[AR] Wat kan ik nu het beste doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

[AR] Wat kan ik nu het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 21:40

Naar aanleiding van dit topic:
[UZ] [AR] Nee, niet nog een keer..........

Wat kan ik het beste doen voor Dennis?
Kan ik Dennis het best morgen weer voor de kar zetten? Eerst weer voor een band? Een tijdje wachten met actie ondernemen? Hem proffecioneel laten beleren?

En voor me zelf, meteen morgen weer met een andere pony gaan mennen. Want na de eerste 2x dat het fout ging heb ik het zelf heel erg lang eng gevonden. Dat was net weer een beetje over en had d'r zelf weer vertrouwen in.

Ik wil Tammy terug, daar had ik voor de kar tenminste 100% vertouwen in om lekker ontspannen met d'r op stap te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:56

Ilindra is ook een keer aan de kletter gegaan en bokte over het lamoen heen met het zelfde resultaat als Dennis, de binnenkant van het been helemaal opengeschaafd.
Dat hebben we toen gewassen met betadine scrub en ingespoten met acederm, ze heeft er niets aan over gehouden.

Ze loopt nu altijd voorop in het tandem maar als we haar enkelspan rijden gaat er altijd een slagriem om heen zodat ze niet het lamoen heen kan bokken, gewoon voor de zekerheid.
Aan de kletter gaan doet ze verder nooit, de reden dat ze toen ging was dat er een Haflinger aan de kletter was op de hei en ons inhaalde, daar ging ze toen gewoon achteraan.

Heb je enig idee waarom hij er vandoor ging?
Ik kan me goed voorstellen dat je erg onzeker wordt als er geen duidelijke reden is aan te wijzen.
Persoonlijk zou ik zo´n pony niet gauw inspannen, de gevolgen zijn aangespannen vaak erger dan onder het zadel.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 22:03

Dennis is normaal zo droog in de omgang, hij is echt niet gek te krijgen. Ik weet dus niet wat er fout gegaan is. Het leek alsof in eens de knop om ging, maar ik weet zeker dat er IETS moet zijn, maar weet dus niet wat.

Zo'n slagriem, wat is dat en hoe werkt dat. Ik heb altijd wel de broek zo strak dat hij nauwelijks zou moeten kunnen bokken. Niet echt strak zodat hij er last van zou kunnen hebben maar zodat z'n billen iig niet om hoog kunnen komen. In dit geval is dat toch gebeurd.
Lichamelijk houd hij hier zo ver ik nu kan zien niets aan over. Het zijn enkel wat schrammen. Ik heb het even afgespoten en hem op het land gezet. Het zag er net toen ik nog ff op stal was netjes uit.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:13

Hmmm... sja mijn verhaal ken je denk ik he?
Ik heb direct besloten om Isolda er nooooooit weer voor te doen. Ook bij haar had ik al vaker ongelukken gemaakt.
Dit in combinatie met Isolda's karakter leek me het geen strak plan. Ik wilde niet nog eens een ongeluk krijgen, waarbij ik misschien minder geluk zou hebben.

Maar wat je ook doet, ga zo snel mogelijk weer met een mak paard even mennen. Want ik had best wel een beetje schrik in mijn benen!
Zelfs de eerste keer bij iemand op de wagen, terwijl ik zelf niet eens mende vond ik wel even een beetje eng.

Wat je met Dennis wilt doen moet je zelf beslissen. Jij kent Dennis het beste, ik weet niet wat voor karakter hij heeft. Ik begrijp uit je verhaal dat ie zomaar uit niets vertrekt. Zonder aanleiding?
Ik vind dat best eng. Dat zou betekenen dat je hem nooit kunt vertrouwen. (net als Isolda Verdrietig )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:57

Een slagriem is een riem die over de rug van het paard van de ene boom naar de andere loopt.
Op deze foto is het wel te zien.
Afbeelding
Het is de riem over d´r rug die wat breder is dan de lendenriemen van de broek.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 09:03

