[LO]Bijzetten met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:33

Tjonge jonge jonge....wat is dit allemaal? Longeren jullie toch aub met touwtjes en bijzetten als dat jullie gelukkig maakt. Kunnen jullie wel verklaren wat dat met jullie paard doet? Weten jullie wel waar jullie eigenlijk meebezig zijn? Of volgen jullie gewoon maar de massa omdat iedereen dat doet! Ik voer geen discussie over wat de beste methode is, wij bieden alleen een methode aan waar we al 15 jaar mee aan het onderzoeken zijn geweest. Ik heb het in deze topic al ergen uitgelgd maar ik blijf niet aan de gang. Jullie blijven als je dat niet wil niet lezen en niet wil komen gewoon doorgaan met wat jullie nu doen. Die werkwijze is niet zomaar uit te leggen, bovendien is het moeilijk om het zo uit teleggen dat het goed gelezen en begrepen wordt. Wiskunde is immers ook niet zomaar te begrijpen en zker niet voor iedereen weggelegd om te begrijpen. Ik ben bezig met het omschrijven van deze methode met een wetenschapper in een boek. Dus kom langs om te kijken en aan de hand van de praktijk wordt dan de methode inzchtelijk gemaakt, waarop iedereen ook direct vragen of onbegrip kan uiten of wacht op het boek.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:35

Onze stelling blijft: hulpteugels of touwtjes zijn niet nodig om een paard of pony goed te laten lopen nog met longeren nog met rijden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:37

Aqua8horse schreef:
Tjonge jonge jonge....wat is dit allemaal? Longeren jullie toch aub met touwtjes en bijzetten als dat jullie gelukkig maakt. Kunnen jullie wel verklaren wat dat met jullie paard doet? Weten jullie wel waar jullie eigenlijk meebezig zijn? Of volgen jullie gewoon maar de massa omdat iedereen dat doet!
ik denk dat ik genoeg weet nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:37

leg het dan nog eens uit, evt PB, (kwestie van copy-paste blijkbaar) of geef me de link want ik kan het niet vinden namelijk.

Ik kijk regelmatig buiten mijn eigen keuken, en kom iedere keer tot de conclusie dat we in wezen allemaal hetzelfde doen. Alleen doe ik er niet zo moeilijk over!

Als je al 15 jaar onderzoek doet moet je toch enige basisdingen op papier hebben staan? Waarom kun je dan de theorie van wat je doet niet duidelijk maken en moet er zo zweverig gedaan worden en met succesverhalen van zwaar kreupele paarden gesmeten worden? Daar val ik over namelijk, niet over wat je nou in je achtertuin doet, dat moet jij weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:38

Aqua8horse schreef:
Tjonge jonge jonge....wat is dit allemaal? Longeren jullie toch aub met touwtjes en bijzetten als dat jullie gelukkig maakt. Kunnen jullie wel verklaren wat dat met jullie paard doet? Weten jullie wel waar jullie eigenlijk meebezig zijn? Of volgen jullie gewoon maar de massa omdat iedereen dat doet!

Ja hoor, ik kan best verklaren hoe de touwtjes werken op mijn paard en hoe ik mijn paard van achteren naar voren werk aan de longe en hoe hij uiteindelijk begrensd wordt door de touwtjes (of gogue of bijzet). Dat kan ik je best uitleggen als je dat zou willen. Het is voor mij niet nodig om achter de massa aan te lopen, ik bekijk liever zelf wat goed werkt op mijn paard en ik hou graag de variatie erin.

Citaat:
Die werkwijze is niet zomaar uit te leggen, bovendien is het moeilijk om het zo uit teleggen dat het goed gelezen en begrepen wordt. Wiskunde is immers ook niet zomaar te begrijpen en zker niet voor iedereen weggelegd om te begrijpen. Ik ben bezig met het omschrijven van deze methode met een wetenschapper in een boek. Dus kom langs om te kijken en aan de hand van de praktijk wordt dan de methode inzchtelijk gemaakt, waarop iedereen ook direct vragen of onbegrip kan uiten of wacht op het boek.


Jammer dat je zegt dat de methode nauwelijks uit te leggen is, ik kan bijna niet geloven dat dat echt zo is.
Je vertelt dat je met een wetenschapper werkt, kun je misschien nog een tipje van de sluier oplichten over zijn werk, ik bedoel: wat onderzoekt hij zoal??

