere kleintjes). Maar nooit met een grotere pony/paard.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 12:14

maar begreep van echwel dat je andere ook met je paard moet laten rijden, of had ze daar dan een andere pony voor die wel aan de eizen voldeed?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:23

@Black Devils: nee, ik geef mijn pony niet zomaar mee. Maar ik ben er ook niet op voorhand tegen, ik zie wel mogelijkheden.
Ik heb TS haar pb aan mij beantwoord. Ze gaat eerst lessen en koetsiersbewijs halen (over aan half jaar). Dan zien we daarna verder.

Ik wilde met mijn berichtje aangeven dat een pony van iemand lenen een mogelijkheid is (onder een aantal voorwaarden).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 07:55

Ik vind het juist goed dat je nu al info erover inwint en er mee bezig bent.
Dan is het straks ook geen impulsieve beslissing, maar een goed overwogen keuze.

De regel vind ik vreemd, want de maat van de pony lijkt me minder relevant.
Een kleintje is vaak veel moeilijker dressuurmatig goed aan het lopen te krijgen, dan een sporttypje.
En iedere volwassene kan met een kleintje mennen, dus zie menner-wissel ook niet als een probleem.

Wat leuk zeg, jowien dat vind ik top van jou...dat je iemand de mogelijkheid biedt!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:29

en dan nog niet over na gedacht dat ik zelf 1,55 ben :P.. kom ik niet met mijn voetjes op de grond, omdat grote paarden, ook grote wagens hebben haha!