Ik heb ook de neiging om hem d'r niet meer voor te zetten. Maar als ik met hem aan de gang wil blijven zal ik bijna wel moeten. In het rijden zit zeker geen toekomst met Den.
Maar ik snap het niet. Hij is altijd zo cool in z'n koppie. Op 2x(want zelfs die keer achter over was hij niet bang, hij lag d'r alleen een beetje ongelukkig bij toen omdat hij te vrolijk op de andere paarden reageerde) aan de kletter voor de kar na heb ik hem nog nooit ergens bang voor gezien. Als ik iets van hem vraag kan ik alles van hem voor elkaar krijgen. Juist daarom weet ik dat er IETS geweest moet zijn, die knop gaat niet zomaar om bij hem. Maar ik weet dus niet wat. Ik ga vanmiddag het tuig helemaal controleren.

Ik was zelf na de eerste keren eindelijk zelf over m'n angst heen. Niet bij iedere verkeerde pas zitten te trillen enzo. Eindelijk weer ontspannen met Den op pad kunnen. Ik denk dat het dit keer wel goed is geweest dat ik zelf niet op de bok gezeten heb.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:44

Misschien werd hij gebeten door een paardenvlieg of zo? Je kan dit niet zien, maar paarden kunnen behoorlijk uit hun bol gaan daardoor!!!! Mijn dochter kreeg gisteren ook scheerlings een trap van Spix'je omdat hij achter zo'n rotbeest sloeg ... Prof. laten beleren is nooit een slecht idee volgens mij ......

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 10:48

het is en blijft een kudde dier, dus het kan op hol slaan en dat heb je ook onder het zadel. Ik zou zeggen probeer over je angst heen te komen, en ga anders een tijdje samen met iemand anders mennen.
Het zou denk ik zeker zonden zijn als je er mee zou stoppen, helemaal omdat je natuurlijk veeste groot ben, is het juist leuk om te doen.
succes

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 10:48

oja

en het is zelker makkelijker gezegt dan gedaan,
maar zet hem op

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:59

Zou m door iemand met meer ervaring met dit soort gevallen kunnen laten rijden, waar de kans bestaat dat ie dit niet eens zal proberen. Mischien kun je het beste een instructeur laten komen die mee rijd als jij ment, en die op het moment zelf zegt hoe je t oplost. Dit hielp ons van het steigeren voor de kar af. Hij kan je ook adviseren om een ander bit te gebruiken, kinketting strakker of juist losser, leidsels hoger of mischien lager inzetten en dit soort dingen.
Een slagriem lijkt in zo'n geval wel een goed idee, of mogelijk een koort dat wat meer inwerkt op het kruis als ie bokt of slaat.
Verder schromen velen het gebruik van de zweep in zo'n geval want hij gaat al zo hard en hij bokt al zo erg. Uit wat ik heb gelezen in "[UZ] [AR] Nee, niet nog een keer.........." creer ik mij een beeld waarin het eerste dat ik zou doen is: hem eens flink afdrogen. Extreme duivel
Maar ik weet niet in hoeverre hij nog bestuurbaar is, waar de oortjes zich op zo'n moment bevinden en dus 'waarom' hij dit doet.
Gewoon kalm blijven en zeker wel doorgaan!! *LOL*
Mischien wat schuim om de burries maken wel.

Suc6 joh Ach gut

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 13:12

Of hij bestuurbaar was weet ik dus niet, ik zat zelf niet op de bok maar stond achter op. Mijn zusje zat op de bok en die heeft niet zo heel veel ervaring.
Hem er van langs geven helpt niet, dat weet ik zeker. Met longeren, rijden en ook voor de kar boeit hem dat gewoon niet. Ik zou hem in elkaar kunnen meppen en hij gaat maar een half pasje harder lopen.
Hij nam mij iig niet in de maling. Dit was echt fout. Er voor de grap even van door gaan is ook niets van hem en dat was dit ook niet. Er moet iets gebeurd zijn waardoor die knop om ging en weg was hij.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:30

Voordat wij onze hengst weer inspanden na het fout was gegaan, duurde wel een weekje. Eerder hadden we geen tijd genoeg, en dan moet je er niet aan beginnen.
Wel veel succes nog!!