[LO]Bijzetten met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:55

Laat die foto's toch maar doorkomen,
en als het een methode is die zichzelf bewijst sta ik ervoor open.
Voorlopig blijf ik echter bij mijn huidige, mijn instructrice heeft afgelopen weekend wel bewezen dat die methode best redelijk werkt.

BTW,
pony's en paarden die zelf het resultaat zien???
Licht even toe ajb. Wat is uberhaupt je doel waar je uiteindelijk naar toe werkt?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:56

Laat die roze olifanten dan snel grijs worden en vraag hun naar hun ervaringen!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:57

als jij de orthodoxe manier van longeren/LH dieronvriendelijk betitelt, kan je dan uitleggen waarom? dat is meestal wel netjes als je iets en/of iemand beschuldigd. ik weet zeker dat jouw manier van longeren mij ook zal verbazen, maar daar moet ik eerst van overtuigd worden. ik sta dus open voor nieuwe dingen, maar dat wil ik graag eerst zien voor ik het geloof/toepas.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:59

Susan, bedankt voor je reactie en de moeite dat je je er voor open stelt. Het kan zijn dat jouw methode best redelijk werkt, zoals jezelf zegt, maar je zou echt nog meer uit je paard kunnen halen. Ook jou nodig ik daarom van harte uit.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:04

SP, allereerst wil ik even iets recht zetten namelijk ïk beschuldig niemand!
Ik vind alleen de methode van LH niet diervriendelijk omdat het dwangmatig is. Is het vriendelijk en realistisch om spanning te kweken en daarna te denken dat je ontspanning kan vragen? Je zou je moeten gaan afvragen waarom paarden hun hoofd in de lucht doen....en niet iets signaleren en zonder er bij na te denken een dwangmiddel(omdat je niet anders kan of weet), dus als het ware de botte bijl er op te zetten. Ik zou je graag willen uitnodigen om eens te kunnen komen, uiteraard mag je een paard meenemen van jezelf omdat het resultaat dan nog duidelijker is

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:06

Nu log ik even uit en zullenl Maaike en Anna-Jelly het even overnemen. Vraag hun gerust. Er is hier ook nog een Jacqueline die geclassificeerd ZZlicht is, en na twee dagen al verbetering aan haar paard ziet en een probleem lijkt te zijn opgelost. Succes met die meiden

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:07

als ik longeer heb ik licht contact, daar komt weinig spanning bij kijken (dus dat vind ik niet dieronvriendelijk). maar ik begrijp natuurlijk ook wel dat zonder fysieke begrenzing dat nog lichter zal zijn. ik wil graag een keer komen kijken, ik weet alleen bij god niet waar CREIL ligt.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:17

Creil ligt in de wonderschone Noordoost Polder waar erg vruchtbare grond schijnt te zijn Haha! Er staat inmiddels een topic op BM voor een meeting in Creil.
Er wordt hier ook gelongeerd met een (erg) licht contact en er wordt tijdens het longeren veel gepraat tegen de paarden, waar ze erg op reageren in positieve zin. Ook wordt er veel met balken gewerkt wat heel goed werkt bij de paarden die hier staan. Maar ook bij het paard van Jacqueline, wat hier pas twee dagen staat. Elke dag een kwartier onbelast over balken stappen is erg goed voor de paarden. De paarden lopen hier gewoon helemaal op eigen benen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:19

Met alle respect voor de mensen en paarden die baat hebben bij deze methode,
ik vraag mij dan af in hoeverre er rij- en/of longeertechnische problemen waren.
Een paard hoort ten alle tijden op zijn eigen benen te lopen, zowel aan de longe, onder de man of gewoon los.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:26

Ik zal je 1 voorbeeld geven.
Er is hier een paard dat kwam met ataxie, hoefkatrol, scheen koliekaanvallen te hebben, omvallen, scheen ook mensen aan te vallen (praten over een paard van 1.76) en kreupel (slepen met achterbeen). Na training op deze methode word er nu weer op hem gereden.
Bijna alle paarden die hier staan hebben een verleden (chronisch hoesten en kreupel aan voorbenen, de fysiotherapeut heeft gezegd dat ze nu grand prix aankan). En op al deze paarden word nu weer gereden.

Ik kwam hier met mijn pony. Carole zat nog geen 5 minuten op hem en hij liep vanuit de ontspanning vrijwel uit zichzelf aan de teugel. Ik rijd hem nu ook op deze manier en train hem volgens hun methode en hij verbetert wekelijks.