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:41

Samsam"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Samsam schreef:
Begrijp ik het nu goed dat het chronisch hoesten overgaat van jouw manier van longeren?


Vind je dit nu niet een beetje simpel reageren? Het spijt me maar ik sta ver boven deze manier van communiceren en van de manier waarop je denkt. Kijk eens goed in een spiegel en probeer eerst een goed naar jezelf te kijken.

Ja, onze methode heeft inderdaad een paard dat kreupel was aan 2 voorbenen en chronisch hoestten, weer er boven op gekregen. En hoe...dit paard gaat uitgebracht worden in de hogere dressuur!
[/quote]

Maar leg dan eens uit hoe je dat voor elkaar gekregen hebt? En als je het verbaal uit kunt leggen, waarom dan niet op papier?,
Maar jullie zijn tegen elke vorm van dwang, maar jullie hebben een kreupel (pijn aan zijn voeten), hoestend paard gelongeerd, tot alles over ging? Dat lijkt me veel dieronvriendelijker dan mijn touwtje!
[/quote]

Wat moet je dan met al die mensen in een ziekenhuis? Daar lijden ze ook pijn hoor! Bovendien heb ik veel pijn gehad aan mijn verbrijzelde pols tijdens een ongeval met schaatsen, 8keer geopereerd ....veel pijn gehad maar ik ben blij dat ik er nog ben... Nee, dat is geen vergelijking, sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:48

Aqua8horse schreef:
Wat moet je dan met al die mensen in een ziekenhuis? Daar lijden ze ook pijn hoor! Bovendien heb ik veel pijn gehad aan mijn verbrijzelde pols tijdens een ongeval met schaatsen, 8keer geopereerd ....veel pijn gehad maar ik ben blij dat ik er nog ben... Nee, dat is geen vergelijking, sorry!


Als je op die manier bezig bent, met die motieven, dan krijg ik toch echt een heel erg naar gevoel hoor. Maar dat krijg ik wel vaker als ik me voor moet stellen dat er met een dier met pijn gewerkt wordt, ik vind dat toch altijd een beetje moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-03 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:48

Ik weet iig wel waar ik mee bezig ben,
ik heb er een speciaal foto-topic voor geopend, met paarden in verschillende fases van africhting en leeftijd.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:51

waar kan ik dat vinden sjuimpje?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:54


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:08

youngster schreef:
Idd, een paard longeren zonder iets eraan is doelloos..


Een paard longeren zonder iets is dus zeker niet doelloos. Maar waarschijnlijk zal je dat nooit zelf ervaren hebben en dat is gewoon jammer. Dus ik ga hier verder niet meer op in.


Ik zou graag willen dat je hier wel op in zou willen gaan, ik sta open voor andere methodes, maar wil wel resultaat zien, het liefst hetzelfde, of misschien wel beter.. Knipoog
Ik ben al bij verschillende mensen geweest voor andere methodes, omdat ik er van overtuigd ben dat ik van iedereen wat kan leren of kan gebruiken..

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:17

Uit ervaring en keiharde bewijzen kan je zien dat deze methode werkt. Paarden veranderen meestal al binnen 10 minuten in de positieve zin. Zowel met longeren als onder de man. Kom maar kijken op 17 augustus dan zie je levend bewijsmateriaal.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:40

En toch vind ik het jammer dat je niet een tipje van de sluier oplicht. Ik begrijp dat niet, ik sta er voor open (aangegeven in PB) maar je kunt niet uitleggen wat je doet.

Het moet toch eenvoudig zijn, je neemt een paard, doet er een hoofdstel aan, of misschien een kaptoom of halster en doet er een lijn aan. Of longeer je in een round pen zonder lijn, dat kan ook. Vervolgens laat je het paard iets doen, maar wat dan. Moet ie veel stappen, of veel draven? Moet ie veel overgangen maken? Hij moet over balkjes lopen, dat zei je al geloof ik he? Maar heb je die extra ruim neergelegd, of misschien zo dat ie korter moet stappen, ik heb geen idee.

Als je 15 jaar dingen onderzocht hebt, kan je dan helemaal niets vertellen over WAT je onderzocht hebt? En zoals ik al aangaf, ik ben niet sceptisch, veroordeel helemaal niets, ben geinteresseerd maar kan niet langskomen zoals ik mijn pb verteld.