Foto's kunnen gerust geplaatst worden, maar een foto is een momentopname en jullie kennende nemen jullie daar toch geen genoegen mee....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:32

foto's zijn altijd leuk. indrukwekkend voorbeeld, maar dan praat je wel over een paard met problemen. om dan te dwingen lijkt me ook niets oplossen. maar een paard dat gewoon goed door in het lijf is en op eigen benen loopt, kan bijgezet worden zonder spanning.

om een lang verhaal kort te maken, laten we maar een keer gaan kijken. helaas ben ik afhankelijk van anderen want ik heb geen vervoer momenteel.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:35

Lijkt mij ook heel interessant! En Appie jij mag je techniek altijd eens komen laten zien bij mijn ukkel Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:02

Het niveau zegt ons helemaal niets omdat het niveau waarop iemand rijdt niets zegt over de kwaliteit waarop iemand rijdt. Het gaat ons om de bewegingen van het paard of de pony, die moeten zo natuurlijk mogelijk zijn vol swung en tact met iemand op zijn of haar rug. Het lijkt me leuk als je ook zou komen op die clinic want waarschijnlijk zullen jouw paarden nog net iets beter gaan lopen waardoor ook de prestaties zullen verbeteren. LET OP: het is natuurlijk vrijblijvend!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:19

Wat jammer toch weer dat er zo veel scepsis is bij beide 'partijen'. Waarom is het nu zo ingewikkeld om te aanvaarden dat er meerdere wegen naar rome leiden, oftewel dat er meerdere manieren zijn om een paard goed te longeren (en rijden en houden etc).

Ieder paard en iedere ruiter/africhter is verschillend waardoor de ene methode bij de een beter werkt dan de ander. Ook het beoogde doel is hierbij van belang (de 1 vind prestatie wel degelijk van belang en zal dit willen behalen binnen bepaalde grenzen van diervriendelijkheid, de ander vind het plezier van het paard voorop staan en hecht een ondergeschikt belang aan prestatie). Het leuke van een forum is dat de ervaringen van al die verschillende mensen gedeeld kunnen worden.

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 21:30

Halloooooo jullie gaan echt helemaal off topic maargoed.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de fotos en nde site maar plaats die dan effe in een ander topic ajb!! thnx..

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:38

Nathalietjuh schreef:
Halloooooo jullie gaan echt helemaal off topic maargoed.
.


Sorry Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 22:50

Wat ik me nog werkelijk afvraag is HOE je dan longeert zonder bijzet/touwtjes of wat dan ook en toch je paard rond en gesloten kan laten lopen.
HOE longeren jullie die paarden dan? OOk gewoon aan een longeerlijn en een zweep? Maken jullie veel overgangen of beloon je extreem zodra hij zakt mijn zijn hoofd of zijn achterhand onderbrengt?

Geloof me, ik ben niet sceptisch, sta absoluut open voor dingen waar ik zelf geen kaas van gegeten heb, maar ik begrijp niet hoe je een paard gesloten kan laten lopen zonder enige vorm van "dwang". (zoals je het wilt noemen)

Ontspannen lopen kan een paard, op eigen benen lopen red je ook nog, maar hoe laat je een paard nageven en zijn rug gebruiken aan de longe zonder "dwang". (dwang zou ik het niet willen noemen, dan is gewoon een buitenritje maken ook dwang, maar dat terzijde)

Ik ben absoluut niet in de mogelijkheid langs te komen, maar ben gewoon heel erg benieuwd naar je uitleg. Je hebt tot nu toe niet beschreven hoe je met een paard aan de longe werkt.

Dus... brand los!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:21

astridh schreef:
Wat jammer toch weer dat er zo veel scepsis is bij beide 'partijen'. Waarom is het nu zo ingewikkeld om te aanvaarden dat er meerdere wegen naar rome leiden, oftewel dat er meerdere manieren zijn om een paard goed te longeren (en rijden en houden etc).

Ieder paard en iedere ruiter/africhter is verschillend waardoor de ene methode bij de een beter werkt dan de ander. Ook het beoogde doel is hierbij van belang (de 1 vind prestatie wel degelijk van belang en zal dit willen behalen binnen bepaalde grenzen van diervriendelijkheid, de ander vind het plezier van het paard voorop staan en hecht een ondergeschikt belang aan prestatie). Het leuke van een forum is dat de ervaringen van al die verschillende mensen gedeeld kunnen worden.


Je hebt helemaal gelijk! Feit blijft alleen wel dat een paard of pony alleen met swung en tact als basisgang(= beweging vanuit het paard of de pony)
kan lopen als gewerkt wordt vanuit ontspanning naar inspanning en zeer zeker niet van spanning(=dwangmatig ongeacht de manier) naar ontspanning. Dat bestaat namelijk simpelweg niet.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:40

jantina schreef:
Wat ik me nog werkelijk afvraag is HOE je dan longeert zonder bijzet/touwtjes of wat dan ook en toch je paard rond en gesloten kan laten lopen.
HOE longeren jullie die paarden dan? OOk gewoon aan een longeerlijn en een zweep? Maken jullie veel overgangen of beloon je extreem zodra hij zakt mijn zijn hoofd of zijn achterhand onderbrengt?

Geloof me, ik ben niet sceptisch, sta absoluut open voor dingen waar ik zelf geen kaas van gegeten heb, maar ik begrijp niet hoe je een paard gesloten kan laten lopen zonder enige vorm van "dwang". (zoals je het wilt noemen)

Ontspannen lopen kan een paard, op eigen benen lopen red je ook nog, maar hoe laat je een paard nageven en zijn rug gebruiken aan de longe zonder "dwang". (dwang zou ik het niet willen noemen, dan is gewoon een buitenritje maken ook dwang, maar dat terzijde)

Ik ben absoluut niet in de mogelijkheid langs te komen, maar ben gewoon heel erg benieuwd naar je uitleg. Je hebt tot nu toe niet beschreven hoe je met een paard aan de longe werkt.

Dus... brand los!


Het is ook moeilijk te begrijpen in een wereld waar touwtjes en bijzetten tijdens rijden en longeren de boventoon voeren. Het enige wat overduidelijk is, zijn de resultaten....zij zijn het bewijs van de kracht van de "nieuwe"methode. Het is erg jammer dat je niet in de gelegenheid bent om te komen kijken omdat dat je het duidelijkst een beeld geeft en je dus eventueel zelf kan overtuigen. Het beschrijven van de methode is niet zo eenvoudig uit te leggen zodat het ook goed overkomt. Er is geen enkele onnatuurlijke dwang voor nodig. Het paard zal op basis van wederzijds respect en dus vertrouwen van degene die longeert vanuit zijn eigen beweging de weg zoeken naar een houding die hem de zogenaamde veren geeft(= swung en tact) Het optimaal bewegen waarbij de kracht van achteren kan komen omdat 3/5 van het gewicht wordt overgebracht op de achterhand. Door dat de paarden hierbij hun achter benen automatisch goed onderbrengen worden ze over hun hele lijf rond. Deze ronding, waarbij de neus tegen de loodlijn is, ontstaat vanzelf vanuit die natuurlijke beweging. Hierbij gebruik je speciale en duidelijke commando's die dit ritueel op een natuurlijke manier positief stimuleert. De manier van het geven van de commando's lijkt (volgens een wetenschapper) op het principe van een "Basing & Leading" techniek.
Wij trainen hier onder andere slechte paarden mee met bv hoefkatrolontsteking met positieve resultaten. Ook wedstrijdpaarden en recreatie paarden begeleiden wij. De resultaten zijn enorm en het is moeilijk te begrijpen.....maar het is uiteindelijk het resultaat wat telt, niet waar? En als dat resultaat dan erg goed is en ook nog diervriendelijk is, dan sla je 2 vliegen in een klap.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 08:07

Aqua8horse schreef:
Feit blijft alleen wel dat een paard of pony alleen met swung en tact als basisgang(= beweging vanuit het paard of de pony)
kan lopen als gewerkt wordt vanuit ontspanning naar inspanning en zeer zeker niet van spanning(=dwangmatig ongeacht de manier) naar ontspanning. Dat bestaat namelijk simpelweg niet.
met je laatste zin ben ik het eens, ik begrijp alleen niet hoe je erbij komt dat longeren met touwtjes/pessoa dwangmatig is of spanning veroorzaakt. een paard moet eerst naar voren en maakt zich dan licht op de begrenzing (sluiten!). dat touwtje staat helemaal niet strak. werk je onder het zadel niet met teugels?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 08:23

Aqua8horse schreef:
De resultaten zijn enorm en het is moeilijk te begrijpen.....maar het is uiteindelijk het resultaat wat telt, niet waar? En als dat resultaat dan erg goed is en ook nog diervriendelijk is, dan sla je 2 vliegen in een klap.
nee, je moet altijd kunnen begrijpen waarom!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 08:33