Hoe kan je geinteresseerden trekken en werven voor je bedrijf, geld verdienen, als je niet kunt (wilt?) uitleggen hoe je bedrijf werkt, wat je bedrijf doet?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 11:41

als ik een offerte vraag dan wil ik tot in de puntjes weten wat en hoe en waarom. Dan pas kan ik beslissen of ik er wel of niet mee in zee wil.............

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:15

Al veel gelezen op deze site maar nog nooit gereageerd,

Aangezien ik zelf graag longeer (door het longeren heb ik de stap gemaakt om ook paard te gaan rijden) wil ik wel even reageren.

Iets wat ik uit het voorgaande mis, is het doel waarom je longeerd. Veel aandacht voor de oplossingen. Je kan geen oplossingen met elkaar vergelijken als het doel verschillend is.

Ik zelf longeer met een duidelijk doel, het actief trainen van mijn paard. Het longeren bied een schitterende mogelijkheid om je paard onbelast te trainen. Dit kan je bereiken door je paard in een functionele werkhouding te laten lopen, op de zelfde manier als je onder het zadel verlangt. De spiergroei en de balans van het paard worden op deze manier getraind waardoor het paard vervolgens onder het zadel eenvoudiger het gewicht van de ruiter kan dragen. Een goed hulp middel hierbij is de dubbele longe of het genoemde touwtje. Niet zozeer het bijzetten maar de manier waarop bepalen de effectieviteit hiervan.

Bepaal zelf wat je wil bereiken met het longeren, dan vind je oplossing om dit te bereiken vanzelf.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:38

jantina schreef:
En toch vind ik het jammer dat je niet een tipje van de sluier oplicht. Ik begrijp dat niet, ik sta er voor open (aangegeven in PB) maar je kunt niet uitleggen wat je doet.

Het moet toch eenvoudig zijn, je neemt een paard, doet er een hoofdstel aan, of misschien een kaptoom of halster en doet er een lijn aan. Of longeer je in een round pen zonder lijn, dat kan ook. Vervolgens laat je het paard iets doen, maar wat dan. Moet ie veel stappen, of veel draven? Moet ie veel overgangen maken? Hij moet over balkjes lopen, dat zei je al geloof ik he? Maar heb je die extra ruim neergelegd, of misschien zo dat ie korter moet stappen, ik heb geen idee.

Als je 15 jaar dingen onderzocht hebt, kan je dan helemaal niets vertellen over WAT je onderzocht hebt? En zoals ik al aangaf, ik ben niet sceptisch, veroordeel helemaal niets, ben geinteresseerd maar kan niet langskomen zoals ik mijn pb verteld.

Hoe kan je geinteresseerden trekken en werven voor je bedrijf, geld verdienen, als je niet kunt (wilt?) uitleggen hoe je bedrijf werkt, wat je bedrijf doet?


Ben ik het helemaal mee eens. Heb er ook vrij weinig aan toe tevoegen, behalve dat ik hierboven ook al gevraagd heb om het uit te leggen..

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:00

Hallo Aqua8horse.
Wat leuk dat jullie bedrijf nu echt goed gestart is zeg. Is het zwembad inmiddels ook aangelegd, want die therapie wil ik ook graag eens zien. Ik begreep september vorig jaar al dat je geen groot Lammert Haanstra-fan bent, maar om hem als dieronvriendelijk te bestempelen vind ik wat ver gaan eerlijk gezegd.

Hoe staan jullie eigenlijk tegenover het longeren met de dubbele longe? Die kun je zowel als hulpteugel inzetten, maar ook zonder die werking. Een ideale manier om het paard recht te richten vind ik.

Wij werken af en toe met een paard dat moeilijk loslaat in de rug en door hem aan de dubbele longe te zetten die we afwisselend hoog en laag bevestigen krijgen we hem heel gemakkelijk en fijn los van neus tot staart. Ook door gebruik te maken van balkjes wordt achterbeengebruik (en dus ook ruggebruik) gestimuleerd.

Hoe maken jullie een paard, dat altijd lekker met zijn neus in de lucht loopt en met een weggedrukte rug, aan de longe duidelijk dat hij beter over de rug en door de hals kan lopen als hij nergens begrensd wordt? Alle energie die je aan de achterkant inbrengt, vloeit aan de voorkant weer weg als die energie niet opgevangen wordt is mijn idee... En in dat geval worden de spieren nooit gebold en gaan ze niet welven en kan het dier ook niet loslaten.. Bij een weggedrukte rug zie je ook vaak een overkruiste galop. Hoe kun je die wegtrainen waarbij dat je het paard over de rug krijgt zonder gebruik te maken van een hulpteugel?

Bovenstaande vragen zijn pure, eerlijke vragen. Een paard bij mij op stal kampt met dit probleem en moet ook zonder hulpteugels gelongeerd worden, vandaar.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:44

Tjone jonge jonge, het wordt bijna vervelend! Ik vind deze reacties erg kortzichtig en ik word er moe van. Het uitleggen heb ik al geprobeerd eerder in deze topic. Voor de rest heb ik eigenlijk geen behoefte meer om er verder op in te gaan. Ik heb de doelstelling als verteld, dat wij met speciale commando's werken met een speciale techniek die gebaseerd is op Basing & Reading & Leading. Dat is alles en daardoor gaan ze en dat kunnen jullie geloven of niet (het lijkt erop dat jullie dat ook niet willen,maar goed..) zelf door hun rug lopen, niet met hun hoofd in de lucht maar waar het hoort en dan brangen ze ook nog hun achterhand goed onder! Maar nu even een wedervraag: als jullie het nu allemaal zo goed kunnen, weten en doen waarom maken jullie je dan zo druk om mensen die maar vaag zijn en niet eens iets op papier kunnen zetten? Dat zegt meer over jullie als over ons. Desondanks bieden wij jullie de mogelijkheid om te komen kijken op ons bedrijf waar aan de hand van paarden en praktijk de methode inzichtelijk gemaakt zal worden. Dit is de enige manier om duidelijkheid te krijgen want het is op papier niet perfect te omschrijven. Als je daar problemen mee hebt, blijf dan aub lekker thuis en ga wat nuttigs doen. Maar iedereen die zich nu zo druk maakt moet het nu eens overgeven...dat betekent niet door emmeren over iets op papier(want dat komt alleen in een boek!) of gewoon komen kijken en dan eens weer wat zeggen. Wij hebben bewijzen dat het werkt als jullie dat niet eens de moeite waard vinden om eens te komen kijken, al was het al omdat je denkt dat het onmogelijk is. Maar dat gezeur over foto's en tekst....allemaal onzin en zeer betrekkelijk.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:46

gijsenkim schreef:
als ik een offerte vraag dan wil ik tot in de puntjes weten wat en hoe en waarom. Dan pas kan ik beslissen of ik er wel of niet mee in zee wil.............


Beetje kortzichtige houding, maar blijf lekker thuis zou ik zeggen en vraag ergens anders een offerte

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:50

jantina schreef:
En toch vind ik het jammer dat je niet een tipje van de sluier oplicht. Ik begrijp dat niet, ik sta er voor open (aangegeven in PB) maar je kunt niet uitleggen wat je doet.

Het moet toch eenvoudig zijn, je neemt een paard, doet er een hoofdstel aan, of misschien een kaptoom of halster en doet er een lijn aan. Of longeer je in een round pen zonder lijn, dat kan ook. Vervolgens laat je het paard iets doen, maar wat dan. Moet ie veel stappen, of veel draven? Moet ie veel overgangen maken? Hij moet over balkjes lopen, dat zei je al geloof ik he? Maar heb je die extra ruim neergelegd, of misschien zo dat ie korter moet stappen, ik heb geen idee.

Als je 15 jaar dingen onderzocht hebt, kan je dan helemaal niets vertellen over WAT je onderzocht hebt? En zoals ik al aangaf, ik ben niet sceptisch, veroordeel helemaal niets, ben geinteresseerd maar kan niet langskomen zoals ik mijn pb verteld.

Hoe kan je geinteresseerden trekken en werven voor je bedrijf, geld verdienen, als je niet kunt (wilt?) uitleggen hoe je bedrijf werkt, wat je bedrijf doet?