SuperPepeijn"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Feit blijft alleen wel dat een paard of pony alleen met swung en tact als basisgang(= beweging vanuit het paard of de pony)
kan lopen als gewerkt wordt vanuit ontspanning naar inspanning en zeer zeker niet van spanning(=dwangmatig ongeacht de manier) naar ontspanning. Dat bestaat namelijk simpelweg niet.
met je laatste zin ben ik het eens, ik begrijp alleen niet hoe je erbij komt dat longeren met touwtjes/pessoa dwangmatig is of spanning veroorzaakt. een paard moet eerst naar voren en maakt zich dan licht op de begrenzing (sluiten!). dat touwtje staat helemaal niet strak. werk je onder het zadel niet met teugels?
[/quote]

Ik longeer zelf met pessoa en vind het juist heel vriendelijk, als het paard in ontspanning loopt/ voorwaarts dan werkt ie helemaal niet in.... en als het paard dat niet doet, dan voelt ie druk achter de billen.
Overigens begin ik met longeren zonder de pessoa vast, die maak ik na ong. 10 minuten longeren vast.
Zelfde principe als tijdens het rijden, van achter naar voren rijden.
Volgens een paardenfysio is het absoluut niet aan te raden om zonder enig hulpteugel/touwtjes te longeren, al zou het enkel in de vorm van een stootteugel zijn.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 08:56

Ik wil nog even kwijt dat hier gewerkt wordt met een heel team van verschillende deskundigen (fysio, zadelmaker, acupuncturiste, masseerpersoon, natuurgeneeskundige, een dierenarts, hoefsmid en trainingsdeskundige). Die staan ook achter deze methode en dat zullen ze denk ik niet doen als de methode niet vriendelijk zou zijn.
Hier wordt heel af en toe ook gelongeerd met een pessoa, maar dan wel op de meest losse stand en idd niet gelijk vast.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:07

Aqua8horse schreef:
Het paard zal op basis van wederzijds respect en dus vertrouwen van degene die longeert vanuit zijn eigen beweging de weg zoeken naar een houding die hem de zogenaamde veren geeft(= swung en tact) Het optimaal bewegen waarbij de kracht van achteren kan komen omdat 3/5 van het gewicht wordt overgebracht op de achterhand.

. Hierbij gebruik je speciale en duidelijke commando's die dit ritueel op een natuurlijke manier positief stimuleert.
. .


Dus, als ik het goed begrijp is het een kwestie van lief vragen??

En als een paard uit zich zelf deze houding opzoekt, zou hij dit in de wei toch ook doen?

Als mijn paard in de wei sjouwt (of zonder bijzet aan de longe) Gaat het koppie orop, staart erop, rug weggedrukt,
en met touwtjes loopt hij zo":

Afbeelding
Ik snap niet wat hier dieronvriendelijk aan is!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:20

astridh schreef:
Wat jammer toch weer dat er zo veel scepsis is bij beide 'partijen'. Waarom is het nu zo ingewikkeld om te aanvaarden dat er meerdere wegen naar rome leiden, oftewel dat er meerdere manieren zijn om een paard goed te longeren (en rijden en houden etc).

Ieder paard en iedere ruiter/africhter is verschillend waardoor de ene methode bij de een beter werkt dan de ander. Ook het beoogde doel is hierbij van belang (de 1 vind prestatie wel degelijk van belang en zal dit willen behalen binnen bepaalde grenzen van diervriendelijkheid, de ander vind het plezier van het paard voorop staan en hecht een ondergeschikt belang aan prestatie). Het leuke van een forum is dat de ervaringen van al die verschillende mensen gedeeld kunnen worden.


Ik ben zeker iemand die openstaat voor verschillende manieren.
Maar ging het me eigenlijk niet eens perse om die methode, alleen de manier waarop. Ik heb namelijk ook berichten gelezen op een ander forum en hier ook weer. Zij nodigden mensen uit om te komen rijden, maar ze wilden niet uitleggen wat er dan gebeurde. Ik vond dat vaag, en anderen ook. Je wilt toch eerst weten wat er gebeurt en met welk doel voordat je ergens heen gaat.
Ik word sceptisch als iemand mij vertelt dat ik het slecht doe, maar niet in staat is mij uit te leggen wat dan wel goed is.
Dus ik ben al bevooroordeeld door de manier waarop, hoewel het iets duidelijker word, maar snappen doe ik het nog steeds niet.