Beste Jantina,

De meeting op 17 augustus is gratis, dus van geld verdienen is geen sprake. Over het werven van geinteresseerden hoef je je geen zorgen te maken want wij hebben het nu al enorm druk! Ons bedrijf revalideert paarden met ernstige en minder ernstige problemen volgens onze inmiddels bekende AQUA8HORSE methode. Daar hebben wij veel goede ervaringen en successen mee. De methode heb ik net ook weer beschreven maar als jullie dat niets zegt is dat erg vervelend en jammer. Daarom wees nou niet zo kinderachtig en kom vo wantrouwen nou gewoon kijken. Dan evalueren we daarna verder. (Als je niet komt, ook goed )

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:57

Aqua8horse schreef:
Maar nu even een wedervraag: als jullie het nu allemaal zo goed kunnen, weten en doen waarom maken jullie je dan zo druk om mensen die maar vaag zijn en niet eens iets op papier kunnen zetten? Dat zegt meer over jullie als over ons.
omdat je de manier waarop wij onze paarden behandelen dieronvriendelijk noemt. dat is toch niet zo vreemd?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:01

Aqua8horse schreef
Citaat:
Maar nu even een wedervraag: als jullie het nu allemaal zo goed kunnen, weten en doen waarom maken jullie je dan zo druk om mensen die maar vaag zijn en niet eens iets op papier kunnen zetten? Dat zegt meer over jullie als over ons


Het antwoord op jouw vraag is simpel... Blijkbaar is je uitleg op digitaal papier niet afdoende voor ons om precies te begrijpen wat je bedoelt.
Dat dat meer over mij zegt dan over jullie weet ik niet. Ik ben oprecht geïnteresseerd in wat jullie doen en hoe jullie dat doen vanwege de geschetste problematiek met een bepaald paard (niet het mijne overigens). Een korte heldere uitleg over het hoe en waarom zou misschien helpen om meer klanten te trekken. Lammert Haanstra mag dan misschien wel commercieel bezig zijn met zijn boek, video, touwtjes, zweep, singel, longe en staartriem; hij vertelt in ieder geval wel wàt hij doet zodat ik kan bepalen of ik wel of niet met zijn methode wil gaan werken...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:24

Jammer Aquahorse, dat je je een beetje aanvallend opsteld. Tenminste zo kom je over. Ik ben oprecht geinteresseerd, maar om nou het halve land door te reizen, wat overigens met geld niets te maken heeft, maar meer met tijd. (ik ben dan al gauw twee dagen kwijt)
Om dus half NL door te reizen vooriets waarvan ik niet precies weet hoe het werkt, daar bedank ik voor. Ik begrijp dat dat jouw niets uitmaakt WIE er komt, je hebt klanten genoeg, hoor ik wel.
Ik wens je veel succes met je bedrijf en ben benieuwd naar het boek dat je uit gaat brengen. Ik hoop dat je veel paarden kunt helpen en dat je veel geld mag verdienen.

Want als ik het zo lees, gaat het bij jouw om het laatste. Zo komt het in ieder geval over....

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 16:41

Oh ja, ik weet niet of je het wilt doen, maar mijn pony is erg lastig door de rug te krijgen, misschien iets om mee te nemen naar die clinic, ik ben namelijk wel benieuwd wat jij er dan uit zou kunnen halen..

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 16:45

Aqua8horse schreef:

Citaat:
Ik heb de doelstelling als verteld, dat wij met speciale commando's werken met een speciale techniek die gebaseerd is op Basing & Reading & Leading.


Wat is in vredesnaam Basing & Reading & Leading?????
Ik ken wel een beetje Engels daar niet van, maar ik ben toch zeer benieuwd wat je hier mee bedoelt.
Het komt in de buurt van de Emiel Voest methode schat ik of in ieder geval de zelfde richting...
Leg nou eens wat meer uit i.p.v. ons uitentreuren Gaaaap uit te nodigen voor je open dag.

Ik heb de hele discussie gelezen en ben echt van mening dat het alleen maar helpt om wat meer openheid over je methode te geven.
Vergelijk het met een recept: aardappels kun je ook op veel manieren bereiden, als jij me nou voordoet hoe ik ze moet bakken, leer ik jou hoe je ze moet poffen.

Natuurlijk ligt het niet zo eenvoudig maar je begrijpt nu ongetwijfeld wat ik bedoel, het voorbeeld maakt duidelijk hoe een uitleg werkt...